Gå til innhold

Er mennesker lagd for å drikke kumelk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mennesker i norden har i alle fall tilpasset seg å kunne drikke kumelk gjennom generasjoner. I Asia har de ikke det, og må i så fall ta tilskudd av laktase for at tarmen skal kunne spalte melkesukkeret fra kumelk.

Det jeg reagerer på er at det er så mange som plutselig er laktoseintolerante - og melk får skylden for mange sykdommer... sprøyt sier jeg :)
Og de samme folkene elsker ost og yoghurt.

Vegetaroster f.eks.av soya er på langt nær så gode som de som er laget av kumelk. 

Jeg drikker sjeldent melk - spiser egentlig ikke så mye ost heller, bortsett fra på pizza, og burde vel spist mer yoghurt.

MEN jeg må bare si - soya kan ikke erstatte smaken av ekte kumelk - 

til yoghurt, vaniljekrem, vaniljesaus, fløte, iskrem, ost - you name it!

Og husk - det er også laget av kumelk! Så selv om du ikke drikker kumelk - spiser du kanskje en del som er laget av kumelk?

Anonymkode: 790be...b33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker i norden har i alle fall tilpasset seg å kunne drikke kumelk gjennom generasjoner. I Asia har de ikke det, og må i så fall ta tilskudd av laktase for at tarmen skal kunne spalte melkesukkeret fra kumelk.

Det jeg reagerer på er at det er så mange som plutselig er laktoseintolerante - og melk får skylden for mange sykdommer... sprøyt sier jeg :)
Og de samme folkene elsker ost og yoghurt.

Vegetaroster f.eks.av soya er på langt nær så gode som de som er laget av kumelk. 

Jeg drikker sjeldent melk - spiser egentlig ikke så mye ost heller, bortsett fra på pizza, og burde vel spist mer yoghurt.

MEN jeg må bare si - soya kan ikke erstatte smaken av ekte kumelk - 

til yoghurt, vaniljekrem, vaniljesaus, fløte, iskrem, ost - you name it!

Og husk - det er også laget av kumelk! Så selv om du ikke drikker kumelk - spiser du kanskje en del som er laget av kumelk?

Anonymkode: 790be...b33

Tror du virkelig at de som spiser veganost gjør det på grunn av smaken eller en selvdiagnosert laktoseintoleranse? 

Anonymkode: eb90b...7a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tvist skrev:

Det stemmer. Man trenger jo ikke spise kjøtt hver eneste dag heller. Men det er det vanlige, tror ikke det er mange i Norge (som ikke aktivt har valgt bort kjøtt til daglig) som ikke spiser kjøtt eller fisk hver dag, enten til middag eller på brødskiva.

Nei man gjør ikke det :) Prøver å ha noen kjøttfrie dager jeg også, men har en samboer som ikke er helt enig med meg 😂 Dog er han helt med på å kjøpe kjøttet fra lokale gårder, det var faktisk hans forslag i utgangspunktet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Nei de får ikke det.

Selvsagt får de det. Om ikke dør de jo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuen, akkurat som oss mennesker, produserer melk til ungen sin. Jeg drikker kun mandelmelk eller soyamelk, men hender jeg spiser ting som inneholder kumelk innimellom. Prøver å unngå det da, får alle næringsstoffene jeg trenger fra sunn og god mat ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
11 minutter siden, Maleficenta skrev:

Selvsagt får de det. Om ikke dør de jo

De dier ikke mora nei, det var dette jeg svarte på: 
"Kalvene får melk de også. Kyrne produserer mye mere melk enn kalven trenger", noe som får det til å høres ut som om kyr og kalver går koselig sammen, og kalven dier kua, det gjør den ikke. Som følge av dette legger på seg mindre, og den er mere utsatt for sykdom enn en ammekalv er. I tillegg til at det er en emosjonell belastning selvsagt.

http://forskning.no/husdyr-landbruk-dyreverden/2008/02/amming-er-viktig-ogsa-kalver

https://okologisklandbruk.nlr.no/media/ring/3550/2009/3-09/34-35.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

De dier ikke mora nei, det var dette jeg svarte på: 
"Kalvene får melk de også. Kyrne produserer mye mere melk enn kalven trenger", noe som får det til å høres ut som om kyr og kalver går koselig sammen, og kalven dier kua, det gjør den ikke. Som følge av dette legger på seg mindre, og den er mere utsatt for sykdom enn en ammekalv er. I tillegg til at det er en emosjonell belastning selvsagt.

http://forskning.no/husdyr-landbruk-dyreverden/2008/02/amming-er-viktig-ogsa-kalver

https://okologisklandbruk.nlr.no/media/ring/3550/2009/3-09/34-35.pdf

Om de dier mora eller får tåtefkaske. Big diff. De får nå melk uansett. Kuer er for dumme til å bry seg om kalven blir tatt fra de

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
41 minutter siden, Maleficenta skrev:

Om de dier mora eller får tåtefkaske. Big diff. De får nå melk uansett. Kuer er for dumme til å bry seg om kalven blir tatt fra de

Troller du, eller mener du det seriøst at kuer er for dumme til å bry seg om at kalven blir tattt fra dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Troller du, eller mener du det seriøst at kuer er for dumme til å bry seg om at kalven blir tattt fra dem?

