Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hendene til den som har strikket er ikke akkurat hygieniske heller. De fleste bruker antibac for hver runde, eller felling eller hva det nå heter.

Anonymkode: 21b6f...8b6

Nå blir tråden nesten som en diskusjonstråd i en hobbygruppe men dette har jeg da aldri hørt om eller tenkt på eller gjort noensinne. 

Anonymkode: 711f2...8b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir tråden nesten som en diskusjonstråd i en hobbygruppe men dette har jeg da aldri hørt om eller tenkt på eller gjort noensinne. 

Anonymkode: 711f2...8b3

Jeg glemte å skrive en IKKE. De bruker ikke antibac... Haha, det der ble veldig rart. Vurderer å legge inn et innlegg om det på en strikkegruppe og se om noen følger rådet 😂

Anonymkode: 21b6f...8b6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemte å skrive en IKKE. De bruker ikke antibac... Haha, det der ble veldig rart. Vurderer å legge inn et innlegg om det på en strikkegruppe og se om noen følger rådet 😂

Anonymkode: 21b6f...8b6

Legg det inn på koftegruppa eller lignende! Enten at det er veldig uhygenisk å ikke sprite hender mellom hver omgang, eller at du synes de som gjør det er hysteriske 😊

Anonymkode: 711f2...8b3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagegruppenytt: Lupintid!

Trenger vel ikke si mer enn at hvis du ønsker et skikkelig langt og hissig kommentarfelt, så kan du legge ut et bilde av en vakker lupin....

Anonymkode: 21b6f...8b6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.6.2019 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Hagegruppenytt: Lupintid!

Trenger vel ikke si mer enn at hvis du ønsker et skikkelig langt og hissig kommentarfelt, så kan du legge ut et bilde av en vakker lupin....

Anonymkode: 21b6f...8b6

Å jadda! 😂 Og gullregn skaper også fin temperatur... 

Ellers går det jo mye i "hva er dette". Jeg håper virkelig ikke denne gjengen plukker sopp, for å si det sånn. 

Anonymkode: 3fdcb...02c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse ferietider er det åpenbart mange strikkeglade som har begitt seg ut av landet. Det er mange spørsmål som dette: "Har nå tatt turen til Stockholm og lurer på om noen av dere vet om en svensk garntype dere kan anbefale?" Eller: "Er i London, er det noen som vet om noen fine garnbutikker her?"

Hva er egentlig poenget?!! Er motivasjonen for innleggene kun å kringkaste at de har slitt seg løs fra kjøkkenbordet/lenestolen og nå vil framstille seg som ordentlige globetrottere? Eller tror de faktisk at det finnes utenlandsk garn med magiske egenskaper man aldri har hørt om i Norge? Hvis det siste faktisk skulle være tilfelle, er det vel større sjanse for å lykkes hvis de googler garnbutikk i det området de er i og så stikker innom og kikker og spør de som jobber der hva de anbefaler ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ti10 skrev:

I disse ferietider er det åpenbart mange strikkeglade som har begitt seg ut av landet. Det er mange spørsmål som dette: "Har nå tatt turen til Stockholm og lurer på om noen av dere vet om en svensk garntype dere kan anbefale?" Eller: "Er i London, er det noen som vet om noen fine garnbutikker her?"

Hva er egentlig poenget?!! Er motivasjonen for innleggene kun å kringkaste at de har slitt seg løs fra kjøkkenbordet/lenestolen og nå vil framstille seg som ordentlige globetrottere? Eller tror de faktisk at det finnes utenlandsk garn med magiske egenskaper man aldri har hørt om i Norge? Hvis det siste faktisk skulle være tilfelle, er det vel større sjanse for å lykkes hvis de googler garnbutikk i det området de er i og så stikker innom og kikker og spør de som jobber der hva de anbefaler ...

De kan skryte av at genseren er strikket med tyrkisk garn da vettu 🙈 

 

Anonymkode: f2aca...0b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en interiørgruppe er det noen som har revet ut et solid og fint plassbygd garderobeskap i gangen og bytta ut med noe hvitt ræl fra Ikea. Det er IKKE fint og jeg skjønner bare ikke hva de har tenkt med, men får meg ikke til å si noe heller. I tradisjonen tro, mange sier det er så fint, men jeg lurer nå litt på om ikke flere tenker som meg....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, ti10 skrev:

I disse ferietider er det åpenbart mange strikkeglade som har begitt seg ut av landet. Det er mange spørsmål som dette: "Har nå tatt turen til Stockholm og lurer på om noen av dere vet om en svensk garntype dere kan anbefale?" Eller: "Er i London, er det noen som vet om noen fine garnbutikker her?"

