Gå til innhold

Østeuropeere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke et dårlig ord om dem fra min side, men jeg vet at de har et dårlig rykte. Lithauere, polakker osv.... "de er vel her for å stjele".

Jada, der er omreisende bander som ikke har rent mel i posen.

Men så har vi de fleste, som bare vil skape seg et bedre liv i Norge og som integrerer seg.
Jeg har merket meg at mennene ikke er så flinke på å omgås og lære seg språket vårt - ofte er det kona som tar seg av det sosiale, mens mannen jobber masse. Mennene har god arbeidsmoral, kvinnene jobber som oftest det og, men det er de som tar seg av det sosiale, tar med barna på fritidsaktiviteter, blir kjent med de andre mødrene, arrangerer selskap, baker...

Jeg har i alle fall godt inntrykk av det.

Og ingenting er noe problem der, ingen problem at du får sitte på med de - tilbyr seg til og med, om du inviterer til selskap, så har de uoppfordret tatt med seg kake, de spør om barnet vil være med på kino - og ikke tale om at de skal betale for seg selv, nei, ikke noe problem, så kommer barnet glad og lykkelig hjem og har fått kinogodteri osv :)

Et generøst folkeslag vil jeg si.... i alle fall de jeg har møtt.

Hva er deres inntrykk av disse, kjenner du noen? Ofte når man tenker at "alle er tjuvpakk" - så kjenner man ikke en eneste en som faktisk er fra det landet og feier alle under en kam.


Se bare i Danmark, der er svensker ofte upopulære fordi de fester og bråker og lager styr og spetakkell.... har flere ganger blitt spurt om jeg var norsk, også har de vært lettet over at jeg var norsk og ikke svensk.... "De svenskerne liger jeg ikke" :D også har har vi nordmenn som bråker i syden, vi har et dårlig rykte der, selv om de fleste er familiefolk som bare vil kose seg.

 

Anonymkode: 15790...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Østeuropeerne som faktisk bor i Øst-Europa er en helt annen sort enn de som kommer hit. Drar du til Riga, Tallinn eller Vilnius treffer du veldig mange vennlige, velutdannede og skikkelige folk.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det er mange problemer med de som kommer hit. Jeg kjenner Øst-Europeere her som er gode folk, men selv de innrømmer at det er mye dritt.

Anonymkode: 5dab0...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er ei kvinne fra Baltikum. Så vidt meg bekjent er utenlandske kriminelle  nesten utelukkende menn, så hvofor jeg blir sett på som kriminell er en gåte for meg. Kan ikke finne en annen grunn enn at de som sier/tenker det er litt "enkle". Det er mange sykepleiere som blir leid inn fra Polen, Litauen, Latvia osv. Blir de seriøst sett på som "tjuvpakk" alle sammen?

Anonymkode: 9bb0d...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei kvinne fra Baltikum. Så vidt meg bekjent er utenlandske kriminelle  nesten utelukkende menn, så hvofor jeg blir sett på som kriminell er en gåte for meg. Kan ikke finne en annen grunn enn at de som sier/tenker det er litt "enkle". Det er mange sykepleiere som blir leid inn fra Polen, Litauen, Latvia osv. Blir de seriøst sett på som "tjuvpakk" alle sammen?

Anonymkode: 9bb0d...b86

Nei, når det gjelder utenlandske kvinner så er det mest sigøynere som blir sett på som kriminelle, ikke østeuropeere generelt.

Anonymkode: b869d...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, når det gjelder utenlandske kvinner så er det mest sigøynere som blir sett på som kriminelle, ikke østeuropeere generelt.

Anonymkode: b869d...988

Rart, fordi jeg har opplevd å bli kalt det av ei norsk dame som kjente meg og viste veldig godt at jeg ikke er krimiell. Aner ikke hva sånne folk tenker når de gjør det

Anonymkode: 9bb0d...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at polakker kun omgås polakker. Barn/ungdommer også. Synd egentlig 

Anonymkode: 041f8...1bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i en gate me folk fra flere land: tyskere, dansker, venezuelere, bulgarere, rumenere, litauere, estlender, syrere, polakker og noen norske da 😂 En fantastisk miks av hyggelige folk, og jeg har ikke et vondt ord å si om noen av dem. Vi er spesielt knyttet til den ene nabofamilien; vi spiser ofte middag sammen, har reist på ferie sammen, hjelper hverandre med praktiske ting, barnet vårt overnatter der når det selv måtte ønske (de er barnløse), de passer barn ved sykdom (tilbyr selv), har husnøkkel til hverandre hvis det skulle være noe. Dette hadde jeg aldri sett for meg for bare få år siden, og jeg er  glad for å ha blitt kjent med spesielt denne familien

Anonymkode: 616be...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en fra østeuropa.  De har nok fremdeles litt tradisjonelle kjønnsroller (mannen min er et unntak) men det syns jeg vi i norge har også. Som oftest er det kvinner som er prosjektleder i hjemmet og organiserer hverdagen.  

Anonymkode: 7b826...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er de meget familie orienterte og sosiale,  arbeidsomme og hyggelige. Stiller opp for hverandre.  

Anonymkode: 7b826...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg liker de ikke. Bråkete og rotete. Tar mye plass! 

Anonymkode: e2a9d...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til når guttene opererer i flokk, men har egentlig bare godt å si om mange av de jeg har møtt. Ei av mine bestevenninner var Ukrainsk, hun døde i fjor av kreft og jeg tenker på henne hver dag :hjerte:

Hvis et land skiller seg litt negativt ut er det Lithauen. De jeg har møtt fra Lithauen er litt ubehaglige.

Så har jeg hørt at russere kan være frekke turister i utlandet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en fra øst-europa som er min forelder :P Snakker språket og har alltid vært i jobb. Veldig snill og grei mot alle. Har også et vennepar fra Litauen. Begge snakker norsk og er ikke noe annerledes enn nordmenn flest. Samme med de jeg kjenner fra Latvia, Estland og Polen. 

Anonymkode: 0a295...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

De er hyggelige folk,men ganske reerverte. Ikke så ulike nordmenn i så henseende :-) Liker best å være med sine,og ikke så sosiale. Men de har de høy arbeidsmoral,og lite tull med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.2.2017 den 8.05, AnonymBruker skrev:

Ikke et dårlig ord om dem fra min side, men jeg vet at de har et dårlig rykte. Lithauere, polakker osv.... "de er vel her for å stjele".

Jada, der er omreisende bander som ikke har rent mel i posen.

Men så har vi de fleste, som bare vil skape seg et bedre liv i Norge og som integrerer seg.
Jeg har merket meg at mennene ikke er så flinke på å omgås og lære seg språket vårt - ofte er det kona som tar seg av det sosiale, mens mannen jobber masse. Mennene har god arbeidsmoral, kvinnene jobber som oftest det og, men det er de som tar seg av det sosiale, tar med barna på fritidsaktiviteter, blir kjent med de andre mødrene, arrangerer selskap, baker...

Jeg har i alle fall godt inntrykk av det.

Og ingenting er noe problem der, ingen problem at du får sitte på med de - tilbyr seg til og med, om du inviterer til selskap, så har de uoppfordret tatt med seg kake, de spør om barnet vil være med på kino - og ikke tale om at de skal betale for seg selv, nei, ikke noe problem, så kommer barnet glad og lykkelig hjem og har fått kinogodteri osv :)

Et generøst folkeslag vil jeg si.... i alle fall de jeg har møtt.

Hva er deres inntrykk av disse, kjenner du noen? Ofte når man tenker at "alle er tjuvpakk" - så kjenner man ikke en eneste en som faktisk er fra det landet og feier alle under en kam.


Se bare i Danmark, der er svensker ofte upopulære fordi de fester og bråker og lager styr og spetakkell.... har flere ganger blitt spurt om jeg var norsk, også har de vært lettet over at jeg var norsk og ikke svensk.... "De svenskerne liger jeg ikke" :D også har har vi nordmenn som bråker i syden, vi har et dårlig rykte der, selv om de fleste er familiefolk som bare vil kose seg.

 

Anonymkode: 15790...b65

Du skriver jo bare negative ting om den uansett så... "Ikke et dårlig ord om dem i fra min side..." Ehm... :ler: 
Dem jobber ofte her vet jeg... 

Anonymkode: 8e79d...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har møtt fra Polen har nesten vært for ordentlige. Skikkelige, tradisjonelle familiefolk med en arbeidsmoral som ikke hører hjemme her i landet. :P

Latviske menn har jeg dårlig erfaring med.

Anonymkode: 3e356...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 17.2.2017 den 8.05, AnonymBruker skrev:

Ikke et dårlig ord om dem fra min side, men jeg vet at de har et dårlig rykte. Lithauere, polakker osv.... "de er vel her for å stjele".

