Gå til innhold

Erfaringer med å hente blåbærlyng i skogen, og plante i hagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja,;som tittelen viser. Har du erfaringer?  Har du noen råd og tips til meg?

Jeg har et fjell i hagen, med veldig sand/sølete jord. Lysebrun i fargen. Ønsker å dekke med blåbærlyng.

Anonymkode: b5753...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville planter kan ikke temmes og bli hageplanter. Blåbærplanter finnes tilpasset hage på hagesenteret. 

Anonymkode: 39683...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,;som tittelen viser. Har du erfaringer?  Har du noen råd og tips til meg?

Jeg har et fjell i hagen, med veldig sand/sølete jord. Lysebrun i fargen. Ønsker å dekke med blåbærlyng.

Anonymkode: b5753...075

Har ikke erfaring, men ville prøvd om jeg var deg. Blåbær som vokser vilt ser ut til å vokse i forskjellige typer "jord". De trenger nok ikke mye for å vokse vil jeg anta. Kanskje du kan få med litt av jorden de vokser i når du graver dem opp? Kan bli et spennende lite prosjekt. 

Anonymkode: 1219e...b55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at blåbæbærlyng trives i sur, næringsfattig jord.

 

Anonymkode: 28a6c...567

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt, og det gikk ikke.  De tørket, selv om de sto i skygge.  Tror det skal mye til for å få dem til å slå rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig lov? Det er jo noen som eier skogen og plantene. 

Anonymkode: c7f3a...74e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig lov? Det er jo noen som eier skogen og plantene. 

Anonymkode: c7f3a...74e

Ja du eier skogen og plantene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbærlyng går dårlig men blåbærkratt går fint 

Anonymkode: b1ef3...869

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Boomonster skrev:

Ja du eier skogen og plantene.  

Nei, grunneier eier skogen og plantene, men vi har gode rettigheter til å høste av den likevel: 

Friluftsloven § 5. (Almenhetens høstingsrett):
"Under ferdsel i utmark kan allmennheten høste ville nøtter som skal spises på stedet og plukke og ta med seg ville blomster, planter, bær og vill sopp, samt røtter av ville urter, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet." (Og så er det en spesialregel om multer.)

Spørsmålet blir om blåbær regnes som urt eller ikke i friluftsloven? Noen som vet? Etter botanisk definisjon er blåbær ikke en urt siden den får treaktig stengel og ikke visner ned om vinteren, mens i vegetasjonsøkologien regnes blåbær som en urt siden den gjerne er under 30 cm. (Definisjoner jfr. Wikipedia - så sedvanlig forbehold om evt. feil.)

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blåbærlyng går dårlig men blåbærkratt går fint 

Anonymkode: b1ef3...869

Hva er forskjellen, mener du? 

Anonymkode: 8dd8c...ce5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbærlyngen står som regel i sur jord, laget av komposterte barnåler og gammel  mose. De vil ikke trives i vanlig hagejord, med mindre man har en del villmarkstomt i hagen sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blåbærlyng går dårlig men blåbærkratt går fint 

Anonymkode: b1ef3...869

Hva er forskjell på blåbærlyng og blåbærkratt? Mener du blåbærtue? At man må grave opp hele blåbærtuer og plante ut lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 1.18, AnonymBruker skrev:

Blåbærlyng går dårlig men blåbærkratt går fint 

Anonymkode: b1ef3...869

 

18 timer siden, Ambador skrev:

Hva er forskjell på blåbærlyng og blåbærkratt? Mener du blåbærtue? At man må grave opp hele blåbærtuer og plante ut lissom?

Og plutselig gikk det opp for meg at det er en referanse til fyren som imiteres i denne tråden. :fart2: Noen syntes tydeligvis at vi hadde hatt for lang pause. 

Anonymkode: 8dd8c...ce5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21. mars 2017 den 23.32, AnonymBruker skrev:

Ja,;som tittelen viser. Har du erfaringer?  Har du noen råd og tips til meg?

