Gå til innhold

Hva om man er uenig om depositum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart flytte og huseieren er litt.... Vanskelig. Dersom det blir noe problem med tilbakebetaling av depositum hva kan jeg gjøre? 

Jeg flytter ut av leiligheten en mnd før oppsigelse tiden og betaler selvsagt husleie for den men kan jeg bytte strøm selskapet til den nye leiligheten?  Eller må det være mitt ansvar å betale for strømmen i den mnd åså? 

Tilsutt, betales depositumet tilbake når jeg flytter ut selv om jeg betaler for en mnd til eller kan hun kreve å vente den mnd med depositumet? 

På forhånd takk for svar! :)

Anonymkode: 3e45b...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kontakte leieboerforeningen og få hjelp derfra. Koster vel 200 å bli medlem. 

Har du betalt depositum inn på utleiers konto? Om så er det er lovbrudd fra utleiers side og du kan holde tilbake husleie inntil du har summen av hele depositumet på egen konto. Ta med deg kontoutskrift og kontrakt pluss all skriftlig kommunikasjon og lever til leieboerforeningen.

Du skal ikke betale strøm fra den dagen du har flyttet ut alt ditt og gjort klart (vasket ned leiligheten) til å levere tilbake nøkler. 

Om utleier stiller seg på bakbena må hun selv gå til sak hos Statens Hus. Det koster henne penger. Mest sannsynlig vil leieboerforeningen løse det hele for deg iom at du allerede har sagt opp leiligheten og skal flytte. 

Depositum skal inn på en egen konto, og både du og utleier må i banken for å signere når den opprettes og når den avsluttes. Ikke godta noe annet. Utleiere har en klar og tydelig lov å forholde seg til.

Anonymkode: 6660d...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan avslutte strømabonnement. på nåværende adresse når du vil. 

Depositumet betales tilbake/frigjøres "innen rimelig tid" etter at leieforholdet er avsluttet. Altså etter at du har overlevert nøklene og disposisjonsretten til leiligheten tilbake til utleier.  Det er altså leieforholdets varighet som er avgjørende, ikke når du fysisk flytter ut.

Hvis dere ikke kommer til enighet, så avgjøres saken av husleietvistutvalget/forliksrådet. Fremgangen er standardisert og skjer på følgende måte.

1. Du går til banken og ber om at depositumet frigjøres. 

2. Banken informerer utleier om at pengene frigjøres innen 5 uker. Utleier må dokumentere overfor banken at han har bedt husleietvistutvalget/forliksrådet behandle uenigheten innen 5 uker.

3. HTU/Forliksrådet behandler saken. Banken utbetaler i henhold til avgjørelse derfra.

Til slutt.

Du virker som en ung og uerfaren leietaker. Mange utleiere utnytter dette til å få sine leiligheter pusset opp på bekostning av unge leietakere. Vanlige tvistespørsmål gjelder utvask, ødelagt inventar, normal slitasje osv.

Mitt råd er at du er er meget forsiktig med hva du sier deg enig i å erstatte/trekke fra depositumet. 

Mange utleiere forventer en industriell nedvask, ingen slitasje, at hvite- og brunevarer varer evig osv.

Min erfaring er at utleiere taper i all hovedsak slike krav i HTU. 

Bruk sunn fornuft. Og ikke la deg presse av sleipe utleiere som vil bruke deg til å pusse opp leiligheten sin.

Anonymkode: 46e57...7b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også leie en leilighet og utleier vil ha depositum på hans private konto og nekter å opprette depositumskonto. Dette sa han at jeg må gjøre og han vil ikke betale ca. 400,- for dette. Han mener dette er helt unødvendig og alt for mye jobb for så lite penger (snakk om 15'000,-) jeg er redd det kan bli noen problemer med tilbakebetaling av depositum, men leiemarkedet her er så vanskelig og dyrt at jeg ønsker å leie her likevel. Han har et helt ark med folk på venteliste så det var ikke noe problem for han å leie til noen andre

