Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Båtfolk på FB igjen. Når innlegget begynner sånn:

"eg e en mann på 61år ha vert på havet sia eg vart født. veit dokk eg vart født ombord i ei feskeskøyta...når vi gikk fra rana til honningsvåg var d ikke plottera å sånn moderne greier,va kunn kart å kompass og nån utrulige Skippera.."

...Så bare vet du at nå kommer det en moralpreken om (jeg nevner i fleng): Nymotens kartplottere (ingenting slår papirkart, nemlig!), dårlig sjømannskap, skippere som er mest opptatt av mobilen, dyre båter, raske båter, folk som kjøper båt uten å ha peiling, og generelt alt som er galt med ungdommen nå til dags.

 :sove:

Jaja. Han fikk i det minste mer utbytte av fiskeskøyta enn av norsktimene på skolen...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koftegruppa; 
 

- hvorfor er det så mange som legger ut gensere her? Trodde det skulle handle om jakker jeg, en genser er jo ikke kofte. 

- jo genser er også kofte- viser til gruppereglene 

- det har jeg aldri hørt om, å jeg har levd en stund 

- men sånn er det nå her, alle skal også lese gruppereglene når de melder seg inn 

- (stille fra ts) 

-(10 andre); les gruppereglene 

Anonymkode: 5d486...fa8

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantegruppe igjen:

Jeg er lei de evinnelige "hvilke plante(r) har jeg kjøpt og hva er riktig stell" trådene, men jeg er om mulig enda mer lei at folk ikke leser kommentarfeltet før de svarer. Typisk tråd:

TS: "Denne lurte seg med i handlevogna i dag. Hva slags plante er det?"

Svar 1: Strelitzia

Svar 2: Strelitzia Reginae

Svar 3: Enig med svar 2

Svar 4: Strelitzia. Nicolai kanskje?

Svar 5: Strelitzia Reginae.

Svar 6: Strelitzia Reginae

Svar 7: Strelitzia

Svar 8: Tror også det er en Reginae.

Svar 9: Strelitzia Regina

Svar 10: Bananpalme kanskje?

Svar 11: Strelitzia Reginae eller Nicolai 

Svar 12: Strelitzia

..osv..

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye som irriterer meg på Sygale gruppa, jeg klarer fint se flere gardinekjoler, bl annet. Men, en ting. Når en person spør: anbefalt meg en rimelig overlock (eller coverstitch), jeg er nybegynner, det er min første overlock. Og hele gjengen bare:

Babylock!

Babylock er best! 

Du MÅ kjøpe Babylock. 

Babylock, ingen ved siden av.

osv, osv.. Og Babylock er jo en bra maskin, men det er den dyreste overlocken å få kjøpt, til privat bruk, der billigste modell koster 15 tusen (og dyreste 50). Samtidig som billigst overlock på marked koster vel noe sånn som 3,5 tusen. Så i mine øyne er Babylock urealistisk forslag, og ikke minst, unødvendig for alle fleste, for vanlig hobby bruk. Men jeg lurer på om disse mennesker er slik med alt, hva med bil? « Jaaa kjøp Porsche! Må ha porsche. Ikke snakk om noe annet. Ja, jeg kjøpte meg Porsche og har aldri ønsket meg tilbake til Pegeaut...« 😒

Anonymkode: ec952...871

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bare jeg som ser ironien i å kjøpe dyreste overlockmaskin for å sy kjoler av gammel gardinstoff? 😂

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mye som irriterer meg på Sygale gruppa, jeg klarer fint se flere gardinekjoler, bl annet. Men, en ting. Når en person spør: anbefalt meg en rimelig overlock (eller coverstitch), jeg er nybegynner, det er min første overlock. Og hele gjengen bare:

Babylock!

Babylock er best! 

Du MÅ kjøpe Babylock. 

