Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har flaggdebatten nådd gruppen Hobby og inspirasjon, hvor admin blir anklaget for å være rasist, noe som ikke er så merkelig med tanke på vitsene han legger ut. 

Sitat

Hei alle sammen!
Jeg laget i går et bilde som gjalt 17 mai som jeg la ut, det falt IKKE i god jord hos noen få. Derfor tok jeg å slettet det. 
Har også merket at stort sett de som klager på slikt å ikke klarer å scrolle forbi er lite aktiv i gruppa ellers. 
Det at jeg la det ut var ikke ment som rasistisk. Selv syns jeg det er moro å se våre kjære landsmenn går rundt med Norsk flagg på 17 mai. 
Men neste gang det kommer trusler på at jeg er en dårlig admin når jeg legger ut slikt bør dere heller scrolle forbi eller trekke dere ut av gruppa. 
Sorry, en litt forbanna admin i dag, sjelden jeg er 
🔱
Mvh: admin

Her er eksempel på den type vitser han legger ut, og blir sur dersom medlemmene ikke finner de morsomme: http://skuff.no/4247/En-liten-Arabisk-gutt-sp-r-sin-far

Anonymkode: ceba1...b8a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må sitte på hendene mine for ikke å svare «ugress» hver gang en av de «Hageglade på Facebook» spør hva noe er. I 9 av 10 tilfeller er det ugress.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Ullvott said:

Jeg er helt for kampen mot unødvendig bruk av plast, men hvor mange heklede fruktnett trenger vi egentlig å se i løpet av en dag? 

Haha, har tenkt det samme. Men hva er egentlig vitsen med fruktnett? Jeg har frukten min i pose slik at de ikke må ligge i den skitne handlevogna eller på skittent rullebånd o.l.

Forunder meg også over hvor mange moderatorer som slår av kommentarer på poster, og så får man ikke se hva som ble skrevet eller noen grunn for at det er slått av... sliter med nysgjerrigheten :fnise:

Anonymkode: ed626...14f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58da5c909b0f4.jpg

Så er vi der igjen. Å få strikket bråtene på armene til Vildegenseren det er ikke lett det! 

Hvordan folk ikke kan se at de strikker noe helt annet enn det som står skrevet i oppskriften og at produktet de lager er langt unna bildet tja :vetikke:

 

Anonymkode: b2ac4...d34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over de som på død og liv skal ha kofte til bunaden... Det har ingenting med bunad å gjøre! Kun Setesdal herrebunad som har brukt kofte. Helt grei strikkejakke forsåvidt- men fatter ikke hvorfor de må kre den over bunaden. 

Anonymkode: 713c7...c97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg over de som på død og liv skal ha kofte til bunaden... Det har ingenting med bunad å gjøre! Kun Setesdal herrebunad som har brukt kofte. Helt grei strikkejakke forsåvidt- men fatter ikke hvorfor de må kre den over bunaden. 

Anonymkode: 713c7...c97

Hvem kofte til x bunad? 

Mønster til kofte til bunad, noen? 

Koftegruppa har hatt bunadskofter som gjenganger i lange tider. Noen fine og mange stygge. Skofteermene blir jo ekstremt krøllete inni jakker. 

Anonymkode: b2ac4...d34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når noen gjør en ting, hvorfor skal alle andre absolutt gjøre/lage akuratt det samme? Er så lite originalitet. Hater sånne diller.

Tenk sjøl a!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som spør etter oppskrift på strikket bunad til gutt.... jeg skjønner selvfølgelig at det er til et annet års 17.mai feiring, men måtte  anstrenge meg litt for å ikke kommentere at hun måtte ha en imponerende fart på strikkinga dersom bunaden var tiltenkt morgendagen 🙈

 

 

Anonymkode: e40dc...792

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Ei som spør etter oppskrift på strikket bunad til gutt.... jeg skjønner selvfølgelig at det er til et annet års 17.mai feiring, men måtte  anstrenge meg litt for å ikke kommentere at hun måtte ha en imponerende fart på strikkinga dersom bunaden var tiltenkt morgendagen 🙈

 

 

Anonymkode: e40dc...792

Jeg leste nylig følgende spørsmål «Hvor finner jeg strikkemønster til barnebunad og hvordan er de i størrelsen?» Øøøøh... Det finnes ekstremt mange ulike strikkede barnebunader, og det er vel ingen i verden som kan tro at alle disse finnes samlet på ett eneste sted, og at alle har akkurat like størrelser? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg leste nylig følgende spørsmål «Hvor finner jeg strikkemønster til barnebunad og hvordan er de i størrelsen?» Øøøøh... Det finnes ekstremt mange ulike strikkede barnebunader, og det er vel ingen i verden som kan tro at alle disse finnes samlet på ett eneste sted, og at alle har akkurat like størrelser? 

Nå var det en som ønsket oppskrift til strikket voksen kvinnebunad. 

 

Anonymkode: b2ac4...d34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det en som ønsket oppskrift til strikket voksen kvinnebunad. 

 

Anonymkode: b2ac4...d34

Ja jeg så den og tenkte mitt. Oh my!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det en som ønsket oppskrift til strikket voksen kvinnebunad. 

 

Anonymkode: b2ac4...d34

Men det som faktisk var underholdende, var da noen ønsket oppskrift til strikket herrebunad til en konfirmant. Mange kom med velmente spørsmål om hun visste at dette var noe konfirmanten ønsket, siden det mye arbeid og litt uvanlig med strikkebunad til menn, men det ble ikke tatt pent opp. Det var vel ganske tydelig at hun ikke ante om mottakeren ville ha dette, og jeg kan ikke se for meg den 15-årige gutt som uten videre syns det var stas å få dette.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke er forstår, er hvordan disse strikkegruppene kan være så strenge på deling av mønster, men moderatorene deres selger mønstrene selv på sider som ravelry og etsy? (Er helt for at man ikke skal dele kjøpemønster på nett altså).

Dette er mønster som ikke lenger er i salg, og som ligger i gruppene slik at medlemmene kan bruke de. Da kan jeg ikke sende det til tante Olga som ikke har internett, men moderatorene kan tjene penger på å selge de til hvem de vil?

Anonymkode: ed626...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.5.2018 den 12.58, AnonymBruker skrev:

En ting jeg ikke er forstår, er hvordan disse strikkegruppene kan være så strenge på deling av mønster, men moderatorene deres selger mønstrene selv på sider som ravelry og etsy? (Er helt for at man ikke skal dele kjøpemønster på nett altså).

Dette er mønster som ikke lenger er i salg, og som ligger i gruppene slik at medlemmene kan bruke de. Da kan jeg ikke sende det til tante Olga som ikke har internett, men moderatorene kan tjene penger på å selge de til hvem de vil?

Anonymkode: ed626...14f

En har ikke lov til å legge ut kopibeskyttede mønster, men har man designet eget mønster, har man full rett til å selge dette

Anonymkode: cbb41...cdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

En har ikke lov til å legge ut kopibeskyttede mønster, men har man designet eget mønster, har man full rett til å selge dette

Anonymkode: cbb41...cdc

De har ikke designet selv. Gamle mønster.

Anonymkode: ed626...14f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 12.58, AnonymBruker skrev:

En ting jeg ikke er forstår, er hvordan disse strikkegruppene kan være så strenge på deling av mønster, men moderatorene deres selger mønstrene selv på sider som ravelry og etsy? (Er helt for at man ikke skal dele kjøpemønster på nett altså).

Dette er mønster som ikke lenger er i salg, og som ligger i gruppene slik at medlemmene kan bruke de. Da kan jeg ikke sende det til tante Olga som ikke har internett, men moderatorene kan tjene penger på å selge de til hvem de vil?

Anonymkode: ed626...14f

Dette har blitt forklart av Tone Loeng og Co flere ganger. 

Det handler om opphavsrett og beskyttelse såkaltes copyright, det gjelder overalt. 

Flere av moderatorene er designere av mønstre, selger bøker og mønstre slik du beskriver. Samtidig er de "politi" på sine egne grupper og reklamerer for sine nye mønstre, sine nye bøker osv. Da sitter du på alle sider av bordet og jeg vil påstå at det er en sammenblandig av roller. 

Jeg reagerer mest på at moderator og starter av koftegruppa på facebook også har opprettet en nettside med det klingende navnet koftegruppa.no.  Der koster det kr. 40 for ett års tilgang til akkurat de samme mønsterne som ligger på facebook sin kodtegruppa. Folk forstår ikke forskjellen på disse to nettsidene og kommer stadig med kommentarer vi med innsikt i den todelte koftegruppa synes er helt bak mål. Eksempel, jeg har betalt men kommer ikke inn i mønsterne, må jeg betale en gang til? Jeg finner ikke mønsteret mitt, hvor er det? 

Gamle mønster fra Dale, Sandnes og noen få andre produsenter er frigitt av fabrikkene og designerne slik at de fritt kan deles, derfor er noen mønstre lov å lage linker til, mens nyere mønstre ikke er lov. Vet ikke om jeg forklarte godt nok? 

På 18.5.2018 den 10.00, Vera Vinge skrev:

Men det som faktisk var underholdende, var da noen ønsket oppskrift til strikket herrebunad til en konfirmant. Mange kom med velmente spørsmål om hun visste at dette var noe konfirmanten ønsket, siden det mye arbeid og litt uvanlig med strikkebunad til menn, men det ble ikke tatt pent opp. Det var vel ganske tydelig at hun ikke ante om mottakeren ville ha dette, og jeg kan ikke se for meg den 15-årige gutt som uten videre syns det var stas å få dette.

