Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hva er greia med den kofte-luftinga folk driver med?? Skjønner ikke... Forsåvidt fine kofter (som regel), men må de på død og liv luftes? 

Anonymkode: 713c7...c97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er greia med den kofte-luftinga folk driver med?? Skjønner ikke... Forsåvidt fine kofter (som regel), men må de på død og liv luftes? 

Anonymkode: 713c7...c97

Ja ull burde faktisk luftes 🙈 i litt kjølig luft (på grensen til frost) er den optimale temperaturen å lufte ull i. 
men hvorfor de på død og liv på lage så stort oppstyr rundt det skjønner jeg ikke 😂

Anonymkode: 012e9...985

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva er greia med den kofte-luftinga folk driver med?? Skjønner ikke... Forsåvidt fine kofter (som regel), men må de på død og liv luftes? 

Anonymkode: 713c7...c97

Det er jo ikke for at koftene skal få luft, men for å kunne skryte av de 50 koftene man har strikket den siste måneden...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎10‎.‎2019 den 18.03, Honey Dew skrev:

Kjoler laget av gardiner har aldri sett bra ut.

Uenig! ;)

3f3988_fece352b3425478090d375d2c4f5fb51~

Men de Rustakjolene er så stygge at jeg vil spy
Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg over folk som tar screenshot fra Instagram og spør etter oppskrift og garn på facebook, istedenfor å bare spørre der de tok bildet fra.. 

 

Anonymkode: 5675a...890

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irriterer meg over folk som tar screenshot fra Instagram og spør etter oppskrift og garn på facebook, istedenfor å bare spørre der de tok bildet fra.. 

 

Anonymkode: 5675a...890

Å de som «har lånt bilde fra google» 😂  

men jeg opplevde det der, noen la ut mitt bilde og spurte etter oppskrift. Jeg spurte hvorfor hun ikke bare kunne spørre meg direkte når hun først hadde kommet seg inn på det bildet (det var tydelig at det var fra min Strikke instagram konto også). 

Anonymkode: 012e9...985

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er med i en del DIY grupper, Problemet der er at folk spammer med 5-Minute crafts videoer.  Mye av det som gjøres i sånne filmer funker ikke, eller tar mye mer en 5 min.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 15.02, #Sunrise skrev:

Er med i en del DIY grupper, Problemet der er at folk spammer med 5-Minute crafts videoer.  Mye av det som gjøres i sånne filmer funker ikke, eller tar mye mer en 5 min.

Blokkerer alle som deler slike videoer. Har en god del på blokkerings-lista for å si det sånn :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
3 timer siden, Dorey skrev:

Det er ganske sært å strikke genser med hundehår eller? Må da lukte ganske vondt og.. 

 

Har hørt at den skal være varm og egentlig ganske vindtett oh vandtett så kan sikkert passe bra til turbruk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen er over og de fleste hobbygartnere har gått fra planting og luking til fletting av kranser, ser det ut til (såååå mange kranser...). Men temperaturen kan likevel bli høy.

Salg av frø på hagegruppa skal nå til livs. Jeg er litt usikker på hvorfor, men i følge regelendringen er årsaken: 

"intensjonen med dette er at medlemmene skal hjelpe hverandre ad, storsalg og stive priser finnes det andre sider til". OK de vil forhindre urimelig prisvekst.

Så feil kan jeg ta, for i forklaringen til regelendringen skylder de på Mattilsynet, som er kontaktet for anledningen (de går grundig til verks, det skal de ha). Mattilsynet sier at man må registrere seg som forretning for å selge frø, og hvis det gjøres på hagegruppa blir den en nettbutikk. Dette er lovbrudd, sier moderator. 

Noen synes dette blir storm i et vannglass og spør om moderator har tenkt å anmelde andre hagegruppe som tillater dette. Moderator sitt svar tar en ny, uventet vending. 

"Les denne, skremmende lesning. Vet og har visst lenge at bla Monsanto/Round Up lobber voldsomt for at kun hans genmanipulerte såkorn skal kunne selges, og går hard til verks for å få viljen sin, så ingenting overrasker meg lengre" og henviser til en uendelig lang artikkel i Bondebladet.

Gud bedre, nå kan man altså ikke kjøpe frø av en plante man ønsker seg, uten å være kriminell, gjøre hobbysiden til nettbutikk og bidra til at Monsanto kupper såkornproduksjonen og utrydder bøndene 😂 

Vet hun i det hele tatt hva såkorn er? Det er ikke mange hagemennesker som omsetter bygg og hvete... Konspirasjonsteoriene lenge leve! Spørs hvordan det går med neste sesongs blodbegeravling., når ingen får selge frø. Eller har endelig blodbeger gått av moten?

