Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.7.2020 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Ny regel på en av plantegruppene jeg er medlem av:

Jeg tror det kommer av at et medlem i forrige uke delte en dårlig erfaring fra et gartneri. Hun hadde funnet planter med skadedyr på blant dyre, eksotiske planter og hadde fått lite gehør hos de ansatte. Et par andre som også hadde hatt lignende opplevelser kom på banen. Jeg opplevde både det første innlegget og de som kom på banen i kommentarfeltet som saklige.

Det var ikke snakk om usaklig skittkasting eller uthenging, det er jeg helt enig i at ikke er greit. Men jeg blir så oppgitt over at man kun skal være positiv. Hvorfor er det ikke greit å gjøre resten av medlemmene klar over at her bør de være litt obs? Det er veldig uforståelig for meg.

Anonymkode: caa3b...5e3

Det er tydeligvis mye bedre å spamme ned gruppa med at man har kjøpt inn plante nr hundre og knapt kommer inn døra og mannen må sove ute på grunn av plassmangel, og så le i kor av manglende impulskontroll, enn å opplyse saklig om dårlig opplevelse hos et spesifikt gartneri. 

Anonymkode: 03334...756

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller "jeg dro for å kjøpe *hva-som-helst-som-ikke-er-plante*, men endte med denne skjønnheten i stedet, jeg klarte ikke gå forbi og ble så distrahert at jeg glemte det jeg egentlig skulle ha".

🤦‍♀️

Det var kanskje litt morsomt en eller to ganger, men når sånne innlegg i forskjellige varianter kommer som perler på en snor blir det mest irriterende etterhvert.

Jeg er også drittlei av disse miniplantene i dyrepotter folk kjøper på Kiwi. Nei, du har ikke kjøpt deg ei sjelden eller spennende plante til 39 kroner inkl. potteskjuler på matbutikken, det er en helt vanlig sukkulent/kaktus/ildtopp.

Anonymkode: caa3b...5e3

Enig. Mange hjelpsomme folk og gode råd drukner i disse teite innleggene. 

Anonymkode: 03334...756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om den kan kalles en hobbygruppe, men «Gamle bilder fra Oslo» kan være festlig. 

Typisk passiar:

Noen poster et bilde fra 60-tallet med fullt av biler i Folketeaterpassasjen eller på Rådhusplassen. 

— Ja, det var den gangen Oslo var en KOSELIG by, med ting som skjedde! 

— Savner den tida da man kunne føle seg trygg i byen vår, uten skumle gjenger overalt. 

— Ja, dette var før MDG ødela byen vår og gjorde den til en spøkelsesby. 

Og så videre, og så videre. 

Anonymkode: c1bf3...13e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om den kan kalles en hobbygruppe, men «Gamle bilder fra Oslo» kan være festlig. 

Typisk passiar:

Noen poster et bilde fra 60-tallet med fullt av biler i Folketeaterpassasjen eller på Rådhusplassen. 

— Ja, det var den gangen Oslo var en KOSELIG by, med ting som skjedde! 

— Savner den tida da man kunne føle seg trygg i byen vår, uten skumle gjenger overalt. 

— Ja, dette var før MDG ødela byen vår og gjorde den til en spøkelsesby. 

Og så videre, og så videre. 

Anonymkode: c1bf3...13e

Dette er en gjenganger i alle slike by og bygdegrupper. Er medlem av noen på Vestlandet og det er nøyaktig samme greia der. Våger man å legge ut et fint bilde av byen eller bygda fra nåtid så går det i

- Se så stygg bygning xyz er blitt! 

- De har ødelagt alt med utbygging. 

- De store blomsterpottene er så fæle. 

- ALT VAR BEDRE FØR. 

Aldri er de positive. En og annen prøver å skyte inn noe positivt men det blir enten oversett eller kritisert det også. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kvalifiserer til hobby-gruppe, mer interessegruppe, kanskje... 
Men, jeg er med i ei gruppe med 80-tallsmusikk. I begynnelsen ble det postet masse fin musikk som alle kjente og det ble en del kommentarer, man delte minner fra konserter og lignende. Etter hvert går det selvsagt tomt for listepop-låtene fra 80-tallet, så nå har gruppa blitt til ei side der man poster de mest rare, ukjente bandene man kan finne.
Litt sånn " se så god musikksmak jeg har, da, fordi jeg kjenner ei sær gruppe ingen andre har hørt om". Det er nesten helt slutt på kommentarer og "likes" under postene også, så jeg antar de fleste andre medlemmene tenker som meg. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 22.50, Knirke skrev:

 Det morsomste i den gruppa var når det brøt ut en særdeles hissig diskusjon om den nye emballasjen på joikakaker, og om hvorvidt det er en skandale at de gamle hermetikkboksene forsvinner fra markedet. Det endte med regelrette trusler og folk måtte kastes ut av gruppa😂 

Uansett... Jeg meldte meg ut😛. Det gjør meg ikke noe at folk har innlagt strøm og vann på hytta, eller solcellepanel, men hvorfor måååååååå de diskutere akkurat de temaene i en gruppe som heter "Hytter uten strøm eller vann"?. 

