Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Leo skrev:

Bak ovnen er greit nok for der er det vel sannsynligvis en murvegg. Ellers minner denne trenden med kalkmaling en gammel dame litt for mye om 70- og 80-tallets strukturmaling. En OBOS-leilighet blir aldri et italiensk kloster uansett hvor mye kalkmaling man har på veggene ;) Og, som med strukturmalingen og den mønstrede glassfibertapeten, kommer denne trenden til å gå over og da kommer de samme gruppene til å fylles med spørsmål om hvordan man fjerner det igjen. For ikke å snakke om når kalkmalingen klines på møbler, kjøkkeninnredninger og til og med tekstiler...

Hahaha, ja jeg klarer ikke helt å se at kalkmaling er noe genistrek å ha på møbler og skapdører. Er det seriøst noen som bruker kalkmaling på tekstiler? :blink:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, Ardwinna skrev:

Hahaha, ja jeg klarer ikke helt å se at kalkmaling er noe genistrek å ha på møbler og skapdører. Er det seriøst noen som bruker kalkmaling på tekstiler? :blink:

Jada. Man trenger ikke å trekke om gamle møbler, man bare maler stoffet! :alice:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha- denne tråden må jeg følge! Har ledd litt av de som har lurer på hvilken kofte som passer til bunaden sin,(Hvis det var meninga med bunad til kofte, så hadde det vel blitt solgt sammen for årevis siden. ) og klikker i vinkel når noen svarer: "hva med å sy en cape" eller "det er jakke som hører til xxxxbunaden. Jada- for kofte passer til ALT! 🙄🙄

Anonymkode: 713c7...c97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Med mulig fare for å gjenta irritasjon allerede nevnt:

I dagens strøm fra en viss strikkeside: "Kan jeg strikke denne kofta (sett inn navn på ei kofte som "alle" har, f.eks. Nancy og Haukeli) i dette garnet (sett inn navn på helt vanlig garn, ikke noe bouclè, mohair m/ paljetter, øyevippegarn osv)?"

Dette spørsmålet dukker opp i snitt tre ganger daglig. 

Det brenner i fingrene mine for å skrive: "Nei, det verken kan eller skal du! Fy skamme seg, hvordan kunne du i det hele tatt finne på noe slikt tull? Du skulle ha vært sperret inne for brudd på garnloven og kofteloven. I skammekroken med deg, sporenstreks."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, March 22, 2017 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Ja, overskriften skulle vel si sitt, så her kommer mine oppgulp rettet mot kjerringene på strikke- og hobbygruppene:
1. Det er fullt tillatt å lese de øverste 4-5 innleggene på gruppa. Som regel har noen andre lurt på akkurat det samme som deg. Du er ikke SÅ unik.
2. Nei, Lothepusgenseren fås kun kjøpt som garnpakke. Du får IKKE kjøpt mønsteret separat. Det var tre stykker som spurte om det samme i går, også. Og i forgårs. Og dagen før der igjen.
3. Mønsteret til Lothepuslua fås gratis. Google er din venn.
4. Det ligger mange nok bilder ute av Nancykofta, Haukeligenseren/vendelagenseren, rallargenseren og Lothepuslua i ulike fargekombinasjoner til at du kan hente inspirasjon fra de som allerede ligger der. Du trenger IKKE lage en ny tråd om det i dag. Eller i morgen, heller. 
5. Det er mulig rundfelling er enkelt å strikke og man sparer mye arbeid under montering, men på mange «formfulle» damer er det IKKE det mest kledelige. Langt derifra.  
6. Det er en grunn til at møbeltapetserer er et fagbrev.
7. Alt blir IKKE bedre av litt maling.
8. Alt blir ikke bedre av metallspray, heller.
9. Paller er for varer som skal sendes, ikke råmaterialer for møbler.
10. Hvis du skal gi bort fødselstavle laget av tråder og spiker i dåpsgave, forsikre deg om at du kjenner smaken til babyens foreldre først.
11. Små barn/barnebarna dine, som du strikker og lager andre fine ting til, er ikke prinser og prinsesser, de er barn. Det holder lenge. De er verdt akkurat like mye uansett. 
 

Sånn, det var godt å bli kvitt det :fnise:

Anonymkode: aee6c...27c

Det irriterer meg mer enn grenseløst at folk ikke kan sprive bokmål eller nynorsk. 

