Gå til innhold

Flere agnostikere/ateister her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen husker du ikke Lenin og Stalin da. Eller Nord-Korea. Eller Hitler. 

Det var jo fred.. eller nei. husker jeg feil nå ? 

Anonymkode: a3c1a...33c

Nei da, du husker ikke feil! Alle disse er jo kjent som de store ateistiske fredsforkjemperne! Faren til Hitler oppdro jo ham som agnostiker, og det er nok derfor han gjorde alt det fine arbeidet for fred. Han ville jo egentlig at det skulle stå "Arbeit macht frei, nicht Gott", men det var ikke plass.

Anonymkode: a65a9...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei da, du husker ikke feil! Alle disse er jo kjent som de store ateistiske fredsforkjemperne! Faren til Hitler oppdro jo ham som agnostiker, og det er nok derfor han gjorde alt det fine arbeidet for fred. Han ville jo egentlig at det skulle stå "Arbeit macht frei, nicht Gott", men det var ikke plass.

Anonymkode: a65a9...e42

Jøss, har vi en fake news redaktør her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for uten religion hadde det sikkert vært fred og fryd på jord!

Anonymkode: a65a9...e42

Nei det hadde det ikke. Folk som tror dette er ufattelig naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange ateister tror på romvesener ;)

Hvis man er ateist, kan man ikke tro på noe. Hvis troen innebærer at det ikke eksisterer en høyere makt, så innebærer det at mennesket bestemmer hva de selv skal gjøre. Moral opphører. Det er ingenting i ateismen som taler for at drap er feil, hvem bestemmer det? Du? 

Anonymkode: a3c1a...33c

Drap er feil fordi det er skadelig for arten vår om vi hadde gått rundt og vært lystmordere, og derfor er vi (på gruppenivå, unntak finnes jo) programmert til at det er en uting. Det forsterkes selvfølgelig også av at vi læres opp til det, men at det er en del av nær sagt alle kulturer i verden at det ikke er kult å drepe folk man støter på for gøy kommer jo fra at det er til vår fordel. De fleste (andre) dyr er også programmert til at man ikke dreper artsfrender ut av det blå. Det er til det beste for menneskeheten at vi oppfører oss sånn noenlunde mot andre mennesker vi møter, og det har ingen verdens ting med gud å gjøre.

Det jeg synes er skremmende med det svada-argumentet der, om at drap ikke er feil hvis man ikke har blitt fortalt det av en gud, er at man da legger opp til at man selv lar være å drepe mer fordi man er redd for at en gud blir forbanna enn fordi man selv forstår at det er galt. Jeg frykter ingen verdens straff fra noen gud, men jeg dreper ikke av den grunn, for jeg er da ikke ond. Jeg tror heldigvis ikke du helt oppriktig mener det der heller, at det heller er et beleilig kvasiargument (selv om det faller fra hverandre om man bruker hodet i et halvt minutt), for jeg tror hverken du eller de fleste religiøse oppriktig er så onde at det eneste som hindrer dem i å gå rundt og drepe for sport er at de er instruert av en gud til å la være.

Man har forøvrig statistikk fra USA som viser at ateister begår mindre kriminalitet enn religiøse. Hvorfor det, hvis du mener moral ikke finnes? Hvorfor oppfører ikke ateister seg helt jævlig, og snarere tvert imot? Det at jeg ikke tror på gudegitte, moralske sannheter har da ingen verdens ting å si så lenge jeg beviselig oppfører meg vel så godt som de som tror på sllike.

(PS: Du snakker om "i ateismen" som om ateisme er en lære, hvilket det jo ikke er samme hvor mye du forsøker å lage dine egne definisjoner av begrepet. Ateismen sier ikke noe om drap, på samme måte som stillhet ikke er en musikksjanger, men det utelukker da ikke at en som tilfeldigvis også er ateist kan mene at drap er galt.)

Anonymkode: 89a3e...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å ha understreket det: De aller fleste religiøse er helt fine folk, slik de aller fleste ateister er det. Jeg synes bare det er utrolig rart når noen religiøse spør hva slags incentiv jeg som ateist har for å ikke gå rundt og drepe og plyndre og voldta sånn i hverdagen. Det indikerer jo at de selv egentlig har en trang til dette, og at det er gudstroen som holder dem tilbake, og det synes jeg i så fall er fryktelig skummelt.

