Gå til innhold

Hvor går grensen? Når er man utro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig bare på hva dere mener er utroskap, og hvor grensen går. Er det utroskap om man snakker med andre på nett? Tinder/snap osv? Eller er det ikke før man er fysisk utro med noen? Kyssing/berøring/sex etc? 

Anonymkode: 2300c...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er i tvil og må spør så ja da er du utro

Anonymkode: fd570...55d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ingen eksakt fasit for det. Blir vel opp til hver og en. Ulike forhold, forskjellige grenser. 

Jeg tenker utroskaps-grensen går der hvor du har krysset linjen for hva du tør fortelle/være åpen om med din partner og ikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg aldri egentlig tenkt på grensene for utroskap som så viktige, men heller på hvorvidt man beveger seg ut mot de grensene for å se hvor de går og for å teste om man kan strekke de, eller om man beveger seg inn mot den midten som vi kan kalle trofasthet og som er det som skaper et forhold.

Med en gang man beveger seg utover, er man i feil retning. Da spiller det ikke så stor rolle om man har krysset en eller to eller tre grenser. Man er uansett på feil spor, og man tar ikke lengre sin del av ansvaret for forholdet.

Så hvorfor i det hele tatt gjøre det? Enten er man i et forhold, eller så er man ikke det. Er du i et forhold, så ta ansvar for det og beveg deg mot midten!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ærlig talt ikke spørre andre om hva utroskap er for noe, da grensen for utroskap er høyst personlig og veldig individuell.

Anonymkode: 1301b...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, a l'orange skrev:

For min del har jeg aldri egentlig tenkt på grensene for utroskap som så viktige, men heller på hvorvidt man beveger seg ut mot de grensene for å se hvor de går og for å teste om man kan strekke de, eller om man beveger seg inn mot den midten som vi kan kalle trofasthet og som er det som skaper et forhold.

Med en gang man beveger seg utover, er man i feil retning. Da spiller det ikke så stor rolle om man har krysset en eller to eller tre grenser. Man er uansett på feil spor, og man tar ikke lengre sin del av ansvaret for forholdet.

Så hvorfor i det hele tatt gjøre det? Enten er man i et forhold, eller så er man ikke det. Er du i et forhold, så ta ansvar for det og beveg deg mot midten!

Er bare enig. Jeg orker ikke å komplisere utroskap noe særlig, man vet veldig godt når man er utro. Man går bak ryggen på partneren sin. 

Anonymkode: 1f209...0fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er utroskap kyss, sex og seksuell berøring. Det betyr ikke at jeg hadde syntes det var greit om samboeren fortsatt hadde tinder eller flørtet med andre damer (over tekst eller face2face), men jeg ser ikke på det som utroskap. Det er dermed lettere å tilgi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Inwe skrev:

For meg er utroskap kyss, sex og seksuell berøring. Det betyr ikke at jeg hadde syntes det var greit om samboeren fortsatt hadde tinder eller flørtet med andre damer (over tekst eller face2face), men jeg ser ikke på det som utroskap. Det er dermed lettere å tilgi

Enig med deg.

"Alt du ikke kan gjøre foran partneren" kan inkludere å spise skammelig mye sjokolade eller oppføre seg skikkelig tullete med venninner på vorspiel...

At grensen er "helt individuell" er også bare tull. Tror ikke det gagner noe eller noen å vanne ut begrepet utroskap.

Hvis noen forteller deg "min mann var utro", tenker du vel ikke "ånei, han sendte sikkert veldig mange snaps til noen". Betydningen av et slikt utsagn er enkelt og greit at han har ligget med noen andre. Tror du skal lete lenge etter noen som tolker det annerledes...

Selvfølgelig finnes det mange andre ting en partner gjør, som man ikke liker. Chatter for mye med andre damer, flørter ute på byen, kjefter for mye på ungene, griser på kjøkkenet, forteller intime detaljer fra sexlivet til kompisene.... Dårlig oppførsel på ulikt vis, men ikke utroskap.

Anonymkode: b4c3a...ff0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg.

"Alt du ikke kan gjøre foran partneren" kan inkludere å spise skammelig mye sjokolade eller oppføre seg skikkelig tullete med venninner på vorspiel...

