Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Luka_S skrev:

Nope. Dropsgarn er dårlig og nupper PÅ ALLE og merinogarnet siger og fy og fy.

Det er forresten en annen ting som irriterer meg. JA, merinogarn siger og blir større i vaskemaskinen, det har ikke noe med garnmerket å gjøre! Lei av den 50ende tråden med noen som har fått en genser som har vokst fra str S til XXL fordi de ikke har fulgt vaskeanvisingen.

Drops garn er billig for en grunn. Babymerino ol skal merkelig nok ikke vaskes i ullvugge eller for hånd, men på 40 graders vask med mye arbeid på trommelen. Hva de har gjort rent kjemisk og hva ullen til drops merino inneholder kan vi jo undres over. Jeg har vasket ett plagg en gang i ullvugge strikket av merinogarnet deres, og den ble ødelagt for evig og alltid. Gedigen stor, og merkelig i ullen. Jeg har vasket samme garnet på 40 grader hurtigvask, og den ser langt bedre ut. 

Hvorfor kan ikke Drops ta seg bryet med å presisere på garnlappene at plagg i x garn ikke skal i ullvugge? Ull skal vanligvis vaskes skånsomt. 

Viking garn er faktisk delvis bedre enn sandens garn, når jeg bare prøvde noe annet enn Sandens. 

-

På facebook sitter mange folk en bare må styre mange meter unna. Ett fruentimmer var så frekk at det holdt. Men i stedenfor å svare tilbake så googlet jeg fruentimmeret, etter å ha sett på perfekt profil og ellers innleggene hennes. Da fikk jeg opp noe gammelt med et helt annet både bilde og fremstilling av personen enn det glansbildet facebooken hennes viser. Facebookmedlajens bakside, kanskje?

Anonymkode: 70669...145

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.6.2018 den 10.25, Solsmil skrev:

Haha, nå måtte jeg le høyt, men det verste er at jeg kan levende forestille meg det! Av og til leser jeg innlegg med folk som spør etter tips til garnbutikker i London/New York/Australia/Brasil/Gran Canaria/hvor de enn er på reise. Jeg er ganske glad i å strikke selv, men jeg ville aldri giddet brukt tid på å tråle garnbutikker i utlandet. Jeg shopper mye på reise, men ikke garn. Det er mulig jeg har misforstått, men jeg innbiller meg at ull er noe vi er ganske flinke på i Norge, og at kvaliteten og utvalget vi får i Norge garnbutikker ikke er noe dårligere enn andre plasser. Jeg har også sett noen har lagt ut bilde av garnbutikker de har vært på i utlandet, og gjerne kommentert «garnhinmelen😍», men jeg har aldri sett forskjell på utvalget på disse bildene og på min lokale garnbutikk.

Folk tror de får så mye billigere og "eksklusivt" garn. Ei dame satt på Madeira og etterlyste garnbutikk på  * "fjøsboksen". Fikk hun ikke napp, kanskje? Joda, en velvillig sjel sendte henne ut på byvandring til stedets lokale strikkebutikk. 

Tenk på stoltheten når de kan legge ut skrytebilde av et plagg og vise til at garnet rr kjøpt i utlandet -og ingen kan kopiere. :hoho:

Den norske strikkebutikken på Gran Canaria har faktisk et godt salg. Men mye billigere enn på nettet blir det ikke. I stedenfor 25 % moms så er der 7 %. I tillegg kan Europrisen gjørr det en smule billigere. Og da er det løp og kjøp for alle garntantene som klarer facebookhåndtering men ikke garnkjøp på nettet. 

* Fjøsboksen = Facebook kallenavn. 

Anonymkode: 70669...145

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drops garn er billig for en grunn. Babymerino ol skal merkelig nok ikke vaskes i ullvugge eller for hånd, men på 40 graders vask med mye arbeid på trommelen. Hva de har gjort rent kjemisk og hva ullen til drops merino inneholder kan vi jo undres over. Jeg har vasket ett plagg en gang i ullvugge strikket av merinogarnet deres, og den ble ødelagt for evig og alltid. Gedigen stor, og merkelig i ullen. Jeg har vasket samme garnet på 40 grader hurtigvask, og den ser langt bedre ut. 