Anonymkode: 12b16...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også leie en leilighet og utleier vil ha depositum på hans private konto og nekter å opprette depositumskonto. Dette sa han at jeg må gjøre og han vil ikke betale ca. 400,- for dette. Han mener dette er helt unødvendig og alt for mye jobb for så lite penger (snakk om 15'000,-) jeg er redd det kan bli noen problemer med tilbakebetaling av depositum, men leiemarkedet her er så vanskelig og dyrt at jeg ønsker å leie her likevel. Han har et helt ark med folk på venteliste så det var ikke noe problem for han å leie til noen andre

Anonymkode: 12b16...b33

Så han mener 15.000 er lommerusk, mens han samtidig ikke vil betale 400 for å følge loven? Dette lukter useriøst lang vei. Hold deg unna så slipper du masse problemer senere. 

De fleste banker har også mulighet for å opprette depositumskonto på nett, så "mye jobb" må han lenger ut på landet med.

Anonymkode: 46e57...7b8

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde tilbudt meg å betale de kr 400 fremfor å ikke ha en ordentlig depositumkonto. Det hadde forøvrig ikke spilt noen rolle hvor lang liste han hadde med andre potensielle leietakere, jeg ville aldri gitt fra meg 15.000 uten sikkerhet i form av depositumkonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også leie en leilighet og utleier vil ha depositum på hans private konto og nekter å opprette depositumskonto. Dette sa han at jeg må gjøre og han vil ikke betale ca. 400,- for dette. Han mener dette er helt unødvendig og alt for mye jobb for så lite penger (snakk om 15'000,-) jeg er redd det kan bli noen problemer med tilbakebetaling av depositum, men leiemarkedet her er så vanskelig og dyrt at jeg ønsker å leie her likevel. Han har et helt ark med folk på venteliste så det var ikke noe problem for han å leie til noen andre

Anonymkode: 12b16...b33

Jeg hadde ikke hatt noe problem med dette, men da hadde jeg holdt igjen tilsvarende husleie på slutten av leieforholdet, for å sikre meg selv. Hvis du feks leier for 5000 i mnd og har tre mnd oppsigelsestid sier du bare til utleier, sammen med oppsigelse at du dessverre ikke har penger til husleie de siste tre mnd, men at du vil at dette skal dekkes av "depositumet". Siden han har gjort noe ulovlig her, kan han ikke si noe på det. Så bruker du disse mnd på å spare opp et nytt depositum til neste leilighet. Dette har jeg gjort flere ganger, og det fungerer helt fint. Egentlig lurer bare utleier seg selv her, det eneste du går glipp av er rentekronene underveis. Så hvis det er verdt å få denne leiligheten er det en måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 87a21...602

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også leie en leilighet og utleier vil ha depositum på hans private konto og nekter å opprette depositumskonto. Dette sa han at jeg må gjøre og han vil ikke betale ca. 400,- for dette. Han mener dette er helt unødvendig og alt for mye jobb for så lite penger (snakk om 15'000,-) jeg er redd det kan bli noen problemer med tilbakebetaling av depositum, men leiemarkedet her er så vanskelig og dyrt at jeg ønsker å leie her likevel. Han har et helt ark med folk på venteliste så det var ikke noe problem for han å leie til noen andre

Anonymkode: 12b16...b33

Om du er villig til å risikere miste de 15 000, så..

Jeg har opprettet dep konto som leietaker. Banken min sendte link til husverts e-post slik at de signerte digitalt. Jeg fikk aldri regning på det, men kan ikke vite om husvert fikk regning på det i posten sin, da...

Anonymkode: bae79...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart flytte og huseieren er litt.... Vanskelig. Dersom det blir noe problem med tilbakebetaling av depositum hva kan jeg gjøre? 

Jeg flytter ut av leiligheten en mnd før oppsigelse tiden og betaler selvsagt husleie for den men kan jeg bytte strøm selskapet til den nye leiligheten?  Eller må det være mitt ansvar å betale for strømmen i den mnd åså? 

Tilsutt, betales depositumet tilbake når jeg flytter ut selv om jeg betaler for en mnd til eller kan hun kreve å vente den mnd med depositumet? 

På forhånd takk for svar! :)

Anonymkode: 3e45b...5e1

Husleieloven er klar på hvordan depositum skal betales til depositumkonto. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Husleieloven er det en fordel å lese igjennom npen ganger både før en signerer leiekontrakt og for å vite hvilke rettigheter en har når en leier. 