Babylock, ingen ved siden av.

osv, osv.. Og Babylock er jo en bra maskin, men det er den dyreste overlocken å få kjøpt, til privat bruk, der billigste modell koster 15 tusen (og dyreste 50). Samtidig som billigst overlock på marked koster vel noe sånn som 3,5 tusen. Så i mine øyne er Babylock urealistisk forslag, og ikke minst, unødvendig for alle fleste, for vanlig hobby bruk. Men jeg lurer på om disse mennesker er slik med alt, hva med bil? « Jaaa kjøp Porsche! Må ha porsche. Ikke snakk om noe annet. Ja, jeg kjøpte meg Porsche og har aldri ønsket meg tilbake til Pegeaut...« 😒

Anonymkode: ec952...871

Synes det bare er overlockspørsmål der for tida jeg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, måtte nettopp fraråde ei venninne å kjøpe den overlockmaskinen der, og kanskje heller finne en annen type, eventuelt en brukt maskin som var litt billigere. Hun har nettopp begynt å sy, og selv om den ene tingen hun har sydd med sin vanlige symaskin er kjempefin, og hun likte veldig godt å sy, så kan hun nok vente og se an hobbyen litt før hun smeller 20k på utstyr. Det gjelder vel forøvrig de fleste hobbyer. 🙂

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tatoveringsgruppa jeg er med i er det såå mange folk som vil ta tatoveringer, men de vet ikke hva. Så ber de folk om å legge ved bilde av "tatoen" de har på kragebeinet/hofta/underarmen/låret osv. 

Hvis du ikke vet hva du vil få tatovert på deg så venter du til du vet det! 🙄 

Den beste jeg så var denne: 

"Føler meg veldig opprørsk og irritert nok på mine foreldre at jeg lurer på å ta tattoo når lønninga kommer. Nå har de irritert meg nok. De hater tattoene mine og føler de må bestemme alt jeg velger å gjøre med kroppen min. Nå er det nok. Noen tips til tattoo som viser at jeg bestemmer og har fått nok?"

De første fem kommentarene var forslag til hva hun kunne tatovere, men så kom det heldigvis noen fornuftige folk som ikke syntes dette var den beste ideen. 

Også er det selvsagt vanvittig mange som skriver på dialekt i denne gruppa...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rowan said:

I tatoveringsgruppa jeg er med i er det såå mange folk som vil ta tatoveringer, men de vet ikke hva. Så ber de folk om å legge ved bilde av "tatoen" de har på kragebeinet/hofta/underarmen/låret osv. 

Hvis du ikke vet hva du vil få tatovert på deg så venter du til du vet det! 🙄 

Den beste jeg så var denne: 

"Føler meg veldig opprørsk og irritert nok på mine foreldre at jeg lurer på å ta tattoo når lønninga kommer. Nå har de irritert meg nok. De hater tattoene mine og føler de må bestemme alt jeg velger å gjøre med kroppen min. Nå er det nok. Noen tips til tattoo som viser at jeg bestemmer og har fått nok?"

De første fem kommentarene var forslag til hva hun kunne tatovere, men så kom det heldigvis noen fornuftige folk som ikke syntes dette var den beste ideen. 

Også er det selvsagt vanvittig mange som skriver på dialekt i denne gruppa...

Man får jo lyst til å svare at vedkommende strengt tatt fremstår såpass umoden at det er kanskje er til det beste om foreldre har vetorett over hva hun/han gjør med kroppen sin... 😂 Ingen med vettet i behold vil vel tenke at det er smart å få en tattis for å erge foreldrene. Det er ikke de som skal leve med den. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Knirke skrev:

Båtfolk på FB igjen. Når innlegget begynner sånn:

"eg e en mann på 61år ha vert på havet sia eg vart født. veit dokk eg vart født ombord i ei feskeskøyta...når vi gikk fra rana til honningsvåg var d ikke plottera å sånn moderne greier,va kunn kart å kompass og nån utrulige Skippera.."

...Så bare vet du at nå kommer det en moralpreken om (jeg nevner i fleng): Nymotens kartplottere (ingenting slår papirkart, nemlig!), dårlig sjømannskap, skippere som er mest opptatt av mobilen, dyre båter, raske båter, folk som kjøper båt uten å ha peiling, og generelt alt som er galt med ungdommen nå til dags.

 :sove:

Jaja. Han fikk i det minste mer utbytte av fiskeskøyta enn av norsktimene på skolen...

Føler at det er en overvekt av sånne som gidder å skrive på den gruppa!

Her er det en til:

TS: Ungene kjører stadig mer alene og i høyere hastighet. I dag har de helt greie oppblåsbare vester. Ønsker å kjøpe "de beste" vestene til de. Gode gamle oransje redningsvester går de ikke med på. Noen som har noen tips?