Hvorfor kan ikke Drops ta seg bryet med å presisere på garnlappene at plagg i x garn ikke skal i ullvugge? Ull skal vanligvis vaskes skånsomt. 

Viking garn er faktisk delvis bedre enn sandens garn, når jeg bare prøvde noe annet enn Sandens. 

-Anonymkode: 70669...145

Det er jo det de gjør, de som løper inn på facebook og hyler om kofta som ble åttemannstelt. Vasker det på forsiktigste ullprogram, slik at det siger og blir stort. Dette gjelder ikke bare Drops, all merino er spunnet og behandlet på en slik måte at det er veldig glatt og siger hvis det ikke blir strikket stramt og vasket på riktig program. Men det er selvfølgelig Drops som får "skylda" for at det er dårlig garn, gud forby at det samme skjer med det rådyre Klompelompegarnet. ;)

Jeg har opplevd selv at plagget jeg strikket i Drops babymerino ble kjempestort da jeg vasket det (på 40 grader vanlig vask!), men det ble helt fint igjen etter en runde i tørketrommelen.

Det jeg blir oppgitt av er altså at folk ikke har fått med seg dette ennå, selv om det er fjørty sånne "hjelp meg"-tråder der inne hver dag.

Endret av Luka_S
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Luka_S said:

Det er jo det de gjør, de som løper inn på facebook og hyler om kofta som ble åttemannstelt. Vasker det på forsiktigste ullprogram, slik at det siger og blir stort. Dette gjelder ikke bare Drops, all merino er spunnet og behandlet på en slik måte at det er veldig glatt og siger hvis det ikke blir strikket stramt og vasket på riktig program. Men det er selvfølgelig Drops som får "skylda" for at det er dårlig garn, gud forby at det samme skjer med det rådyre Klompelompegarnet. ;)

Jeg har opplevd selv at plagget jeg strikket i Drops babymerino ble kjempestort da jeg vasket det (på 40 grader vanlig vask!), men det ble helt fint igjen etter en runde i tørketrommelen.

Det jeg blir oppgitt av er altså at folk ikke har fått med seg dette ennå, selv om det er fjørty sånne "hjelp meg"-tråder der inne hver dag.

Jeg tror mange ikke skjønner at det er "tha nature of the beast" for nesten alt merinogarn vil oppføre seg likt, nemlig vokse og sige om det er vasket feil (eller strikket feil, utrolig mange strikker for løst og skjønner ikke poenget med strikkefasthet..). Det er jo i utgangspunktet en ulltype med lange fibre og mye stretch og når det da nesten alltid er kabelspunnet så blir det litt som å strikke med superstretch. 

Personlig er jeg ikke noe stor fan av merinogarn uansett merke, men det er jo nesten noe jeg ikke tør si høyt. 😂 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, onyx skrev:

Jeg tror mange ikke skjønner at det er "tha nature of the beast" for nesten alt merinogarn vil oppføre seg likt, nemlig vokse og sige om det er vasket feil (eller strikket feil, utrolig mange strikker for løst og skjønner ikke poenget med strikkefasthet..). Det er jo i utgangspunktet en ulltype med lange fibre og mye stretch og når det da nesten alltid er kabelspunnet så blir det litt som å strikke med superstretch. 

Personlig er jeg ikke noe stor fan av merinogarn uansett merke, men det er jo nesten noe jeg ikke tør si høyt. 😂 

I denne tråden bør takhøyden være ekstremt høy, slik at man kan si sin ærlige mening veldig høyt :rope:

Anonymkode: 70669...145

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

I denne tråden bør takhøyden være ekstremt høy, slik at man kan si sin ærlige mening veldig høyt :rope:

Anonymkode: 70669...145

Det er sant!😄

 

JEG HATER MERINOULL!!! :rope:

 

Jammen godt å få det ut!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med Drops/Garnstudio (i tillegg til at veldig mye av garnet derfra rett og slett ikke er bra - noen ganger har pris og kvalitet faktisk en viss sammenheng) er at Garnstudio opererer på en utrolig uetisk måte, og mange velger derfor å boikotte dem.

