Gå til innhold

Du som har gått inn for simple living, less is more etc...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke forandringer har du gjort i ditt liv og i hjemmet ditt?

Redusert klær, ting og møbler? Gått fra store garderobeskap til mindre skap? Hva og hvor mye har du beholdt?

Leste ett sted om noen som eier max 60 ting (klær, sko, møbler osv.)

Anonymkode: 0341f...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Vet ikke om jeg har gått så veldig inn for noe, det har vel heller blitt sånn fordi det passer med de verdiene jeg har. Det er vel en blandet livsstil av å tenke litt på miljø, litt på hvilke verdier jeg syns er viktig og at jeg syns det er mye overforbruk, kasting av mat, osv osv.... 

- Jeg er ikke så opptatt av ting

- Jeg kjøper heller en dyr og skikkelig ting enn mye dritt

- Prøver å kaste minst mulig mat

- Bruker handlenett i stedet for poser fra butikken

- Selger bilen til våren

- Sykler eller tar kollektivtransport

- Skal dyrke litt mat selv

- Har en nøktern bolig

- Selger ting jeg ikke har bruk for

- Gir bort ting jeg ikke har bruk for

- Får ting jeg har bruk for 

- Rydder jevnlig i kjeller og på loft - kvitter meg med ting jeg ikke har bruk for

- Komposterer matavfall og lager egen jord 

- Kjøper mat på butikken som snart går ut på dato eller ser "snål" ut

- Prøver å oppdra barna til å tenke annerledes og bevisst

- Og så er jeg ikke så "perfekt" som dette høres ut. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har valgt å bo i et lite hus siden drøyt 100 kvadratmeter er mer enn nok for to personer og krever mindre vedlikehold, oppvarming, møbler osv.

- Kjøper heller dyre ting som varer enn å kjøpe masse billig dritt.

- Kaster minst mulig mat. Bruker bl.a. bein og rester av grønnsaker til å koke kraft på. Spiser gjerne rester.

- Kjøper mest mulig kortreist mat i form av viltkjøtt, egg, grønnsaker osv.

- Kjøper og bruker gjerne matvarer som er i ferd med å passere eller har passert best før-datoen så lenge de er fullt spiselige.

- Kjøper brukt hvis det er mulig og pusser gjerne opp gamle ting for å bruke dem om igjen eller til noe annet. 

- Selger eller gir bort ting jeg/vi ikke har bruk for.

Men jeg har fremdeles alt for mange ting og kan helt klart bli mye flinkere!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2017 den 15.58, Coolaid skrev:

Takk :) Fortell litt om hva du tenker/gjør :)

 

Gjør dessverre ikke stort. 

Anonymkode: aeae4...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør dessverre ikke stort. 

Anonymkode: aeae4...d41

Det trenger man heller ikke...stort altså. Drit i hva alle andre gjør og gjør noe som du har lyst til selv. Man blir helt matt i hode dersom man skal gjøre alt mulig som alle andre forteller en skal gjøre. Start med å ta deg en sykkeltur til butikken i stedet for bilen, eller bare bruke handlenett når man handler. Det holder i massevis og etterhvert baller det på seg.

Et kjempegøy tips er bokashi kjøkkenkompostering. Det er noe som alle kan gjøre hjemme på kjøkkenet, det er luktfritt og man håndterer matavfall på en god måte. Man kjøper bokashi beholdere og strø, tar vare på kvitteringen og får 1000 kr tilbake fra renovasjonsselskapet. Det dekker selve beholderne, det eneste man ender opp med å betale for selv er strø, som er utrolig drøy i bruk. (Det kommer egen tråd om bokashi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg lykkes med noe sånn men foreløpig mislykkes, leiligheten er liten - 86 kvadrat på oss fire, og det er alt for mye "ting". Jeg kan skylde på besteforeldre da vi får så alt for mange gaver til unger, både klær og leketøy, men vi er nok ikke helt uskyldig selv. Jeg er alt for glad i internettshopping, faren i familien er alt for glad i gadgets. Også er vi ikke så flinke til å rydde. Og med to små barn kastes det også svært mye mat i huset. 

