Gå til innhold

Flere agnostikere/ateister her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er agnostiker og lurer på om det er flere ikke-troende her inne? Inntrykket mitt på KG er at det er veldig mange kristne her.

Anonymkode: aa3d5...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste her inne lever etter den ateistiske troen. 

Svaret er: ja, det er mange her inne. Ser du ikke det? Hvilket forum er et av de mest aktive?
SEKSUALITET. 

Der har du svaret ditt.

Anonymkode: a3c1a...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fleste her inne lever etter den ateistiske troen. 

Svaret er: ja, det er mange her inne. Ser du ikke det? Hvilket forum er et av de mest aktive?
SEKSUALITET. 

Der har du svaret ditt.

Anonymkode: a3c1a...33c

Religiøse er langt mer besatt av sex enn hva ateister\agnostikere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste her inne lever etter den ateistiske troen. 

Svaret er: ja, det er mange her inne. Ser du ikke det? Hvilket forum er et av de mest aktive?
SEKSUALITET. 

Der har du svaret ditt.

Anonymkode: a3c1a...33c

Jeg er Kristen selv, men ateisme det er en tro så absolutt!

Har mange ganger tidligere lagt merke til på forumer og slikt at ateister er harde til å korrigere hverandre når en eller flere av de blir eksistensielle og "glemmer seg" et øyeblikk.

Ateisme er ikke kun tro, men en egen form for sekt etter min mening. Den har sin egen "Ikke"-trosbekjennelse med sine dogmer. Alt man ikke tror blir paradoksalt nok en form for tro i seg selv.

Minner faktisk litt om SDA som baserer store deler av troen sin på hva de forakter ved den Katolske Kirke... 

Anonymkode: 96646...ebe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aragorn II Elessar
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Kristen selv, men ateisme det er en tro så absolutt!

Har mange ganger tidligere lagt merke til på forumer og slikt at ateister er harde til å korrigere hverandre når en eller flere av de blir eksistensielle og "glemmer seg" et øyeblikk.

Ateisme er ikke kun tro, men en egen form for sekt etter min mening. Den har sin egen "Ikke"-trosbekjennelse med sine dogmer. Alt man ikke tror blir paradoksalt nok en form for tro i seg selv.

Minner faktisk litt om SDA som baserer store deler av troen sin på hva de forakter ved den Katolske Kirke... 

Anonymkode: 96646...ebe

3-facepalm-jesi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Religiøse er langt mer besatt av sex enn hva ateister\agnostikere er.

Nei.

Anonymkode: a3c1a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Kristen selv, men ateisme det er en tro så absolutt!

Har mange ganger tidligere lagt merke til på forumer og slikt at ateister er harde til å korrigere hverandre når en eller flere av de blir eksistensielle og "glemmer seg" et øyeblikk.

Ateisme er ikke kun tro, men en egen form for sekt etter min mening. Den har sin egen "Ikke"-trosbekjennelse med sine dogmer. Alt man ikke tror blir paradoksalt nok en form for tro i seg selv.

Minner faktisk litt om SDA som baserer store deler av troen sin på hva de forakter ved den Katolske Kirke... 

Anonymkode: 96646...ebe

Jeg er helt enig. Det er helt rett. Du skriver akkurat det jeg har tenkt! :) Godt å møte en likesinnet. 
Og de har jo sine hellige skrifter også. F.eks "artenes opprinnelse". 

Enkelte ateister har innrømmet at de er åpne for at Gud eksisterer, de hater bare tanken ved det. Det er litt skummelt.

Anonymkode: a3c1a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er Kristen selv, men ateisme det er en tro så absolutt!

Har mange ganger tidligere lagt merke til på forumer og slikt at ateister er harde til å korrigere hverandre når en eller flere av de blir eksistensielle og "glemmer seg" et øyeblikk.

Ateisme er ikke kun tro, men en egen form for sekt etter min mening. Den har sin egen "Ikke"-trosbekjennelse med sine dogmer. Alt man ikke tror blir paradoksalt nok en form for tro i seg selv.

Minner faktisk litt om SDA som baserer store deler av troen sin på hva de forakter ved den Katolske Kirke... 