Hva er egentlig poenget?!! Er motivasjonen for innleggene kun å kringkaste at de har slitt seg løs fra kjøkkenbordet/lenestolen og nå vil framstille seg som ordentlige globetrottere? Eller tror de faktisk at det finnes utenlandsk garn med magiske egenskaper man aldri har hørt om i Norge? Hvis det siste faktisk skulle være tilfelle, er det vel større sjanse for å lykkes hvis de googler garnbutikk i det området de er i og så stikker innom og kikker og spør de som jobber der hva de anbefaler ...

Tja, jeg legger ofte turen innom for eksempel Loop i London eller Stephen & Penelope i A-dam, fordi de har endel garntyper der som jeg liker og kan være vriene å få tak i i Norge. 

Men jeg undersøker før jeg drar, slik jeg sjekker ut severdigheter o.l. 

Anonymkode: c0083...c2f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg legger ofte turen innom for eksempel Loop i London eller Stephen & Penelope i A-dam, fordi de har endel garntyper der som jeg liker og kan være vriene å få tak i i Norge. 

Men jeg undersøker før jeg drar, slik jeg sjekker ut severdigheter o.l. 

Anonymkode: c0083...c2f

Sånn som du legger det fram, kan jeg forstå det.  Det virker rimelig. Har bare inntrykk av at i de innleggene jeg snakker om det mest om å gjøre  slenge på hvilket som helst strikkerelatert spørsmål for å rettferdiggjøre at de forteller at de er i London eller Stockholm :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg legger ofte turen innom for eksempel Loop i London eller Stephen & Penelope i A-dam, fordi de har endel garntyper der som jeg liker og kan være vriene å få tak i i Norge. 

Men jeg undersøker før jeg drar, slik jeg sjekker ut severdigheter o.l. 

Anonymkode: c0083...c2f

Jeg gjør også det. Syns det er ekstra gøy å prøve nye garntyper, og i tillegg blir det som en suvenir fra reisen. Syns det er så koselig å strikke med garn fra en spesiell tur. Så hvertfall at folk spør om tips til garnbutikker syns jeg ikke er rart. Mens noen butikker er ganske kjedelige og helt standard, er andre noe helt for seg selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedsplassen på facebook går den inn under denne tråden? :vetikke: Prøver meg:

Et menneske prøver å selge en symaskin. Googler man symaskinens navn så er maskinen produsert i 2001. Er det ikke litt vel optimistisk å tro man skal få 5 000 kroner for en så gammel symaskin? Nyere modeller av samme maskin ligger på finn mye billigere. Dama opplyser om at maskinen er noen år gammel, men arvet så hun kjenner ikke alderen.  :( Kan hun ikke google? Eller er prøver hun seg?  :vetikke:

 

Anonymkode: e8bf9...10c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Av og til må man vaske strikkeplagg. Mye kan riktignok bløtlegges, men det synes til å være en glemt kunst. Men når poden har spydd utover genseren, katta har pissa på den, og man har ramlet i møkk-kjelleren, så hjelper det aldri så mye at ren ull er selvrensende. Da må det vaskes. 

Personlig bløtlegger jeg alt av plagg når de er ferdig strikket. For å fjerne smuss og skitt (nei, jeg antibac'er ikke - det får da være måte på), men også fordi maskebildet blir jevnere, få frem mønsteret i strikketøyet bedre (f.eks. hull- og flettestrikk), og for å kunne forme delene bedre før sammensying (såkalt oppspenning).

Jeg skjønner godt at enkelte strikker med akryl. Det er et ofte et gunstigere alternativ, og selv om det ikke er det mest miljøvennlige garnet, ei heller kan skilte med de samme egenskapene som ren ull, så forstår jeg folk som bruker det til å f.eks. strikke et plagg til et raskt voksende barn. 

Da synes jeg de som bruker superwash-behandlet ull faktisk er verre. Ren ull er et fantastisk produkt - men å belegge det med plast og dermed ødelegge ullas egenskaper? Reinspikka dumskap. 

Selv strikker jeg ikke i akryl- eller superwash-behandlet garn. Ulla mi er enten norsk eller fra Storbritannia. Det har med miljøhensyn å gjøre, men også at jeg foretrekker kvaliteten fra disse landene. Samtidig må det også nevnes at jeg er i en privilegert situasjon som gjør at jeg får garnet særdeles gunstig.  

Omgang er beistets navn.

Anonymkode: eec32...e2a

Nettopp til barn ville jeg aldri strikket med acryl. Acryl er den mest brennbare av alle kunstfibre, smelter inn i huden og drypper mens den brenner. Acryl gir noen av de verste brannskadene nettopp på grunn av det. Barn som raskt sviper borti stearinglys og glør fra bålet ville jeg aldri ikledd akryl. Derfor reagerer jeg (men skriver det aldri på fb) når folk strikker turgenser og bukse til barnehagebarn i akrylgarn. 

