Gå til innhold

Rannveig Heitmann


suckers

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Veslefrikk skrev:

Jeg er helt enig med deg om at bildet er lagt ut for å provosere, men jeg er helt uenig med deg i om at det ikke er noe problem på en kort tur hjem fra barnehagen. En ulykke kan like godt skje i nærmiljøet og på korte strekninger og jeg er helt sikker på at både du og jeg tar på oss sikkerhetsbeltet selv om vi bare skal en kjapp liten tur. Og barna bør også sikres på beste vis selv om det bare er på vei hjem fra barnehagen. 

Finnes ikke en eneste person i barnehagen til mitt barn som ikke har tatt denne løsningen på vei hjem fra bhg, bursdager osv dersom andre barn skal sitte på. Da blir setet til storesøsken lånt bort, selv om det ikke er ideelt. Aldri sett noen sende med egne seter i bursdager eller barnehage. Sier jo ikke at man sette et lite barn i forsetet uten belte på, men å låne et sete som er fullt lovlig, men ikke ideelt ser jeg ikke problemet med :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Bustefisk skrev:

Finnes ikke en eneste person i barnehagen til mitt barn som ikke har tatt denne løsningen på vei hjem fra bhg, bursdager osv dersom andre barn skal sitte på. Da blir setet til storesøsken lånt bort, selv om det ikke er ideelt. Aldri sett noen sende med egne seter i bursdager eller barnehage. Sier jo ikke at man sette et lite barn i forsetet uten belte på, men å låne et sete som er fullt lovlig, men ikke ideelt ser jeg ikke problemet med :)

Det er ikke fullt lovlig å sitte i beltestol med mindre man er over 15 kg. 

Nå vet ikke jeg hvor tung datteren til Ranvei er, men min 3 åring er 12 kg og det vil dermed være ulovlig for meg å kjøre med henne i en beltestol. 

Hilsen hun som kjører ungene selv om de skal på noe opplegg med bhg som krever busskjøring uten egnet sikring. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bustefisk skrev:

Finnes ikke en eneste person i barnehagen til mitt barn som ikke har tatt denne løsningen på vei hjem fra bhg, bursdager osv dersom andre barn skal sitte på. Da blir setet til storesøsken lånt bort, selv om det ikke er ideelt. Aldri sett noen sende med egne seter i bursdager eller barnehage. Sier jo ikke at man sette et lite barn i forsetet uten belte på, men å låne et sete som er fullt lovlig, men ikke ideelt ser jeg ikke problemet med :)

Ikke ideelt? En så liten jente i beltestol er livsfarlig. Dersom de krasjer er det stor sjanse for at hun får alvorlige skader. 

Da trenger nok foreldrene i din bhg til opplæring på disse setene. Selv ville jeg aldri tatt med et barn hjem i et sete som ikke var egnet. 90% av de i vår bhg tar med sete. Vi har to ekstraseter som følger med barna.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er direkte livsfarlig, da en liten kropp på to år ikke er bygd for å sitte framovervendt i 3punktsele.

 

Og @Bustefisk etter 3 barn i barnehage, og skole, så har jeg fremdeles ikke opplevd at noen foreldre setter ungene i seter de ikke er tilpasset i, det er med  den største naturlighet, at man bruker ett sete som er tilpasset vekt, eller barnet har med sete selv.

Vi har 2 seter til minstemann slik at vi kan ha med venner. En kræsj kan skje hvor som helst ikke bare å E6.. Sikkerhet er viktigst..

Endret av lillesky
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fjær skrev:

Dette er direkte livsfarlig, da en liten kropp på to år ikke er bygd for å sitte framovervendt i 3punktsele.

 

Og @Bustefisk etter 3 barn i barnehage, og skole, så har jeg fremdeles ikke opplevd at noen foreldre setter ungene i seter de ikke er tilpasset i, det er med  den største naturlighet, at man bruker ett sete som er tilpasset vekt, eller barnet har med sete selv.

Vi har 2 seter til minstemann slik at vi kan ha med venner. En kræsj kan skje hvor som helst ikke bare å E6.. Sikkerhet er viktigst..

Jeg er helt enig i at Ranvei sitt barn er for lite til det setet der. Formulerte meg litt rart ang barnehagen, for i det tilfellet er det snakk om barn på 3+. Altså helst over 15 kg. Er ikke normalen i nabolaget her at folk setter 2åringer i et sete som tilhører en 6-7åring. Men at 4'åringen som sitter på med en hjem fra bursdagen låner setet til storebror på 6 er helt normalt. Men det er mye slurv her. Barn som sitter på fanget til sjåføren f.eks, og ser ofte den ene nabogutten på 5 sitter i forsetet uten sete hjem fra barnehagen. Men mange som har meldt inn dårlig sikring til barnehagen, for plutselig en dag var politiet tilkalt for sjekk i leveringstiden. 

Endret av lillesky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, blabla1 said:

Det er ikke fullt lovlig å sitte i beltestol med mindre man er over 15 kg. 

Nå vet ikke jeg hvor tung datteren til Ranvei er, men min 3 åring er 12 kg og det vil dermed være ulovlig for meg å kjøre med henne i en beltestol. 

Hilsen hun som kjører ungene selv om de skal på noe opplegg med bhg som krever busskjøring uten egnet sikring. 

Det er vel ikke 15 kilo som er grensa, men 15 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Macaroni skrev:

Det er vel ikke 15 kilo som er grensa, men 15 måneder.

Nei, beltestol er 15 kg. 

I-size kravet er bakovervendt til minimum 15 mnd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ser fortsatt ikke hvor det er en påbudt vektgrense der. Men det er vel en diskusjon som ikke har noe i denne tråden å gjøre.

