Gå til innhold

Er mennesker lagd for å drikke kumelk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Blod skrev:

Det er jo ikke naturlig å ta melk fra en annen art, hvor kalvene nektes å få melken som produseres for dem.

Kalvene får melk de også. Kyrene produserer mye mer melk enn kalven trenger.

Med tanke på at mennesker har drukket melk i tusener av år så vil jeg si det er naturlig ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den Lille Heksa
2 minutter siden, Mummikopp skrev:

Kalvene får melk de også. Kyrene produserer mye mer melk enn kalven trenger.

Med tanke på at mennesker har drukket melk i tusener av år så vil jeg si det er naturlig ja.

Nei de får ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

 

Tror du kalven går med kua og får melk? Du har jo ikke noe begrep om hva som skjer i det hele tatt. Og det er ikke vanlig å slakte kalver i Norge idag? Om du har en fjøs med plass til 100 kyr, og alle disse kyrene får kalver hvert år, hva gjør du med kalvene da? Noen kyr sendes til slakt hvert år, så noen kalver får du plass til som kan vokse opp, mens andre - blir slaktet selvsagt.
I løpet av kuas liv, mister hun altså 4-5 barn, før hun slaktes selv. Kalvene blir slaktet eller lever opp som melkekyr til å miste 4-5 barn, og så slaktes de. Dette er melkeproduksjon.

 

Kalven får melk fra tåteflaske. Noen velger også å ha ammekyr, og da går kalvene faktisk med kyrne ja. Jeg har tidligere jobbet som avløser i flere år så har nok mer kunnskap om hva som faktisk skjer enn deg. Fjøs med plass til 100 kyr er i hvert fall ikke vanlig. Og vær så snill, spar meg for en video fra et helt annet land enn Norge, med en helt annen melkeproduksjon enn Norge har.

Anonymkode: 06d1a...ded

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den Lille Heksa skrev:

Nei de får ikke det.

Jo, det gjør de. Bøndene tar og melker kua, og gir deretter melk til kalvene fra flaske. Spesielt viktig er det at de får råmelk. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en grense på 2 dl melk om dagen (et litt intolerant). 
Synes det er greit å drikke slikt som hvetemelk eller mandelmelk. Veldig godt. :)  
De fleste er intolerant uten å være klar over det. Jeg må ha en eller annen form for melk derimot om den kommer fra kyr eller ikke. :P 

Endret av Drakan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sirah skrev:

*snip*

Folk må skjønne at kvalitet koster penger! Norsk mat er BRA, men den kan bli enda bedre! Det skylder vi dyrene! Og bare for å ha sagt det: Det kjøttet jeg kjøper hvor dyrene har vokst opp uten store mengder kraftfôr, får beite hele sommeren (og store deler av våren/høsten), ikke står oppbundet hele vinteren og generelt blir behandlet som HUSDYR og ikke produksjonsdyr får kjøttet i kjøttdisken på Rema til å smake som papp! Jeg håper flere får opp øynene for dette.

Helt enig. Spiser lite kjøtt men når jeg gjør det så er det fra en lokal gårdsbutikk. Det smaker tusen ganger bedre og jeg synes nå at det metter mer også. Egg får vi fra naboen som har noen høner som går fritt i hagen hans.

Synes det er flere som har fått øynene opp når det gjelder akkurat dette de siste årene så man kan jo håpe at vi kommer til ett punkt der det blir gjort endringer. Dokumentarer som de man finner på Netflix (om amerikansk matproduksjon derimot) har hjulpet. Tror også hestekjøttskandalen hjalp. Er ikke imot å spise hest, men det viser hvor lite kontroll vi har på maten vår.

