Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 29.5.2018 den 22.14, Ullvott skrev:

Litt avsporing, men det er tydeligvis ikke helt enkelt å lese bildetekster! På en av de lokale nyhets-/skravlesidene er det mange som legger ut bilde hvis katten deres forsvinner. HVER gang er det noen som svarer at de gjerne vil ha katten som skal omplasseres... :murvegg:Folk som ikke klarer å lese en linje eller to under et bilde (Katt savnet, forsvant fra xxx den nn.mm.2018. Har noen sett den?) burde vel i utgangspunktet diskvalifiseres fra å ha dyr... 

 

Diskvalifiseres fra å ha dyr og internett. 

Anonymkode: 150ef...115

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er på rødlista, de er uønsket i norsk natur fordi de fortrenger våre naturlige blomster og vekster. 

Anonymkode: dd083...0f3

Lupiner står på svartelista som nå har fått navnet fremmedartslista. Det er flere arter lupiner og noen av dem har ekstremt høy spredningsevne og har fått merkelappen "svært høy risiko" det vil si de sprer seg kraftig og utgjør en risiko for vår stedlige flora. Lupiner danner noe som kalles lupinørken og ingen andre planter trives i lag med dem.

Rødlista er en liste over sårbare og truete arter. 

For dere som vil lese mer https://www.artsdatabanken.no/ 

 

Over til trådens tema, jeg slutter ikke å forundre meg over hagefolk som ikke tåler insekter. Skjønner de ikke at å ha insekter er et tegn på at de har en frisk og fin hage? 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, cleangal skrev:

Jeg har heller aldri ødelagt ullplagg i vaskemaskinen. Men jeg skjønner ikke vitsen med å vaske f.eks ei kofte før den tas i bruk. Jeg har aldri gjort det, og heller ikke min mor. Den eneste grunnen jeg kan komme på, er at den som har strikket plagget røyker og skal gi det bort til noen som ikke røyker.

Jeg vasker alltid strikkeplagg (og andre plagg, forsåvidt) før de tas i bruk, for å vaske ut fargestoffer og ymse kjemikalier. (I tillegg blir plagget jevnere og finere etter en vask.) Det er anbefalt å vaske nye klær før bruk. Kanskje du skal fortelle det til din mor også. :)

Anonymkode: a312d...18f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hvorfor folk vasker strikkeplaggene når de er ferdig. Man kan dampe dem, men jeg syns kanskje de blir enda finere ved vask. En mønsterstrikket lue er typisk sånn jeg kunne dampet, men større plagg vasker jeg. Maskene blir mye jevnere da, spesielt når man strikker i tynt ullgarn. Og så blir ubehandlet ull mykere etter vask. Til babyer gir det også mening å vaske klær før bruk.

Men, jeg ville aldri, aldri hevet et strikkeplagg i maskinen uten å helt sikkert vite hvordan garnet vil reagere. Der jeg har vært usikker, har jeg strikket en prøvelapp og vasket den. Ofte vasker jeg bare for hånd, men fordelen med maskin er at man kan få ut mer vann i sengrifugen (vet dog at noen vasker for hånd og bare sentrifugerer i maskinen).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cleangal skrev:

Jeg har heller aldri ødelagt ullplagg i vaskemaskinen. Men jeg skjønner ikke vitsen med å vaske f.eks ei kofte før den tas i bruk. Jeg har aldri gjort det, og heller ikke min mor. Den eneste grunnen jeg kan komme på, er at den som har strikket plagget røyker og skal gi det bort til noen som ikke røyker.

Dattern min fikk utslett av uvasket ullklær, pga midlene de bruker i klærne. Så jeg vasket alle klær før jeg bruker de på meg selv eller andre.