Endret av Macaroni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Macaroni skrev:

Hm. Ser fortsatt ikke hvor det er en påbudt vektgrense der. Men det er vel en diskusjon som ikke har noe i denne tråden å gjøre.

15kg er et krav fra bilprodusenten, da bilbeltene ikke er garantert for å utløse stoppemekanismen ved bråstopp for vekt under 15kg. 

Så det er ingen diskusjon, og har ingenting med bilstolen å gjøre. Kun med mekanismen i beltet. 

Ren fysikk altså. Litt som å bruke redningsvest til en vektklasse for liten...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Macaroni skrev:

Hm. Ser fortsatt ikke hvor det er en påbudt vektgrense der. Men det er vel en diskusjon som ikke har noe i denne tråden å gjøre.

Det er en påbudt grense ved beltestol av produsentene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, My <3 skrev:

Feil bilstolbruk er visst noe man ALDRI blir lei av å diskutere 😁

Ikke når bloggere stolt viser det frem i sosiale medier nei! 

Det er fortsatt veldig mange uvitende mennesker som ikke gidder å bruke 30 min på å finne den informasjonen de trenger om bilsikkerhet for barn. Da er det faktisk ganske farlig når offentlig personer legger det ut på sosiale medier fordi vi mennesker har en tendens til å følge det vi ser.

Villa Paprika og speiltvillignene gjør akkurat det samme. Blir overrasket over hvor mange av disse bloggerne, som bruker en evighet på PCene sine hver dag, som ikke klarer å finne riktig informasjon om dette🤔

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki
8 timer siden, Lyckeliten skrev:

Ikke når bloggere stolt viser det frem i sosiale medier nei! 

Det er fortsatt veldig mange uvitende mennesker som ikke gidder å bruke 30 min på å finne den informasjonen de trenger om bilsikkerhet for barn. Da er det faktisk ganske farlig når offentlig personer legger det ut på sosiale medier fordi vi mennesker har en tendens til å følge det vi ser.

Villa Paprika og speiltvillignene gjør akkurat det samme. Blir overrasket over hvor mange av disse bloggerne, som bruker en evighet på PCene sine hver dag, som ikke klarer å finne riktig informasjon om dette🤔

Speiltvillingene? 

Har sett mamma til michelle har latterlige grunner til å slurve. Hennes eldste har sittet på pute i midten LENGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, chiki skrev:

Speiltvillingene? 

Har sett mamma til michelle har latterlige grunner til å slurve. Hennes eldste har sittet på pute i midten LENGE

Ja, hunder også ille, men var verre da hennes eldste satt uten noe fordi Anna ikke mente det var plass🙄

Speiltvillingene, Stine skogli, satt jentene i beltestol før de ble 110 cm (som er grensen for at de ikke skal skli ut). Villa paprika, Camilla Øvestad, viser fram det nest yngste barnet i beltestol med tykke jakker (hun er 3 år). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki
11 timer siden, Lyckeliten skrev:

Ja, hunder også ille, men var verre da hennes eldste satt uten noe fordi Anna ikke mente det var plass🙄

Speiltvillingene, Stine skogli, satt jentene i beltestol før de ble 110 cm (som er grensen for at de ikke skal skli ut). Villa paprika, Camilla Øvestad, viser fram det nest yngste barnet i beltestol med tykke jakker (hun er 3 år). 

Hvor har du lest 110 cm? Har lest MYE på tryggtrafikk osv, men aldri lest de må være 110cm for å bruke beltestol 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, chiki skrev:

Hvor har du lest 110 cm? Har lest MYE på tryggtrafikk osv, men aldri lest de må være 110cm for å bruke beltestol 

Sverige, som er ledende innen bilsikkerhet, har testet mye og funnet ut at beltestol ikke er optimalt før de 110 cm og 18 kg. Dette står på flere svenske sider og har også hatt en møte med Robert Bell som er ekspert innen barnesikkerhet i bil. 

Uansett så bør lan ha barna bakovervendt til de vokser ut av den største bakovervendte stolen som i dag er Axkid Minikid, 125 cm og 25 kg. 

Senest i julen døde en norsk 4 åring fordi hun var for liten for beltestolen. 

Norge har altså kommet langt i og med at de anbefaler bakovervendt til minst 4 år, men Sverige anbefaler til 5 år og i flere stater i usa er bakovervendt nå påbudt til fylte 2 år. Trygg trafikk har altså ikke like mye informasjon ang bilsikkerhet som det svenskene har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki
27 minutter siden, Lyckeliten skrev:

Sverige, som er ledende innen bilsikkerhet, har testet mye og funnet ut at beltestol ikke er optimalt før de 110 cm og 18 kg. Dette står på flere svenske sider og har også hatt en møte med Robert Bell som er ekspert innen barnesikkerhet i bil. 

Uansett så bør lan ha barna bakovervendt til de vokser ut av den største bakovervendte stolen som i dag er Axkid Minikid, 125 cm og 25 kg. 

Senest i julen døde en norsk 4 åring fordi hun var for liten for beltestolen. 

Norge har altså kommet langt i og med at de anbefaler bakovervendt til minst 4 år, men Sverige anbefaler til 5 år og i flere stater i usa er bakovervendt nå påbudt til fylte 2 år. Trygg trafikk har altså ikke like mye informasjon ang bilsikkerhet som det svenskene har.

Jeg har aldri hørt om dette, så dømmer heller ingen som ikke følger de svenske anbefalingene.

jeg elsker barna mine og gjør alt jeg kan for dem, og følger anbefalingene. selv om jeg ikke har 7 åringen min bakovervent.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...