Anonymkode: cdbb2...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den Lille Heksa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kalven får melk fra tåteflaske. Noen velger også å ha ammekyr, og da går kalvene faktisk med kyrne ja. Jeg har tidligere jobbet som avløser i flere år så har nok mer kunnskap om hva som faktisk skjer enn deg. Fjøs med plass til 100 kyr er i hvert fall ikke vanlig. Og vær så snill, spar meg for en video fra et helt annet land enn Norge, med en helt annen melkeproduksjon enn Norge har.

Anonymkode: 06d1a...ded

Det at de tar kalvene fra kyrne er det samme her som i andre land. Og jeg har både gått på jordbruksskole og jobbet på økologisk gård med melkeproduksjon, pluss at jeg er oppvokst på småbruk med sau, så ikke tro du vet mer enn meg.

Om kalvene faktisk drikker kumelk er uvesentlig, poenget er at de blir tatt fra mora etter fødsel, ikke hva de drikker.
I posten jeg svarte på var det skrevet som om kalven faktisk gikk med kua og fikk melk fra den. De gjør de IKKE.
Og ammekyr har ingenting med melkeproduksjon å gjøre, det er kjøttproduksjon.

Hvor mange kyr som er vanlig i fjøs i Norge var heller ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
19 minutter siden, Mummikopp skrev:

Jo, det gjør de. Bøndene tar og melker kua, og gir deretter melk til kalvene fra flaske. Spesielt viktig er det at de får råmelk. :) 

Ja da er vel alt greit, ingen lider da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Den Lille Heksa skrev:

Ja da er vel alt greit, ingen lider da.

Jeg vil si at dyrevelferden i norsk melk- og kjøttproduksjon er svært god, ja. :) Så slutt å spre feilinformasjon som at kalvene ikke får melk, det gjør de.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
Akkurat nå, Mummikopp skrev:

Jeg vil si at dyrevelferden i norsk melk- og kjøttproduksjon er svært god, ja. :) Så slutt å spre feilinformasjon som at kalvene ikke får melk, det gjør de.

Men det er ikke poenget, poenget er at kalvene blir skilt fra mødrene sine. Jeg tror ikke alle skjønner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Spiser lite kjøtt men når jeg gjør det så er det fra en lokal gårdsbutikk. Det smaker tusen ganger bedre og jeg synes nå at det metter mer også. Egg får vi fra naboen som har noen høner som går fritt i hagen hans.

Synes det er flere som har fått øynene opp når det gjelder akkurat dette de siste årene så man kan jo håpe at vi kommer til ett punkt der det blir gjort endringer. Dokumentarer som de man finner på Netflix (om amerikansk matproduksjon derimot) har hjulpet. Tror også hestekjøttskandalen hjalp. Er ikke imot å spise hest, men det viser hvor lite kontroll vi har på maten vår.

Anonymkode: cdbb2...353

Ja helt enig med deg. Men endringene kommer ikke til å komme før folk faktisk er villige til å betale det det koster å produsere mat på denne måten 😔 For det er klart, du kan ikke ha så mange dyr og veksten går VELDIG mye saktere når man ikke pøser på med kraftfôr og dyrene må bruke energi på å holde varmen fordi de ikke alltid står inne i et beskyttet fjøs.

Sist jeg kjøpte svin betalte jeg 90kr pr kg. Det er MYE dyrere enn hva det koster i butikken! Men da fikk jeg kjøtt fra griser som var vokst opp på skikkelig grisemat og ikke pellets. Jeg fikk også kjøtt fra griser som aldri hadde sett innsiden av en grisebinge men som vokste opp i skogen hvor de fikk trampe rundt og grave i søla. JEG syntes de pengene er verdt det. Håpet mitt er at flere og flere vil snu rundt og mene det samme slik at de bøndene som driver på denne måten kan forsvare å fortsette med dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mummikopp skrev:

Kalvene får melk de også. Kyrene produserer mye mer melk enn kalven trenger.

Med tanke på at mennesker har drukket melk i tusener av år så vil jeg si det er naturlig ja.

