Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å drikke alkohol foran barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Arkana skrev:

Ok. Hvis du skal fortsette å være usaklig får du diskutere med noen andre.

Yes jeg skal begynne som deg, hver gang noen kommer med en mening jeg ikke liker, skal jeg beskylde brukerene for å være usakelig :laugh:

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp med pappa som drakk øl i helgen (uten å bli full), og mamma som drakk vin av og til. Jeg tenkte aldri over det som barn, og både jeg og broren min drikker omtrent aldri. 

Jeg har venninner som vokste opp med foreldre som skjulte alkoholdrikkingen sin, og det var de som drakk før de ble 18 og som fremdeles drikker mye ute. 

Jeg syns ikke det virker som positivt å late som at alkohol ikke fantes. Som barn så jeg aldri foreldrene mine fulle, og jeg tenkte ikke mye på hva alkohol kan gjøre med en person. For meg var det bare det voksne drakk som barn ikke kunne drikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stort spenn på hva som er normalt (dvs ikke sykelig og vanlig/hyppig). Det finns familier der begge foreldre er totalavholds (ikke så vanlig), til aldri rører alkohol med barn i huset/tilstede til barna er voksne, og derfra glidende overganger til dem som drikker et glass vin når barna har lagt seg ofte eller sjeldent, en-drikker-litt-til maten-den-andre-er-alltid-edru en gang i året eller en gang i uka, begge kan drikke to glass vin men det skjer bare på nyttårsaften, ..--..til:  blir synlig beruset hver dag og dritings i helgene(ikke normalt og ikke vanlig). Det meste i midten er vel normalt og vanlig?  Alle i min omgangskrets KAN ta seg ett eller to glass hvitvin en onsdag, og det blir med det, og de gjør det.. annenhver måned kanskje, hvis jeg skal vurdere ut fra meg selv? Oftere hvis det er fredager/lørdager/selskaper vi teller, men fortsatt er det ingen som drikker alkohol til maten HVER dag (som jeg vet om/har sett). I min omgangskrets er det også veldig forskjellige hvordan man forholder seg til barn på fest, men det vanligste er at en forelder er helt edru og kjørbar når barna er småbarn og at det endrer seg litt, noen fortsetter å være veldig forsiktige med alkohol hvis barn under 18 er tilstede, andre kan "ta seg en fest", dvs drikke seg lett beruset. Men fyllefester (eller hjemmefyll) har jeg faktisk aldri vært på med barn tilstede, og jeg vil si det ikke er vanlig.

Å kunne ta både ett og to glass vin og stoppe der vil jeg si er det som er nettopp vanlig. Det er dine oppleveser som heldigvis ikke er vanlige. Sist familieselskap vi hadde (jada, barnebursdag), var det selvsagt middag, selvsagt vin, og fem voksne delte én flaske vin, de andre stod uåpnet. Resten av de voksne kjørte/drakk Farris, ingen ba om mer, ingen barn tok skade. Slik er jeg vant til det i konfirmasjoner og dåper også, har aldri sett noen drikke mer enn en flaske øl, men har sett mange drikke den ene flaska til maten.  

Det normale er at det ikke er et problem for noen. Ikke for barna, ikke for familien/ektefelle, ikke for helsa, ikke for økonomien eller går på bekostning av annen aktivitet (sitter heller på verandaen og drikker øl enn å dra på stranda med barna, eller barna ikke kan gå på fritidsaktiviteter i ukedagene fordi ingen kan kjøre dem).

En ting jeg har observert (fordi vi er der selv nå), er at når barna har blitt sånn ca ti år, og ikke er tilstede, og kanskje heller ikke hjemme dagen etter, så er det mange som tar seg en real fest i typisk 40-, 50-årsdager, hytteturer og lignende, fordi de kan, har vært så forsiktige i så mange år, "er ute av trening/begrenser seg dårlig", men samtidig har det veldig gøy. Mange av mine venner har ikke vært fulle på over 8 år! Det er gøy og litt patetisk :) (snakker om meg selv inkludert her).

Til spørsmålet ditt: Alt mellom avholds til drikke moderat av og til er vanlig. Å drikke hver dag er ikke greit, og det er ikke mange som syns det er greit, eller gjør det.

Anonymkode: 0d11e...4b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Biloba skrev:

Italienske barn bør spise lunsj og middag i et separat lokale hjemme og på restauranter også da, i stedet for å samles med storfamilien som nyter vin til måltidet?

Altså, hvis vi først skal sammenligne, foreldre i delstaten Colorado kan helt lovlig ta seg en joint til middagen, burde det være greit her også da?

Alkohol ER rus, det er bare større sosial aksept for det. Jeg personlig har ikke noe imot at voksne folk drikker gift (noe alkohol er), men at barn skal være innblandet synes jeg er trist.