 

Hahaha, ja det var jo en skandale at Joika-kaker nå kom i papp, for det går jo ikke an på hytter! Tror faktisk noen følte seg direkte krenket av dette emballasjeskiftet :ler:

Jeg tror nok grunnen til alle innleggene om strøm og vann handler om at de færreste med hytter uten innlagt vann eller strøm, vil være helt uten. De færreste vil ha bare stearin/parafinlys, hull i bakken til matvarene og en gammeldags utedass som lukter bajs og må tømmes. For dem som vil ha det mest mulig enkelt og primitivt og elsker det superenkle hyttelivet, finnes det egne facebookgrupper for hytter uten vann OG strøm. Tror til og med det finnes en egen gruppe der det er spesifisert at den er for dem med små, primitive hytter uten noen form for moderne fasiliteter. Eller "ekte hytter" som noen kaller det :P

Kanskje navnet burde byttes til "Hytter uten INNLAGT vann eller strøm, med eventuelle andre alternativer". Da hadde kanskje færre blitt så opphisset over at det diskuteres ulike løsninger for å få vann eller strøm.

Anonymkode: 5be1b...4ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.7.2020 den 23.17, AnonymBruker skrev:

ja, huff... det er veldig mye ukritisk ros der også. Det er synd, for mange kunne trengt litt ærlig kritikk for å bli bedre og utvikle seg. I hvertfall skulle man tro at de ønsker å utvikle seg, men det er jo kanskje ikke alltid tilfellet heller? Noen er veldig fornøyde med å forbli i komfortsonen sin da, det er gjerne det samme som males/tegnes hele tiden. 

Det mest irriterende er når diskusjonen om å bruke referansebilder dukker opp. Ikke nødvendigvis i forhold til rettigheter, men hvorvidt man er en "ekte" kunstner om man bruker referansefoto. Da er det gjerne de hardbarka hobbykunstnerene som maler de samme bildene om igjen og aldri utvikler seg som mener at referansefoto er fy fy og alt skal komme ut av eget hode. Sorry altså, men det er ikke et tegn på ekte kunstnersjel at du aldri kaster et blikk på annen kunst enn din egen, men for all del, sitt der i din egen boble. 

Anonymkode: 14757...6e4

Jepp, utvikling er viktig, og alle kunstnere trenger innspill og inspirasjon fra andre for å utvikle seg.
For min del blir det galt begge veier. Å bruke referansebilder er en helt super måte å øve opp evnen til å gjengi det man ser (former, proporsjoner, lys/skygge, farger osv), og inspirasjon er også kjempeviktig for å utvikle seg, enten det er fotografier eller andres kunst. Men når man ikke gjør noe annet enn å kopiere fotografier helt til punkt og prikke, så er ikke det heller utvikling. Da tenker jeg at man etterhvert bør øve på å løsrive seg fra andres bilder og begynne å lage sin egen kunst. I det minste endre litt på bildet så det får et nytt og personlig uttrykk.
På den andre siden har man de litt eldre damene som omtrent har druknet i akvarellskrinet sitt og fått blomster på hjernen. Det er jo ca samme motiv som gjentas hele tiden, bare med litt forskjellige farger og typer blomster. Der kjenner jeg at jeg har lyst til å riste dem litt og få dem inn på litt nye spor. Det er vel de samme som argumenterer med at kunst må være "fint".

 

Anonymkode: 5be1b...4ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2020 den 18.13, Cordelia skrev:

Jeg så et bilde fra Island hvor de hadde overtatt, det sa vel egentlig alt. Det er vel rett og slett så enkelt at det overkjører det meste annet av flora. Nå er ikke jeg en del av den debatten, men det er spesielt å se hvor trasne noen er. Ser stort sett bare sitt eget bed. Er en grunn til at jeg ikke er medlem av hagegrupper.

Litt avsporing, men jeg synes lupiner er fine jeg. Den norske floraen trenger å få litt farge og nye planter. Den består helst av uanseelige, grønne vekster, som en må bruke lupe for å se blomstene.