Anonymkode: 93bda...0bf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du tror du kan gi bort frø på gruppa, i stedet for å selge dem, kan du tro om igjen, for moderator er ikke dummere enn at de skjønner at man kan be om penger på PM. Det skal være koselig på gruppa, nemlig! Hitler mente sikkert at det skulle være koselig i Nazi-Tyskland også, men det ble litt for mange regler etterhvert. Og litt for hard håndheving, vil noen si...

Anonymkode: 93bda...0bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Angående den store frøsalg/-byttediskusjonen: Her synes jeg du bommer. Loven er tydeligvis klar: Det er ikke lov for andre enn godkjente såvareforretninger å omsette frø. (Begrepet som brukes er såvare, ikke såkorn, og det omfatter også frø til hagebruk.) At gruppa ikke tillater åpenlyse lovbrudd når de har blitt obs på regelverket og til og med har fått presisert denne tolkningen av Mattilsynet synes jeg er helt innafor, og vitner om seriøsitet. 

Og ja, å dra inn Monsanto etc. var bare teit, men dette var heller ikke et stort poeng i avgjørelsen, bare et sidespor av diskusjonen som fulgte etterpå. 

Ellers er jeg helt enig i at enkelte begynner å dra begrepet "hage" ganske langt nå. Det kreves tydeligvis ikke annet enn en grankvist i en juledekorasjon i vinduet (og noen ganger ikke det en gang), så synes de det er innlysende at interiørskrytebilder og julepynt hører hjemme på gruppa. 

Eller det siste tilskuddet: En dansevideo. Den har jo ordet "roser" i tittelen, så da må den vel være relevant for ei hagegruppe, ikke sant? :rolleyes:

Anonymkode: 3fdcb...02c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående den store frøsalg/-byttediskusjonen: Her synes jeg du bommer. Loven er tydeligvis klar: Det er ikke lov for andre enn godkjente såvareforretninger å omsette frø. (Begrepet som brukes er såvare, ikke såkorn, og det omfatter også frø til hagebruk.) At gruppa ikke tillater åpenlyse lovbrudd når de har blitt obs på regelverket og til og med har fått presisert denne tolkningen av Mattilsynet synes jeg er helt innafor, og vitner om seriøsitet. 

Og ja, å dra inn Monsanto etc. var bare teit, men dette var heller ikke et stort poeng i avgjørelsen, bare et sidespor av diskusjonen som fulgte etterpå. 

Ellers er jeg helt enig i at enkelte begynner å dra begrepet "hage" ganske langt nå. Det kreves tydeligvis ikke annet enn en grankvist i en juledekorasjon i vinduet (og noen ganger ikke det en gang), så synes de det er innlysende at interiørskrytebilder og julepynt hører hjemme på gruppa. 

Eller det siste tilskuddet: En dansevideo. Den har jo ordet "roser" i tittelen, så da må den vel være relevant for ei hagegruppe, ikke sant? :rolleyes:

Anonymkode: 3fdcb...02c

Det som gjorde dette mest komisk var at moderator ikke bare dro inn en konspirasjonsteori om Monsanto, men også en artikkel som tar for seg såkorn og faren for spredning av floghavre. Som et medlem påpekte er sjansen for spredning av floghavre mindre enn minimal når hagemennesker skal bytte/selge blomsterfrø. Finner ikke innlegget nå, så kanskje mod har landet litt og fjernet det.

Argumentet om at kjøp og salg av frø vil gjøre hagegruppa til en nettbutikk blir jo også rimelig dumt når moderator i samme innlegg påpeker at kjøp og salg av planter/plantedeler er lov. 

Og å begynne å nekte folk å sende hverandre pm blir jo helt nazi! Mattilsynet kommer nok ikke til å reagere på at medlemmer av en hagegruppe dele frø av blodbeger i liten skala, men svarene fra Mattilsynet er helt avhengig av hvordan spørsmålet blir stilt. Hvis moderator har framstilt dette overfor dem med samme retorikk som argumentene i den tråden, så tror vel Mattilsynet at omfanget er på nivå med LordNelson, inkludert floghavre.

