Gå til innhold

Hvor høy BMI må man ha for å få reseptbelagte slankepiller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som ikke besvarte spørsmålet,  men som kom med annen relevant informasjon. (Insulinresistens og nedsatt glukosetoleranse)

Jeg gjorde ikke det fordi jeg tror overvektige er hjernedøde,  men jeg ville gi et tips om noe de selv kanskje ikke hadde tenkt på, og samtidig dele en  erfaring. 

Jeg beklager virkelig om jeg tråkket deg eller andre på tærne, forslaget mitt om å sjekke c-peptid og glukosetoleranse var godt ment, selv om det ikke besvarte spørsmålet TS hadde.

 

Anonymkode: f1492...84d

Din informasjon/ svar synes jeg var relevant og interessant. Du kom med en opplysning som mange kanskje ikke er klar over. Det jeg reagerer på her er de som mener at det bare er å spise sunt, mindre og trene. Det er opplysninger alle vet at må til og unødvendig å svare i sånne tråder. Det er ikke hva ts spør om. 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Er der så himla vanskelig?

Og medisiner og stoffskiftet og nedsatt forbrenning og alle andre unnskyldninger er bullshit! 

Hvordan føles det å være perfekt?

Anonymkode: 5c340...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien har du rett,  i praksis tar du feil.

Noen må så lavt ned i energiinntak for å gå ned i vekt, at det er i praksis umulig uten å sulte seg (les:bli feilernært) over lengre tid.

Det er rart at fagpersonell er klar over unntakene, men at lekmann ikke godtar dem.

Anonymkode: f1492...84d

Ja, ikke sant. Rart at enkelte ikke klarer å godta at det ikke alltid funker etter boka for alle. 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan føles det å være perfekt?

Anonymkode: 5c340...710

Ganske deilig 🙄

 

Anonymkode: 4e028...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan føles det å være perfekt?

Anonymkode: 5c340...710

Må jo være deilig å være så perfekt... eller kanskje ikke. Det er ikke sikkert at den personen har det så godt med seg selv. 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må jo være deilig å være så perfekt... eller kanskje ikke. Det er ikke sikkert at den personen har det så godt med seg selv. 

Anonymkode: d220e...002

Hva ved det jeg skrev får deg til å tro at jeg er perfekt? Likte du ikke fakta? Ingen spm spiser mindre enn de forbruker over litt tid forblir overvektige. Hvis man ikke går ned må man spise mindre. Så enkelt og så vanskelig. Jeg har gått ned 10 kg på to mnd ved å spise enda mindre og gå enda lengre enn jeg trodde var nødvendig.

Jeg går på to forskjellige medisiner som har vektøkning som vanligste bivirkning, og fikk i tillegg lavt stoffskifte. Men det er fortsatt ingen unnskyldning selv om kiloene klamret seg til kroppen. Går man all in så går man ned til slutt, uten slankemiddel ol. 

Det er ikke det at jeg prøver å være frekk, men noen ganger trenger man en reality check og finne ut at den eneste som kan kontrollere vekta er en selv og at unnskyldninger ikke hjelper på noe.

Anonymkode: 4e028...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Thyra skrev:

Hvordan vet man egentlig når man har kaloriunderskudd, dersom man ikke går ned i vekt, mener jeg. Man kan jo regne ut ganske nøyaktig hvor mange kalorier man inntar, men ikke like lett å regne ut hvor mange man forbrenner. Kjønb, alder, høyde, vekt og aktivitersnivå kan jo gi et estimat. Men det er jo ikke alltid det stemmer. Folk har jo av ulike grunner forskjellig forbrenning. Noen må kanskje rett og slett innta veldig få kalorier for å komme i underskudd.

Jeg vet ikke hvor nøyaktig det er, men når man bruker fitbitklokke, så regner den ut daglig kaloriforbruk. Min fitbit viser meg at det varierer mye for meg, fra 1500 til 2300 kcal,  avhengig av hvor aktiv jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva ved det jeg skrev får deg til å tro at jeg er perfekt? Likte du ikke fakta? Ingen spm spiser mindre enn de forbruker over litt tid forblir overvektige. Hvis man ikke går ned må man spise mindre. Så enkelt og så vanskelig. Jeg har gått ned 10 kg på to mnd ved å spise enda mindre og gå enda lengre enn jeg trodde var nødvendig.

Jeg går på to forskjellige medisiner som har vektøkning som vanligste bivirkning, og fikk i tillegg lavt stoffskifte. Men det er fortsatt ingen unnskyldning selv om kiloene klamret seg til kroppen. Går man all in så går man ned til slutt, uten slankemiddel ol. 

Det er ikke det at jeg prøver å være frekk, men noen ganger trenger man en reality check og finne ut at den eneste som kan kontrollere vekta er en selv og at unnskyldninger ikke hjelper på noe.

Anonymkode: 4e028...125

Hvis du skal komme med fakta så får du også dokumentere fakta som sier at ALLE går ned i vekt på den måten du forteller. 