At grensen er "helt individuell" er også bare tull. Tror ikke det gagner noe eller noen å vanne ut begrepet utroskap.

Hvis noen forteller deg "min mann var utro", tenker du vel ikke "ånei, han sendte sikkert veldig mange snaps til noen". Betydningen av et slikt utsagn er enkelt og greit at han har ligget med noen andre. Tror du skal lete lenge etter noen som tolker det annerledes...

Selvfølgelig finnes det mange andre ting en partner gjør, som man ikke liker. Chatter for mye med andre damer, flørter ute på byen, kjefter for mye på ungene, griser på kjøkkenet, forteller intime detaljer fra sexlivet til kompisene.... Dårlig oppførsel på ulikt vis, men ikke utroskap.

Anonymkode: b4c3a...ff0

Du bestemmer ikke over andre menneskers grenser for hva som er utroskap for dem. 

Anonymkode: c0f65...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Inwe skrev:

For meg er utroskap kyss, sex og seksuell berøring. Det betyr ikke at jeg hadde syntes det var greit om samboeren fortsatt hadde tinder eller flørtet med andre damer (over tekst eller face2face), men jeg ser ikke på det som utroskap. Det er dermed lettere å tilgi

Der tror jeg du hadde forandret mening hvis du hadde opplevd ordentlig emosjonelt utroskap. Ikke at samboeren "fortsatt hadde tinder eller flørtet med andre damer", men at han innledet et dypt følelsesmessig forhold til en annen kvinne. La oss si noe som starter som en kollega eller venninne. Så begynner din mann og denne kvinnen for fortro seg med hverandre hver eneste daged dype ting han ikke forteller deg, kanskje til og med personlige ting han har problemer med OM deg. Kvinnen trøster han og fortror seg tilbake. De begynner å tilbringe mer tid sammen. Han begynner å glede seg til hver gang han skal forlate deres felles hjem og dra dit han vet hun er. Hans lykke begynner å forflytte fokus til når han er sammen med henne. De snakker om disse følelsene de har for hverandre. At de er forelsket. Hvor mye han skulle ønske at han traff henne før deg, eller at han bare kunne gå i fra deg for å være med henne. De snakker om en framtid sammen. Skriver meldinger med hverandre hver eneste dag, hundrevis av intime, flørtende, seksuelle eller personlige meldinger. Kanskje gjør han det til og med hjemme når du sitter like ved siden av han, helt uvitende. Men det er aldri noe fysisk. Likevel elsker han henne. Og alt er bak din rygg. 

Hadde du opplevd noe slikt, tørr jeg vedde på at du hadde sett på det som et svik og utroskap. 

Min mann var både fysisk og emosjonelt utro med en kvinne, de hadde rett og slett et forhold kan man si. Det er ingen tvil og hva som var det vondeste for meg, og det var ikke den fysiske delen av utroskapen! 

Anonymkode: 10221...4f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer egentlig bare på hva dere mener er utroskap, og hvor grensen går. Er det utroskap om man snakker med andre på nett? Tinder/snap osv? Eller er det ikke før man er fysisk utro med noen? Kyssing/berøring/sex etc? 

Anonymkode: 2300c...bb8

Når man går inn på sider som er brukt for sjekking. Det er utroskap. Fysisk utroskap er noe annet, kyssing, klåing og sex. 

Anonymkode: 6767d...2ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg.

"Alt du ikke kan gjøre foran partneren" kan inkludere å spise skammelig mye sjokolade eller oppføre seg skikkelig tullete med venninner på vorspiel...

At grensen er "helt individuell" er også bare tull. Tror ikke det gagner noe eller noen å vanne ut begrepet utroskap.

Hvis noen forteller deg "min mann var utro", tenker du vel ikke "ånei, han sendte sikkert veldig mange snaps til noen". Betydningen av et slikt utsagn er enkelt og greit at han har ligget med noen andre. Tror du skal lete lenge etter noen som tolker det annerledes...

Selvfølgelig finnes det mange andre ting en partner gjør, som man ikke liker. Chatter for mye med andre damer, flørter ute på byen, kjefter for mye på ungene, griser på kjøkkenet, forteller intime detaljer fra sexlivet til kompisene.... Dårlig oppførsel på ulikt vis, men ikke utroskap.