Det hadde holdt med en melding om at dette er ikke lov, ikke dra inn konspirasjonsteorier og floghavre. Det er det jeg reagerer på. Jeg fikk meg en god latter, da. Det gjør jeg ikke av julelys og granbar, du har helt rett i at det er unødvendig. Det er ikke derfor jeg er der, samtidig bor vi i et land hvor hagearbeid er uaktuelt dtore deler av året. Noen dekorasjoner kan jeg alltids scrolls forbi.

Anonymkode: 93bda...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen lage et FB-filter for "rusta"? Det er SÅ mye kjoler og andre ting av de stoffene. Og så kommer jo den uendelige "eddik eller ikke i vaskemaskin" og ikke minst "vaske eller ikke vaske før man syr"-diskusjonen igjen. Jeg blir helt sprø :bond: :ler: Og en gang i blant er det en modig sjel som prøver seg på å spørre om det egentlig er behagelig å gå med plastikk, eller om man har tenkt på at det er brannfarlig, og da er det i gang igjen :roll:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skeeter skrev:

Kan noen lage et FB-filter for "rusta"? Det er SÅ mye kjoler og andre ting av de stoffene. Og så kommer jo den uendelige "eddik eller ikke i vaskemaskin" og ikke minst "vaske eller ikke vaske før man syr"-diskusjonen igjen. Jeg blir helt sprø :bond: :ler: Og en gang i blant er det en modig sjel som prøver seg på å spørre om det egentlig er behagelig å gå med plastikk, eller om man har tenkt på at det er brannfarlig, og da er det i gang igjen :roll:

Problemet i gruppa er jo at nivået på materialkunnskap og sømteknikk er helt på bunn. De kjolene er helt, helt jævlig stygge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Dorey skrev:

Problemet i gruppa er jo at nivået på materialkunnskap og sømteknikk er helt på bunn. De kjolene er helt, helt jævlig stygge. 

Ikke enig. Veldig mange der inne er kjempeflinke å sy. At forskjellige kjoler med glitter er stygt er jo en smakssak. 

Er veldig lei Rustastoffet selv, men det blir feil å si at ingen kan det de holder på med. 

Jeg skulle ønske flere lærte seg å bruke søkefunksjonen for å slippe så mange repeterende innlegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Båtfolk på Facebook» bør skifte navn. «Skogsmatroser og landkrabber uten peiling på båt» hadde passet bedre. Når du har skiftet dieselfilter 10 ganger i løpet av et år er det noe galt. Sannsynligvis har du dieseldyr i tanken. Og løsningen er enkel: tøm og rengjør den jæ••a tanken før du fyller ny diesel. 
Enkelte er også tydelig inspirert av visse interiørgrupper. Døde litt da en la ut bilder av flott teak-innredning som ble dekket av folie...

Anonymkode: f8310...90d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Båtfolk på Facebook» bør skifte navn. «Skogsmatroser og landkrabber uten peiling på båt» hadde passet bedre. Når du har skiftet dieselfilter 10 ganger i løpet av et år er det noe galt. Sannsynligvis har du dieseldyr i tanken. Og løsningen er enkel: tøm og rengjør den jæ••a tanken før du fyller ny diesel. 
Enkelte er også tydelig inspirert av visse interiørgrupper. Døde litt da en la ut bilder av flott teak-innredning som ble dekket av folie...

Anonymkode: f8310...90d

Den som skriver noe som helst på den siden har sterke nerver, fy fader så mange sinte båteiere! Hvis du ønsker litt action kan du legge ut bilde av fortøyningen din, bilde av båten til sjøs med fendere ute, bilde av båt med flagget oppe etter kl 9 osv. Finn frem popcornet!

Men folie på teaken??? Her må det være en dame som har vært altfor mye inne på chabby chic-sider på FB.

Anonymkode: 93bda...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte er også tydelig inspirert av visse interiørgrupper. Døde litt da en la ut bilder av flott teak-innredning som ble dekket av folie...

Anonymkode: f8310...90d

Får vondt i magen bare av å lese det.

Ellers er jeg medlem av en gruppe med tradisjonsbakst. Var en lang diskusjon her om dagen da noen ble snurt fordi folk ikke ville oppgi familieoppskriften sin sammen med bildene. Omtrent ved hvert bilde noen legger ut, er det folk som skal spørre etter oppskrift, hvorpå svaret trassent blir "Nei,det kommer jeg ikke til å gjøre". Skjønner i og for seg det, da flere noen sine produkter på markeder. Skal også legges til at det er en ganske rikholdig oppskriftsbank som folk bidrar til, som man kan lete i.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...