Anonymkode: ea833...dce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvis vi først skal sammenligne, foreldre i delstaten Colorado kan helt lovlig ta seg en joint til middagen, burde det være greit her også da?

Alkohol ER rus, det er bare større sosial aksept for det. Jeg personlig har ikke noe imot at voksne folk drikker gift (noe alkohol er), men at barn skal være innblandet synes jeg er trist.

Anonymkode: ea833...dce

Alkohol er rus ja, men det blir tåpelig å late som om mengden ikke betyr noe. Når en drikker så lite at en omtrent er kjørbar, og er vant til å drikke på det nivået, så er det for meg ikke problematisk å gjøre det mens barnet litt er hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sør Amerikanske foreldre hvor kulturen er totalt annerledes enn her hjemme, helt vanlig å ta et eller to glass vin til maten om man har lyst enten det er helg eller ikke. Vokste opp med et (i mitt hode) veldig sunt forhold til alkohol, begge foreldrene mine kunne drikke 1-2 glass vin til maten og jeg har aldri sett noen av dem full, ei oppfattet dem som brisen i yngre dager. Det var for første gang i år at jeg så min far brisen på jubileumsfesten for hvor lenge de har bodd i Norge. Første gang på mine 30 år at jeg har sett det og det var fint å se de bare kose seg med andre uten å bli dritings. 

Kan ikke snakke for alle men jeg tror helt ærlig at om man viser at det er en balanse, som det er med alt annet i livet så er det en bedre fremgangsmåte enn å ta det helt ut til ytterkantene enten den ene veien eller den andre

 

 

Anonymkode: 7ad91...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til Norge - bekymrede moralisters høyborg!

Anonymkode: 53237...e6a

Det lever ca 1.1 millioner barn i Norge, og ca 100 000 barn lever med en forelder som misbruker alkohol, og da moraliserer jeg gjerne! I tillegg kommer alle de barna som opplever at foreldrene endrer seg når de drikker, og blir skremt,selvom foreldrene ikke kan defineres som alkoholikere/ alkoholmisbrukere. Det burde være langt flere voksne som burde moralisere ovenfor seg selv, for med hvilken rett har de til å skremme sine egne barn, fordi de selv synes alkoholrusen er viktigst.

Anonymkode: 5260c...d84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Biloba skrev:

Alkohol er rus ja, men det blir tåpelig å late som om mengden ikke betyr noe. Når en drikker så lite at en omtrent er kjørbar, og er vant til å drikke på det nivået, så er det for meg ikke problematisk å gjøre det mens barnet litt er hjemme.

Jeg tror ikke det er såmange som problematiserer den type alkoholbruk som du beskriver. Det som gjør mange skeptisk er at mange SIER at de drikker bare 1 eller 2 glass, mens SANNHETEN er at det kanskje blir 5-6 glass eller mer.

Anonymkode: 5260c...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at det har blir moderert, men ikke greit at det ikke står at det har blitt moderert.

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så engang en dokumentar om rusmidler, det var forskere på emnet som uttalte seg. Konkusjonen var; alkohol var det absolutt farligste rusmiddelet, både for omgivelsene og for den som drakk alkoholen, mens beroligende midler var det minst farlige rusmiddelet. Alle de andre rusmidlene kom et sted mellom disse to.

Anonymkode: 5260c...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vandt med foreldre som fint kan ta et glass om kvelden og stoppe der. Ikke noe problem med det i det hele tatt. Og det klarer jeg fint selv og :) Så ikke foreldrene mine brisne før jeg var rundt 16-17 år eller noe slikt.

Anonymkode: 8042f...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgene kan godt mannen og jeg dele en flaske vin eller to, kanskje en flaske en hverdag også en sjelden gang. (men den er etter leggetid for barna) Det har hendt at eldstemann har våknet når vi kommer hjem fra fest, men vi drikker oss aldri fulle. 

Anonymkode: 4123b...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp med typisk "kartongvinforeldre", som nok ville stilt seg uforstående til at de drakk mye, men jeg husker svært få helger uten brisne foreldre. Den ene drakk også en del i uka. De serverte vin til meg fra 14-15 årsalderen i den tro at det var best, for de andre barna kommer til å bøtte innpå (sikkert fin unnskyldning for å slippe å se kritisk på eget forbruk).

Det hindret på ingen måte meg i  å bøtte innpå, da. Det var jo greit for dem at jeg drakk, så da ble det en del ungdomsfyll. I voksen alder har jeg bevisst kuttet ut alkohol i veldig mange sammenhenger.

