Gå til innhold

Mishandling og mobbing av uføre!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I regi av Geir Axelsen. Hvordan kan Nav ansette en person som så til de grader sparker nedover for å ramme oss som er syke? 

Siterer lederen i Uføres landsorganisasjon som påpekte at dette må være ren hevn fordi mange uføre ba tynt om å få stønaden for april utbetalt før påske. Ledelsen i Nav svarte med at det var viktig med forutsigbarhet for de uføre som de tydeligvis ser ned på og mener ikke kan styre pengene sine. Nå har Nav i regi av Geir Axelsen plutselig endret utbetalingsdatoen i mai fra den 15 til den 16 uten å informere brukerne i forkant. Så nå kommer ikke stønaden før helgen slik den normalt bruker å gjøre. Var det ikke så viktig med forutsigbarhet for de uføre allikevel?

Som det ble påpekt i dagens artikkel i Dagbladet så får mange uføre nå ikke deltatt i selskapeligheter som det er vanlig å delta i helgen før 17 mai. De som ikke skal noe sted, men som skal være hjemme ,gruer seg til en helg uten noe godt å drikke og spise nå. Kafebesøk utgår nok også for de fleste uføre. Ihvertfall minstepensjonistene. For min del blir helgen helt grusom på grunn av dette da jeg er minstepensjonist. Hvorfor mener ledelsen i Nav at de uføre skal straffes så jævlig? Ingen kan noe for at de er syke for faen!!!! Nei, dette er ikke noen straff når jeg tenker meg om. Dette er ren psykopati og ondskap. Geir Axelsen burde aldri blitt ansatt av Nav. Hva er grunnen til at noen ønsker å være så stygge mot mennesker som er syke og har det vanskelig? Jeg finner ikke flere ord akkurat nå.....

Anonymkode: 3c355...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan vel budsjettere litt bedre selv hvis det er livsviktig å finne på noe i helgen før 17. mai?

Jeg er ufør på minstesatsen, og for syk til å delta på alt likevel. Litt drøyt å kalle det mishandling og mobbing.

Anonymkode: a9ece...9dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har Nav i regi av Geir Axelsen plutselig endret utbetalingsdatoen i mai fra den 15 til den 16 uten å informere brukerne i forkant.

Så man får da pengene utbetalt på tirsdag i stedet for mandag? Jeg hater NAV som pesten selv altså, og selv om jeg er enig i at de burde informert om dette i forkant, så ser jeg ikke hvorfor dette er en sååå big deal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle dette mobbing og mishandling er vel å trekke det litt langt, syntes du ikke?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 mai er jo tirsdag, og 15 mandag. Begge dager er etter helgen? 

Anonymkode: f3780...7fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel budsjettere litt bedre selv hvis det er livsviktig å finne på noe i helgen før 17. mai?

Jeg er ufør på minstesatsen, og for syk til å delta på alt likevel. Litt drøyt å kalle det mishandling og mobbing.

Anonymkode: a9ece...9dd

No er det veldig mange ulike liv der ute, og det hender for noen at de 2000 de har spart opp plutselig gikk med til kjøleskap, vaskemaskin eller andre ting før 17.mai

Jeg kan for eks forstå de som velger å bo litt dyrt i byen fordi de ikke har andre kjente enn familie der og kanskje barndomsvenner. Det er ikke alltid så lett å få nye venner i voksen alder om man flytter til helt nytt sted. Det viser seg jo også at en del har fordommer mot uføre, så mulig det hadde gjort det enda vanskeligere å få venner på bygda 

Anonymkode: 2fe4b...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel budsjettere litt bedre selv hvis det er livsviktig å finne på noe i helgen før 17. mai?

Jeg er ufør på minstesatsen, og for syk til å delta på alt likevel. Litt drøyt å kalle det mishandling og mobbing.

Anonymkode: a9ece...9dd

Noen klarer å delta på noe selv om ikke du klarer. Selv om du ligger rett ut i senga tjuefire timer i døgnet så kan andre kanskje klare noen kafebesøk, være i selskap noen få ganger i året eller delta på  enkle fritidsaktiviteter selv om sykdommen gjør ordinært arbeid vanskelig. Dessuten så kjenner vel ikke du til min og andre uføres økonomi eller hva? Kjenner du til hvilke ekstrautgifter jeg har hatt de siste månedene siden du uttaler deg så bastant?

Anonymkode: 3c355...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at uføre mishandles og hetses over en lav sko her i landet, men akkurat dette ser jeg ikke problemet i. De fleste uføre har en LAV utbetaling. Tidligere utbetaling betyr bare at de blir blakk fortere den måneden.

Anonymkode: df2a4...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje uføre heller må lære seg økonomisk styring sånn som vi andre må, og ha en liten buffer i bakhånd når ting ikke går helt etter din egen plan. Evt et kredittkort som du kan ta fra den ene dagen og sette inn igjen tre dager senere når pengene kommer. Å få penger på konto 16.mai holder da i massevis til å kjøpe mat og ballonger. 

