Gå til innhold

Sikring av små barn i passasjersetet foran.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å sitte foran i bilen gjør jo at en blir veldig utsatt barn som voksen og jeg synes det er veldig lett å finne god informasjon og kilder på hvorfor det er farlig å kjøre med barn foran + airbag og hvorfor barn bør sitte bakovervendt. Men når det kommer til å sette et barn (ikke baby, men under 4 år) _foran_ i bilen forovervendt uten airbag så synes jeg det er vanskelig å finne noen klare svar. Det må  vel være enda verre å ha barnet forovervendt når det er så lite at airbag ikke kan være aktiv foran i bilen enn det er å sitte forovervendt bak i bilen (noe som også kommer veldig tydelig frem overalt at frarådes før 4 år)

Jeg mener at det er 'ille nok' at barnet må sitte foran hvis det ikke er noen andre alternativer at bakovervendt bør være selvsagt. 

Takker for innspill:)

 

Anonymkode: 252b9...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et godt spørsmål.

I motsetning til populær oppfatning, er forsetet et utmerket sted for et barn så lenge airbagen er deaktivert. Dashboard , eller hva som er på innsiden, er det sterkeste punktet i en bil. 75% av alle ulykker kommer forfra. Studier viser at det å ha barnet i forsetet er mindre distraherende enn baksetet.

Volvo oppgir også veldig tydelig at forsetet er like trygt som baksetet for bilseter. Sverige studier viser at du bør la barnet ditt i en baksetet til fylte 4 uansett om det er foran eller bak.

Bruke forsetet for en bakovervendt barn er praktisk og svært trygt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brent oss på å ha forovervendte barn i forsetet.. Barnet, som tilsynelatende er svært lite impulsiv til å være 5 år og aldri har gjort noe lignende tidligere, grep tak i girspaken under kjøring og fikk skiftet gir (automat). Det gikk fint, men ble dyrt! 

Kunne like gjerne vært rattet, barnet er nå godt plassert i baksetet til minst det blir myndig 😉 

Anonymkode: 6ea3a...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DeliciouslyMalicio skrev:

Dette er et godt spørsmål.

I motsetning til populær oppfatning, er forsetet et utmerket sted for et barn så lenge airbagen er deaktivert. Dashboard , eller hva som er på innsiden, er det sterkeste punktet i en bil. 75% av alle ulykker kommer forfra. Studier viser at det å ha barnet i forsetet er mindre distraherende enn baksetet.

Volvo oppgir også veldig tydelig at forsetet er like trygt som baksetet for bilseter. Sverige studier viser at du bør la barnet ditt i en baksetet til fylte 4 uansett om det er foran eller bak.

Bruke forsetet for en bakovervendt barn er praktisk og svært trygt.

Ja er det lov? 

 

Hvorfor har du forresten slike briller?

Anonymkode: 2afb7...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte foran i bilen gjør jo at en blir veldig utsatt barn som voksen og jeg synes det er veldig lett å finne god informasjon og kilder på hvorfor det er farlig å kjøre med barn foran + airbag og hvorfor barn bør sitte bakovervendt. Men når det kommer til å sette et barn (ikke baby, men under 4 år) _foran_ i bilen forovervendt uten airbag så synes jeg det er vanskelig å finne noen klare svar. Det må  vel være enda verre å ha barnet forovervendt når det er så lite at airbag ikke kan være aktiv foran i bilen enn det er å sitte forovervendt bak i bilen (noe som også kommer veldig tydelig frem overalt at frarådes før 4 år)

Jeg mener at det er 'ille nok' at barnet må sitte foran hvis det ikke er noen andre alternativer at bakovervendt bør være selvsagt. 

Takker for innspill:)

 

Anonymkode: 252b9...84e

Her er du ikke oppdatert på korrekt info. Vi har premature barn med spesielle behov. Når vi var to i bilen kunne den som ikke kjørte holde øye med barna. Men når den ene av oss kjørte alene ville vi ikke ha tilstrekklig oversikt over det sykeste barnet når de satt i baksetet bakovervendt. Fra lege på sykehuset og andre fikk vi aksept på at det er helt ok å deaktivere airbaggen frem og å ha bakovervendt stol i passasjersetet foran. Der er ingen sikkerhetsmessig forskjell på å ha godkjent stol foran eller bak i bilen, det avgjørende er nemlig hva som eventuelt skjer, og hvor en eventuell annen bil treffer ved kollisjon. 

Når barna har blitt større er de plassert, fortsatt bakovervendt, i baksetet.

Anonymkode: d8270...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Volvo mener det er like trygt i forsetet som bak, men jeg har ennå ikke sett skikkelig dokumentasjon på at det stemmer. Frontkollisjoner er dessuten de farligste kollisjonene. Barn har det tryggest i baksetet og det aller sikreste setet er i midten bak. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Forovervendt i forsetet på et lite barn (uansett om det er koblet ut airbag) burde vel ikke være lov?

Anonymkode: 252b9...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikke burde være lov, men det er nok det. Det er en viss forskjell mellom påbudt bilsikring og anbefalt bilsikring og det er synd at så mange foreldre er mer opptatt av hva som er ulovlig enn hva som er tryggest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del er det lettere å forklare til andre som vil kjøre med barna men ikke vet så mye eller bryr seg så mye om sikring i bil, som tenker at det er så liten sannsynlighet for at det ene eller andre skal skje osv. Spesielt når det er noen man ikke kan bestemme over eller sette begrensinger for med mindre noe er ulovlig da.

Anonymkode: 252b9...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For egen del er det lettere å forklare til andre som vil kjøre med barna men ikke vet så mye eller bryr seg så mye om sikring i bil, som tenker at det er så liten sannsynlighet for at det ene eller andre skal skje osv. Spesielt når det er noen man ikke kan bestemme over eller sette begrensinger for med mindre noe er ulovlig da.