Anonymkode: cbb41...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, utvikling er viktig, og alle kunstnere trenger innspill og inspirasjon fra andre for å utvikle seg.
For min del blir det galt begge veier. Å bruke referansebilder er en helt super måte å øve opp evnen til å gjengi det man ser (former, proporsjoner, lys/skygge, farger osv), og inspirasjon er også kjempeviktig for å utvikle seg, enten det er fotografier eller andres kunst. Men når man ikke gjør noe annet enn å kopiere fotografier helt til punkt og prikke, så er ikke det heller utvikling. Da tenker jeg at man etterhvert bør øve på å løsrive seg fra andres bilder og begynne å lage sin egen kunst. I det minste endre litt på bildet så det får et nytt og personlig uttrykk.
På den andre siden har man de litt eldre damene som omtrent har druknet i akvarellskrinet sitt og fått blomster på hjernen. Det er jo ca samme motiv som gjentas hele tiden, bare med litt forskjellige farger og typer blomster. Der kjenner jeg at jeg har lyst til å riste dem litt og få dem inn på litt nye spor. Det er vel de samme som argumenterer med at kunst må være "fint".

 

Anonymkode: 5be1b...4ea

Jeg er enig i at det ikke er så interessant med eksakte kopier av foto, men det er jo kanskje også en egen kunst å lage en god eksakt kopi. Det er jo litt verre med de som ikke klarer noen av delene, hverken å lage en eksakt kopi eller å tilføre noe eget. 😂 Selv er synes jeg referansefoto er veldig nyttig og jrg bruker mye tid på finne et foto, studere det, finne ut hva i fotoet jeg vil fremheve i eget bilde. Om det er lys/skyggeeffekter, motivet, farger... Om jeg lager portretter er det gjerne viktig med gjenkjennelsesfaktoren, men også å tilføre noe personlig. 

Huff det er en gruppe som har en "hva er en kunstner"-diskusjon gående nå og jeg synes det er helt håpløst. Det er helt klart en sterk gruppering av de som synes selvlært fra eget hodet er den ekte kunstnere og alle andre bare pompøse tullinger. 

Anonymkode: 14757...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt avsporing, men jeg synes lupiner er fine jeg. Den norske floraen trenger å få litt farge og nye planter. Den består helst av uanseelige, grønne vekster, som en må bruke lupe for å se blomstene.

Anonymkode: cbb41...cdc

Klart de er vakre, men det siste vi trenger er monokulturer som blomstrer en ukes tid, og deretter står brune og tørre og ikke gir mat til verken insekter eller dyr. Og det er slik lupiner blir når de sprer seg ukontrollert i naturen. 

(Beklager, nå er jeg med på å avspore diskusjonen.)

Anonymkode: 3fdcb...02c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

 

Kanskje navnet burde byttes til "Hytter uten INNLAGT vann eller strøm, med eventuelle andre alternativer". Da hadde kanskje færre blitt så opphisset over at det diskuteres ulike løsninger for å få vann eller strøm.

Anonymkode: 5be1b...4ea

Ja, det var mitt poeng også😊 "Hytter som ikke er tilknyttet offentlig vann og strømnett", liksom. Da hadde det kanskje blitt slutt på bråket. Men når jeg får sure kommentarer for å komme med velmenende forslag, da kjenner jeg at jeg ikke gidder... Kanskje jeg burde opprette den gruppa selv😛

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat fra Bunnen: 
Eksempel 1:  Jeg har trettito skrellede bananer. Tips til hva jeg kan gjøre med dem? Haster!! 

Eksempel 2: Er det noen som har tips til en god svelerøre? 
*to-tre hyggelige forslag fra bestemors kokebok o.l*

Admin: HER ER OPPSKRIFT FRA BLOGGEN. STENGER TRÅDEN DA TS HAR FÅTT SVAR. 

Eksempel, eller eksempler,3: Kan kjøttsuppe fryses? Kan melk fryses? Kan egg fryses (jeg har femten egg jeg kokte i dag)? Kan kjøttdeig fryses? Kan vin fryses? Jeg har hørt at vin kan fryses, kan den tines og drikkes? 

Anonymkode: a911d...460

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat fra Bunnen: 
Eksempel 1:  Jeg har trettito skrellede bananer. Tips til hva jeg kan gjøre med dem? Haster!! 