(Her må jeg si at TS må være svært uerfaren på Båtfolk På Facebook, for dette kan ikke annet enn å ende med masseslagsmål)

TS får tre-fire gode forslag, før denne solstrålen dukker opp: Pappa betaler bensin, pappa betaler båt, ungene gjør akkurat som pappa sier når det kommer til trygghet og sikkerhet, eller så får ungene vente til de kan tjene egne penger og kjøpe egne båter... Basta! Jeg bruker gammeldags vest!

 

Anonymkode: 93bda...0bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gammelfar får beise sjarken, og ungan får padle gummibåt!

 

 

Sorry, kunne ikke dy meg!😅

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Føler at det er en overvekt av sånne som gidder å skrive på den gruppa!

Her er det en til:

TS: Ungene kjører stadig mer alene og i høyere hastighet. I dag har de helt greie oppblåsbare vester. Ønsker å kjøpe "de beste" vestene til de. Gode gamle oransje redningsvester går de ikke med på. Noen som har noen tips?

(Her må jeg si at TS må være svært uerfaren på Båtfolk På Facebook, for dette kan ikke annet enn å ende med masseslagsmål)

TS får tre-fire gode forslag, før denne solstrålen dukker opp: Pappa betaler bensin, pappa betaler båt, ungene gjør akkurat som pappa sier når det kommer til trygghet og sikkerhet, eller så får ungene vente til de kan tjene egne penger og kjøpe egne båter... Basta! Jeg bruker gammeldags vest!

 

Anonymkode: 93bda...0bf

Ikke glem de som mener vest er falsk trygghet som ikke kan erstatte godt sjømannskap (som ungene aldri kommer til å få, fordi de ikke er født i en fiskeskøyte)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt på siden, men fant ikke noe annet sted det passer bedre inn.

Jeg er medlem av et par grupper for folk som reiser med Color Line. Den ene drives av en admin og moderator som er i overkant glade i å stenge tråder for kommentarer, som regel uten å begrunne det. Det har skapt en del irritasjon blant medlemmene som ikke skjønner hvorfor de ikke får fortsette diskusjonen.

Den andre gruppa har en langt mer avslappet admin og jeg har aldri opplevd at tråder der blir stengt av henne. For et par dager siden la hun ut innlegg om at hun ønsket å ha flere med seg som admins/moderatorer og et par timer senere kunngjorde hun navnene på fem-seks personer som har fått enten admin eller moderator status.

Jeg stusset over "rekrutteringsprosessen". For det første skrev hun ingenting om hvilken funksjon hun ønsket at nye admin/moderatorer skulle ha og for det andre er et par av de "utvalgte" relativt nye i gruppa, de ble medlem for en måneds tid siden. 

En av de "utvalgte" ser ut til å ha admin/moderator på førstnevnte gruppe som forbilder, for i går stengte han tråder over en lav sko. Null begrunnelse, bare stengt. Jeg skjønner ikke hva som er hensikten. Man er jo med på disse gruppene for å dele erfaringer osv. og så lenge diskusjonene er saklige og holder en god tone ser jeg ingen grunn til at admin/moderator stenger tråder. Men er kanskje stas for enkelte å ha litt "makt"?

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner meg ganske stødig på dialekter jeg men...(håper jeg ikke outer noen for mye, tok med et bittelite utdrag. )

"Da ha dæ vorte æpelhalbrø Ha vel vorte suspendert da såm døm si døm såm har lak på lite da æ von".

Og alle andre "Nei, vi skjønner deg så godt vi..."

Endret av Cordelia
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Cordelia said:

Jeg regner meg ganske stødig på dialekter jeg men...(håper jeg ikke outer noen for mye, tok med et bittelite utdrag. )

"Da ha dæ vorte æpelhalbrø Ha vel vorte suspendert da såm døm si døm såm har lak på lite da æ von".

Og alle andre "Nei, vi skjønner deg så godt vi..."

Jeg skjønner overhodet ikke hva den setningen skal bety. Ikke nubbsjans. Fant du ut hva vedkommende mente?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2020 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Lupiner er et minefelt på hagegruppene. Det er stadig noen naive sjeler som legger ut skrytebilder av flott lupinblomstring og lite aner de om hvilken vrede de vekker. Jeg forundres stadig av aggresjonsnivået disse blomstene utløser. Det spesielle er at lupin-krigerne er så påståelige. Det er faktisk ikke forbudt å ha lupiner i egen hage. Det selges til og med lupiner i gartneriene. Riktignok er de sterile og helt ufarlige, men det får ikke folk med seg. Lupin er lupin, liksom.