Bare råmelka. Så fjernes de vanligvis fra moren med en gang. Kuer er avlet fram til å overprodusere melk, noe som heller ikke er etisk da det byr på flere problemer for kuene. Men selv om de overproduserer melk får ikke kalven noe av det. Hvis du ser på jurene til kjøttfe med kalv og melkekyr, ser du enorm forskjell. Det er ikke normalt. Og ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Sirah skrev:

Ja helt enig med deg. Men endringene kommer ikke til å komme før folk faktisk er villige til å betale det det koster å produsere mat på denne måten 😔 For det er klart, du kan ikke ha så mange dyr og veksten går VELDIG mye saktere når man ikke pøser på med kraftfôr og dyrene må bruke energi på å holde varmen fordi de ikke alltid står inne i et beskyttet fjøs.

Sist jeg kjøpte svin betalte jeg 90kr pr kg. Det er MYE dyrere enn hva det koster i butikken! Men da fikk jeg kjøtt fra griser som var vokst opp på skikkelig grisemat og ikke pellets. Jeg fikk også kjøtt fra griser som aldri hadde sett innsiden av en grisebinge men som vokste opp i skogen hvor de fikk trampe rundt og grave i søla. JEG syntes de pengene er verdt det. Håpet mitt er at flere og flere vil snu rundt og mene det samme slik at de bøndene som driver på denne måten kan forsvare å fortsette med dette....

Det er en fin tanke, men problemet er at folk flest ikke ønsker å betale mer for maten. Hvor ofte leser man ikke om sutrete nordmenn som klager over hvor dyr maten er i Norge? (Selv om statistikker viser at vi bruker bare 12 % av lønna på mat :klaske:) Jeg synes at med mindre man lever på fattigdomsgrensa i Norge synes jeg ikke man har noen rett til å klage på matvareprisene.

Og når det kommer til dyrevelferd, så synes jeg absolutt at alle slags dyr som blir brukt av oss mennesker i dag (kyr, hester, høns, pelsdyr, osv.) har altfor lav levestandard. Å betale ekstra for den levestandarden burde være en selvfølge, men så grådige og uvitende som folk som oftest er i dag så tror jeg ikke det kommer til å skje med det første.

Er vi heldige går levestandarden til dyra opp, men ikke faen om Ola Nordmann kommer til å ville betale mer for maten mens han sitter der med ølmagen sin, snus i leppa, thaikjerringa i ei hånd og en billig pils i den andre. Og da vil ikke bønder gå med på det. Og da går det ikke... Alt er opp til Ola Nordmann.

Anonymkode: b831a...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Blod skrev:

Det er mer naturlig å gro planter enn å avle fram, inseminere, skille familier og drepe dem etterpå. Jeg skjønner ikke hvordan du ikke skjønner hva jeg mener

Nei, jeg ser ikke hvordan det er mer naturlig å avle planter enn dyr. Hva er det som gjør det mer naturlig? Er det mer naturlig å spise fugl enn egg? Er det mer naturlig å fiske med spyd enn med garn? Jeg ser ingen prinsipiell forskjell. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fin tanke, men problemet er at folk flest ikke ønsker å betale mer for maten. Hvor ofte leser man ikke om sutrete nordmenn som klager over hvor dyr maten er i Norge? (Selv om statistikker viser at vi bruker bare 12 % av lønna på mat :klaske:) Jeg synes at med mindre man lever på fattigdomsgrensa i Norge synes jeg ikke man har noen rett til å klage på matvareprisene.

Og når det kommer til dyrevelferd, så synes jeg absolutt at alle slags dyr som blir brukt av oss mennesker i dag (kyr, hester, høns, pelsdyr, osv.) har altfor lav levestandard. Å betale ekstra for den levestandarden burde være en selvfølge, men så grådige og uvitende som folk som oftest er i dag så tror jeg ikke det kommer til å skje med det første.