På 20.6.2019 den 23.02, ti10 skrev:

I disse ferietider er det åpenbart mange strikkeglade som har begitt seg ut av landet. Det er mange spørsmål som dette: "Har nå tatt turen til Stockholm og lurer på om noen av dere vet om en svensk garntype dere kan anbefale?" Eller: "Er i London, er det noen som vet om noen fine garnbutikker her?"

Hva er egentlig poenget?!! Er motivasjonen for innleggene kun å kringkaste at de har slitt seg løs fra kjøkkenbordet/lenestolen og nå vil framstille seg som ordentlige globetrottere? Eller tror de faktisk at det finnes utenlandsk garn med magiske egenskaper man aldri har hørt om i Norge? Hvis det siste faktisk skulle være tilfelle, er det vel større sjanse for å lykkes hvis de googler garnbutikk i det området de er i og så stikker innom og kikker og spør de som jobber der hva de anbefaler ...

Det finnes masse flott garn som ikke selges i Norge å få kjøpt i utlandet, bl.a flere typer melert garn som er vanskelig å finne her hjemme.  Jeg oppsøker ofte strikkebutikker i utlandet, men da har jeg sjekket ut på forhånd hva som er bra/har det jeg vil ha og hvor det ligger, og legger det inn i planen. Loop i London har jeg f.eks besøkt flere ganger. 

Anonymkode: 428d3...35b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp til barn ville jeg aldri strikket med acryl. Acryl er den mest brennbare av alle kunstfibre, smelter inn i huden og drypper mens den brenner. Acryl gir noen av de verste brannskadene nettopp på grunn av det. Barn som raskt sviper borti stearinglys og glør fra bålet ville jeg aldri ikledd akryl. Derfor reagerer jeg (men skriver det aldri på fb) når folk strikker turgenser og bukse til barnehagebarn i akrylgarn. 

Det finnes masse flott garn som ikke selges i Norge å få kjøpt i utlandet, bl.a flere typer melert garn som er vanskelig å finne her hjemme.  Jeg oppsøker ofte strikkebutikker i utlandet, men da har jeg sjekket ut på forhånd hva som er bra/har det jeg vil ha og hvor det ligger, og legger det inn i planen. Loop i London har jeg f.eks besøkt flere ganger. 

Anonymkode: 428d3...35b

Jeg er selvsagt helt enig med deg. Akryl er ikke noe jeg heller ville kledd barn i (eller voksne, for den saks skyld) av akkurat den grunnen du nevner. Samtidig forstår jeg at enkelte velger akrylgarn siden det er skambillig, og at man ikke vil bruke penger på et plagg som barnet uansett ikke kommer til å passe om et år. 

Og som deg lar jeg være å gå inn i akryl-diskusjonene på FB. Det er jo som å stikke ikke bare ei hånd, men begge hendene inn i et gedigent bol fullt av mannevonde og iltre veps. 

Anonymkode: fe972...9ea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp til barn ville jeg aldri strikket med acryl. Acryl er den mest brennbare av alle kunstfibre, smelter inn i huden og drypper mens den brenner. Acryl gir noen av de verste brannskadene nettopp på grunn av det. Barn som raskt sviper borti stearinglys og glør fra bålet ville jeg aldri ikledd akryl. Derfor reagerer jeg (men skriver det aldri på fb) når folk strikker turgenser og bukse til barnehagebarn i akrylgarn. 

Det finnes masse flott garn som ikke selges i Norge å få kjøpt i utlandet, bl.a flere typer melert garn som er vanskelig å finne her hjemme.  Jeg oppsøker ofte strikkebutikker i utlandet, men da har jeg sjekket ut på forhånd hva som er bra/har det jeg vil ha og hvor det ligger, og legger det inn i planen. Loop i London har jeg f.eks besøkt flere ganger. 

Anonymkode: 428d3...35b

Garn i syntetfibre er ofte eneste alternativet til dem som ikke tåler ull, ullblandinger eller bomull. 

I utlandet, i varmere land enn her i nord, selger nesten ingen lokale butikker ullgarn. 

Fint at du påpeker brannfaren ved syntetfibre. Vet du at noe garn i utlandet flammehemmes? Det er vel både miljø og helseskadelig i bruk, uten at jeg gjør annet enn å tenke....