Og så er det myten med at de forgifter biene. Det er en gjenganger på hagegruppene, men jeg finner ingen forskningsrapporter som viser dette. I England er det derimot en del forskning som viser at lupiner har høykvalitetspollen, derfor anbefales det av både birøktere og hageforeninger. Men hva vet engelskmennene om hager, liksom... Gjør et søk på "bees + lupinus" hvis dere ikke tror meg. Jeg forsøkte å linke til dette en gang og reaksjonen kunne ikke vært mer ubehagelig om jeg hadde sagt at jeg brukte roundup på hele hagen.

Anonymkode: 93bda...0bf

Sidespor, men.. Problemet er jo ikke privathagene, men hva vegvesenet har gjort i grøftekantene. Må innrømme at jeg selv har noen planter rundt omkring i staudebedene, samtidig som jeg ikke synes fulle skråninger er pent.

-gammal dame på 40 😙

Anonymkode: 261d0...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Jeg skjønner overhodet ikke hva den setningen skal bety. Ikke nubbsjans. Fant du ut hva vedkommende mente?

Nei, ikke den setningen der, men noen bruker visst ordet eple for potet ref. jordeple. Altså det er blitt et helvetes drama inne der nå. Denne personen er veldig sår fordi h*n ikke husker å skrive på annet enn dialekt. Eldre person. Greit nok det,  men nå har personen lagt inn hundreogørten klageinnlegg på sida over at folk kommenterer dialekta. Nå har likevel hundreørten folk vist støtte i flere lange innlegg for å få personen til å bli og overse kommentarer. Men personen fortsetter å klage sin nød, og diskusjonen har nå tatt over sida helt. Og nå begynner folk å melde seg ut av gruppa pga. "hets". Enda ikke sett noen hets. Bare uenigheter.:alice:

Endret av Cordelia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cordelia said:

Nei, ikke den setningen der, men noen bruker visst ordet eple for potet ref. jordeple. Altså det er blitt et helvetes drama inne der nå. Denne personen er veldig sår fordi h*n ikke husker å skrive på annet enn dialekt. Eldre person. Greit nok det,  men nå har personen lagt inn hundreogørten klageinnlegg på sida over at folk kommenterer dialekta. Nå har likevel hundreørten folk vist støtte i flere lange innlegg for å få personen til å bli og overse kommentarer. Men personen fortsetter å klage sin nød, og diskusjonen har nå tatt over sida helt. Og nå begynner folk å melde seg ut av gruppa pga. "hets". Enda ikke sett noen hets. Bare uenigheter.:alice:

Aiai, man kan jo lure på hvordan noen som ikke kan skrive annet enn dialekt klarte å finne veien til gruppa i utgangspunktet😂 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, onyx skrev:

Aiai, man kan jo lure på hvordan noen som ikke kan skrive annet enn dialekt klarte å finne veien til gruppa i utgangspunktet😂 

Sant nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsgruppe (har endret på det for å anonymisere):

TS: Jæi savner syden veldi. Pleier å være i syden vær somer. Go mat i syden, sånn har vi ike her. Savner sanjria også.😢

Svar 1: Du får lage deg noe sydeninspirert og blande ei mugge Sangria da vet du. :)

Svar 2: Mye god sommermat å få her også da. :)

TS: Har søkt etter opskrift fra syden, men finner ike no. :(

Svar 3: Er det spansk mat du savner? Eller pleier du å være i Hellas kanskje? Er nok lettere å søke etter mat fra det landet du savner enn "syden" generelt. Håper du finner ut av det. :) 

TS til svar 3: Jæi reiser til syden, savner maten dær.😔

Svar 3: Men "syden" er jo ikke et land. Det er et samlebegrep på flere land rundt Middelhavet. De forskjellige landene har forskjellig matkultur, så er lettere å hjelpe deg om du skriver hvor du har vært. :) 

TS til svar 3: Jæi reiser til syden vær somer, sjøner ikke va du mene. Barshelon er kosli å torevika osso.

Svar 3: Høres ut som du har vært i Spania. Barcelona og Torrevieja kanskje? Tipper du savner tapas :) *linker til en nettside med flere tapasoppskrifter*

TS til svar 3: Er syden jæi reiser til, men tapas e kanse rikti. Tak for at du prøvde.

.....

Kjenner jeg blir litt skremt over at folk er så ignorante at de faktisk er overbeviste om at Syden er et land...

 

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...