Anonymkode: 96646...ebe

Ateisme er ikke en tro, men jeg kan godt skjønne hvordan noen kan få det inntrykket. De menneskene du beskriver kaller seg gjerne "ateister", men er egentlig anti-teister. Og anti-teisme er, helt riktig, en tro. En ekte ateist er en person som er klar over at man ikke vet noe, men som har tatt et aktivt valg om å kun forholde seg til den delen av virkeligheten som kan granskes empirisk. Anti-teister er noe annet, og minner mer om en sekt, som du sier. Det er synd at disse stadig gir seg ut for å være ateister, i stedet for å definere seg med sitt rette navn.

Anonymkode: 9db59...d58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ateisme er ikke en tro, men jeg kan godt skjønne hvordan noen kan få det inntrykket. De menneskene du beskriver kaller seg gjerne "ateister", men er egentlig anti-teister. Og anti-teisme er, helt riktig, en tro. En ekte ateist er en person som er klar over at man ikke vet noe, men som har tatt et aktivt valg om å kun forholde seg til den delen av virkeligheten som kan granskes empirisk. Anti-teister er noe annet, og minner mer om en sekt, som du sier. Det er synd at disse stadig gir seg ut for å være ateister, i stedet for å definere seg med sitt rette navn.

Anonymkode: 9db59...d58

Ja, det er sant. Men hvordan vet "ateister" at det de forholder seg til er virkelig? For i deres verden kan det like gjerne være innbilt. Evolusjonen lurer deg til å tro det. 

Ateister kan ikke forholde seg til noe som helst, ikke engang den såkalte "virkeligheten" de ser rundt seg, da de ikke har noe belegg for å TRO noe som helst om det de opplever. De må selvsagt også betvile sin egen eksistens.

Anonymkode: a3c1a...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant. Men hvordan vet "ateister" at det de forholder seg til er virkelig? For i deres verden kan det like gjerne være innbilt. Evolusjonen lurer deg til å tro det. 

Ateister kan ikke forholde seg til noe som helst, ikke engang den såkalte "virkeligheten" de ser rundt seg, da de ikke har noe belegg for å TRO noe som helst om det de opplever. De må selvsagt også betvile sin egen eksistens.

Anonymkode: a3c1a...33c

Haha, Descartes uten Gud altså...

Jeg hadde blitt sprøyte gal.

Anonymkode: 4912c...4df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant. Men hvordan vet "ateister" at det de forholder seg til er virkelig? For i deres verden kan det like gjerne være innbilt. Evolusjonen lurer deg til å tro det. 

Ateister kan ikke forholde seg til noe som helst, ikke engang den såkalte "virkeligheten" de ser rundt seg, da de ikke har noe belegg for å TRO noe som helst om det de opplever. De må selvsagt også betvile sin egen eksistens.

Anonymkode: a3c1a...33c

En person som er genuint opptatt av vitenskapelig metode, og som ikke bare flasher slike holdninger i håp om å bli oppfattet som "smart", vet også at vitenskapen er i stadig forandring, at paradigmer skifter med jevne mellomrom og at en vitenskapelig hypotese eller teori kun kan falsifiseres. Det er derfor det nærmeste man kan komme "viten" innenfor vitenskap fortsatt kalles en "teori". Vitenskapen er veldig klar på at man aldri vet, og det samme gjelder mennesker som er genuint opptatt av vitenskap.

Anonymkode: 9db59...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det så mange definisjoner at det blir vanskelig å ta standpunkt. Bibelen, Jesus og Gud og religion generelt fremstår som det reneste tøv. Hva er jeg? 

Jeg er som et rasjonelt menneske åpen for alt som virker logisk. Så jeg mener at guder og slikt ikke kan eksistere da det ikke er noe som tyder på det. Samtidig, kommer det en som utfører mirakler på denne jorden og deler havet skal jeg selvsagt endre mening. 

Jeg er ikke troende på noe som helst vis, det er min konklusjon. Annet enn at jeg selvsagt kan tro på fint vær i morgen. Uten at jeg har samme tro som de religiøse. 

Endret av debattanten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

belegg for å TRO noe som helst om det de opplever.

Ateisme handler utelukkende om det å ikke akseptere påstanden om guder.

