Gå til innhold

Er mennesker lagd for å drikke kumelk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er vel strengt talt mødrene som ammer barna, ikke omvendt. Ordet du leter etter er "die".

 

Alle hunn-pattedyr produserer melk når de får barn, men når melka slutter å komme, er avhengig av når jurene slutter å bli stimulert, ikke av hvor stort avkommet er. Mennesker kan også produsere melk i årevis dersom brystene blir jevnlig melket. 

Jeg synes du bruker en religiøs forklaring på hva mennesker og dyr skal gjøre, og ikke en vitenskapelig. Ingenting i naturen er "skapt for" at mennesker eller skal spise det. Naturen bare er. 

Haha beklager, jeg skrev feil :fnise: 

 

Mulig det, men kuer blir inseminert hvert år, for å få en ny kalv så melkeproduksjonen er på det høyeste hele tiden.

 

Der er jeg uenig. Det jeg skriver er basert på vitenskap og fakta. Som at carnivores må ha kjøtt for å klare å leve. Kattedyr feks, trenger taurin som kun finnes i kjøtt. De er designet til å kunne innta masse kolesterol uten å bli syke. Vi trenger ikke noe fra hverken kjøtt eller melk, da vi finner det vi trenger i planteriket. I tillegg er ikke vi designet til å klare å innta så mye kolesterol som vi gjør, som vi får fra animalske produkter. Ved høyt kolesterolinntak over lang tid får flere av oss sykdommer pga dette, som hjerte -og kar sykdommer. Når vi ser på andre dyr i dyreriket, er vi mer like planteetere enn carnivores og omnivores. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke i nærheten av å svare på spørsmålet.

Anonymkode: e0a89...766

Okei ja, grønnsaker vokser definitivt for at vi skal spise dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blod skrev:

Haha beklager, jeg skrev feil :fnise: 

 

Mulig det, men kuer blir inseminert hvert år, for å få en ny kalv så melkeproduksjonen er på det høyeste hele tiden.

 

Der er jeg uenig. Det jeg skriver er basert på vitenskap og fakta. Som at carnivores må ha kjøtt for å klare å leve. Kattedyr feks, trenger taurin som kun finnes i kjøtt. De er designet til å kunne innta masse kolesterol uten å bli syke. Vi trenger ikke noe fra hverken kjøtt eller melk, da vi finner det vi trenger i planteriket. I tillegg er ikke vi designet til å klare å innta så mye kolesterol som vi gjør, som vi får fra animalske produkter. Ved høyt kolesterolinntak over lang tid får flere av oss sykdommer pga dette, som hjerte -og kar sykdommer. Når vi ser på andre dyr i dyreriket, er vi mer like planteetere enn carnivores og omnivores. 

At mennesker ikke er laget for å drikke melk (eller spise kjøtt eller hva som helst) er uvitenskapelig. Mennesker er ikke laget for noen ting, all den tid vi ikke er skapt av noen gud eller noe annet som har en mening bak hvordan vi er. Siden mennesker er altetere, kan vi overleve på veldig mange forskjellige typer mat. Det har jo nettopp vært vårt evolusjonære fortrinn. For mennesker er det naturlig å spise den maten som er tilgjengelig; det er jo derfor mennesker i Europa og vest-Asia tåler å drikke melk, mens de i de fleste andre deler av verden ikke gjør det, fordi vi begynte å holde husdyr og drikke melken deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blod skrev:

Okei ja, grønnsaker vokser definitivt for at vi skal spise dem. 

Igjen en form for religiøs forklaring. Grønnsaker har da ingen mening bak seg når de vokser, de bare er, akkurat som resten av naturen. Det står ingen skaper bak og designer grønnsaker for mennesker og kumelk for kalver. Begge deler er like mye eller like lite meningen for mennesker å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Blod skrev:

 Grønnsaker, frukt etc.

 

Hvorfor det? Hva er det som gjør det mer "naturlig" enn å drikke melk? Og hvor vidt noe er "naturlig" sier ingen ting om hvor vidt det er sunt eller ikke.

Jeg tipper at 99% av grønnsakene og frukten du spiser, ikke finnes vilt i naturen uansett. For eksempel er brokkoli, blomkål, kålrabi, kål, rosenkål og grønnkål alle avlet fram fra en og samme ville plante. Ville epler er uspiselige med mindre du er ekstremt sulten, ville mandler er giftige, osv. Og hva med å varmebehandle maten, er ikke det også "unaturlig"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Blod skrev:

Okei ja, grønnsaker vokser definitivt for at vi skal spise dem. 

Nei. Om man kan si at de har en grunn så er den den samme som den er for kuer og mennesker: for å spre genene.

Anonymkode: e0a89...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Blod skrev:

Haha beklager, jeg skrev feil :fnise: 

 

Mulig det, men kuer blir inseminert hvert år, for å få en ny kalv så melkeproduksjonen er på det høyeste hele tiden.