Anonymkode: 2ad9e...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gjelder altså ikke "diy"-grupper, men lesing som hobby. Jeg er med i en gruppe for kjøp og salg av bøker. Det som overrasker og irriterer meg, er hvor elendige mange av de andre medlemmene skriver. Mulig jeg er sær, men jeg har av en eller annen grunn alltid gått ut fra at folk som leser bøker, er over gjennomsnittlig god i rettskriving. Jeg mener, når man leser mye, ser man jo hele tiden hvordan ord og setninger skrives riktig ... Likevel er minst halvparten av annonsene av typen: " Skriv hvem bok du vil ha når du skriver." "Flere hundrede krim bøker til salgs." "Er du en lese hest og liker du Margit Sannemos bøker. Ta kontakt." Og joda, jeg er klar over at det finnes noe som heter dysleksi, men det kan da ikke gjelde så mange i en facebook-gruppe?

Anonymkode: c1f73...eb3

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som syr inn merkelapper i alt de syr. Jeg KAN skjønne det når det er typisk masseprodusert-for-salg-i-jersey, selv om det første jeg gjør når jeg kjøper noe er å klippe bort lappene fordi de klør. Men jeg skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal sy merkelappene inn i det de lager til seg selv. Nå ser dette ut som om det er noe "alle" gjør.

Anonymkode: 8aeef...efa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som syr inn merkelapper i alt de syr. Jeg KAN skjønne det når det er typisk masseprodusert-for-salg-i-jersey, selv om det første jeg gjør når jeg kjøper noe er å klippe bort lappene fordi de klør. Men jeg skjønner ikke hvorfor dxe på død og liv skal sy merkelappene inn i det de lager til seg selv. Nå ser dette ut som om det er noe "alle" gjør.

Anonymkode: 8aeef...efa

Jeg syr i merkelapper med "Håndlaget av [x]" i ting jeg gir bort, slik at ikke folk skal tro det er noe masseprodusert drit jeg har kjøpt på Ludostore. 🤪 (Håper jo folk ser det av seg selv, da, gulp!) 😜

Er jo bare å klippe av den også hvis den er plagsom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2018 at 12:20 AM, Luka_S said:

Jeg syr i merkelapper med "Håndlaget av [x]" i ting jeg gir bort, slik at ikke folk skal tro det er noe masseprodusert drit jeg har kjøpt på Ludostore. 🤪 (Håper jo folk ser det av seg selv, da, gulp!) 😜

Er jo bare å klippe av den også hvis den er plagsom.

For all del, de gangene jeg er så heldig å få hjemmelaget er det heeelt det samme for meg hva dere gjør med det, da er det jo sånn giveren har tenkt det. Det er jo et utrolig stort kompliment å få en hjemmelaget gave i det hele tatt. Men jeg synes bare det er rart at det har blitt standard på ulike nettforum. Da med eget "merke" og gjerne størrelsesmerke også. Det siste er jo totalt unødvendig, enten så passer det eller så passer det ikke. Kan jo ikke gå i butikken og bytte i en mer passende størrelse uansett. Dette gjør jo folk på ABSOLUTT alt. 

Anonymkode: 8aeef...efa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barna kom hjem med pappfat med makaroni og gullspray, måtte man jo skryte av dem og henge dem opp. Når voksne damer pynter en pringlesboks med melkekartongtopper og makaroni, litt bling og sølvspray, er det ikke like søtt. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 5.6.2018 den 10.25, Solsmil skrev:

Haha, nå måtte jeg le høyt, men det verste er at jeg kan levende forestille meg det! Av og til leser jeg innlegg med folk som spør etter tips til garnbutikker i London/New York/Australia/Brasil/Gran Canaria/hvor de enn er på reise. Jeg er ganske glad i å strikke selv, men jeg ville aldri giddet brukt tid på å tråle garnbutikker i utlandet. Jeg shopper mye på reise, men ikke garn. Det er mulig jeg har misforstått, men jeg innbiller meg at ull er noe vi er ganske flinke på i Norge, og at kvaliteten og utvalget vi får i Norge garnbutikker ikke er noe dårligere enn andre plasser. Jeg har også sett noen har lagt ut bilde av garnbutikker de har vært på i utlandet, og gjerne kommentert «garnhinmelen😍», men jeg har aldri sett forskjell på utvalget på disse bildene og på min lokale garnbutikk.