Heldigvis tror jeg ikke det faktisk er tilfelle, det er bare et argument som høres fancy ut frem til man stopper opp og tenker kjapt over hva det innebærer. Jeg tror de fleste religiøse ville ment drap var en uting og ville unnlatt å drepe også dersom de mistet gudstroen. Av nøyaktig samme grunner som jeg hverken dreper eller aksepterer drap i dag.

Anonymkode: 89a3e...2eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, hadde ikke forventet så mange svar :)
Selv mener jeg at man ikke trenger en religion for å være ett godt menneske.

Husker for en stund siden da min samboer jobbet med en veldig kristen mann. Han fortalte at siden samboern min ikke trudde på gud, så vil han havne i helvette og deretter ga han en bibel. Jeg husker jeg fikk helt sjokk! Hvem kan finne på å si noe sånt? Nå trur vi selvsagt ikke på gud, helvete etc. Men noe så frekt å si..

Er selv oppvokst med kristen mor. Og det var rundt min konfirmasjon jeg fikk valge om å gjøre det kristent eller gjennom det human etiske forbund. Jeg valgte det sistnevnte, og jeg lærte så mye nyttig. Og dette fikk meg til å åpne opp øynene og se litt mer på vitenskap enn bare svada :)

Anonymkode: aa3d5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, hadde ikke forventet så mange svar :)
Selv mener jeg at man ikke trenger en religion for å være ett godt menneske.

Husker for en stund siden da min samboer jobbet med en veldig kristen mann. Han fortalte at siden samboern min ikke trudde på gud, så vil han havne i helvette og deretter ga han en bibel. Jeg husker jeg fikk helt sjokk! Hvem kan finne på å si noe sånt? Nå trur vi selvsagt ikke på gud, helvete etc. Men noe så frekt å si..

Er selv oppvokst med kristen mor. Og det var rundt min konfirmasjon jeg fikk valge om å gjøre det kristent eller gjennom det human etiske forbund. Jeg valgte det sistnevnte, og jeg lærte så mye nyttig. Og dette fikk meg til å åpne opp øynene og se litt mer på vitenskap enn bare svada :)

Anonymkode: aa3d5...e28

Når man tror på helvete så forplikter det oss til å advare de som holder stø kurs dit.

Da får folk heller bli fornemmet og føle seg støtt, det er mye ondere å se på folks undergang uten å bry oss nok til å risikere upopularitet.

Anonymkode: 4912c...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man tror på helvete så forplikter det oss til å advare de som holder stø kurs dit.

Da får folk heller bli fornemmet og føle seg støtt, det er mye ondere å se på folks undergang uten å bry oss nok til å risikere upopularitet.

Anonymkode: 4912c...4df

Stø kurs dit? Bare fordi man ikke trur på gud så mener dere vi havner i helvette?

Anonymkode: aa3d5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stø kurs dit? Bare fordi man ikke trur på gud så mener dere vi havner i helvette?

Anonymkode: aa3d5...e28

Ja.

Anonymkode: 96646...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livssynet mitt er nok er preget av religion, men tror ikke på noe "supervesen". Mener en kan hente mye god etikk og syn på menneskets "formål" og rolle fra det Nye Testamentet, Buddhismen og naturreligioner. Jeg synes også det er ironisk hvor fjernt fra Jesus virke og budskap mange kristne er. (Dømmende og lite tolerante).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 22.4.2017 den 9.13, Lurium skrev:

Livssynet mitt er nok er preget av religion, men tror ikke på noe "supervesen". Mener en kan hente mye god etikk og syn på menneskets "formål" og rolle fra det Nye Testamentet, Buddhismen og naturreligioner. Jeg synes også det er ironisk hvor fjernt fra Jesus virke og budskap mange kristne er. (Dømmende og lite tolerante).

Jeg trur nok livssynet til de fleste mennesker er preget av religion. Som du sier, man kan hente mye god etikk etc. Men jeg trur nok vi hadde vært like "snille" om vi ikke hadde vært oppvokst med det religiøse livssynet. Man trenger ikke en religion å lene seg på for å være ett godt menneske, mener nå jeg :)

Anonymkode: aa3d5...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...