Enkelte skriver dialektspråk slik de snakker og det er håpløst tungt å lese og å begripe hva de mener eller spør om. (Og jeg tilhører ikke "språkmafiaen på kg"). 

Gjengangere som hvor skal jeg felle, hvordan finner jeg ut hva tegnene i mønsteret betyr :raven: Herre min hatt, forklaringen på tegnene i et mønster står under mønsteret. Bruk øgene. Strikking med blendingsgardiner er frarådet :skya: 

Anonymkode: b2ac4...d34

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg mer enn grenseløst at folk ikke kan sprive bokmål eller nynorsk. 

Enkelte skriver dialektspråk slik de snakker og det er håpløst tungt å lese og å begripe hva de mener eller spør om. (Og jeg tilhører ikke "språkmafiaen på kg"). 

Gjengangere som hvor skal jeg felle, hvordan finner jeg ut hva tegnene i mønsteret betyr :raven: Herre min hatt, forklaringen på tegnene i et mønster står under mønsteret. Bruk øgene. Strikking med blendingsgardiner er frarådet :skya: 

Anonymkode: b2ac4...d34

Jeg ER blant språkmafiaen på KG, og gjett om jeg får lyst til å klore ut øynene mine av de derre «Ei he spøta bråtet no»-damene! (Jeg TROR det betyr at «Jeg har strikket vrangborden nå».  

Anonymkode: aee6c...27c

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere sett innpå gruppene som diskuterer pris på håndarbeid da? DER er det mye rart :skratte:

Anonymkode: 1d14b...363

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 12.19, AnonymBruker skrev:

 
6. Det er en grunn til at møbeltapetserer er et fagbrev.
7. Alt blir IKKE bedre av litt maling.
8. Alt blir ikke bedre av metallspray, heller.
9. Paller er for varer som skal sendes, ikke råmaterialer for møbler.
10. Hvis du skal gi bort fødselstavle laget av tråder og spiker i dåpsgave, forsikre deg om at du kjenner smaken til babyens foreldre først.
11. Små barn/barnebarna dine, som du strikker og lager andre fine ting til, er ikke prinser og prinsesser, de er barn. Det holder lenge. De er verdt akkurat like mye uansett. 
 

Sånn, det var godt å bli kvitt det :fnise:

Anonymkode: aee6c...27c

Disse punktene støtter jeg 100%! Spesielt nr 7! Nei, det blir ikke bedre å kline over maling, og spesielt hvis du ikke kan å male eller har tid til å gjøre det pent! Og ser at mange slurver med grunnarbeidet... omg. DIU-sidene er helt katastrofale til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så kanskje det er nevnt tidligere, men jeg får helt fnatt av spørsmål som "Hvor finner jeg den og den oppskriften" eller "Hvor mange masker må jeg legge opp"

Har ikke folk google selv? Forventer folk virkelig at andre skal bruke tid på å leite opp informasjon til dem som de like lett kan finne selv? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
35 minutter siden, Knitalong skrev:

Har ikke lest hele tråden, så kanskje det er nevnt tidligere, men jeg får helt fnatt av spørsmål som "Hvor finner jeg den og den oppskriften" eller "Hvor mange masker må jeg legge opp"

Har ikke folk google selv? Forventer folk virkelig at andre skal bruke tid på å leite opp informasjon til dem som de like lett kan finne selv? 

Og ikke bare det - men gjerne spørsmål som "Jeg bruker stort sett M i klesstørrelse. Hvor mange masker må jeg da legge opp?" 

a) Størrelse M sier faktisk svært lite. I tillegg er ikke alltid en M hos en klesprodusent det samme som M hos en annen. I tillegg kommer slike ting som snitt, fasong, og materialvalg. Silkegarn er ikke like elastisk som f.eks. ull; bomull veier mer enn alpakka, osv. - slike små faktorer som faktisk endrer hvordan et plagg "oppfører" seg. 

b) Å nevne "strikkeprøve" er som å banne i kirka. 

c) Strikke skal de, men gudene forby at de har tatt et par enkle skreddermål som f.eks. overvidde, bol- og ermelengde. 

d) Hjernen kortslutter når man spør om de har laget en strikkeprøve og regnet ut hvor mange masker det skal legges opp - evt. funnet ut hvilken av de angitte masketallene i oppskriften som er nærmest egne mål. Utregninga er simpel treregel som tilhører grunnleggende matematikkunnskaper - men det er som om man ber dem regne ut vektorintegralet av polarfunksjonen med hensyn til den naturlige logaritme-verdien av sekanten i det et plan projiseres gjennom aksekoordinatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg begynner å strikke et plagg, er det en utregningsfase som er den rene mattetentamen. Jeg skjønner godt at de fleste "Livets Harde Skole"-folka inne på disse gruppene sliter med å fatte at strikking medfører at man faktisk må ha grunnleggende regnekunnskaper.

