Gå til innhold

Hvor mye kalorier har du forbrent etter 30 minutter på tredemølla?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Cata skrev:

Høres litt merkelig ut. Jeg pleier komme til ca. 100  kcal forbrukt på en 10 minutters oppvarmingsøkt (på tredemølledisplayet). 

Jeg forbrenner 300 kcal på 30 min ute. Da løper jeg nesten fem kilometer....

Anonymkode: 668a8...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Fortsetter under...

Jeg gikk i bra tempo på mølla i 22 minutter. Og forbrente 63 kcal..Er ikke det veldig lite? Jeg hadde seks kilometer  i timen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige økt på 30 min var jeg på 270 kcal (i følge klokken da). Da hadde jeg pace rundt 8, men det er gjennomsnitt, løp intervaller. 

Anonymkode: 48801...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Walking Pad  viser kanskje mindre kaloriforbruk? På senteret  viser 20 min gange ca. 100 kcal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2017 den 20.40):

Eg har en venninne som både titt og ofte legger ut bilder fra treningsstudiet, og da som regel av displayet på tredemøllen. Dette er skrytebilder av typen " Se så flink jeg har vært", "Hard treningsøkt" osv. Det jeg stusser over er at bildene viser at hun har jogget rundt 30 minutter, men har forbrent kun 160- 170 kcal. Altså.. dette kan vel ikke en gang kalles trening? Blir man i det heletatt svett?

I løpet av 30 minutter på tredemøllen har jeg forbrent minst 400 kcal, ofte er jeg oppe i 500 kcal, og jeg anser ikke meg selv å være i spesielt god form heller.

Etter 30 minutter på tredemøllen, hvor mye har du forbrent?

Anonymkode: d8993...2fa

Hvordan vet du hvor mye du forbrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2017 den 17.25):

Jeg løp 5km på mølla i dag, ca 28 min. Jeg forbrente da 328 kcal ifølge pulsklokke + belte. Løp med gj.snittspuls på 186(har latterlig høy puls når jeg løper, ligger stort sett alltid i sone 5). Veier 60kg.

Anonymkode: 57f24...413

Du har nok høyere makspuls enn du tror. Ganske ekstremt å ligge i sone 5 i 30 minutter, så du bør nok ta en ny makspuls-test. 

Anonymkode: 20971...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forbrenner ca 450 kcal når jeg løper i 30-40 minutt 🙂 Mulig man forbrenner mer når man løper ute istedefor å bruke tredemølla 🤷‍♀️

Anonymkode: 93c54...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriestimater på apparatene er en vits. Det samme gjelder pulsklokkene, de bommer dog mindre enn apparatene.

Anonymkode: 104b6...5b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forbrenner ca 450 kcal når jeg løper i 30-40 minutt 🙂 Mulig man forbrenner mer når man løper ute istedefor å bruke tredemølla 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier forbrent på trening spiller ingen rolle hvis du spiser en sjokkis for å føle deg bra etterpå. Gå ned i vekt er 90% kosthold.

Anonymkode: 4a89d...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx said:

Det aner vi kort sagt ikke. Hverken hvor mye energi maten gir eller hvor mye vi forbrenner. Å se på displayet på en tredemølle eller lese på baksiden av en sjokolade er helt unyttig. I beste fall et svært grovt estimat. Det eneste vi kan vite med sikkerhet er om energibalansen er positiv, negativ, eller nøytral, ved å veie oss (og vekta viser heller ikke om vekten består av muskler, fett eller vann).

Anonymkode: 2441a...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det aner vi kort sagt ikke. Hverken hvor mye energi maten gir eller hvor mye vi forbrenner. Å se på displayet på en tredemølle eller lese på baksiden av en sjokolade er helt unyttig. I beste fall et svært grovt estimat. Det eneste vi kan vite med sikkerhet er om energibalansen er positiv, negativ, eller nøytral, ved å veie oss (og vekta viser heller ikke om vekten består av muskler, fett eller vann).

Det er nyttig å lese på baksiden av en sjokolade, for man kan beregne antall kalorier i mat. Det er derimot verre med å beregne hvor mye vi forbrenner på fysisk aktivitet, som du påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved maks puls på mølla, forbrant jeg 10kcal/min. Det gir 300 kcal/30min, men det tempoet klarte jeg ikke å holde så lenge. Det pleide å være på rundt 200 kcal/30min. Brukte pulsklokke. Den på tredemølla viste langt mer.
Var da 60-65 kg. 

Anonymkode: 18f16...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, jabx said:

Det er nyttig å lese på baksiden av en sjokolade, for man kan beregne antall kalorier i mat.

I svært liten grad.

Ta en kartong melk for eksempel. Du kan lese på den og tro at du vet hvor mye energi den vil gi. Men det kommer helt an på hvor mye laktase du har i magen. Er du helt laktoseintolerant vil det gi ekstremt lite energi, fordi melka går rett gjennom. Har du mye laktase kan du nyttiggjøre deg all energien fra melkesukkeret. Det er store forskjeller på hvor mye laktase folk har.

Så det er bare ett eksempel på hvor lite det oppførte kaloriinnholdet forteller oss.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbrenner 400 til 450 kcal på en halvtime, men jeg er mann på ca 80 kg. Da løper jeg noe over 5 km på en vanlig joggetur.

Jeg tenker at en kvinne på 52kg  som forbrenner 500 kcal på 30 min enten løper veldig fort. (For all del: Mange kvinner er mye raskere enn meg). Eller så er målingen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De viser nok alt for mye. Det ligger sikkert på 250 kcal. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er mann, 85 kg og trent. 
rask gange på turer ute (8:30 per km) så forbrenner jeg ca 530 kcal på 6 km (ca 51 minutt)

rundt det samme på tung styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akay skrev (19 minutter siden):

Jeg er mann, 85 kg og trent. 
rask gange på turer ute (8:30 per km) så forbrenner jeg ca 530 kcal på 6 km (ca 51 minutt)

rundt det samme på tung styrketrening.

Det høres veldig mye ut. Jeg har en app i Vektklubb. Den viser 200 kcal på 30 min. Men det er lite. Og det er rask gange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved maks puls på mølla, forbrant jeg 10kcal/min. Det gir 300 kcal/30min, men det tempoet klarte jeg ikke å holde så lenge. Det pleide å være på rundt 200 kcal/30min. Brukte pulsklokke. Den på tredemølla viste langt mer.
Var da 60-65 kg. 

Anonymkode: 18f16...912

Hvordan vet du hvor mange kalorier som ble forbrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svært liten grad.

Ta en kartong melk for eksempel. Du kan lese på den og tro at du vet hvor mye energi den vil gi. Men det kommer helt an på hvor mye laktase du har i magen. Er du helt laktoseintolerant vil det gi ekstremt lite energi, fordi melka går rett gjennom. Har du mye laktase kan du nyttiggjøre deg all energien fra melkesukkeret. Det er store forskjeller på hvor mye laktase folk har.

Så det er bare ett eksempel på hvor lite det oppførte kaloriinnholdet forteller oss.

Eh, hva er det du snakker om? Vi må ta utgangspunkt i normalt friske mennesker. Hvis du skal begynne å blande inn sykdommer og slikt så blir det noe annet.

Alt du skriver er altså irrelevant. Og motsier ikke det faktum at det som står på pakken er nyttig. I verste fall må du eventuelt kompensere for kjente ting som dette, men det er noe de fleste ikke trenger å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...