Ateister tror ikke på guder, men de tror alt mulig annet. De tror fiskekaker er bedre enn kjøttkaker.. og motsatt.

Hvorfor tror du ateisme betyr fravær av all form for tro ?

Tror du ateister leverer lottokupongen uten noen form for tro på vinnersjanse ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, Descartes uten Gud altså...

Jeg hadde blitt sprøyte gal.

Anonymkode: 4912c...4df

Kanskje du er det fra før? 

Anonymkode: a3c1a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Aragorn II Elessar

Det religiøse kanskje burde akseptere er at hva de tror er noe de tror bare fordi de er født inn i den kulturen og miljøet hvor den religionen er vanlig.

 

Det finnes selvsagt unntak. Men i de aller fleste tilfeller så er grunnen til at en kristen er kristen fordi han er født i f.eks Tyskland. En muslim er muslim fordi han er født i Iran, En Buddhist er Buddhist fordi han er født i Tibet. En Hinduist er Hinduist fordi han er født i India en Jøde er Jøde fordi han er født i Israel osv. Hva folk tror og hvilken religiøs de tilhører avgjøres i jeg vil si 95% av hvilken kultur og hva slags miljø du er født inn i. Noe religiøse har vanskelig for å akseptere.

 

Men nå skal det sies at det samme kan sies om ateister men ikke i like stor grad. Jeg mener om dine foreldre er ateister så er det ganske sannsynlig at du blir ateist. Akkurat som det er sannsynlig at du blir kristen om dine foreldre er kristne, muslim om dine foreldre er muslimer, jøde om dine foreldre er jøder osv.

Det finnes selvsagt unntak men i de aller fleste tilfeller er det slik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, Midgard skrev:

Ateisme handler utelukkende om det å ikke akseptere påstanden om guder.

Ateister tror ikke på guder, men de tror alt mulig annet. De tror fiskekaker er bedre enn kjøttkaker.. og motsatt.

Hvorfor tror du ateisme betyr fravær av all form for tro ?

Tror du ateister leverer lottokupongen uten noen form for tro på vinnersjanse ?

Dette har ingenting med tro å gjøre. Om jeg sier at kjøttkaker er bedre en fiskekaker så er ikke det fordi jeg tror at de er bedre. Det er fordi jeg synes de er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, debattanten skrev:

Her er det så mange definisjoner at det blir vanskelig å ta standpunkt. Bibelen, Jesus og Gud og religion generelt fremstår som det reneste tøv. Hva er jeg? 

Jeg er som et rasjonelt menneske åpen for alt som virker logisk. Så jeg mener at guder og slikt ikke kan eksistere da det ikke er noe som tyder på det. Samtidig, kommer det en som utfører mirakler på denne jorden og deler havet skal jeg selvsagt endre mening. 

Jeg er ikke troende på noe som helst vis, det er min konklusjon. Annet enn at jeg selvsagt kan tro på fint vær i morgen. Uten at jeg har samme tro som de religiøse. 

Ateisme betyr ganske enkelt bare "uten gudetro". Så i det store og det hele vil jeg si du er en ateist. Men når det gjelder akkurat den biten jeg har uthevet, så heller du kanskje litt mot anti-teisme dersom du mener det er sånn at noen gud ikke kan eksistere fordi det er ingenting som tyder på det. Akkurat der tar du steget over fra "uten tro", og over til dogmatikkens verden. Men det kan hende jeg er i overkant språkpertentlig også.

Anonymkode: 9db59...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midgard skrev:

Ateisme handler utelukkende om det å ikke akseptere påstanden om guder.

Ateister tror ikke på guder, men de tror alt mulig annet. De tror fiskekaker er bedre enn kjøttkaker.. og motsatt.

Hvorfor tror du ateisme betyr fravær av all form for tro ?

Tror du ateister leverer lottokupongen uten noen form for tro på vinnersjanse ?

Veldig mange ateister tror på romvesener ;)

Hvis man er ateist, kan man ikke tro på noe. Hvis troen innebærer at det ikke eksisterer en høyere makt, så innebærer det at mennesket bestemmer hva de selv skal gjøre. Moral opphører. Det er ingenting i ateismen som taler for at drap er feil, hvem bestemmer det? Du? 

Anonymkode: a3c1a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...