AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 For ca 6 uker siden var jeg sykemeldt i en uke med smerter i mage/rygg. Legen tok crp(som var forhøyet, altså en betennelse av noe slag), og antok at det kunne tenktes å være enten gallestein eller betennelse i magen. Smerten var som et belte ved navlen, og da var det smerter konstant med topper som kjentes som rier. Det strålte ut i ryggen, og var verst om natten. Vurderte legevakt akutt, men det gav seg. Klarte ikke ha på meg vanlige klær, ser ut som jeg er gravid i 5.måned. Mye luft, men avføring er helt normal. Nå ca 6 uker etter har jeg sjekket på ultralyd i forrige uke - og han sa at ingenting var feil. Han sjekket hele magen fra bunn til topp, på alle kanter. Igår fikk jeg et nytt "anfall" - mildere enn sist. Igår hadde jeg feber i tillegg, men samme type smerter og symptomer. I mellomtiden av disse 6 ukene har jeg ikke hatt liknende smerter, og har aldri hatt det sånn før heller. Er det noen som har hatt gallestein eller annet som ikke har vist seg ved UL? Jeg har liksom ingen av symptomene på IBS - og det forekommer ikke ved inntak av spesielle matvarer. Eneste var at jeg igår spiste saltpølse med majones til pålegg, noe jeg vanligvis kan få bittelitt mageknip av - men jeg måtte altså hjem fra jobb. Skal sjekke crp hos lege imorra igjen - men lurte på om noen hadde erfaring med dette? Enten at det har vært gallestein uten at man har sett det på UL - eller noe annet? Anonymkode: 37965...70f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #2 Skrevet 22. mars 2017 Jeg har mange gallesteiner som syntes på ul når jeg ikke hadde anfall. Har du endometriose? Nyrestein? Pancreas var normal? Anonymkode: 1de32...f24
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 Jeg hadde gallestein og dette syntes godt på ultralyd i hvertfall, både i galleblæra og i gallegangen. Mine smerter var også høyere opp og strålte ingensteds (men helvetes vondt, så klart), selv om det kom i "anfall". Men når det er sagt så kan vel dette være veldig individuelt, så ikke bruk min kropp som fasit! Håper du finner ut av det. Anonymkode: 43ee0...66f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #4 Skrevet 23. mars 2017 Alle mine gallesteiner var synlige på UL, og jeg fikk i tillegg den karakteristiske hvite avføringen da jeg hadde anfall. Jeg synes du skal be om gastroskopi da dette høres ut som gastritt eller magesår. Anonymkode: c3358...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #5 Skrevet 23. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle mine gallesteiner var synlige på UL, og jeg fikk i tillegg den karakteristiske hvite avføringen da jeg hadde anfall. Jeg synes du skal be om gastroskopi da dette høres ut som gastritt eller magesår. Anonymkode: c3358...475 Jeg tror faktisk du har rett, jeg var en ny tur hos legen idag som etter en rask titt mistenkte gastritt. Og når jeg leste om det så er det dette jeg har mistenkt før endel år siden, da jeg slet med det samme - og innførte restriksjoner i kosthold som jeg egentlig alltid har fulgt. Nå i det siste har jeg dog vært slapp på å droppe melkeprodukter(som jeg reagerte veldig på før) - og uten at jeg vet om det er årsaken så er iallfall det kommet tilbake igjen plager. Men dette har iallfall oppstått først når jeg de siste 3-4 månedene har spist yoghurt daglig, og jeg har vært fri for såpass ille symptomer når jeg har vært restriktiv på rene melkeprodukter(i tillegg til de andre tingene jeg unngår uansett). Før når jeg spiste "vanlig junkfood" i ny og ne og melkeprodukter i tillegg plagdes jeg veldig med akutt diarè. Jeg vet at jeg reagerer "allergisk"(altså akutt og veldig) på sterke krydre, og jeg får allergiske reaksjoner(og store mageplager) av antibiotika og alt som inneholder acetylsalisylsyre. Som barn gikk jeg i årevis på preparater med acetylsalisylsyre pga barneleddgikt, og har vært plaget siden. Men når jeg har hatt strengere kosthold har det vært mer "maksimalt småuggen avogtil samt luft" - mens etter jeg spiste salami og majones i forigårs fikk jeg jo faktisk anfall Legen mente at feber ikke var knyttet til gastritt da, men det kunne jo være at det var betent - og dermed utløste feberen(jeg slo jo ut på crp sist runde). Har tatt gastroskopi tidligere uten resultater på hverken cøliaki(og tatt tester for laktoseintoleranse uten resultater) - men bør vel kanskje ta en ny runde nå for sikkerhets skyld. *grøss* Fikk iallfall skrevet ut Nexium til bruk i 4 uker og må levere avføringsprøve for å utelukke Crohns(som jeg ikke har særlig symptomer