Gå til innhold

Du som har gått inn for simple living, less is more etc...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 30.1.2017 den 11.11, AnonymBruker skrev:

Hvilke forandringer har du gjort i ditt liv og i hjemmet ditt?

Redusert klær, ting og møbler? Gått fra store garderobeskap til mindre skap? Hva og hvor mye har du beholdt?

Leste ett sted om noen som eier max 60 ting (klær, sko, møbler osv.)

Anonymkode: 0341f...285

Kjøper kun klær og sko jeg trenger, ikke bare fordi det er fint liksom. Om jeg trenger noe så går jeg først og fremst til bruktbutikker og Finn.no før jeg evt kjøper i en butikk. Føler jeg for at noe her hjemme bare tar opp plass så tar jeg det med til bruktbutikken (hvor det videreselges) eller til Frelsesarmeen (hvor det blir gitt bort gratis til de som virkelig trenger det) 

Har ikke overflod av ting her hjemme, men det er likevel ikke "robbet" her hjemme. 

Bruker kun handlenett når jeg handler. Om jeg storhandler og ikke har nok nett, så bruker jeg papirposer. Som regel så har jeg en pappeske eller to i bilen, så i verste fall så kan jeg bare legge varene i vogna etter at de er betalt, stikke ut til bilen og stable det i pappeskene

Kaster aldri mat. Enten så spiser jeg restene senere samme dag eller til lunsj neste dag dersom jeg har feilberegnet porsjonene. Evt så fryses det ned til senere

Bruker avskjær av kjøtt og grønnsaker til å lage kraft av før det kastes

I min familie/vennekrets så gir vi ikke hverandre gaver på måfå til bursdager og jul. Vi gir hverandre det vi vet den andre ønsker seg eller trenger. Så dermed så får jeg ting jeg trenger til jul og bursdag, alt fra hjemmestrikka sokker eller oppvaskhåndklær til stekeovn eller vaskemaskin (sistnevnte dyre ting kjøpes enten av pappa, eller så spleises det på av slekta) 

Har bil og må dessverre bruke den alt for ofte pga kronisk sykdom, men så langt det er mulig så går jeg eller tar bussen til butikken eller til venner

Kjøper kun bøker og filmer hvis det er noe absolutt helt spesielt jeg virkelig MÅ ha 😛 Som f.eks alle Star Trek seriene. De må jeg kunne ta og føle på haha. Bortsett fra det så bruker jeg Spotify, Storytel, Netflix, hbo, iTunes osv

 

 

Denne tråden og det at det er skikkelig vårvær uten nå får meg til å få lyst til å ha en storrengjøring her hjemme og donere masse til Frelsesarmeen 😄😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Wow så flotte og spennende mennesker dere er ! ! ! Blir så glad av å lese om denne tråden...Trodde det bare var meg som var sånn.... Hurra for dere! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Coolaid skrev:

Wow så flotte og spennende mennesker dere er ! ! ! Blir så glad av å lese om denne tråden...Trodde det bare var meg som var sånn.... Hurra for dere! :klappe:

Trodde du at du hadde med høns å gjøre? :kaklehone::ler:

For å være litt seriøs; ja, i like måte, håper at dette sprer seg mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 den 6.48, Coolaid skrev:

Det trenger man heller ikke...stort altså. Drit i hva alle andre gjør og gjør noe som du har lyst til selv. Man blir helt matt i hode dersom man skal gjøre alt mulig som alle andre forteller en skal gjøre. Start med å ta deg en sykkeltur til butikken i stedet for bilen, eller bare bruke handlenett når man handler. Det holder i massevis og etterhvert baller det på seg.

Et kjempegøy tips er bokashi kjøkkenkompostering. Det er noe som alle kan gjøre hjemme på kjøkkenet, det er luktfritt og man håndterer matavfall på en god måte. Man kjøper bokashi beholdere og strø, tar vare på kvitteringen og får 1000 kr tilbake fra renovasjonsselskapet. Det dekker selve beholderne, det eneste man ender opp med å betale for selv er strø, som er utrolig drøy i bruk. (Det kommer egen tråd om bokashi)

Jeg mente at det jeg gjør ikke er mye. Uten at jeg ville utdype hva jeg gjør eller ikke. Og så bad jeg ikke om tips og råd for hva jeg skulle gjøre. Jeg bare lurte på hva andre gjorde, av ren nysgjerrighet.

Fint at du likte tråden, jeg er forøvrig ts med ny bruker.

Anonymkode: aeae4...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ser virkelig opp til folk som klarer å redusere sine eiendeler og så klare å holde det på akseptabelt nivå. :klappe: 
Jeg vil, jeg vil...men får det ikke til selv. Ja, jeg har lest "hvordan få det til"-bøker og de var stimulerende nok de,
men jeg er tydeligvis veldig motstandsdyktig. Jeg bor enten i et for lite hus, eller er veldig tingfiksert. 
Det er nok det første der som er sakens kjerne. :opplyser: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, folkens! Jeg er i en prosess hvor jeg tenker mer og mer sånn. Det begynte med at jeg slutta å kjøpe feks sengetøy fordi det var 50% på det. Har rydda i skap og kvitter meg med ting. Men! Her er problemet mitt. Jeg opplever at folk er lite villige til å kjøpe ting på Finn. Og som regel handler det ikke om at jeg vil tjene penger på det, men jeg vil at andre skal kunne bruke tingene, men hvis jeg gir bort gratis opplever jeg at folk er lite lojale til avtaler. Møter ikke opp, slutter å ta kontakt etc. Det å gi bort eller selge er ofte så mye jobb at jeg ender opp med å sende det på gjenvinninga. Er det slik for alle? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange flinke folk :) 

Vi gjør følgende:

- Bor i en liten enebolig, som er relativt ny slik vi slipper unna store strømregninger/stort forbruk. 

- Har bare én bil, selv om vi bor på bygda og kunne hatt det mer komfortabelt med to. 

- Tar buss når vi kan, men det passer seg sjeldent slik mtp hvordab vi bor. 

- Prøver å planlegge ukesmeny og ukeshandle, det går dessverre skeis av og til. 

- Gror litt grønsaker og frukt/bær/urter i hagen. Skulle gjerne dyrket mer, men har såå lite grønne fingre. 

- Vurderer å prøve bokashi. 

- Selger/gir bort det vi ikke trenger lengre. 

- Kjøper en del barneutstyr og klær brukt. Arver også litt med en nabo, veldig kjekt!

- Har ikke på belysning i de rommene vi ikke oppholder oss i. 

- Tørker mest klær på snor ute fremfor å tromle, og vasker alltid fulle maskiner. 

- Kjøper svært sjelden nips/ting til huset. 

- Prøvde tøybleier en god periode, men det ble dessverre ikke helt vår greie. Bruker flergangs badebleie om ikke annet :P

- Er i gang med å hekle handleposer og poser til frukt og grønt 😄

Anonymkode: 96a86...877

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den supre kombinasjonen impulsshopper og hoarder. Greide aldri gi slipp på alt jeg hadde samlet opp igjennom årene. Nå er jeg så smått i gang, og håper flere hiver seg på!  

- Opprydning i toalettprodukter. Jeg hadde en uvane med å kjøpe sminke, hudpleie o.l på salg. Når man har 10 hudkremer og 7 mascaraer er det på tide å legge fra seg tanken om å ha et reservelager! 😵

- Kaster sjelden mat. Holder oversikt over mat som snart går ut på dato i kjøleskapet. Sparer rester, synes faktisk rester etter f.eks gryteretter smaker bedre dagen etter.  

- Sluttet å impulsshoppe. generelt kuttet veldig ned på shopping. Tok en storrydding i hele huset. Etter jeg ryddet, solgte, ga bort og kastet en del føles huset så mye luftigere. Mer ro i hodet! 

- sluttet å sammenligne meg med venner som har store flotte hus og flotte ting, alltid nye klær og nyeste mobil. De har sine valg og verdier, og det er helt greit. Som går direkte videre til neste punkt

- kuttet ut endel sosiale medier. Har ikke behov for å sjekke innom, "like" fine bilder eller titte på andres liv lenger, nå er jeg mer tilstede i mitt eget. Trist å se folk på kafe som sitter på hver sin tlf og ser på facebookoppdateringer, hva er vitsen med å møtes i det hele tatt.. En positiv effekt er at jeg ikke lenger føler trang til å dokumentere det jeg gjør. Jeg skal kutte ned på tv-titting og. Vet ikke om dette punktet går under simple living men konseptet er vel å leve et enklere liv med mindre stress og distraksjoner som skaper mentalt stress og er tidstyver (stadig sjekk av face, osv)

- Spiser lite kjøtt. 

- blitt flinkere til å resirkulere. Mottar ikke papirreklame. Avsluttet abonnement på magasiner og diverse jeg aldri fikk tid til å lese og som bare fylte opp huset. Sluttet å kjøpe bøker da jeg har en enorm samling allerede. 

Anonymkode: b5d8c...696

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld men hvorfor er det simple living å kjøpe gammel mat?  Jeg ville tro det var bedre så kjøpe ny mat, så man hadde mat på lager hjemme i lengre tid, i stedet for å bruke masse tid på å tråle butikker etter gammel mat, og fort måtte tilbake?

Skjønner ikke logikken med å kjøpe gammel mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nok inn for simple living når jeg var 23 og er nå 27. Jeg leier og sparer til egen leilighet, så utgifter på leie og mat er det eneste. Har kontaktkort fra Talkmore for jeg ringer aldri folk eller sender sms, jeg kontakter på wifi. 
Kjøper ikke særlig dyr mat, og bruker ikke unødvendig matpynt som sauser og slik. 
Har gitt bort masse klær og er livredd for fulle skap. Har ikke smykker og trenger ikke pynte meg så ekstremt, så jeg går i simple klær som aldri går av mote. 

Anonymkode: bf8bb...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg forsto at hjemmet vårt holdt på å gro over av ting.  Hems og kjeller, boder, klesskap og kjøkkenskap var fulle av ting vi ikke brukte.  Det ble mange fulle søppelsekker før det ble orden. 

I dag vet jeg hva som er hvor.  Og det vi har brukes.  Endelig ble det ro og orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en oppklaring her. Det å kjøpe de matvarene som snart går ut på dato handler om å unngå matsvinn. Det er igrunnen innlysende når man tenker over det.

Takker til dere som ofrer dere i kampen mot kasting av masse utmerket mat. :takke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan ikke jeg si at jeg lever slik du snakker om, men jeg har kuttet ned på noe. Da jeg kjøpte leilighet (flyttet hjemmefra) så hadde jeg med meg en god del ting og tang som f.eks pyntegjenstander, puter og diverse småmøbler/interiør. Jeg kjøpte også noe nytt. Men jeg ser nå at jeg har alt for mye. Jeg ser jo ofte fine ting i butikkene, men dropper som regel å kjøpe noe nytt da jeg allerede har mye. Det tar jo også unødvendig plass! Jeg synes det er ok å leve etter en regel: Om man kjøper noe nytt, så kaster/gir man vekk noe annet. Gjerne noe tilsvarende. 

Det er også lurt å jevnlig gå gjennom alle hyller, skap, klesskap osv. og fjerne det man ikke har bruk for. Gjerne ting man ikke har brukt på 6 mnd. likevel. 

Jeg kjøpte kun to nye ting til min leilighet da jeg flyttet inn. Og det var sofa og salongbord. Resten fikk jeg kjøpt med fra hun som solgte leiligheten. Jeg fikk også noe brukt fra familie. Så da slapp jeg å bruke så mye penger på det. 

Nå ser vi etter hus og når i har kjøpt og skal rydde/pakke ned så skal jeg fjerne masse. Men jeg er litt skeptisk til å fjerne ting allerede nå, da jeg ikke vet hva som passer i nytt hus og hva som er best å fjerne. 

Ellers synes jeg det er ok å se på finn.no og fretex etter "nye" ting. Det er ofte rimeligere.

Jeg prøver også å spise meg ut av huset. Handler diverse fisk, grønnsaker, kjøtt osv på tilbud og fryser ned. Før jeg tenker å gå på butikken liker jeg å gå gjennom hva jeg kan lage av det jeg allerede har. Ofte ender det med at jeg kommer på noe og slipper å ta en unødvendig tur på butikken for å kjøpe mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde den supre kombinasjonen impulsshopper og hoarder. Greide aldri gi slipp på alt jeg hadde samlet opp igjennom årene. Nå er jeg så smått i gang, og håper flere hiver seg på!  

- Opprydning i toalettprodukter. Jeg hadde en uvane med å kjøpe sminke, hudpleie o.l på salg. Når man har 10 hudkremer og 7 mascaraer er det på tide å legge fra seg tanken om å ha et reservelager! 😵

- Kaster sjelden mat. Holder oversikt over mat som snart går ut på dato i kjøleskapet. Sparer rester, synes faktisk rester etter f.eks gryteretter smaker bedre dagen etter.  

- Sluttet å impulsshoppe. generelt kuttet veldig ned på shopping. Tok en storrydding i hele huset. Etter jeg ryddet, solgte, ga bort og kastet en del føles huset så mye luftigere. Mer ro i hodet! 

- sluttet å sammenligne meg med venner som har store flotte hus og flotte ting, alltid nye klær og nyeste mobil. De har sine valg og verdier, og det er helt greit. Som går direkte videre til neste punkt

- kuttet ut endel sosiale medier. Har ikke behov for å sjekke innom, "like" fine bilder eller titte på andres liv lenger, nå er jeg mer tilstede i mitt eget. Trist å se folk på kafe som sitter på hver sin tlf og ser på facebookoppdateringer, hva er vitsen med å møtes i det hele tatt.. En positiv effekt er at jeg ikke lenger føler trang til å dokumentere det jeg gjør. Jeg skal kutte ned på tv-titting og. Vet ikke om dette punktet går under simple living men konseptet er vel å leve et enklere liv med mindre stress og distraksjoner som skaper mentalt stress og er tidstyver (stadig sjekk av face, osv)

- Spiser lite kjøtt. 

- blitt flinkere til å resirkulere. Mottar ikke papirreklame. Avsluttet abonnement på magasiner og diverse jeg aldri fikk tid til å lese og som bare fylte opp huset. Sluttet å kjøpe bøker da jeg har en enorm samling allerede. 

Anonymkode: b5d8c...696

Hvilke medier beholdt du? Jeg sliter med noe av det samme, hva skal jeg beholde av SoMe.

Jeg kjøper sjelden noe på finn, og i det siste er det blitt verre å få solgt ting. Jeg vurderer å slette finn brukeren og heller gi ting bort. Og slutte å shoppe.

Jeg skal rydde og kaste endel. 

Anonymkode: e9e29...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk nok inn for simple living når jeg var 23 og er nå 27. Jeg leier og sparer til egen leilighet, så utgifter på leie og mat er det eneste. Har kontaktkort fra Talkmore for jeg ringer aldri folk eller sender sms, jeg kontakter på wifi. 
Kjøper ikke særlig dyr mat, og bruker ikke unødvendig matpynt som sauser og slik. 
Har gitt bort masse klær og er livredd for fulle skap. Har ikke smykker og trenger ikke pynte meg så ekstremt, så jeg går i simple klær som aldri går av mote. 

Anonymkode: bf8bb...7e1

Hvor mye bruker du på det kontantkortet pr mnd? Godt tips.

Anonymkode: e9e29...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.7.2018 den 11.50, Hoppetaujenta skrev:

Jeg ser virkelig opp til folk som klarer å redusere sine eiendeler og så klare å holde det på akseptabelt nivå. :klappe: 
Jeg vil, jeg vil...men får det ikke til selv. Ja, jeg har lest "hvordan få det til"-bøker og de var stimulerende nok de,
men jeg er tydeligvis veldig motstandsdyktig. Jeg bor enten i et for lite hus, eller er veldig tingfiksert. 
Det er nok det første der som er sakens kjerne. :opplyser: 

Hør lydboken "Throw out fifty things". 

Blir du ikke motivert da så er du ikke mulig å kurere. Det er virkelig en kjempe morsom lydbok, verdt å skjekke ut! 

Anonymkode: 51b8a...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye bruker du på det kontantkortet pr mnd? Godt tips.

Anonymkode: e9e29...fac

Det fylles på automatisk når det kommer under 50 kr. Da fylles det slik at det står 199,- der. Jeg har ikke brukt penger på det i år

Anonymkode: bf8bb...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden flyttet jeg og kvittet meg med mye. Nå har jeg bare det nødvendigste. Vi deler en leilighet på 38 kvm.

Har kun det vi trenger av klær og ingenting, med unntak av noen planter, som ikke har en viktig funksjon, altså ingen pyntegjenstander etc. Kjøper aldri noe som ikke kan brukes opp/er absolutt nødvendig. Minimalisme er frihet og mindre støv :)

Anonymkode: 4c71e...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kunnet kaste og kvitte meg med så mye at jeg kun hadde 60 ting igjen. Hvordan er det i det hele tatt mulig? Bare bestikk- og kjøkkenredskaps-skuffene på kjøkkenet inneholder sikkert 100 ting!

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...