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

 

 

Denne videoen beviser ingenting. Kan være tusen andre grunner til at kua lager sånn lyd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vi mennesker laget for å spise gress? Eller for å spise egg? 

Eller hva er vi laget for? 

Å spise det vi kan uten å bli syke eller dø av det. 

Nå har jeg drukket melk i femti år til, men hvis jeg fortsetter er jeg vel død innen nye femti år :nori:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Denne videoen beviser ingenting. Kan være tusen andre grunner til at kua lager sånn lyd. 

 

Jeg er egentlig enig i det du har sagt så langt Maleficenta, men akkurat dette er jeg litt uenig med deg i.

Jeg kan ikke si så mye om nøyaktig hva den lyden betydde, siden jeg ikke er noen ku-ekspert. Jeg har hørt lignende lyder når jeg har vært i et fjøs, men det er jo ikke sikkert det er den samme lyden. Blir litt som å sammenligne bjeffingen til en redd hund, og bjeffingen til en leken hund - de som har god greie på hunder kan sikkert klare å høre forskjellen, men de som ikke har god greie på hund kan synes det høres likt ut.

Men når det er sagt, så må vi huske på at de aller fleste dyr, om ikke alle, har et veldig sterkt morsinsinkt. Når kalven blir født blir moren veldig knyttet til kalven. Dette er for å sikre at kalven er trygg sammen med mor, samtidig som den kan få all melken den har behov for. Når en kalv blir tatt fra moren er det naturlig at moren blir usikker. Hun har kanskje ikke spesifikke tanker som "ånei, hvor er barnet mitt? Menneskene har stjålet det. Hvis jeg roper så kanskje den svarer meg." men hun kjenner nok på et sterkt instinkt, og roper ut for å se om kalven vil svare eller komme til henne (tror jeg da, med min noe mangelfulle kunnskap om kyrs lyder, gjerne rett meg hvis jeg tar feil). Vi mennesker stopper henne fra å  følge insinktet sitt, og det er nok en ubehagelig følelse for moren - på samme måte som det hadde vært ubehagelig for alle slags mødre her i verden å ikke få se det nyfødte, hjelpesløse barnet sitt.

Har du noen gang hatt et veldig sterkt innsinkt til å gjøre noe, men ikke hatt mulighet til å gjøre det? Kanskje har du vært kjempetørst, men uten mulighet til å drikke? Kanskje har du hatt lyst til å løpe fra en situasjon men uten mulighet til å gjøre det? Kanskje har du måtte sett på at noen har hatt det vondt uten å ha mulighet til å hjelpe på noen måte? Den vonde følelsen tror jeg en ku også kjenner på.

Jeg er ikke en hysterisk veganer som prøver å gi alle dyr følelser og tanker som vi mennesker har, men instinkt er det vel ikke så mye å diskutere om. Jeg drikker melk, spiser ost, kjøtt og egg... Men skulle ønske dyrevelferden var bedre. Skulle ønske vi jobbet mer med måter som ikke utsetter dyr for noe slags stress og ubehag (enten fysisk eller psykisk), men man kan vel bare håpe at fremtiden blir bedre, etterhvert som vi utvikler bedre metoder.

Anonymkode: b831a...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
20 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja. 

Ikke for å være ufin, men jeg har vokst opp med sau, hest, katt og geit, har fire katter og en hund, har jobbet med kyr, og vet at alle disse dyrene har følelser, og også følelser for avkommet sitt. Så jeg må dessverre si at her er det du som er dum, eller kanskje bare uvitende. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den Lille Heksa skrev:

Ikke for å være ufin, men jeg har vokst opp med sau, hest, katt og geit, har fire katter og en hund, har jobbet med kyr, og vet at alle disse dyrene har følelser, og også følelser for avkommet sitt. Så jeg må dessverre si at her er det du som er dum, eller kanskje bare uvitende. 

 

Men nå er katter og hunder smartere enn klovdyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Den Lille Heksa
1 time siden, Maleficenta skrev:

Men nå er katter og hunder smartere enn klovdyr

Jeg har vokst opp med sau, så jeg vet at dette ikke er sant. Det er ikke noe vanskeligere å lære geit og sau triks, enn hund.

Dette sitatet f.ex. er litt idiotisk for meg. Ok, forskere har funnet ut at de er smarte, og faktisk kan kjenne igjen folk! Neida, sauene våre kjente oss ikke igjen, ikke lydde de navnene sine heller...går det an. Selvsagt gjør det det. Duh.

"So I didn't expect them to be so amenable to testing and certainly didn't expect them to be so smart. In our tests they performed at a level very similar to monkeys and humans in the initial learning tasks.

"When we then changed the rules they still performed as well as monkeys and better than rodents.

"They are quite intelligent animals – they seem to be able to recognise people and even respond when you call their name."

http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/8335465/Sheep-are-far-smarter-than-previously-thought.html

 

Endret av Den Lille Heksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2017 den 17.17, Maleficenta skrev:

Om de dier mora eller får tåtefkaske. Big diff. De får nå melk uansett. Kuer er for dumme til å bry seg om kalven blir tatt fra de

Det er stor forskjell. Det er et sterkt bånd mellom mor og barn.
Kuer er ikke dumme nei. De er mye smartere enn du tror. Og de sørger lenge etter at de har blitt fratatt barna sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...