 

Der er jeg uenig. Det jeg skriver er basert på vitenskap og fakta. Som at carnivores må ha kjøtt for å klare å leve. Kattedyr feks, trenger taurin som kun finnes i kjøtt. De er designet til å kunne innta masse kolesterol uten å bli syke. Vi trenger ikke noe fra hverken kjøtt eller melk, da vi finner det vi trenger i planteriket. I tillegg er ikke vi designet til å klare å innta så mye kolesterol som vi gjør, som vi får fra animalske produkter. Ved høyt kolesterolinntak over lang tid får flere av oss sykdommer pga dette, som hjerte -og kar sykdommer. Når vi ser på andre dyr i dyreriket, er vi mer like planteetere enn carnivores og omnivores. 

Mennesker har vært rovdyr i millioner av år.

Anonymkode: d5a1d...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

At mennesker ikke er laget for å drikke melk (eller spise kjøtt eller hva som helst) er uvitenskapelig. Mennesker er ikke laget for noen ting, all den tid vi ikke er skapt av noen gud eller noe annet som har en mening bak hvordan vi er. Siden mennesker er altetere, kan vi overleve på veldig mange forskjellige typer mat. Det har jo nettopp vært vårt evolusjonære fortrinn. For mennesker er det naturlig å spise den maten som er tilgjengelig; det er jo derfor mennesker i Europa og vest-Asia tåler å drikke melk, mens de i de fleste andre deler av verden ikke gjør det, fordi vi begynte å holde husdyr og drikke melken deres. 

Kumelk lages for kalver. Jeg har forklart dette flere ganger. Hvis du ikke skjønner hvorfor det er unaturlig å drikke melk, er det ikke mer jeg kan gjøre.

 

4 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Igjen en form for religiøs forklaring. Grønnsaker har da ingen mening bak seg når de vokser, de bare er, akkurat som resten av naturen. Det står ingen skaper bak og designer grønnsaker for mennesker og kumelk for kalver. Begge deler er like mye eller like lite meningen for mennesker å spise. 

Når vi ser på kostholdet til div arter sammen med hvordan de er bygd, ser vi en klar sammenheng. 

3 timer siden, linsejesus skrev:

Hvorfor det? Hva er det som gjør det mer "naturlig" enn å drikke melk? Og hvor vidt noe er "naturlig" sier ingen ting om hvor vidt det er sunt eller ikke.

Jeg tipper at 99% av grønnsakene og frukten du spiser, ikke finnes vilt i naturen uansett. For eksempel er brokkoli, blomkål, kålrabi, kål, rosenkål og grønnkål alle avlet fram fra en og samme ville plante. Ville epler er uspiselige med mindre du er ekstremt sulten, ville mandler er giftige, osv. Og hva med å varmebehandle maten, er ikke det også "unaturlig"?

Fordi kumelk lages når en ku føder en kalv. Kumelk produseres for at kalven skal bli en stor ku. Ikke for at mennesker skal spise den. Å inseminere kuene hvert år, for så å skille kalvene fra mødrene for at vi skal drikke melken dems, er ikke naturlig. 

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker har vært rovdyr i millioner av år.

Anonymkode: d5a1d...43c

Rovdyr har evnen til å drepe dyr med feks klør, tenner, eller gift, og spiser rått kjøtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Blod skrev:

Rovdyr har evnen til å drepe dyr med feks klør, tenner, eller gift, og spiser rått kjøtt. 

Det er en definisjon du har funnet på selv for å få rett.

Anonymkode: e0a89...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blod skrev:

Kumelk lages for kalver. Jeg har forklart dette flere ganger. Hvis du ikke skjønner hvorfor det er unaturlig å drikke melk, er det ikke mer jeg kan gjøre.

Det kommer nok av at din definisjon av "unaturlig" er meningsløs, som vi allerede har demonstrert.

Anonymkode: e0a89...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en definisjon du har funnet på selv for å få rett.

Anonymkode: e0a89...766

 

Nei. Rovdyr har en helt annen anatomi enn oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok av at din definisjon av "unaturlig" er meningsløs, som vi allerede har demonstrert.

Anonymkode: e0a89...766

Jeg skjønner ikke hvordan dette er så vanskelig å forstå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blod skrev:

Fordi kumelk lages når en ku føder en kalv. Kumelk produseres for at kalven skal bli en stor ku. Ikke for at mennesker skal spise den. Å inseminere kuene hvert år, for så å skille kalvene fra mødrene for at vi skal drikke melken dems, er ikke naturlig.

Er det mer naturlig å avle fram grønnsaker da?

Planter lager ikke frø for at vi skal spsie dem, men for å føre sin egen art videre. Da må det jo også være unaturlig at mennesker spiser de frøene/nøttene/fruktene/røttene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Blod skrev:

Nei. Rovdyr har en helt annen anatomi enn oss.

Rene rovdyr har en annen anatomi enn oss, men det har rene planteetere også. Dette har du blitt forklart før, så siden du nå bare gjentar de samme gale påstandene har det neppe noen hensikt å fortsette diskusjonen.

Anonymkode: e0a89...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Blod skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dette er så vanskelig å forstå

Er det "naturlig" å koke ting, slik vi er nødt til å gjøre for å få ut nok næringsstoffer av veldig mye av det vi spiser?

Anonymkode: e0a89...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...