Jeg er en gang i blandt innom garnbutikker i utlandet, ikke minst fordi jeg strikker en del sjal i tynt garn der utvalget er labert her hjemme. Morro å se hva andre fronter, hvilket garn som er populært, se oppskrifter, kanskje finne noen fine knapper, eller kjøpe et par nøster at en garntype og farge jeg syns er fint. Ikke noe mer uvanlig å oppsøke en garnbutikke enn platebutikk, bokhandel, skobutikk eller annen shopping syns jeg. Oppdaget et helt fantstisk strøk i London pga at jeg ville innom en garnbutikk jeg har netthandlet fra tidligere.

 

På 5.6.2018 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Et par av de strikkegruppene jeg er medlem i, er blitt helt ekstreme når det gjelder å slå av kommentarfeltet. Det trenger ikke være mer en seks svar før kommentarfeltet blir stengt av admin.

Dette betyr at medlemmer som gjerne vil lese svarene, men det er håpløst da svarene ikke kommer opp hvis kommentarfeltet er stengt

Anonymkode: cbb41...cdc

Du kan lese kommentarene, men da må du gå inn på gruppen og finne innlegget der. 

 

På 5.6.2018 den 20.59, Luka_S skrev:

Nope. Dropsgarn er dårlig og nupper PÅ ALLE og merinogarnet siger og fy og fy.

Det er forresten en annen ting som irriterer meg. JA, merinogarn siger og blir større i vaskemaskinen, det har ikke noe med garnmerket å gjøre! Lei av den 50ende tråden med noen som har fått en genser som har vokst fra str S til XXL fordi de ikke har fulgt vaskeanvisingen.

Jeg har strikket en god del i drops merino, alpakka og lace til meg selv, ikke hatt problemer med nupper. 

På 8.6.2018 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Problemet med Drops/Garnstudio (i tillegg til at veldig mye av garnet derfra rett og slett ikke er bra - noen ganger har pris og kvalitet faktisk en viss sammenheng) er at Garnstudio opererer på en utrolig uetisk måte, og mange velger derfor å boikotte dem.

De er kjent for å skamløst kopiere andre (gjerne små, uavhengige) designere og legge oppskriften gratis ut på nettsiden sin (se f.eks saken om mameluckopproret, søk på instagram, eller google ). Om man stiller et høflig spørsmål om dette f.eks på instagram eller facebook blir man blokkert tvert. I tillegg er visse ord (som "kopi", eller navnet på opprinnelig oppskrift/designer) blokkert på Garnstudio sine nettsider, slik at man ikke kan legge igjen kommentarer om dette der (uten å omskrive). 

I tillegg gir Garnstudio garnforhandlerne sine særdeles dårlige betingelser (det er en grunn til at færre og færre butikker fører Dropsgarn, tipper at snart får man bare tak i det på nett). 

Anonymkode: a312d...18f

Jeg vet om en som tok en av garnstudios oppskrifter, endret litt på mønsteret, og selger oppskriften på bloggen sin presentert som sin egen komposisjon. Da hun la den ute hadde jeg allerede strikket garnstudio sin versjon, så jeg visste det var kopi. La inn kommentar om hvorfor hun ikke oppgir hvor mønsteret er fra, fikk aldri svar og det ble aldri lagt ut. Har sett det samme andre steder, det er slett ikke slik at det alltid er de som stjeler, det skjer faktisk andre veien også. Så kan man selvfølgelig ha en diskusjon om hva som er kopi og hva som er inspirasjon. 

Nå måtte jeg google mamaluckopproret, det eneste som kommer opp er bilder av en rimelig ordinær hotpants. Ja den ligner på drops sin, ikke vet jeg hvem som la ut mønsteret første heller, men da er det diskusjonen om kopi og inspirasjon igjen. 

Anonymkode: 428d3...35b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet om en som tok en av garnstudios oppskrifter, endret litt på mønsteret, og selger oppskriften på bloggen sin presentert som sin egen komposisjon. Da hun la den ute hadde jeg allerede strikket garnstudio sin versjon, så jeg visste det var kopi. La inn kommentar om hvorfor hun ikke oppgir hvor mønsteret er fra, fikk aldri svar og det ble aldri lagt ut. Har sett det samme andre steder, det er slett ikke slik at det alltid er de som stjeler, det skjer faktisk andre veien også. Så kan man selvfølgelig ha en diskusjon om hva som er kopi og hva som er inspirasjon. 