Den skulle jeg gjerne sett, både innlegget og 15. åringen på konfirmasjonsdagen i hjemmestrikket bunad :hoho:

Jeg tror jeg hadde nektet både å iføre meg plagget og å vise meg offentlig i noe slikt, hadde jeg vært gutt.  Får da virkelig holde med strikkastrømper til bunad.

Anonymkode: b2ac4...d34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.5.2018 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Da har flaggdebatten nådd gruppen Hobby og inspirasjon, hvor admin blir anklaget for å være rasist, noe som ikke er så merkelig med tanke på vitsene han legger ut. 

Her er eksempel på den type vitser han legger ut, og blir sur dersom medlemmene ikke finner de morsomme: http://skuff.no/4247/En-liten-Arabisk-gutt-sp-r-sin-far

Anonymkode: ceba1...b8a

Fra samme gruppe nå i kveld:

Sitat

Ser og hører at et fåtall medlemmer velger å melde seg ut av gruppa pga noen få vitser i helgene. 
Jeg har nå kommet ditt at gruppa er min, de har selv kommet inn i gruppa frivillig. 
Når de da ikke har skjønt at det går an å skrolle forbi en stakkars vits får de selv bestemme om de vil være i gruppa eller ikke, selv er jeg lei av at disse det gjelde tar opp svære diskusjoner om dette. 
Ingen jeg kjenner har død av en vits, så sant de ikke ler seg ihjel av vitsen. 
🔱
Ha en fortsatt fin kveld alle sammen. 
🔱
Mvh: admin 🛠🔱🛠

Det er en hobbygruppe og ikke en vitsegruppe så vidt jeg har forstått, men dette med å være admin kan fort gå til hodet for noen.

Anonymkode: ceba1...b8a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra samme gruppe nå i kveld:

Det er en hobbygruppe og ikke en vitsegruppe så vidt jeg har forstått, men dette med å være admin kan fort gå til hodet for noen.

Anonymkode: ceba1...b8a

Mhm... det har vi jo sett eksempler på i en viss annen tråd...

Anonymkode: f8310...90d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra samme gruppe nå i kveld:

Det er en hobbygruppe og ikke en vitsegruppe så vidt jeg har forstått, men dette med å være admin kan fort gå til hodet for noen.

Anonymkode: ceba1...b8a

Der traff du spiker'n på hue. :tommelopp:

Anonymkode: b2ac4...d34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Gamle mønster fra Dale, Sandnes og noen få andre produsenter er frigitt av fabrikkene og designerne slik at de fritt kan deles, derfor er noen mønstre lov å lage linker til, mens nyere mønstre ikke er lov. Vet ikke om jeg forklarte godt nok? 

Det er disse mønstrene de selger og tjener penger på, produsentene har sagt det er greit men man blir blokkert fra gruppene om man deler de (ikke koftegruppa):fnise: Regner med det er fordi de vil tjene penger på det og ikke at det skal ligge ute gratis. Egentlig synd at garnprodusentene ikke har lagt ut de gamle mønstrene på sine hjemmesider. Mulig jeg er kjempedårlig på å forklare, men de som driver noen av gruppene, selger gratismønstre på nett andre steder, og sletter innlegg om noen deler de samme gratismønstrene med folk.

Er helt enig med det om det nettstedet, for meg virker det som om de vil tjene mest mulig. 40 kr per person for å drive et nettsted? Det er bare tull med mindre de tar seg ekstremt høy timebetaling for å laste opp.. Synes veldig synd på de som blir lurt, og de fleste er jo litt oppi årene og har ikke så veldig god kunnskap om data. Håper de kan benytte seg av angrerett når de forstår at det ikke er noe annet der. De kunne jo også ha spurt i gruppa om noen kunne være med å bidra, jeg kunne ordnet det for under 250kr året med et .com navn sukk.

 

Synes mange lager så utrolig mye fint, men innimellom kommer det noen som har strikket regnbuen på speed med verdens rareste fargesammensetninger, lurer på om de faktisk liker det eller om det ikke gikk som planlagt :P

Har ikke vært med i hobbygrupper før, så er egentlig ganske sjokkert over hvordan folk kan oppføre seg, er sykt mange tiggetråder (jeg må ha garn gratis for huset brenner og alle døde og jeg har ikke penger til mat), er dette et vanlig fenomen?

Også sett en del som blir kjempesinte om noen kommer med tips, da får de beskjed om å skjerpe seg og ikke ødelegge for personen som postet.

 

Anonymkode: ed626...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...