Jada, der er omreisende bander som ikke har rent mel i posen.

Men så har vi de fleste, som bare vil skape seg et bedre liv i Norge og som integrerer seg.
Jeg har merket meg at mennene ikke er så flinke på å omgås og lære seg språket vårt - ofte er det kona som tar seg av det sosiale, mens mannen jobber masse. Mennene har god arbeidsmoral, kvinnene jobber som oftest det og, men det er de som tar seg av det sosiale, tar med barna på fritidsaktiviteter, blir kjent med de andre mødrene, arrangerer selskap, baker...

Jeg har i alle fall godt inntrykk av det.

Og ingenting er noe problem der, ingen problem at du får sitte på med de - tilbyr seg til og med, om du inviterer til selskap, så har de uoppfordret tatt med seg kake, de spør om barnet vil være med på kino - og ikke tale om at de skal betale for seg selv, nei, ikke noe problem, så kommer barnet glad og lykkelig hjem og har fått kinogodteri osv :)

Et generøst folkeslag vil jeg si.... i alle fall de jeg har møtt.

Hva er deres inntrykk av disse, kjenner du noen? Ofte når man tenker at "alle er tjuvpakk" - så kjenner man ikke en eneste en som faktisk er fra det landet og feier alle under en kam.


Se bare i Danmark, der er svensker ofte upopulære fordi de fester og bråker og lager styr og spetakkell.... har flere ganger blitt spurt om jeg var norsk, også har de vært lettet over at jeg var norsk og ikke svensk.... "De svenskerne liger jeg ikke" 😄 også har har vi nordmenn som bråker i syden, vi har et dårlig rykte der, selv om de fleste er familiefolk som bare vil kose seg.

 

Anonymkode: 15790...b65

Jeg har inntrykk av at de lyver og ikke er så veldig inn i den norske kulturen. Hører ofte om østeuropeere at de lyver veldig mye og er sky. At de liker seg bare med sine egne. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest i avisen at de ikke lar seg integrere og at folk har sett seg lei på det. Tror det stemmer at de jobber mye mens konene venter på de i hjemlandet og går hjemme med alle barna. :) 

Går nesten ikke an å bli kjent med de fordi de jobber sinnsykt mye, også drikker de også drar de tilbake til øst-Europa. :) Sikkert litt fordomsfullt å tro at de lyver og stjeler men alle vet at ikke alle de er like. 

Mange flyttet tilbake til øst Europa etter de har tjent seg opp penger i Norge og noen få blir visst igjen. Aner ikke om alt stemmer 100%. 

Anonymkode: 71c47...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.4.2017 den 1.05, Gjest NotNaomi skrev:

De er hyggelige folk,men ganske reerverte. Ikke så ulike nordmenn i så henseende 🙂 Liker best å være med sine,og ikke så sosiale. Men de har de høy arbeidsmoral,og lite tull med de.

Ja. Tror det er riktig. 

Anonymkode: 71c47...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også sender de masse penger til konene sine og til hjemlandet visst nok. Sto i avisene. 

Anonymkode: 71c47...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har inntrykk av at de lyver og ikke er så veldig inn i den norske kulturen. Hører ofte om østeuropeere at de lyver veldig mye og er sky. At de liker seg bare med sine egne. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest i avisen at de ikke lar seg integrere og at folk har sett seg lei på det. Tror det stemmer at de jobber mye mens konene venter på de i hjemlandet og går hjemme med alle barna. :) 

Går nesten ikke an å bli kjent med de fordi de jobber sinnsykt mye, også drikker de også drar de tilbake til øst-Europa. :) Sikkert litt fordomsfullt å tro at de lyver og stjeler men alle vet at ikke alle de er like. 

Mange flyttet tilbake til øst Europa etter de har tjent seg opp penger i Norge og noen få blir visst igjen. Aner ikke om alt stemmer 100%. 

Anonymkode: 71c47...68c

Dette er merkelig, har ikke sett spesielt mange artikler om integrering av polakker osv. Kan du gi noen link?

Anonymkode: 9bb0d...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er merkelig, har ikke sett spesielt mange artikler om integrering av polakker osv. Kan du gi noen link?

Anonymkode: 9bb0d...b86

Bare søk på intergrering av utlendinger det (selvom det sikkert ikke bare handler om østeuropeere). Integrering er en ting og bosetting er en annen ting. :) 

Anonymkode: 71c47...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...