Gå til innhold

Hvor mye blir uføretrygden redusert når du har samboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som samboer og ufør taper jeg mye penger hver måned. Hvor mye taper du? 

Anonymkode: 7e728...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å heller se på hvor mye du sparer ved å kunne dele på boutgifter, forsikring, strøm, tvlisens o.l? Viktig å være negativ som ufør altså, men innimellom er det lov å la rasjonaliteten seire. 

Anonymkode: 0d68b...d22

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller se på hvor mye du sparer ved å kunne dele på boutgifter, forsikring, strøm, tvlisens o.l? Viktig å være negativ som ufør altså, men innimellom er det lov å la rasjonaliteten seire. 

Anonymkode: 0d68b...d22

For en ufør er det ikke mye å spare da 

1. Bostøtte ofte faller bort

2. Større bolig betyr større utgifter til lån, husleie, strøm, kommunale avgifter osv.

3. Man har gjerne to biler om man må det pga div årsaker.

Osv osv osv.

For en ufør svarer det seg ikke økonomisk med hverken ekteskap eller sambierskap.

Anonymkode: b343a...324

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller se på hvor mye du sparer ved å kunne dele på boutgifter, forsikring, strøm, tvlisens o.l? Viktig å være negativ som ufør altså, men innimellom er det lov å la rasjonaliteten seire. 

Anonymkode: 0d68b...d22

Så lite som uføretrygdet har idag, så er hver eneste krone tap. Om du trur det er billig og få seg samboer så er det absolutt ikke det. Man blir kanskje mer sosial som uføre, og hva sier vi alle om damer? De er dyre i drift.

Så her er det ikke mye penger og spare for de uføre, trur jeg.

Anonymkode: e35b9...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en gjennomgang Aftenposten gjorde i fjor sparer man nesten halvparten av boutgiftene på å dele med en samboer. 

Anonymkode: c47c8...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For en ufør er det ikke mye å spare da 

1. Bostøtte ofte faller bort

2. Større bolig betyr større utgifter til lån, husleie, strøm, kommunale avgifter osv.

3. Man har gjerne to biler om man må det pga div årsaker.

Osv osv osv.

For en ufør svarer det seg ikke økonomisk med hverken ekteskap eller sambierskap.

Anonymkode: b343a...324

Du trenger ikke veldig mye større bolig for å være to enn en. Og to biler er en luksus selv familier med to voksne i full jobb som regel ikke har råd til, så da blir det litt merkelig å klage på at du får for lite som ufør til å ha en bil pr person. 

Anonymkode: 0d68b...d22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke veldig mye større bolig for å være to enn en. Og to biler er en luksus selv familier med to voksne i full jobb som regel ikke har råd til, så da blir det litt merkelig å klage på at du får for lite som ufør til å ha en bil pr person. 

Anonymkode: 0d68b...d22

Hvor vanskelig er det å skjønne at når man går fra å være enslig til et par så blir man gjerne din og min familie med det plassbehovet man da vil ha behov for? Selv om to biler kan være luksus om det er snakk om nyere biler, så er det flere enn du tror som MÅ ha to biler for å kunne bo der de bor, også pga krav til størrelse på bolig. Større bolig betyr større utgifter. Det er enkel matematikk. To stk med barn i bolig på under 40 kvm hører til sjeldenhetene. 

 

 

Aftenpostens beregninger tok utgangspunkt i to mennesker i full jobb med dertilhørende inntekter. Enhver skjønner at det ikke blir det samme når den ene har minstepensjon på rett under 200000 i året før skatt. Det er heller ikke gitt at partner har 50000+ utbetalt brutto i mnd.

Som ufør sitter jeg selv på erfaringer og rekneskap der jeg som singel kommer mye bedre ut økonomisk enn som gift/sambo. 

Vil du kverulere videre? 

 

Anonymkode: b343a...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tapte mye på å flytte sammen med samboer. Først mistet jeg bostøtten på rundt 2000 kr, så ble jeg trukket 15% i trygden, 
Fikk dyrere boutgifter, så alt i alt tapte jeg nok en del det.



 

Anonymkode: 3d63a...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil du kverulere videre? 

 

Anonymkode: b343a...324

Ah, logikken om at de som ikke er enig med deg kverulerer, helt feilslått logikk selvfølgelig. Det er velkjent at det er billigere å bo sammen to stykker enn å bo alene. At du og andre har luksusvaner som gir økonomisk knapphet i hverdagen må du nesten ta på egen kappe, fremfor å sutre over at det offentlige gir deg for lite penger. Selv om både du og din samboer har barn betyr ikke det at dere må ha dobbelt så stor bolig som hver av dere hadde alene. Så det er vel ikke jeg som kverulerer, det er i så fall deg. Men uføre blir jo aldri fornøyd uansett, til tross for at de holdes i live av staten uten å gi annet enn gnål tilbake. 

Anonymkode: 0d68b...d22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun de på minstesats får nå trekk, de som har opptjent mer trygd slapp dette etter 2015. :) Men barnetillegget bortfaller nå om man er samboere, uansett om man har minstesats eller ei.

Anonymkode: 3e33d...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bo sammen da.

Anonymkode: a7f04...599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taper du så mye, så får du bo alene da. Men du trenger fortsatt bolig, bil og alt det du ramser opp.

Jeg bor alene på laveste sats AAP. Og skulle så gjerne hatt samboer, for da kunne jeg halvert boutgifter, strøm, forsikring, internett. Og bil har jeg uansett ikke råd til.

Så synes det er veldig rart, hvis du hadde mer penger da du var alene.

Anonymkode: 3a44c...33d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg taper ikke på å ha samboer. Dersom vi går fra hverandre så kommer jeg til å slite skikkelig økonomisk. Ikke har ejg råd til depositum, ikke vil utleiere godta nav-garanti, husleiene er skikkelig høye i forhold til hva jeg får utbetalt, det er nå vanskeligere å få bostøtte, bilen må jeg bare selge etc

Det å dele på husleie, strøm, matutgiftene, forsikringer etc gjør at jeg lever et mye friere liv nå enn som singel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Taper du så mye, så får du bo alene da. Men du trenger fortsatt bolig, bil og alt det du ramser opp.

Jeg bor alene på laveste sats AAP. Og skulle så gjerne hatt samboer, for da kunne jeg halvert boutgifter, strøm, forsikring, internett. Og bil har jeg uansett ikke råd til.

Så synes det er veldig rart, hvis du hadde mer penger da du var alene.

Anonymkode: 3a44c...33d

Da jeg bodde med samboer nær en storby gikk jeg i minus på aap. Husleien var 11 000 inkl alt, var ikke spesielt stort heller, med et soverom og en liten stue og lite bad. Kunne ikke få boligstøtte. Vi flyttet til landet der husleien var halvparten, så nå har jeg råd til å spare. 

Anonymkode: fca1d...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...