Anonymkode: c142b...996

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at mange på disse hobbysidene er enten lettere tilbakestående eller trygdede som har tid og anledning til å filme seg selv når de skal lage mat på mfb, eller legge ut tusenvis med spørsmål om strikkeprosjektene sine.

Anonymkode: a3a7d...df8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gjennomgangstema på strikkesidene før tiden. 

1. "Hjelp, jeg har vasket genseren jeg strikket i merino på ullprogram, nå er den fem nummer for stor!"

Ja, merino siger. Nei, merino skal ikke vaskes på ullprogram. Følg vaskeanvisningen. 

 

2. "Hvorfor er det ikke lov å dele oppskrifter som er i salg? Jeg gjør hva f jeg vil med mine oppskrifter så! Åndsverkloven, hva er det? Gud, så mange frekke svar, nå melder jeg meg ut av gruppa!"

Anonymkode: c142b...996

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er medlem av en DIY-gruppe, og nå i det siste skal mange ha tips om hvordan de skal organisere skoene i gangen. Da er det gjerne bilde av en gang, full av sko og ingen skohyller eller noe. 

Greier ikke folk å tenke ut at skohyller eller skoskap hadde vært en fin ting? Skjønner ikke hvorfor de må ha tips om det. Det er jo bare å gå på nett eller stikke innom en møbelbutikk og se. Gjerne måle opp og se hva som passer. Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 3cabc...4d9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem av en DIY-gruppe, og nå i det siste skal mange ha tips om hvordan de skal organisere skoene i gangen. Da er det gjerne bilde av en gang, full av sko og ingen skohyller eller noe. 

Greier ikke folk å tenke ut at skohyller eller skoskap hadde vært en fin ting? Skjønner ikke hvorfor de må ha tips om det. Det er jo bare å gå på nett eller stikke innom en møbelbutikk og se. Gjerne måle opp og se hva som passer. Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 3cabc...4d9

De håper vel på å få oppskrifter på hvordan å lage en fancy og upraktisk skokarusell i flettet kurv eller noe.

Med vanlige, kjedelige skohyller får en jo tross alt ikke vist frem at en er en kreativ, festlig og unik person :fnise:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har strikket en rumper fra Klumpelumpe."

Ja, jeg vet at Klompelompe har tidenes teiteste navn, men det gjør at jeg bare blir enda mer irritert når folk skriver det feil.

Anonymkode: c142b...996

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Har strikket en rumper fra Klumpelumpe."

Ja, jeg vet at Klompelompe har tidenes teiteste navn, men det gjør at jeg bare blir enda mer irritert når folk skriver det feil.

Anonymkode: c142b...996

Jeg synes romper (vet ikke om du skrev feil med vilje på den ;) ) er et teit ord, også jeg! Hva er galt med seleshorts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
27 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg synes romper (vet ikke om du skrev feil med vilje på den ;) ) er et teit ord, også jeg! Hva er galt med seleshorts? 

Du vet, det er jo bare så mye kulere å si det på engelsk. Får følelsen av å være kontinental og greier :danse:

(Jeg er selvsagt enig med deg - vi har masse flotte ord på norsk, men det er tydeligvis bakstreversk å bruke de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Har strikket en rumper fra Klumpelumpe."

Ja, jeg vet at Klompelompe har tidenes teiteste navn, men det gjør at jeg bare blir enda mer irritert når folk skriver det feil.

Anonymkode: c142b...996

Klumpelumpe er nu meget penere enn det vulgære Klompelompe som allmuen benytter, om De spør meg (mig). :rolleyes:

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2017 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Har dere sett innpå gruppene som diskuterer pris på håndarbeid da? DER er det mye rart :skratte:

Anonymkode: 1d14b...363

Er vel på den siden ett visst medlem spør etter KUN PRIS og ikke noe annet. Enkelte av produktene ser jo ikke ut i det hele tatt.

Kommer noen med ett lite tips, så blir personen tydelig irritert og ber kun om pris.

Anonymkode: f2080...ed0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...