på). Det jeg stusser litt på er at enkelte av matvarene som nevnes som versting(banan) er veldig lindrende for meg - men det kan ve kanskje variere fra person til person. Moderat kaffe har jeg jo drukket i årevis uten spesielle symptomer, og sjokolade har jeg bare reagert på en eneste gang(når jeg hadde sterkt anfall). Anonymkode: 37965...70f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #6 Skrevet 23. mars 2017 Jeg har hatt gallestein og magesår. Gallesteinene syntes godt på UL og de var ikke så store. Magesår kan være ganske så vondt og det kan komme som anfall som varer ganske lenge. Når jeg hadde det som verst så kjentes det ut som magesekken var full av luft i tillegg at det var sårt og det gjorde veldig vondt. Anonymkode: 9bf02...f75
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Skrevet 24. mars 2017 På 23.3.2017 den 11.37, AnonymBruker skrev: Jeg tror faktisk du har rett, jeg var en ny tur hos legen idag som etter en rask titt mistenkte gastritt. Og når jeg leste om det så er det dette jeg har mistenkt før endel år siden, da jeg slet med det samme - og innførte restriksjoner i kosthold som jeg egentlig alltid har fulgt. Nå i det siste har jeg dog vært slapp på å droppe melkeprodukter(som jeg reagerte veldig på før) - og uten at jeg vet om det er årsaken så er iallfall det kommet tilbake igjen plager. Men dette har iallfall oppstått først når jeg de siste 3-4 månedene har spist yoghurt daglig, og jeg har vært fri for såpass ille symptomer når jeg har vært restriktiv på rene melkeprodukter(i tillegg til de andre tingene jeg unngår uansett). Før når jeg spiste "vanlig junkfood" i ny og ne og melkeprodukter i tillegg plagdes jeg veldig med akutt diarè. Jeg vet at jeg reagerer "allergisk"(altså akutt og veldig) på sterke krydre, og jeg får allergiske reaksjoner(og store mageplager) av antibiotika og alt som inneholder acetylsalisylsyre. Som barn gikk jeg i årevis på preparater med acetylsalisylsyre pga barneleddgikt, og har vært plaget siden. Men når jeg har hatt strengere kosthold har det vært mer "maksimalt småuggen avogtil samt luft" - mens etter jeg spiste salami og majones i forigårs fikk jeg jo faktisk anfall Legen mente at feber ikke var knyttet til gastritt da, men det kunne jo være at det var betent - og dermed utløste feberen(jeg slo jo ut på crp sist runde). Har tatt gastroskopi tidligere uten resultater på hverken cøliaki(og tatt tester for laktoseintoleranse uten resultater) - men bør vel kanskje ta en ny runde nå for sikkerhets skyld. *grøss* Fikk iallfall skrevet ut Nexium til bruk i 4 uker og må levere avføringsprøve for å utelukke Crohns(som jeg ikke har særlig symptomer på). Det jeg stusser litt på er at enkelte av matvarene som nevnes som versting(banan) er veldig lindrende for meg - men det kan ve kanskje variere fra person til person. Moderat kaffe har jeg jo drukket i årevis uten spesielle symptomer, og sjokolade har jeg bare reagert på en eneste gang(når jeg hadde sterkt anfall). Anonymkode: 37965...70f Det virker som om det varierer en del fra person til person hva som utløser gastritten. For min del er den kronisk, men det blir bare ille om jeg spiser mat med mye fett eller drikker alkohol. Moderat inntak av kaffe og krydder går helt greit når jeg ikke har anfall. Banan liker jeg ikke, men jeg har aldri hatt problemer med å spise det. Magre melkeprodukter går helt fint for meg, men de feite reagerer jeg veldig fort på. NSAIDS (ibux, naproxen, voltaren, etc) og acetylsalisylsyre/aspirin holder jeg meg milevis unna, det er ikke usannsynlig at acetylsalisylsyrebruken din som barn er rotårsaken til problemet ditt dersom det er gastritt (men du bør ta en helicobacter pylori-test uansett). Nexium fungerer veldig bra for meg, det pleier å ta knekken på et anfall innen tre-fire dager om jeg bruker 40-80 mg per dag. Anonymkode: c3358...475
fresia Skrevet 24. mars 2017 #8 Skrevet 24. mars 2017 ser nå at legen din mistenker gastritt, men ville bare informere om at gallestein kan støtes ut i tarmen av seg selv. er de små vil du ikke merke at de kommer ut med avføringen din. jeg har vært på ultralyd tre ganger og det var ikke før tredje gangen at de så gallestein, men de er sikre på at jeg har hatt det tidligere også - selv om jeg ikke hadde det akkurat da jeg var på ultralyd. går jo gjerne noen uker/mnd mellom anfall og undersøkelse. det beste er å komme inn og bli undersøkt under eller rett etter et anfall. https://helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/gallestein
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå