Gå til innhold

Formann har gått utover fullmakter og tapt sameiets penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet ikke jussen rundt dette, men noen jeg kjenner har kommet opp i en situasjon som er litt spesiell.

Man har i et sameie på 50 enheter en årlig inntekt på ca 500 000 i året (10 000 i avgift fra hver enhet). (Dette er bare for å antyde størrelsen på ting).

Man har et styre på 5 personer inkl en formann.

Formannen har på egenhånd gått ut over sine fullmakter og gjort en bestilling på noe han mente sameiet trengte på 100 000 kr. Det er ingen som betviler at formannen gjorde dette i beste hensikt. Det var noe han mente sameiet trengte og det var på toppen av det hele en gunstig pris, så han var rask på avtrekkeren. La oss hypotetisk si at det var et stort stillas som huseierne kunne ha glede av for maling/vedlikehold på tak.

Når dette ble tatt opp på årsmøtet like etter (etter bestillingen var gjort og betalt, men før man hadde fått varen) ble det klart at sameiets medlemmer var i mot innkjøpet og man ble enig at man skulle prøve gå tilbake på det. Formannen skulle håndtere dette da han hadde god dialog med selger.

Året etter på neste årsmøte kommer det frem at firmaet som leverte stillaset var gått konk. Pengene var i boet, og det var stillaset og (som aldri var blitt utlevert). Disse pengene er nok tapt da sameiet vil havne ganske langt ned på listen over hva som skal betales ut.

Men hva gjør man?
Jeg tror ingen mener at de skal holde formannen personlig økonomisk ansvarlig for dette, men han har jo "kastet" bort 2000 kr for hver enhet.
Det er jo en kombinasjon av uheldige omstendigheter kombinert med at han gikk ut over fullmaktene sine (styret var heller ikke informert før salget var avtalt).

Anonymkode: ec648...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alle ting man krever 2/3 flertall på å vurdere, av innkjøp etc. Jeg har selv vært styreleder (formann er en utdatert og diskriminerende tittel) i et sameie, og enkelte ting har jeg også gått til innkjøp av og tatt beslutning på, med styrets "velsignelse". Det handler vel litt om størrelse på beløp og hva regelverket sier. Det er egne lover om borettslag og sameier, og hvilken myndighet man har som leder. Du får google litt. 

Anonymkode: a1ea8...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen saker anmelder andre ansvarlige styremedlemmer. Har ikke styret ansvarsforsikring innbakt i sine forsikringer så er styret solidarisk ansvarlig for all økonomi i styret. Derfor påtar ikke jeg meg styrearbeid i borettslag eller sameier. 

Anonymkode: e4636...f86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått til sak mot styreleder hvis han ikke hadde styret med seg på kjøpet. Styreleder kan risikere å måte dekke hele greie selv hvis han mangler mandat å tulle slik.

Anonymkode: 26ae2...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder i et sameie er personlig økonomisk ansvarlig for avgjørelsene som tas uten belegg. Jeg hadde gått til sak og krevd at vedkommende dekket det hele av egen lomme. 

Anonymkode: 22ba1...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette bare ble utført av styreformannen uten en flertallsstemme i resten av styret så kan det være juridisk uholdbart, men husk at et styre har relativt vide fullmakter når det gjelder å handle på borettslagets vegne. Jeg tviler på at 100K anses som et stort nok beløp til å kvalifisere som såkalt "disposisjon over sameiets verdier" som gjerne krever 2/3 flertall i generalforsamling, sett opp mot at det er 50 boenheter. Det essensielle blir da om han handlet helt på egen hånd uten at resten av styret kjente til det eller om det var forankret i styrevedtak.

Anonymkode: 877d5...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har revisoren gjort her? Har du snakket med revisor? 

Anonymkode: e4636...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...