Jeg er veldig glad i foreldrene mine og hadde myr bra i oppveksten. Men at de drakk så ansvarlig som de selv trodde? Overhodet ikke! Og jeg tror som TS at en del av de som drikker "ett eller to glass" i realiteten ligger høyere. Men selvsagt ikke alle.

Anonymkode: 4f7f2...ca4

Jeg har også 'kartongvinforeldre'. Husker bare jeg syntes det var koselig at de ble i litt godt humør. Forbandt det kun med kos når kartongen kom frem. De drakk seg aldri fulle, men ble nok litt brisne. 

Anonymkode: bfe69...f38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp med at mine foreldre drakk et par glass vin på fredager og lørdager til middagen, og kanskje et glass til filmkosen etterpå. Har langt i fra tatt noe skade av dette, har heller lært meg at man kan drikke alkohol uten at man trenger å bli full eller brisen. Jeg drakk alkohol første gang da jeg var 18, mens en del av venninnene mine som aldri så foreldrene sine ta seg et par glass vin eller øl, var dritings nesten annen hver helg fra de var 13 til nå (22 år). Jeg tror at barn tar skade av å se foreldre full, og hvert fall om dette er noe som skjer regelmessig. Men tror ikke det er usunt for barna å se foreldrene ta seg et par glass øl eller vin, så lenge de ikke blir overstadig beruset. 

Anonymkode: 9e80b...585

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så engang en dokumentar om rusmidler, det var forskere på emnet som uttalte seg. Konkusjonen var; alkohol var det absolutt farligste rusmiddelet, både for omgivelsene og for den som drakk alkoholen, mens beroligende midler var det minst farlige rusmiddelet. Alle de andre rusmidlene kom et sted mellom disse to.

Anonymkode: 5260c...d84

Igjen, så er mengde vesentlig. Det er farligere å sette et skudd heroin enn å ta seg en utepils en soldag i mai.

Endret av Biloba
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også 'kartongvinforeldre'. Husker bare jeg syntes det var koselig at de ble i litt godt humør. Forbandt det kun med kos når kartongen kom frem. De drakk seg aldri fulle, men ble nok litt brisne. 

Anonymkode: bfe69...f38

Da hadde vel dine foreldre en annen kartong, da :roll:

Jeg synes ikke noe om verken skremselspropaganda eller moralisme, og de aller fleste voksne drikker ansvarlig. Men jeg synes det kan være greit å huske på at det er lett å undervurdere egen alkoholbruk, og konsekvensene for andre. Det ligger også i sakens natur at dømmekraften svekkes av alkohol. Det er ingen normale, oppegående foreldre som planlegger å drikke seg dritings foran barna sine på ferier eller i høytider, for eksempel, og allikevel opplever tusenvis av barn dette hvert år.

Alkohol skal ikke gjøres farligere enn det er, men man skal heller ikke undervurdere det. Jeg synes mange er raske til å gjøre nettopp det.

Anonymkode: 4f7f2...ca4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arkana skrev:

Igjen, du kan ikke sammenligne sukker og kaffe med alkohol. De har helt andre virkninger på både brukeren og omgivelsene.

Forøvrig er det jo nettopp det man gjør med narkotika. Det er ulovlig fordi konsekvensene av bruk er potensielt alvorlige. Nå kommer aldri alkohol til å bli klassifisert som narkotika, i såfall ville jeg bli svært overrasket. Mener jeg det er et problem at folk flest drikker litt vin til maten eller en øl på en varm sommerdag (selv med barn til stede)? Nei, på ingen måte. Tror jeg likevel verden ville bli et bedre sted om alkohol ble ulovlig? Ja, absolutt.

Nå er det stor forskjell på narkotikum som faller innunder narko lovgivingen.

Hvor mange blir f.eks voldelige ved bruk av stoffer som bla er tillatt i Nederland/Holland?

Drap i affekt foregår både i ruset og utrustet tilstand, men Joda er en del i voldelige miljøer som missbruker og kryssmissbruker slik at statestikkene går opp.

Har lest en del av innleggene dine og i likhet med deg er og jeg et produkt av min oppvekst og min oppvekst tilsier at det er ok å ta ett glass til maten (skulle likt å sett statestikkene for hvem som ble voldelig etter 12cl med vin)

 

Missbrukere vil en alltid få men det betyr ikke at kollektiv avstraffing er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg synes det er en uting å drikke alkohol foran barn. Om man ikke greier å vente med alkohol til barna har lagt seg så har man et problem.

Skulle jeg eller min mann ventet til barna la seg hadde vi aldri kunnet drukket et glass noen sinne (ulempen med mange barn i alle aldre)

Nå er alltid en av oss edru evt har vi alliert oss med annen forelder/de av barna som har sertifikat slik at det alltid er en som er kjørbar enten det skal hentes på fest eller noenuventet skulle oppstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...