Eksempel 2: Er det noen som har tips til en god svelerøre? 
*to-tre hyggelige forslag fra bestemors kokebok o.l*

Admin: HER ER OPPSKRIFT FRA BLOGGEN. STENGER TRÅDEN DA TS HAR FÅTT SVAR. 

Eksempel, eller eksempler,3: Kan kjøttsuppe fryses? Kan melk fryses? Kan egg fryses (jeg har femten egg jeg kokte i dag)? Kan kjøttdeig fryses? Kan vin fryses? Jeg har hørt at vin kan fryses, kan den tines og drikkes? 

Anonymkode: a911d...460

Minner meg om ei av Color Line gruppene🥴

Eksempel 1: Noen som vet om det er mulig å be om en spesifikk lugar? Har sendt mail til kundeservice, men det tar så lang tid å få svar.

Eksempel 2: Er det noen nylig har reist som vet hva en øl koster ombord?

Admin/moderator: [email protected] vet, kontakt dem. Tråden stenges da TS har fått svar.

🤦‍♀️🤦🤦‍♀️🤦🤦‍♀️

Typiske spørsmål som går igjen: Må man ha med pass? Er det buffet ombord nå? Når begynner buffeten igjen? Kan man velge selv til frokost? Når kan vi gå i land i Kiel? Når begynner båtene til Strømstad å gå? Kan vi gå i land i Kiel? Serverer de pizza i pizzarestauranten? 

Anonymkode: caa3b...5e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på om det går inn under hobbygruppe, men jeg er med i en lavkarbogruppe på facebook. HVER DAG er det noen som legger ut bilde og spør "er denne innafor?". Det kan være alt ifra noe som nærmest ikke har karbs i seg, til greit sukkerholdige matvarer. Poenget er at det er HELT INDIVIDUELT om det er innafor eller ikke, og kommer an på hvor strenge folk er. HVA hjelper det med 100 svar som enten er "innafor på mitt kosthold" og "ikke innafor hos meg"? HVA?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Usikker på om det går inn under hobbygruppe, men jeg er med i en lavkarbogruppe på facebook. HVER DAG er det noen som legger ut bilde og spør "er denne innafor?". Det kan være alt ifra noe som nærmest ikke har karbs i seg, til greit sukkerholdige matvarer. Poenget er at det er HELT INDIVIDUELT om det er innafor eller ikke, og kommer an på hvor strenge folk er. HVA hjelper det med 100 svar som enten er "innafor på mitt kosthold" og "ikke innafor hos meg"? HVA?!

Ja. Enten gidder de ikke tenke selv, eller så vil de bare ha litt oppmerksomhet. 

Anonymkode: 03334...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange skal spørre hvordan man tegner av mønster til symønster? Nesten utrolig at ikke alle har fått med seg at til det bruker man byggplast.. 

Anonymkode: 5675a...890

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.7.2020 den 13.11, AnonymBruker skrev:

Klart de er vakre, men det siste vi trenger er monokulturer som blomstrer en ukes tid, og deretter står brune og tørre og ikke gir mat til verken insekter eller dyr. Og det er slik lupiner blir når de sprer seg ukontrollert i naturen. 

(Beklager, nå er jeg med på å avspore diskusjonen.)

Anonymkode: 3fdcb...02c

Allikevel er de vakre når de blomstrer. Mange norske planter blomstrer heller ikke hele sommeren.

Anonymkode: cbb41...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange skal spørre hvordan man tegner av mønster til symønster? Nesten utrolig at ikke alle har fått med seg at til det bruker man byggplast.. 

Anonymkode: 5675a...890

Enda en avsporing:

Hvor får man tak i slik plast?

Anonymkode: cbb41...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Allikevel er de vakre når de blomstrer. Mange norske planter blomstrer heller ikke hele sommeren.

Anonymkode: cbb41...cdc

Men "mange norske planter" fortrenger ikke alt annet, slik at det ikke finnes mat for insekter mer enn en uke eller to der de vokser. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enda en avsporing:

Hvor får man tak i slik plast?

Anonymkode: cbb41...cdc

Byggplast får man blant annet på byggevarehus. 

Anonymkode: 3fdcb...02c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter frøsankings-moroa! "Jeg vil ta frø av denne planten. Er dette frøene?" (Viser bilde av nyutsprungen blomst, og peker på støvbærerne.) Har ikke folk gått barneskole? Jeg ser nå frem til flere måneder der folk prøver å ta frø av planter ved å knipe av alt fra støvbærere og arr til uutviklede, grønne frøkapsler. Og som vanlig er det ingen som leser kommentarer ...

Anonymkode: 3fdcb...02c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...