Nå måtte jeg google mamaluckopproret, det eneste som kommer opp er bilder av en rimelig ordinær hotpants. Ja den ligner på drops sin, ikke vet jeg hvem som la ut mønsteret første heller, men da er det diskusjonen om kopi og inspirasjon igjen. 

Anonymkode: 428d3...35b

Jeg er enig med deg og blir også veldig ofte oppgitt over disse kopidiskusjonene som florerer. Strengt tatt har jeg ikke inntrykk av at Garnstudio er verre enn andre, men fordi de er store og oppskriftene er gratis, så kan jeg skjønne at mange blir sure fordi det er vanskeligere å selge sin egen mønstervariant av whatever som er populært i øyeblikket. Faktisk kan man si at det finnes nok av strikkebøker som selger på andre arbeid, om man faktisk var opptatt av mønsterbeskyttelse hadde det ikke vært så lett å bare redesigne kofter og selge mønster som hakka møkk.... (og Mariusmønstret hadde aldri fått den mønsterbeskyttelsen i dag, om det hadde kommet opp nå...)

Anonymkode: 14757...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kontorotta skrev:

Da barna kom hjem med pappfat med makaroni og gullspray, måtte man jo skryte av dem og henge dem opp. Når voksne damer pynter en pringlesboks med melkekartongtopper og makaroni, litt bling og sølvspray, er det ikke like søtt. 

Hæ??? Noen som har gjort dette? Har du link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg og blir også veldig ofte oppgitt over disse kopidiskusjonene som florerer. Strengt tatt har jeg ikke inntrykk av at Garnstudio er verre enn andre, men fordi de er store og oppskriftene er gratis, så kan jeg skjønne at mange blir sure fordi det er vanskeligere å selge sin egen mønstervariant av whatever som er populært i øyeblikket. Faktisk kan man si at det finnes nok av strikkebøker som selger på andre arbeid, om man faktisk var opptatt av mønsterbeskyttelse hadde det ikke vært så lett å bare redesigne kofter og selge mønster som hakka møkk.... (og Mariusmønstret hadde aldri fått den mønsterbeskyttelsen i dag, om det hadde kommet opp nå...)

Anonymkode: 14757...6e4

Hele kopikrangelen er håpløs. Folk krangler og belærer om copyright og patent og hva ellers er av lover de har hørt om, uten å ha gjort noe forsøk på å sette seg inn i noen av dem. De mameluckene finnes så godt som makene i oppskriftbøker som ligger åpent på NB.no og hvis en faktisk skulle bruke åndsverklovgivningen på strikke/hekle/brodering osv. oppskrifter vil så godt som 100% av det som selges i dag anses som plagiat. Ullvarefabrikker, ukeblader og diverse designere har kopiert hverandre så lenge det har vært penger å tjene på å selge mønster og oppskrifter. Meeen, ifølge hobbygruppene jeg har vært medlem i, er alt alle uavhengige/selverklærte designere mekker sammen heeelt unikt, og ingen har noensinne sett maken til fantastiske design, uavhengig av hva det måtte være. Påtagelig mye av disse designene minner til forveksling om oppskrifter allerede i salg fra andre, den siste all-må-ha mønsteret eller på kjøpeplagg. Marius mønsteret er jo faktisk en variasjon over seterdalsmønstrene, som etter høyesterett anses som tradisjon og felleseie, det skulle aldri fått noen som helst form for beskyttelse, det er en kopi det og. :sukk: 

 

Anonymkode: e3bc4...a7c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Honey Dew skrev:

Hæ??? Noen som har gjort dette? Har du link?