Anonymkode: 252b9...84e

Det er sant, Det hender rett som det er at jeg opplever at folk vil kjøre barna mine på en ikke bare uforsvarlig, men direkte ulovlig, måte (f.eks. da mor til en av eldstes venner ville kjøre ham hjem sittende i setet uten noen form for ekstra bilsikring, da var han 4 år). For dem som er så til de grader uopplyst er det enklere å bare si at det faktisk er ulovlig. Men nå tenkte jeg mest på foreldre som kjører sine egne barn, og som åpenbart vet hva som er tryggest og anbefalt, men som likevel velger annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forovervendt i forsetet på et lite barn (uansett om det er koblet ut airbag) burde vel ikke være lov?

Anonymkode: 252b9...84e

Fremovervendt på et barn under 4-5 burde ikke vært lov, punktum. Min mening. Men nå er det nå en gang det. Og det er like trygt i forsetet som i baksetet, med utkoblet airbag. Kreftene som påvirker passasjerer er like store bak som foran i en kræsj. Og sjansen for at man kræsjer såpass at hele fronten trykkes inn på setene foran er liten (forutsatt at man har en nyere bil), og kræsjer man såpass med et fremovervendt lite barn så vil sjansen være stor for at barnet uansett ville dødd av bare kreftene på nakke og kropp, også i baksetet. 

Anonymkode: 96363...264

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så mange biler med Isofix i forsetet? Hva slags bilstoler brukes da på barna under 18 kilo som skal være bakovervendt i forsetet (ikke at jeg synes det er noe god ide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Det er da ikke så mange biler med Isofix i forsetet? Hva slags bilstoler brukes da på barna under 18 kilo som skal være bakovervendt i forsetet (ikke at jeg synes det er noe god ide).

Vanlige bakovervendte stoler som festes med belter og stropper og/eller støtteben. Ikke alle biler som har IsoFix i baksetet heller, da bruker man beltefestede stoler. 

Anonymkode: 96363...264

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.3.2017 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Vanlige bakovervendte stoler som festes med belter og stropper og/eller støtteben. Ikke alle biler som har IsoFix i baksetet heller, da bruker man beltefestede stoler. 

Anonymkode: 96363...264

Flott, bare at jeg har aldri sett biler hvor man kan feste med belter en bakovervendt stol på frontsetet. Altså, jeg har aldri sett en bil som har mekanismen under hanskerommet. Kan du gi meg eksempler på merker og modeller som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Drizzt skrev:

Flott, bare at jeg har aldri sett biler hvor man kan feste med belter en bakovervendt stol på frontsetet. Altså, jeg har aldri sett en bil som har mekanismen under hanskerommet. Kan du gi meg eksempler på merker og modeller som har det?

Jeg forstår ikke hvilken mekanisme du er ute etter? Vi har hatt bakovervendt barnesete i forsetet både på Volv og andre biler. Setet festes med sikkerhetsselen eller at airbag er koblet ut. Der er ingen lover som forbyr dette, og det er heller ingen tester som sier at forsetet er mindre eller mer sikkert enn baksetet. Det hele kommer an på hva som skjer og hvordan det skjer, dersom en kommer i en ulykke. 

Merk og at isofix festene på flere av best itest setene i tester har røket. Det er derfor anbefalt å alltid bruke sikkerhetssele i tillegg til isofix, uansett plassering i bilen. 

Anonymkode: d8270...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Flott, bare at jeg har aldri sett biler hvor man kan feste med belter en bakovervendt stol på frontsetet. Altså, jeg har aldri sett en bil som har mekanismen under hanskerommet. Kan du gi meg eksempler på merker og modeller som har det?

Er det stroppene du mener? De festes under setet. Støttebenet ned på gulvet. Stolen festes med 3-punktsbeltet slik som i baksetet. 

http://www.britax.no/media/3159/150108__multi_tech_ii_gb_dk_se_no_fi_de_fr.pdf

Hvis du ser på linken, side 13 på engelsk, side 61 på norsk, så ser du hvordan stroppene festes i forsetet. Dette er for setet vi hadde, Britax Multi-Tech, men det er nok ganske likt for de fleste med slike stropper. 

Anonymkode: 96363...264

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hatt setet både i liten Audi, Volvo stasjonsvogn, Golf og en stor SUV jeg ikke husker merket på nå, festet på samme måte. (Også i baksetet med stroppene festet til førersetet.) Og setet står bom fast, ingen bevegelse verken sideveis eller frem og tilbake, så lenge det er festet skikkelig.

Anonymkode: 96363...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2017 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvilken mekanisme du er ute etter? Vi har hatt bakovervendt barnesete i forsetet både på Volv og andre biler. Setet festes med sikkerhetsselen eller at airbag er koblet ut. Der er ingen lover som forbyr dette, og det er heller ingen tester som sier at forsetet er mindre eller mer sikkert enn baksetet. Det hele kommer an på hva som skjer og hvordan det skjer, dersom en kommer i en ulykke. 

Merk og at isofix festene på flere av best itest setene i tester har røket. Det er derfor anbefalt å alltid bruke sikkerhetssele i tillegg til isofix, uansett plassering i bilen. 

Anonymkode: d8270...483

Jeg mente hvis man skal feste bakovervendt bilstol som denne på frontsetet. Hvor fester man de ekstra beltene? Se fra 2:40 og videre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg mente hvis man skal feste bakovervendt bilstol som denne på frontsetet. Hvor fester man de ekstra beltene? Se fra 2:40 og videre

 

 

Se posten min over. De festes under setet. 

Anonymkode: 96363...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er video også: 

 

Anonymkode: 96363...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...