De er kjent for å skamløst kopiere andre (gjerne små, uavhengige) designere og legge oppskriften gratis ut på nettsiden sin (se f.eks saken om mameluckopproret, søk på instagram, eller google ). Om man stiller et høflig spørsmål om dette f.eks på instagram eller facebook blir man blokkert tvert. I tillegg er visse ord (som "kopi", eller navnet på opprinnelig oppskrift/designer) blokkert på Garnstudio sine nettsider, slik at man ikke kan legge igjen kommentarer om dette der (uten å omskrive). 

I tillegg gir Garnstudio garnforhandlerne sine særdeles dårlige betingelser (det er en grunn til at færre og færre butikker fører Dropsgarn, tipper at snart får man bare tak i det på nett). 

 

 

Anonymkode: a312d...18f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi slutte med avsporingen vedr. garn nå?

Anonymkode: cbb41...cdc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, onyx skrev:

Det er sant!😄

 

JEG HATER MERINOULL!!! :rope:

 

Jammen godt å få det ut!

Det er nå notert. :hoho:

Anonymkode: 70669...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi slutte med avsporingen vedr. garn nå?

Anonymkode: cbb41...cdc

Jeg skulle gjerne kommet med noe hagegruppenytt som avveksling, men der ser alt ut til å være fryd og gammen for øyeblikket. Alle bruker tiden sin på luking og sneglejakt og har knapt nok tid til å legge ut noen fine hagebilder.

Anonymkode: a567d...dcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Legg ut et bilde av lupiner på hagegruppene nå. Underholdning hele kvelden🤣

Anonymkode: 25984...1c4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg ut et bilde av lupiner på hagegruppene nå. Underholdning hele kvelden🤣

Anonymkode: 25984...1c4

Jeg synes lupiner er pene, men kan tenke meg at hagegruppefolka går bananas når man nevner dem, ja. :lol:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden vasker de nye strikkeplagg i maskin? Det skal visst være såååå mye bedre enn damping. Daglig er det sutreinnlegg med bilder av plagg som har krympet fra størrelse XXL til størrelse 4 år. Hvorfor kan de ikke lære av andres feil i stedet for å gjøre alle selv? Hvis du absolutt må vaske et helt nytt plagg, så vask i det minste for hånd.

Og så er det den andre ytterligheten, de som aldri vasker ullplagg og mener at det holder å lufte dem av og til. Nei, det gjør ikke det. Svettelukt setter seg i ull også etter hvert.

Anonymkode: f8310...90d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vasker de nye strikkeplagg i maskin? Det skal visst være såååå mye bedre enn damping. Daglig er det sutreinnlegg med bilder av plagg som har krympet fra størrelse XXL til størrelse 4 år. Hvorfor kan de ikke lære av andres feil i stedet for å gjøre alle selv? Hvis du absolutt må vaske et helt nytt plagg, så vask i det minste for hånd.

Og så er det den andre ytterligheten, de som aldri vasker ullplagg og mener at det holder å lufte dem av og til. Nei, det gjør ikke det. Svettelukt setter seg i ull også etter hvert.

Anonymkode: f8310...90d

Du sa det!  Husker ei som hadde strikket et nydelig babyteppe av tynt garn, voldsomt mye arbeid og hadde tatt lang tid. Så vasket hun det i maskin og det ble helt ødelagt. Jaja. 

Anonymkode: dd083...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vasker de nye strikkeplagg i maskin?

Anonymkode: f8310...90d

Alle vet da at klær ikke blir rene om man ikke vasker dem i maskin!  