Rart at fagfolk (bl.a leger) ser at det er individuelle forskjeller da, at ikke alle er like og dermed responderer ulikt. 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen positive erfaringer med disse vidunderpillene. De har i mitt tilfelle bare ført til færre penger på konto og ikke færre kilo på kroppen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal komme med fakta så får du også dokumentere fakta som sier at ALLE går ned i vekt på den måten du forteller. 

Rart at fagfolk (bl.a leger) ser at det er individuelle forskjeller da, at ikke alle er like og dermed responderer ulikt. 

Anonymkode: d220e...002

Selvfølgelig er det individuelle forskjeller også når det kommer til kaloribehov, men "ingen som spiser mindre enn de forbruker over litt tid forblir overvektige." Mitt sitat.

Det går det ikke an å nekte på. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det kalorier inn og ut det handler om. Alt annet er bortforklaringer man finner på for å "trøste" seg selv. 

Anonymkode: 4e028...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2018 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det individuelle forskjeller også når det kommer til kaloribehov, men "ingen som spiser mindre enn de forbruker over litt tid forblir overvektige." Mitt sitat.

Det går det ikke an å nekte på. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det kalorier inn og ut det handler om. Alt annet er bortforklaringer man finner på for å "trøste" seg selv. 

Anonymkode: 4e028...125

Så leger og annet fagpersonell sier det bare for å trøste? Du mener at de ikke har mer kompetanse enn deg. 

Anonymkode: d220e...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så leger og annet fagpersonell sier det bare for å trøste? Du mener at de ikke har mer kompetanse enn deg. 

Anonymkode: d220e...002

Hvordan forklarer du kroppens mekanismer når det kommer til vekttap/vektøkning, kroppens energibehov og sammenhengen med kalorier inn og ut? Uansett hva så må man innta færre kalorier enn kroppen trenger over tid for. Det er ingen andre måter å gå ned i vekt på, med mindre du mister en kroppsdel.

Jeg lurer veldig på hva disse "fagspesialistene" dine har for slags meninger som er helt motsatt av det jeg nettopp skrev.

Anonymkode: 4e028...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2018 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det individuelle forskjeller også når det kommer til kaloribehov, men "ingen som spiser mindre enn de forbruker over litt tid forblir overvektige." Mitt sitat.

Det går det ikke an å nekte på. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det kalorier inn og ut det handler om. Alt annet er bortforklaringer man finner på for å "trøste" seg selv. 

Anonymkode: 4e028...125

I teorien har du rett, men som sagt, i praksis er det langt vanskeligere.

(Jeg håper dette får stå, selv om det egentlig strider mot reglene å snakke om lavere kaloriinntak enn 1500 kcal her inne.  Jeg synes det er problematisk å la slike kommentarer stå uimotsagt, fordi det gir inntrykk av at mange "ikke gidder" å gjøre en innsats for å gå ned i vekt, fordi det "er så enkelt som at man må spise mindre enn man forbrenner, og alt annet er bortforklaringer", når fagpersonell vet at det ikke er så enkelt som mange skal ha det til.)

Noen må spise så lite som 7-800 kcal pr dag for å gå ned i vekt.  Dette er umulig å gjøre på en helsemessig forsvarlig måte over lengre tid, og derfor vil det i praksis være umulig for disse å gå ned i vekt uten hjelp fra kvalifisert helsepersonell.

800 kcal, fordelt på ca 60 g proteiner, 50 g fett (essensielt for cellestruktur), og 25 g karbohydrater tilsvarer ca 200 g kyllingfilét,  2 ss olje, og to gulrøtter som dagsinntak, og som sagt, det er helsemessig uforsvarlig å leve på så lite over lengre tid.

Evt kan de drikke 2,5 bokser (ca 7 dl) med fullverdig næringsdrikk for ikke å bli feilernært, men det er kun en kortsiktig løsning.

Anonymkode: f1492...84d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien har du rett, men som sagt, i praksis er det langt vanskeligere.

(Jeg håper dette får stå, selv om det egentlig strider mot reglene å snakke om lavere kaloriinntak enn 1500 kcal her inne.  Jeg synes det er problematisk å la slike kommentarer stå uimotsagt, fordi det gir inntrykk av at mange "ikke gidder" å gjøre en innsats for å gå ned i vekt, fordi det "er så enkelt som at man må spise mindre enn man forbrenner, og alt annet er bortforklaringer", når fagpersonell vet at det ikke er så enkelt som mange skal ha det til.)

Noen må spise så lite som 7-800 kcal pr dag for å gå ned i vekt.  Dette er umulig å gjøre på en helsemessig forsvarlig måte over lengre tid, og derfor vil det i praksis være umulig for disse å gå ned i vekt uten hjelp fra kvalifisert helsepersonell.

800 kcal, fordelt på ca 60 g proteiner, 50 g fett (essensielt for cellestruktur), og 25 g karbohydrater tilsvarer ca 200 g kyllingfilét,  2 ss olje, og to gulrøtter som dagsinntak, og som sagt, det er helsemessig uforsvarlig å leve på så lite over lengre tid.

Evt kan de drikke 2,5 bokser (ca 7 dl) med fullverdig næringsdrikk for ikke å bli feilernært, men det er kun en kortsiktig løsning.

Anonymkode: f1492...84d

Er helt enig med deg i at det ikke er lett. Hadde det vært det hadde "ingen" vært overvekt. Mange må spise veldig lite for å klare å gå ned, og jeg håper de får hjelp av lege o.l.

Jeg mener fortsatt at mange bruker lav forbrenning, lavt stoffskifte, "jeg spiser få kalorier, men ikke noe skjer", medisiner og sykdommer som unnskyldninger for å ikke gå ned i vekt. Det jeg tenker er at hvis alle overvektige (meg selv inkludert) kutter ut alle unnskyldninger og bortforklaringer så går det mye lettere 😊👍

Anonymkode: 4e028...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig med deg i at det ikke er lett. Hadde det vært det hadde "ingen" vært overvekt. Mange må spise veldig lite for å klare å gå ned, og jeg håper de får hjelp av lege o.l.

Jeg mener fortsatt at mange bruker lav forbrenning, lavt stoffskifte, "jeg spiser få kalorier, men ikke noe skjer", medisiner og sykdommer som unnskyldninger for å ikke gå ned i vekt. Det jeg tenker er at hvis alle overvektige (meg selv inkludert) kutter ut alle unnskyldninger og bortforklaringer så går det mye lettere 😊👍

Anonymkode: 4e028...125

Jeg er enig med deg i at noen selvdiagnostiserer med lav forbrenning og lavt stoffskifte, men det finnes andre medisinske tilstander som overvektige med stor sannsynlighet har, og som kan feiltolkes som lav forbrenning og lavt stoffskifte.
Men  "jeg spiser få kalorier, men ikke noe skjer"  er ofte ikke en unnskyldning, men sannheten, selv om årsaken er en annen de de selv tror.  (Insulinresistens er det jeg kjenner best til, og er noe de aller fleste overvektige har.  For mange er det nødvendig med spesielle tiltak/medisinsk hjelp for å klare å gå ned i vekt på en helsemessig forsvarlig måte med denne tilstanden)

Men uansett, jeg blir litt forvirret av innleggene dine.  Gjennom hele tråden har du argumentert i mot medisinsk hjelp for vekttap (Jeg siterer fra #46: Går man all in så går man ned til slutt, uten slankemiddel ol.  ), fordi medisinske tilstander som vanskeliggjør vektreduksjon bare er bortforlaringer og unnskyldninger.
Samme holdning har du i dette innlegget også.

Hvorfor mener du at det er så ille å løse et helsemessig problem ved hjelp av medisinsk behandling?

Anonymkode: f1492...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i at noen selvdiagnostiserer med lav forbrenning og lavt stoffskifte, men det finnes andre medisinske tilstander som overvektige med stor sannsynlighet har, og som kan feiltolkes som lav forbrenning og lavt stoffskifte.
Men  "jeg spiser få kalorier, men ikke noe skjer"  er ofte ikke en unnskyldning, men sannheten, selv om årsaken er en annen de de selv tror.  (Insulinresistens er det jeg kjenner best til, og er noe de aller fleste overvektige har.  For mange er det nødvendig med spesielle tiltak/medisinsk hjelp for å klare å gå ned i vekt på en helsemessig forsvarlig måte med denne tilstanden)

Men uansett, jeg blir litt forvirret av innleggene dine.  Gjennom hele tråden har du argumentert i mot medisinsk hjelp for vekttap (Jeg siterer fra #46: Går man all in så går man ned til slutt, uten slankemiddel ol.  ), fordi medisinske tilstander som vanskeliggjør vektreduksjon bare er bortforlaringer og unnskyldninger.
Samme holdning har du i dette innlegget også.

Hvorfor mener du at det er så ille å løse et helsemessig problem ved hjelp av medisinsk behandling?

Anonymkode: f1492...84d

Jeg tenker det er forskjell på for eksempel å få råd og veiledning fra lege, ta blodprøver og evt. behandle underliggende sykdom slik at man kanskje får mer energi til å være i aktivitet, og det å tenke at ingenting hjelper og begynne med slankemiddel som hemmer opptak av fett i kosten med alle de bivirkningene det fører med seg. Å ta slankemiddel som en enkel løsning løser jo ikke det egentlige problemet - at man spiser for mye i forhold til det man trenger. 

Anonymkode: 4e028...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi vet at enkelte sliter med å gå ned i vekt tiltross for at de gjør alt riktig. Ha også i bakhodet at kroppen vil være feit, den gjør det den kan for å bevare fettet. Så man kjemper en kamp mot sin egen kropp, og for enkelte er det veldig vanskelig å gå ned i vekt. Dette forstår fagfolk, men tydeligvis ikke befolkningen generelt.

Anonymkode: 9fad5...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...