Jeg har et fjell i hagen, med veldig sand/sølete jord. Lysebrun i fargen. Ønsker å dekke med blåbærlyng.

Anonymkode: b5753...075

Det går fint an å plante en "naturtomt" i hagen. Men du må være innforstått med at lyng er som planter flest: når du tar dem ut av sitt naturlige miljø så krever de mye stell og bry for å holde på illusjonen av at dette er en "naturlig" tue med lyng. Du må altså: skaffe sur jord iblandet store mengder bark/barnåler. Tilføre surhet årlig (og legge ned mer barnåler og bark). Så må du, dersom lyngen ikke skal bli lang og uregjerlig, klippe den (i naturen ville dyr ha beitet på den, men nå må du leke rådyr). Du må luke vekk gresset som kommer til å vokse innimellom lyngen, vanne når det er tørt (også vinterstid) og - kort sagt - det kommer til å være mye arbeid.

På en steinete kladd med sandjord ville jeg tenkt berg-/strandsoneplanter. Da sparer du deg mye bry.

Anonymkode: 7c1cc...4be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja det går fint, har gjort det mye på hytta! 

Anonymkode: ffe35...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg prøver nå, har dratt med litt rot og prøver på unge planter. Jeg har stusset dem litt for da slipper de å bruke energi både til rotsetting og vekst. Siden den liker sur jord, har jeg most noen tyttebær i jorda. Så får vi se. 
de liker skygge og har laaange røtter. Og når de ikke klarer seg er det nok fordi de ikke får med seg de mikroskopiske røttene som de drar næring og vann med. Noen busker har jeg brukt stein over som vekt, så får vi se. Kan prøve å mikse mose, litt furunåler og kanskje i rhododendronjord, den er sur. Men de foretrekker nok å ha med seg den jorda de opprinnelig står i og den holdes fuktig hele tiden. Du kan plante dem i skygge , som noen her sier, og i litt vasstrukken jord der mose trives. Og kanskje lettere med unge busker for de har ikke fått « trestamme». Jeg eksperimenterer med begge deler . Og en annen ting. Står de sammen med tyttebær, mose, krekling og lyng feks - ta med naboene også. Lykke til til oss begge. Hvis tråden ikke er altfor gammel og den er fremdeles aktiv hadde det vært gøy med rapport. Og som sagt, jeg surfet på dette emnet for å få tips selv. Jeg er ikke ekspert men synes det er gøy å prøve litt .

Anonymkode: eaa0b...fcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Her vi bor er det mye skog rundt om, vi leier her men det er et godt område rundt Rhododendronen(som også sto her da vi flyttet hit) som er dekket med ville blåbær. Vi får et par desiliter hvert år(hvis vi er raskere enn fugl og kryp til å høste!). Så om man har skogområde rundt huset, så skal det ikke være noe problem. Jeg mistenker nemlig at det er noen av de som bodde her før som har tatt med seg og etablert denne blåbærflekken, spesielt siden det står en rhododendronbusk like ved. Eller det kan være fugl som har tatt med seg frø, men jeg holder en knapp på det første. Har lyst til å prøve å utvide blåbærlyngen for å få enda mer bær hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i en naturdel av hagen og plantene klarer seg helt på egen hånd. Bruker dem som en indikator på når det er på tide å komme seg ut i skogen for å plukke (blir ikke så mye bær av dem hjemme siden arealet er begrenset). Som skrevet tidligere, det er en surjordsplante så har man gran og furu i hagen og ellers ikke så mye jord (gå ut i skogen og grav der der står, man kommer fort ned på fjell) som her i naturdelen så bør det ikke være vanskelig å få dem til å etablere seg i området under/rett ved trærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2017 den 19.07):

 

Og plutselig gikk det opp for meg at det er en referanse til fyren som imiteres i denne tråden. :fart2: Noen syntes tydeligvis at vi hadde hatt for lang pause. 

Anonymkode: 8dd8c...ce5

Hva hva greia med denne blåbærkratt-brukeren og at han ikke kunne nevnes eller at man ikke kunne skrive brukernavnet hans??   Skjønte aldri greia???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...