AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #1 Skrevet 10. april 2017 Noen som har vært på Zanzibar? Hvordan var det, hva gjorde dere, har du tips om ting å se, gjøre, kjøpe, være? Anonymkode: c6510...432
Aviale Skrevet 16. april 2017 #2 Skrevet 16. april 2017 Jeg har vært der to ganger Begge ganger på gruppetur. Første gangen bodde vi på et avslappet "backpacker"-hotell kalt Kendwa Rocks. Likte området ganske godt, det var luksushoteller rett ved også. Lange sandstrender i begge retninger. Andre gangen bodde vi et annet sted, husker ikke hvor (er ikke så nøye, likte ikke området så godt, og hotellet var fullt av sure russere). Vi var også i Stone Town, og det anbefaler jeg! Utrolig fascinerende by, og den føltes veldig trygg i forhold til andre byer jeg har vært i i Tanzania. Vi bodde på Hotel Tembo, veldig fint hotell. To dager i byen er nok, da passer det med en guidet tur (mye historie, byen har vært handelsby i flere århundrer), tur på markedet (om du ikke har en ømfintlig nese) og bare å vandre og gå seg vill i gamlebyen. Anbefaler å dra opp på takterrassen til hotellet Emerson on Hurumzi, det er veldig bra. Vi var der om dagen og bestilte bord der til middag senere på dagen. Vær oppmerksom på at det er ufattelig varmt og fuktig på Zanzibar, man er gjennomsvett i det man går ut døra, og jeg var fristet til å skaffe meg lommetørkle for å tørke av svettebarten... Vanskelig å venne seg til, men om man tar det rolig og drikker mye vann - og tar en dukkert i bassenget etterpå - går det greit. Ellers på Zanzibar bør dere dra på spice tour, det er en opplevelse. Guiden vi hadde dro opp gurkemeie fra bakken og ba oss smake, viste oss masse forskjellige planter og trær som produserer mange ulike ting. Mange artige overraskelser der. Ellers, når man er på hotell/resort-delen av øya (nær Nungwi) er det strandliv som gjelder. Men man kan ta dagsturer som snorkling (vi snorklet med delfiner), "cruise" i solnedgangen osv. Pass på at de dere evt. velger er seriøse og ikke drar ut når det er mye vind, det blir en kjip tur. På Kendwa rocks er det tradisjon med "full moon party" med jevne mellomrom (oftere enn fullmåne) der de har grillmat og underholdning, også for gjester utenfra. Først i 23-tiden blir det mer "party" der. Det man bør kjøpe på Zanzibar er krydder. På spice touren synes jeg dette var litt overpriset, men shop litt rundt i byen etter det. De har også en del fine plagg i Stone town, og flere antikvitetsbutikker med fine ting laget av tre. De selger også ordentlige skinnsandaler til en billig penge et par steder i byen (skomakere, ikke sånne turistsjapper). Dette ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, men jeg håper det kommer til nytte! 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 På 16/04/2017 den 20.37, Aviale skrev: Jeg har vært der to ganger Begge ganger på gruppetur. Første gangen bodde vi på et avslappet "backpacker"-hotell kalt Kendwa Rocks. Likte området ganske godt, det var luksushoteller rett ved også. Lange sandstrender i begge retninger. Andre gangen bodde vi et annet sted, husker ikke hvor (er ikke så nøye, likte ikke området så godt, og hotellet var fullt av sure russere). Vi var også i Stone Town, og det anbefaler jeg! Utrolig fascinerende by, og den føltes veldig trygg i forhold til andre byer jeg har vært i i Tanzania. Vi bodde på Hotel Tembo, veldig fint hotell. To dager i byen er nok, da passer det med en guidet tur (mye historie, byen har vært handelsby i flere århundrer), tur på markedet (om du ikke har en ømfintlig nese) og bare å vandre og gå seg vill i gamlebyen. Anbefaler å dra opp på takterrassen til hotellet Emerson on Hurumzi, det er veldig bra. Vi var der om dagen og bestilte bord der til middag senere på dagen. Vær oppmerksom på at det er ufattelig varmt og fuktig på Zanzibar, man er gjennomsvett i det man går ut døra, og jeg var fristet til å skaffe meg lommetørkle for å tørke av svettebarten... Vanskelig å venne seg til, men om man tar det rolig og drikker mye vann - og tar en dukkert i bassenget etterpå - går det greit. Ellers på Zanzibar bør dere dra på spice tour, det er en opplevelse. Guiden vi hadde dro opp gurkemeie fra bakken og ba oss smake, viste oss masse forskjellige planter og trær som produserer mange ulike ting. Mange artige overraskelser der. Ellers, når man er på hotell/resort-delen av øya (nær Nungwi) er det strandliv som gjelder. Men man kan ta dagsturer som snorkling (vi snorklet med delfiner), "cruise" i solnedgangen osv. Pass på at de dere evt. velger er seriøse og ikke drar ut når det er mye vind, det blir en kjip tur. På Kendwa rocks er det tradisjon med "full moon party" med jevne mellomrom (oftere enn fullmåne) der de har grillmat og underholdning, også for gjester utenfra. Først i 23-tiden blir det mer "party" der. Det man bør kjøpe på Zanzibar er krydder. På spice touren synes jeg dette var litt overpriset, men shop litt rundt i byen etter det. De har også en del fine plagg i Stone town, og flere antikvitetsbutikker med fine ting laget av tre. De selger også ordentlige skinnsandaler til en billig penge et par steder i byen (skomakere, ikke sånne turistsjapper). Dette ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, men jeg håper det kommer til nytte! Hva gjorde du/dere med visum? Kjøpte på flyplassen på zanzibar? Anonymkode: c6510...432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå