Gå til innhold

Samme navn som søskenbarn, greit eller ikke greit?


Elena87

Anbefalte innlegg

For noen generasjoner siden stod tradisjoner med fast oppkalling etter besteforeldre sterkt i mange deler av landet (finnes gårdsbruk som ble drevet av f.eks. en Ola og en Peder i annenhver generasjon i hundrevis av år) og da var det gjerne jævlig mange søskenbarn som ble oppkalt etter de samme personene. Så dette er forsåvidt god gammel norsk tradisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og en kusine heter det samme, og vi er jevngamle. Vi begge frydet oss mye over det i barndommen, det var svært stas! :) Vi har et nært forhold, alltid vært mye sammen, og navnet har aldri skapt problemer mellom oss, for familien eller blant venner. Det har kun vært (og er) en morsom og hyggelig ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2017 den 3.37, AnonymBruker skrev:

Veldig upraktisk siden de er jevngamle. 

Anonymkode: fbf2e...535

hvordan kan de være jevngamle når den ene er to år og den andre ikke er født ennå?

 

Her vi bor har de i andre klasse to som heter det samme, de er fra samme storfamilie og går altså i samme klasse på samme skole - fornavn OG Etternavn, det er litt forvirrende og barna kaller dem A1 og A2 :fnise:

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som eier navnet :P 

Anonymkode: 5759a...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har samme fornavn som sin fetter, men ulikt navn nr. 2. Og begge navnene blir brukt på begge. Har faktisk ikke tenkt på det før nå at de har samme fornavn, fordi det er jo kombinasjonen som er navnet deres.

Anonymkode: 7fa1a...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kun gjort det om 

A) felles besteforeldre ikke er aktive i barnas liv (døde, svært eldre, syke) 

Eller

B) to fornavn brukes på ett av barna. Karl Martin og Karl. Eller Karl Martin og Karl Ove. Karl og Karl? Nnn..

Grunnen er at søskenbarn er kanskje ikke så nære, men man samles ofte sammen med felles besteforeldre hos oss, og to med helt like fornavn da ville blitt surrete. I tillegg vil foreldrene ha et barn og en nevø med helt like navn og må da presisere hele tiden hvilken Karl de snakker om. Med to like navn og felles, spreke besteforeldre så ber man om forbyttet julegegaver og surr :P

Med to fornavn, så kjør på! 

Anonymkode: 92c5e...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uproblematisk, så lenge dere er innstilt på at begge navn brukes når alle er samlet. Virker ikke som dere har så nær kontakt heller. 

Anonymkode: fbf95...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Kristian og Hans Martin er for meg to forskjellige navn. Hvis de ofte er sammen og de blir kalt kun "Hans" begge to, så ville jeg nok prøvd å finne på noe annet.

Anonymkode: abaa4...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sterk mening om dette selv om jeg har opplevd noe lignende. Jeg har ingen problemer med det eller ønsker om å høre andres oppfatning om det heller da jeg ikke omgåes familiemedlemmet i særlig grad. Derfor tenker jeg sjelden på det.

Anonymkode: ec502...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 12/03/2017 den 1.28, Elena87 skrev:

Hei. Jeg får en sønn i slutten av April. Navnet jeg har tenkt å ha er Hans Kristian. Barnefar har ei søster, som har en sønn (2år) som heter Hans Martin. 

Jeg har lenge ønsket dette navnet til første fødte, altså ønsket det i hvertfall 5 år. Navnet "Hans" er også familie relatert. 

Vi bor 1,5 t unna hverandre og har ikke nært forhold / god kontakt.

Syntes dere det er greit? 

Helt uproblematisk :) Ser tråden er gammel, men jeg er litt i samme båt, bare at det ikke er dobbeltnavn, så det er kliss likt. Men vi bor på ulike steder og vi foreldrene til barna sees kanskje en gang i året og iblant en gang annethvert år. 

Da går det, tenker jeg. 

Anonymkode: 9dcd5...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter og min niese har samme mellomnavn, går helt fint :P

Anonymkode: f3ad1...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søskenbarnet mitt, som er ti år eldre og bor på en helt annen kant av landet, heter det samme som meg + mellomnavn. Null problem, det verste som har skjedd er at jeg har sagt "ja?" et par ganger for mye på slektstreff. Det tålte jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2017 den 10.41, Carrot skrev:

 

Her vi bor har de i andre klasse to som heter det samme, de er fra samme storfamilie og går altså i samme klasse på samme skole - fornavn OG Etternavn, det er litt forvirrende og barna kaller dem A1 og A2 :fnise:

Da har man jammen meg dårlig fantasi😆 Bor på bygda, og etter at ei som er på min alder som heter det samme som meg giftet seg, fikk hun også mitt etternavn. Det er så upraktisk! Jeg får ofte hennes post, både i postkasse men og interne mail, siden vi begge jobber i kommunen. Jeg får venneforespørsler fra hennes gamle venner på fb, jeg får telefoner som er til henne og har til og med fått lønna hennes en gang😂

Men at to søskenbarn som ikke bor i nærhetenav hverandre og ikke omgås mye deler navn ser jeg ikke store problemer med. Men er etternavnet også likt og særlig om det er uvanelig så burde man for å gjøre det greiest mulig ha forskjellige mellomnavn, slik som TS foreslår.

Anonymkode: 1cd04...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sønnen vår har samme navn som min fetter, som er 5 år eldre enn meg. Grunnen til dette, var rett og slett at det var det eneste guttenavnene vi likte. Vi fant ut at vi bor såpass langt unna hverandre og sees sjelden, OG barnet vårt har et annet etternavn enn min fetter. For å unngå diskusjonene innad i familien, offentliggjorde vi ikke navnet før han var født. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handler mye om dere har mye med hverandre å gjøre. Jeg har søskenbarn som jeg ser toppen en gang i året, og det er dermetd null problem om vi hadde hatt samme navn. 

Anonymkode: 6b5de...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kusinen min har samme navn, dvs jeg har ett dobbeltnavn, og hun har kun det første navnet i mitt dobbeltnavn. Dette er oppkalling fra samme oldemor. Vi har i oppveksten bodd langt fra hverandre og dette har ikke vært no problem. Nå bruker jeg allid hele dobbeltnavnet så det blir liksom ett litt annet navn allikevel. Vi har også forskjellig etternavn. Min datter har også dobbeltnavn, hennes siste navn er samme som datteren til ei god venninne. Vi bor i forskjellige byernå  og barna våres vokser opp i sine byer. Min datters navn er oppkalling, vi har alltid tenkt hun skal ha det navnet, hvis vi fikk en datter. Jeg fortalte min venninne, som allerede hadde fått en datter og brukt det ene navnet i dobbeltnavnet, at vi også kom til å bruke det, og at det var oppkalling, og det var ikke noe probelm for dem. Og når vi nå sees så er det ingen problem. Ser ingen grunn til at dere ikke kan bruke navnet dere øsnker TS, og hvertfall ikke siden de bor langt fra hverandre og dere ikke har mye kontakt. De få gangene dere vil ses i løpet av året kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: 275ce...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok. Kan være litt upraktisk hvis guttene skal tilbringe mye tid sammen, men ellers ok. 

Navnet mitt er akkurat det samme som min far sin søster OG min mor sin søster. Har ingen anelse hva forelde mine tenkte da de valgte navnet mitt :D Men de ble ikke lekekameratene til meg så det gikk ok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusinen min fikk først barn å hun valgte ett ganske vanlig navn som jeg også valgte året etterpå. Det går flere år mellom hver vi møtes så syns ikke det er problematisk. Tror hun derimot syns det var litt dumt at vi valgte samme navn,men det er jo ett helt vanlig navn så hun har ikke enerett på det.

Anonymkode: 9f370...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...