Det er klin hakke umulig å få noe som helst rent for hånd, dessuten tar det minst 3 arbeidsdager å vaske for hånd. For da må man også i bekken og skylle, og det skal kun gjøres om vinteren når det er iskaldt slik at bekken er frosset og man må bore hull og fryse seg halvt fordervet. Men likevel blir det ikke rent, så maskinvask MÅ til.   :ironi:

Anonymkode: dd083...0f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Legg ut et bilde av lupiner på hagegruppene nå. Underholdning hele kvelden🤣

Anonymkode: 25984...1c4

Hva er galt med lupiner? *uvitende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Hva er galt med lupiner? *uvitende*

De er på rødlista, de er uønsket i norsk natur fordi de fortrenger våre naturlige blomster og vekster. 

Anonymkode: dd083...0f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er på rødlista, de er uønsket i norsk natur fordi de fortrenger våre naturlige blomster og vekster. 

Anonymkode: dd083...0f3

Men veldig pene!

Vegvesenet spredde lupinfrø i grøftene for å forskjønne norske veier i "forrige århundre". Dessverre trives den for godt, slik at den fortrenger blåklokker og andre små, søte stedsegne blomster, så nå prøver vegvesenet å begrense skaden ved å slå dem før de setter frø.

Men folk har også tatt de inn i hagen, og her strides de lærde (og ulærde). Skal man få beholde lupintua si, eller skal man måtte grave opp planter i egen hage og brenne dem på bålet? Noen argumenter for er:

Det er vegvesenet som har sådd dem, og vegvesenet vet hva de driver med. 

Humler og bier liker dem godt.

Det er vakkert med store lupinfelt i grøfta.

Den er en enkel hageplante for nybegynnere.

Argumenter mot:

Det er lenge siden vegvesenet innførte planta og de har lørt litt siden 1900 tallet. Nå forsøker de å rydde opp.

Humler og bier kommer til å dø på sikt, fordi de trenger variert beplantning. Sant!

Det river i hjertet når man ser store lupinfelt fordi det er en økologisk katastrofe.

Den er en FOR enkel hageplante for nybegynnere.

Det når ulvedebatt-temperatur forbausende raskt. :popcorn:

Anonymkode: 25984...1c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vasker de nye strikkeplagg i maskin? Det skal visst være såååå mye bedre enn damping. Daglig er det sutreinnlegg med bilder av plagg som har krympet fra størrelse XXL til størrelse 4 år. Hvorfor kan de ikke lære av andres feil i stedet for å gjøre alle selv? Hvis du absolutt må vaske et helt nytt plagg, så vask i det minste for hånd.

Og så er det den andre ytterligheten, de som aldri vasker ullplagg og mener at det holder å lufte dem av og til. Nei, det gjør ikke det. Svettelukt setter seg i ull også etter hvert.

Anonymkode: f8310...90d

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet da at klær ikke blir rene om man ikke vasker dem i maskin!  

Det er klin hakke umulig å få noe som helst rent for hånd, dessuten tar det minst 3 arbeidsdager å vaske for hånd. For da må man også i bekken og skylle, og det skal kun gjøres om vinteren når det er iskaldt slik at bekken er frosset og man må bore hull og fryse seg halvt fordervet. Men likevel blir det ikke rent, så maskinvask MÅ til.   :ironi:

Anonymkode: dd083...0f3

Haha, de skulle sett meg i går! Jeg vasket to kofter, en genser og en kjole i vaskemaskina, og ingen av dem verken krympet eller seg! Kan det virkelig være så enkelt som å følge vaskeanvisningen? Neeei, er nok bare jeg som er et supergeni. :lol:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Luka_S skrev:

 

Haha, de skulle sett meg i går! Jeg vasket to kofter, en genser og en kjole i vaskemaskina, og ingen av dem verken krympet eller seg! Kan det virkelig være så enkelt som å følge vaskeanvisningen? Neeei, er nok bare jeg som er et supergeni. :lol:

Jeg har heller aldri ødelagt ullplagg i vaskemaskinen. Men jeg skjønner ikke vitsen med å vaske f.eks ei kofte før den tas i bruk. Jeg har aldri gjort det, og heller ikke min mor. Den eneste grunnen jeg kan komme på, er at den som har strikket plagget røyker og skal gi det bort til noen som ikke røyker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...