Anonymkode: b4c3a...ff0

Jeg er enig i dette. Når man snakker om utroskap er det sex man mener. Men det betyr ikke at alle forstadier ikke kan være definert av et par som uakseptable.

Og hva man mener er å gå over streken må det enkelte par definere. Selv er jeg nokså liberal her, tror jeg. Hadde mannen min kysset en annen hadde jeg blitt sur, men ikke tatt helt av. Jeg hadde først og fremst lurt på hvorfor han gjorde det, og om dette var noe han trodde ville gjenta seg. Og så ville jeg forsøkt å definere svakhetene i forholdet vårt ut fra svarene jeg fikk. Men dette er en avsporing, forsåvidt.

Anonymkode: d9367...5fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis alle hadde levd etter dette ordtaket: "Ikke gjør mot andre, det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg" så hadde kanskje "ting" blitt satt mer i perspektiv.
Hvis du ikke synes det er greit at samboer flørter på nett, så ikke gjør det selv. Du vet selv hvor grensen din går for hva du synes er ok å leve med. Snu situasjonen mot deg selv før du gjør noe. Gjør samboeren det du har lyst til å gjøre, må du være sikker på at du ikke reagerer negativt på det han/hun gjør, før du selv gjør det. 
Min personlige mening er at når en er i et forhold, så holder en seg til den ene uten å ha tanke for å "oppsøke" situasjoner som kan såre den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chauve-Souris
9 timer siden, a l'orange skrev:

For min del har jeg aldri egentlig tenkt på grensene for utroskap som så viktige, men heller på hvorvidt man beveger seg ut mot de grensene for å se hvor de går og for å teste om man kan strekke de, eller om man beveger seg inn mot den midten som vi kan kalle trofasthet og som er det som skaper et forhold.

Med en gang man beveger seg utover, er man i feil retning. Da spiller det ikke så stor rolle om man har krysset en eller to eller tre grenser. Man er uansett på feil spor, og man tar ikke lengre sin del av ansvaret for forholdet.

Så hvorfor i det hele tatt gjøre det? Enten er man i et forhold, eller så er man ikke det. Er du i et forhold, så ta ansvar for det og beveg deg mot midten!

Helt enig med det du skriver her, veldig fin måte å se på det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, a l'orange skrev:

For min del har jeg aldri egentlig tenkt på grensene for utroskap som så viktige, men heller på hvorvidt man beveger seg ut mot de grensene for å se hvor de går og for å teste om man kan strekke de, eller om man beveger seg inn mot den midten som vi kan kalle trofasthet og som er det som skaper et forhold.

Med en gang man beveger seg utover, er man i feil retning. Da spiller det ikke så stor rolle om man har krysset en eller to eller tre grenser. Man er uansett på feil spor, og man tar ikke lengre sin del av ansvaret for forholdet.

Så hvorfor i det hele tatt gjøre det? Enten er man i et forhold, eller så er man ikke det. Er du i et forhold, så ta ansvar for det og beveg deg mot midten!

Jeg synes også dette er godt tenkt og skrevet.

Og det er en tankegang som er gyldig for veldig mye mer enn utroskap, for det finnes mange måter å bevege seg utover på. Selv har jeg opplevd svik jeg syntes var verre enn utroskap, for eksempel. Og dessverre er det slik at dersom den ene parten fjerner seg fra forholdet, så er det også lettere for den andre parten å gjøre det. Men det er ikke sikkert de gjør det på samme måte. Jeg har mang en gang undret meg over at utroskap for mange er en så glassklar grunn til brudd, mens veldig mange andre svik ikke er det - selv om de kan oppleves vel så alvorlige. Hadde jeg forelsket meg i en annen mann rett etter mannen min sviktet meg, kunne jeg vært utro, tror jeg, for forholdet vårt stod så svakt at jeg ikke følte noe ansvar for det lenger. I en annen fase? Aldri i verden. Så utroskap oppstår ikke (i hvert fall ikke alltid) i et vakuum. Derfor synes jeg som sagt det er rart at det fysiske sviket blir sett på som verst. Avsporing igjen, dette, men jeg er altså enig.

Anonymkode: d9367...5fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...