Anonymkode: 298cb...4ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen klarer å delta på noe selv om ikke du klarer. Selv om du ligger rett ut i senga tjuefire timer i døgnet så kan andre kanskje klare noen kafebesøk, være i selskap noen få ganger i året eller delta på  enkle fritidsaktiviteter selv om sykdommen gjør ordinært arbeid vanskelig. Dessuten så kjenner vel ikke du til min og andre uføres økonomi eller hva? Kjenner du til hvilke ekstrautgifter jeg har hatt de siste månedene siden du uttaler deg så bastant?

Anonymkode: 3c355...3a3

Hvem er det som uttaler seg bastant her? "Mishandling og mobbing av uføre" er overskriften du skrev, det er å ta litt hardt i. Dessuten kjenner du jo ikke min økonomi heller, eller livssituasjon.

Anonymkode: a9ece...9dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje uføre heller må lære seg økonomisk styring sånn som vi andre må, og ha en liten buffer i bakhånd når ting ikke går helt etter din egen plan. Evt et kredittkort som du kan ta fra den ene dagen og sette inn igjen tre dager senere når pengene kommer. Å få penger på konto 16.mai holder da i massevis til å kjøpe mat og ballonger. 

Anonymkode: 298cb...4ef

Jeg er enig i at bruk av kredittkort er en smart løsning på problemet.

I denne tråden falt det ikke i god jord at kredittkort ble nevnt som løsning

 

 

 

Anonymkode: 13299...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

16 mai er jo tirsdag, og 15 mandag. Begge dager er etter helgen? 

Anonymkode: f3780...7fe

Poenget var at det skal være "Før..." Altså, før 15.mai, som jo ville vært... 12 mai. Og derav reaksjonen fra mange.

Anonymkode: 57a22...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man må lære seg å planlegge økonomisk uansett hvor mye eller lite man tjener 

 Problemet her er jo nettopp at folk som har planlagt i forhold til første virkedag før 15. nå kommer flere dager skeivt ut,  og det ødelegger for planlegging....

Anonymkode: 38b36...d15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ren umyndiggjøring av uføre er den rette benevnelsen for den taktikken ledelsen i Nav utfører nå. Med skrapet økonomi som er situasjonen for mange minstepensjonister inkludert meg selv, blir det nok endel minstepensjonister som må søke krisehjelp for å få helgen til å gå rundt. Det fører til at de vil bli sett på som ansvarsløse av Nav ,selv om grunnen til at de må gjøre dette er pga Nav ledelsens uforutsigbarhet for brukerne.

Det ER UMULIG for mange minstepensjonister å opprette en bufferkonto når man ofte har mange utgifter som skal betales hver måned. Mange har også endel helseutgifter. Da er det ofte bare akkurat nok igjen til mat, hygieneartikler og noen billige klesplagg. Noen ganger kommer også store uforutsette utgifter inn i bildet. Dette kan være hvitevarer som er ødelagte og som må byttes ut eller repareres eller andre store uforutsette utgifter.Da rekker ofte stønaden bare akkurat ut perioden og mange ganger ikke det heller. Helt grusomt det som skjer nå.

Anonymkode: 3c355...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ren umyndiggjøring av uføre er den rette benevnelsen for den taktikken ledelsen i Nav utfører nå. Med skrapet økonomi som er situasjonen for mange minstepensjonister inkludert meg selv, blir det nok endel minstepensjonister som må søke krisehjelp for å få helgen til å gå rundt. Det fører til at de vil bli sett på som ansvarsløse av Nav ,selv om grunnen til at de må gjøre dette er pga Nav ledelsens uforutsigbarhet for brukerne.

Det ER UMULIG for mange minstepensjonister å opprette en bufferkonto når man ofte har mange utgifter som skal betales hver måned. Mange har også endel helseutgifter. Da er det ofte bare akkurat nok igjen til mat, hygieneartikler og noen billige klesplagg. Noen ganger kommer også store uforutsette utgifter inn i bildet. Dette kan være hvitevarer som er ødelagte og som må byttes ut eller repareres eller andre store uforutsette utgifter.Da rekker ofte stønaden bare akkurat ut perioden og mange ganger ikke det heller. Helt grusomt det som skjer nå.

Anonymkode: 3c355...3a3

Du får det jo nesten til å høres ut som NAV har kuttet ut uførepensjonen for hele Mai måned... Er det ikke bare at den kommer på et litt annet tidspunkt, som passer dårlig til 17 mai som havner på en onsdag i år?

 

Anonymkode: a9ece...9dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for "minstelønn", samme som de fleste uføre vil jeg tro, og har aldri opplevd å kunne forutsi hvilken dag jeg får lønn på... Ja, det var litt vrient når lønna plutselig kom 2 uker for seint og sånn, men et par dager fra eller til er vel helt normalt?

Uansett, det jeg har gjort for å slippe å tenke på når jeg får betalt er å legge opp økonomien fra den første dag i måneden istedet for å ta utgangspunkt i lønningsdagen. Så om jeg får lønn den 1. eller den 30. er irrelevant. Uansett blir regningene betalt automatisk, og den 1. hver måned trekkes beløpet jeg skal bruke på mat osv. denne måneden, fra forrige måneds lønn. Det krever bittelitt sparing for å komme ovenpå hvis man står i null, men kan anbefale et slikt system på det sterkeste, det letter utrolig mye økonomisk stress. 

Anonymkode: 37177...a8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...