Anonymkode: e8bf9...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Markedsplassen på facebook går den inn under denne tråden? :vetikke: Prøver meg:

Et menneske prøver å selge en symaskin. Googler man symaskinens navn så er maskinen produsert i 2001. Er det ikke litt vel optimistisk å tro man skal få 5 000 kroner for en så gammel symaskin? Nyere modeller av samme maskin ligger på finn mye billigere. Dama opplyser om at maskinen er noen år gammel, men arvet så hun kjenner ikke alderen.  :( Kan hun ikke google? Eller er prøver hun seg?  :vetikke:

 

Anonymkode: e8bf9...10c

Virker som det er ganske vanlig. Har flere ganger sett at folk selger brukte IKEA-ting dyrere enn ny pris. Har også lurt på om det er bevisst eller om de blingser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, ti10 skrev:

Virker som det er ganske vanlig. Har flere ganger sett at folk selger brukte IKEA-ting dyrere enn ny pris. Har også lurt på om det er bevisst eller om de blingser.

Jeg ser stadig ei som selger interiørgreier som «har bært brukt i boligstyling». Prisene er langt over butikkpris, men hun opplyser selvfølgelig ikke om hvor tingene er fra, så har man ikke peiling får man ikke sjekket. Sist solgte hun et teppe til 799kr. På europris får du det nytt til 399kr. Men tingene forsvinner, så folk lar seg sikkert blende av ordet «boligstyling». Hvis man driver med det, så har man vel peiling, ikke sant. Tips til dere som vil bli kvitt interiørstæsj, og gjøre noen kroner i samme slengen. Boligstyling!!!

Anonymkode: 21b6f...8b6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selvsagt helt enig med deg. Akryl er ikke noe jeg heller ville kledd barn i (eller voksne, for den saks skyld) av akkurat den grunnen du nevner. Samtidig forstår jeg at enkelte velger akrylgarn siden det er skambillig, og at man ikke vil bruke penger på et plagg som barnet uansett ikke kommer til å passe om et år. 

Og som deg lar jeg være å gå inn i akryl-diskusjonene på FB. Det er jo som å stikke ikke bare ei hånd, men begge hendene inn i et gedigent bol fullt av mannevonde og iltre veps. 

Anonymkode: fe972...9ea

Jeg skjønner jo at folk har ulikt budsjett, så klart. Men f.eks. tynt ullgarn fra norsk sau er faktisk ganske bra pris på når man tenker løpemeter og da hvor mye et helt plagg vil koste. Generelt pleier bukser, jakker og gensere jeg strikker til barna mine å vare ca to år før det er for lite. Dvs litt stort i starten, så passe og så bittelitt knapt. Og så arves det. Disse klærne holder seg også utrolig bra, så de kan brukes av mitt tredje barn uten at det ser slitt ut. For ikke å snakke om at barn i Norge gjerne må ha ull eller fleece om vinteren uansett, så hvis man først strikker, virker det totalt sett helt ulogisk for meg å velge akryl i Norge. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg skjønner jo at folk har ulikt budsjett, så klart. Men f.eks. tynt ullgarn fra norsk sau er faktisk ganske bra pris på når man tenker løpemeter og da hvor mye et helt plagg vil koste. Generelt pleier bukser, jakker og gensere jeg strikker til barna mine å vare ca to år før det er for lite. Dvs litt stort i starten, så passe og så bittelitt knapt. Og så arves det. Disse klærne holder seg også utrolig bra, så de kan brukes av mitt tredje barn uten at det ser slitt ut. For ikke å snakke om at barn i Norge gjerne må ha ull eller fleece om vinteren uansett, så hvis man først strikker, virker det totalt sett helt ulogisk for meg å velge akryl i Norge. 

Hvilket garn kjøper du som er fra Norske sauer? Det meste av ulla i Norge kommer fra utenlandske sauer. Unntaket er vel nesten bare noe fra garn Hillesvåg? 

Syntetisk handler også om allergi mot ull, indrevarme osv. 

10 timer siden, ti10 skrev:

Virker som det er ganske vanlig. Har flere ganger sett at folk selger brukte IKEA-ting dyrere enn ny pris. Har også lurt på om det er bevisst eller om de blingser.

Ja, jeg begynner å forstå det nå. Tekstilting er vanskeligere å sammenligne eller søke nypris på, men elektronikk er jo bare et googlesøk unna. 

Så ei som solgte vaskemaskin i dag. Hun opplyste at maskina var 3 år gammel. Men det er den ikke fordi vi har nøyaktig lik, og den er mer enn tre år gammel, noe brukermanualen bekreftet da jeg googlet. At folk tørr....Lureri kaller jeg slikt. 

Anonymkode: e8bf9...10c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipeste på hobbygrupper, er når folk spør; Er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke disse til? Så er det bilde av pappesker,plast rør, papirhylser og diverse emballasje de har en haug av. Så kommer det tåpelig forslag. Ja de pappeskene kan du jo pynte med glitter eller klistremerker og ha små ting i. Men sjekk pinterest, der er det masse gode ideer til sånne papprør som er inni dorullen...😕😕😕😕

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...