Leieboerforeningene har og infor og kan hjelpe det samme kan ulike Fri rettshjelps"kontor"/jusshjelpa, jussbuss eller jussformidlingen.

Merk deg at det ikke er lov å ha depositum innbetalt på private kontoer. Da kan huseier får problemer med både skatteetaten og andre offentlige myndigheter. Du står og i fare for å miste hele depositumet ditt om du går med på å gjøre dette på ulovlig vis. 

Anonymkode: 077a5...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også leie en leilighet og utleier vil ha depositum på hans private konto og nekter å opprette depositumskonto. Dette sa han at jeg må gjøre og han vil ikke betale ca. 400,- for dette. Han mener dette er helt unødvendig og alt for mye jobb for så lite penger (snakk om 15'000,-) jeg er redd det kan bli noen problemer med tilbakebetaling av depositum, men leiemarkedet her er så vanskelig og dyrt at jeg ønsker å leie her likevel. Han har et helt ark med folk på venteliste så det var ikke noe problem for han å leie til noen andre

Anonymkode: 12b16...b33

Anmelder han slik at han kan ikke leie ut til folk.

Anonymkode: aaddd...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart flytte og huseieren er litt.... Vanskelig. Dersom det blir noe problem med tilbakebetaling av depositum hva kan jeg gjøre? 

Jeg flytter ut av leiligheten en mnd før oppsigelse tiden og betaler selvsagt husleie for den men kan jeg bytte strøm selskapet til den nye leiligheten?  Eller må det være mitt ansvar å betale for strømmen i den mnd åså? 

Tilsutt, betales depositumet tilbake når jeg flytter ut selv om jeg betaler for en mnd til eller kan hun kreve å vente den mnd med depositumet? 

På forhånd takk for svar! :)

Anonymkode: 3e45b...5e1

Har helt glemt å svare deg:

Du avtaler overtakelse med husvert og da kan dere signere utløsning av depositumet. Det er helt vanlig at man f.eks. møtes i leiligheten og går gjennom den og ser at alt er i orden og at befaringen ender med frigivelse av depositum. Overtakelsesmøtet kan være når som helst etter du flytter ut. Strømoverføring/avslutning avtaler du samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke bare avslutte strømavtalen? Man leier jo fortsatt, og det er minusgrader enkelte steder enda. 

Anonymkode: 72929...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også leie en leilighet og utleier vil ha depositum på hans private konto og nekter å opprette depositumskonto. Dette sa han at jeg må gjøre og han vil ikke betale ca. 400,- for dette. Han mener dette er helt unødvendig og alt for mye jobb for så lite penger (snakk om 15'000,-) jeg er redd det kan bli noen problemer med tilbakebetaling av depositum, men leiemarkedet her er så vanskelig og dyrt at jeg ønsker å leie her likevel. Han har et helt ark med folk på venteliste så det var ikke noe problem for han å leie til noen andre

Anonymkode: 12b16...b33

Da melder du han til politiet. Det han krever er ulovlig.

Anonymkode: 6660d...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke bare avslutte strømavtalen? Man leier jo fortsatt, og det er minusgrader enkelte steder enda. 

Anonymkode: 72929...b0d

Akkurat det jeg er bekymret for :/ men det er ikke kuldegrader her lengere da. Om det har noe å si. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 3e45b...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også leie en leilighet og utleier vil ha depositum på hans private konto og nekter å opprette depositumskonto. Dette sa han at jeg må gjøre og han vil ikke betale ca. 400,- for dette. Han mener dette er helt unødvendig og alt for mye jobb for så lite penger (snakk om 15'000,-) jeg er redd det kan bli noen problemer med tilbakebetaling av depositum, men leiemarkedet her er så vanskelig og dyrt at jeg ønsker å leie her likevel. Han har et helt ark med folk på venteliste så det var ikke noe problem for han å leie til noen andre

Anonymkode: 12b16...b33

Dette virker veldig misstenkelig..... Hadde ikke tatt sjansen.

Anonymkode: 3e45b...5e1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...