Orket ikke lete etter bilder og linker nå, men gå inn på "Vi som elsker DIY-Prosjekter og Smarte Tips" på facebook. Noen gode ideer der, mye søppel. Når det nærmer seg jul dukker det opp utrolig mye stygt. En ting ar hva du kanskje kan sette frem i egen stue, men å tro at andre skal bli like glad for å få slikt i julegave, er å gå for langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kontorotta skrev:

Orket ikke lete etter bilder og linker nå, men gå inn på "Vi som elsker DIY-Prosjekter og Smarte Tips" på facebook. Noen gode ideer der, mye søppel. Når det nærmer seg jul dukker det opp utrolig mye stygt. En ting ar hva du kanskje kan sette frem i egen stue, men å tro at andre skal bli like glad for å få slikt i julegave, er å gå for langt. 

«Vi som er hekta på jul» der finner man seriøst mye stygt som folk skal gi bort i julegave. Der snakker vi lakkerte makaroni, blingsnører rundt både det ene og andre, gamle sko med julekuler limt på toppen osv Men noe fint også da.

Anonymkode: ee8e2...2cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.6.2018 den 10.25, Solsmil skrev:

Haha, nå måtte jeg le høyt, men det verste er at jeg kan levende forestille meg det! Av og til leser jeg innlegg med folk som spør etter tips til garnbutikker i London/New York/Australia/Brasil/Gran Canaria/hvor de enn er på reise. Jeg er ganske glad i å strikke selv, men jeg ville aldri giddet brukt tid på å tråle garnbutikker i utlandet. Jeg shopper mye på reise, men ikke garn. Det er mulig jeg har misforstått, men jeg innbiller meg at ull er noe vi er ganske flinke på i Norge, og at kvaliteten og utvalget vi får i Norge garnbutikker ikke er noe dårligere enn andre plasser. Jeg har også sett noen har lagt ut bilde av garnbutikker de har vært på i utlandet, og gjerne kommentert «garnhinmelen😍», men jeg har aldri sett forskjell på utvalget på disse bildene og på min lokale garnbutikk.

Jeg sjekker gjerne om det er garnbutikker dit jeg skal, for eksempel London. Knitmap.com er et godt verktøy. 😉 jeg gidder aldri kjøpe garn hvor man kan finne tilsvarende her hjemme, men gjerne melert eller «malt» (painted) garn og sokkegarn i flotte farger. Jeg elsker for eksempel Finull og Hifa Ask, men mange av fargene har for lite «spill». Der er utvalget større i utlandet.

som en annen bruker lenger opp her har jeg oppdaget nye strøk fordi jeg har beveget meg ut vekk fra de travleste handlegatene for å finne hobbybutikker. 

Men å kjøpe akryl på Tenerife for å skilte med å ha kjøpt garn der? Nope. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her og irriterer meg grenseløst over en kopidiskusjon inne på en interiørgruppe. Det forsvares å kjøpe kopier fordi originalene er alt for dyre.... Det er jo ironisk at folk som liksom er opptatt av design og interiør synes det er for dyrt med originalprint til et par tusenlapper og ikke kan skjønne at kunstnere ønsker å leve av jobben sin. Her må man bare finne seg i å bli piratkopiert hvis man ikke legger prisene sine på gi bort priser....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, onyx skrev:

Nå sitter jeg her og irriterer meg grenseløst over en kopidiskusjon inne på en interiørgruppe. Det forsvares å kjøpe kopier fordi originalene er alt for dyre.... Det er jo ironisk at folk som liksom er opptatt av design og interiør synes det er for dyrt med originalprint til et par tusenlapper og ikke kan skjønne at kunstnere ønsker å leve av jobben sin. Her må man bare finne seg i å bli piratkopiert hvis man ikke legger prisene sine på gi bort priser....

De finnes jo egentlig ikke opptatt av design, de vil bare ha det alle andre på gruppa har. 90 % av medlemmene der inne har jo samme look hjemme.

Anonymkode: ceba1...b8a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

De finnes jo egentlig ikke opptatt av design, de vil bare ha det alle andre på gruppa har. 90 % av medlemmene der inne har jo samme look hjemme.

Anonymkode: ceba1...b8a

Ja, min feil Jeg skulle egentlig skrive "tilsynelatende opptatt av design", men glemte et ord. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...