Er vi heldige går levestandarden til dyra opp, men ikke faen om Ola Nordmann kommer til å ville betale mer for maten mens han sitter der med ølmagen sin, snus i leppa, thaikjerringa i ei hånd og en billig pils i den andre. Og da vil ikke bønder gå med på det. Og da går det ikke... Alt er opp til Ola Nordmann.

Anonymkode: b831a...ec3

Dessverre så har du altfor rett i dette :( Og for all del, jeg er på ingen som helst måte laget av penger selv. Når det nærmer seg lønning kan jeg banne litt jeg også 😂 90kr pr kg er jo ekstremt dyrt i forhold til butikkpriser og jeg skjønner jo godt at ikke alle kan eller vil ta seg råd til dette. Kunne man derimot snudd holdningene litt, slik at folk flest iallefall innimellom tok seg råd til kjøtt/melk/egg som har hatt en bedre levestandard så tror jeg mye ville vært gjort.... Bonden skal ha mat på bordet han også....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirah skrev:

Dessverre så har du altfor rett i dette :( Og for all del, jeg er på ingen som helst måte laget av penger selv. Når det nærmer seg lønning kan jeg banne litt jeg også 😂 90kr pr kg er jo ekstremt dyrt i forhold til butikkpriser og jeg skjønner jo godt at ikke alle kan eller vil ta seg råd til dette. Kunne man derimot snudd holdningene litt, slik at folk flest iallefall innimellom tok seg råd til kjøtt/melk/egg som har hatt en bedre levestandard så tror jeg mye ville vært gjort.... Bonden skal ha mat på bordet han også....

Det stemmer. Man trenger jo ikke spise kjøtt hver eneste dag heller. Men det er det vanlige, tror ikke det er mange i Norge (som ikke aktivt har valgt bort kjøtt til daglig) som ikke spiser kjøtt eller fisk hver dag, enten til middag eller på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Tvist skrev:

Det stemmer. Man trenger jo ikke spise kjøtt hver eneste dag heller. Men det er det vanlige, tror ikke det er mange i Norge (som ikke aktivt har valgt bort kjøtt til daglig) som ikke spiser kjøtt eller fisk hver dag, enten til middag eller på brødskiva.

Så sant så sant :) Jeg har selv aktivt valgt bort kjøtt og det er ikke mange som har en kjøttfri middag i uka.
En annen ting er jo det å skryte på oss at Norge har fantastisk dyrevelferd for både melke- og kjøttproduksjon og at man baaare spiser norsk kjøtt, men med unntak av de ukene man er på sydenferie eller i nærheten av svenskegrensa... 

Anonymkode: eb90b...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskningsartikkelen din snakket kun om fett fra meieriprodukter. ;) Alle vet vel at det er sunnere å bruke rapsolje når man steker mat enn meierismør, men nå omhandlet ikke min forskningsartikkel fett, men melk. 

Anonymkode: e31ce...8d3

Feil ;) Den ene artikkelen fant blant annet de mennene i undersøkelsen som konsumerte mest melk hadde 50% økt sannsynlighet for å dø av prostatakreft.

Alle næringsstoffer som finnes i melk kan lett fåes gjennom andre matvarer. Kumelk er ikke nødvendig. Denne diskusjonen begynner imidlertid å bli slitsom siden jeg må gjenta meg selv så mye.

Anonymkode: 6d7cc...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn by the way har jeg en forskningsbasert høyere utdanning :)

Anonymkode: e31ce...8d3

Interessant, spesielt siden du har fått mange muligheter til å fremvise dine metodekunnskaper men har latt være. Går utifra at det er snakk om kvalitativ forskning som i så fall ikke er spesielt interessant i denne sammenhengen... 

Anonymkode: 6d7cc...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er nokså dum om man ikke drikker kumelk (med mindre du er laktoseintolerant), men drikker alkohol som jo er gift.

Anonymkode: 52ce1...fcb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...