Men noe gjør vi jo. Vi eier ikke bil, vi kjører sykler overalt (elsykler). Barna bruker tøybleier. Vi kjøper svært mye brukt, spesielt barneutstyr men også møbler. Jeg har tidligere hatt ett år med shoppingstopp, det er klesshopping til meg selv, og etter det hadde jeg ett år da jeg kjøpte bare brukte klær til meg selv. Det reduserte merkelig nok ikke mengde klær jeg eier, men jeg kjøper ihvertfall mindre klær. 

Ønsker å rydde og bli kvitt en del rot, men er nok ikke flink å kaste ting, Pluss at jeg får dårlig samvitighet av å kaste gaver. Noe som er dumt for vi får så mye ting vi ikke trenger...

Anonymkode: 95f79...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske jeg lykkes med noe sånn men foreløpig mislykkes, leiligheten er liten - 86 kvadrat på oss fire, og det er alt for mye "ting". Jeg kan skylde på besteforeldre da vi får så alt for mange gaver til unger, både klær og leketøy, men vi er nok ikke helt uskyldig selv. Jeg er alt for glad i internettshopping, faren i familien er alt for glad i gadgets. Også er vi ikke så flinke til å rydde. Og med to små barn kastes det også svært mye mat i huset. 

Men noe gjør vi jo. Vi eier ikke bil, vi kjører sykler overalt (elsykler). Barna bruker tøybleier. Vi kjøper svært mye brukt, spesielt barneutstyr men også møbler. Jeg har tidligere hatt ett år med shoppingstopp, det er klesshopping til meg selv, og etter det hadde jeg ett år da jeg kjøpte bare brukte klær til meg selv. Det reduserte merkelig nok ikke mengde klær jeg eier, men jeg kjøper ihvertfall mindre klær. 

Ønsker å rydde og bli kvitt en del rot, men er nok ikke flink å kaste ting, Pluss at jeg får dårlig samvitighet av å kaste gaver. Noe som er dumt for vi får så mye ting vi ikke trenger...

Anonymkode: 95f79...85f

Jeg syns du gjør og har gjort kjempemasse bra. Kudos til deg :)

Jeg forstår hva du mener med at det kan være vanskelig å redusere ting og tang. Du skriver at dere er fire personer i en "liten leilighet" på 86 kvadrat - det er vel god plass? :). Vi bor på 60 og noe kvadrat i verdens koseligste leilighet, er to voksne og en tenåring (eldste er flyttet). Vi har heldigvis boder i kjeller og på loft, som vi kan oppbevare ting vi vet vi skal beholde men ikke har plass til ellers. Det er ikke lite syns jeg, men da er det desto viktigere å kvitte seg med ting man ikke trenger, bruker, ikke er glad i, osv.. Hva med å starte et salg på finn.no og gi bort det som du ikke får solgt eller kan selges? Det meste kan selges dersom du har litt tålmodighet. Jeg/vi rydder jevnlig - selger, gir bort, og kjører gammal drit på dyngen. Etter hvert er det begynt å bli ganske bra. 

Og dere sykler ! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vel ikke egentlig så hardt inn for det som andre jeg kjenner, men jeg gjør:

- Bor på ganske få kvadratmeter sammenliknet med de som bor i hus. Det i seg selv er jo det mest klimavennlige - men det er bare "flaks" at vi har fjernvarme osv. 

- Kjøper ikke mye nips, og forsøker begrense shopping. Kjøper mer enn hva jeg absolutt trenger(er glad i sminke/klær, er ikke sånn som ikke kjøper ett eneste plagg ila 1 år liksom). Men jeg har redusert forbruket, iallfall litt.

- Kompostering og egendyrking er ikke aktuelt her, fordi jeg bor sentralt i Oslo. Den egendyrkingen som eventuelt skjer blir bare for moro skyld.

- Har ikke bil, tar kun kollektiv(men det går nå fordi jeg ikke har eldre barn og fordi jeg bor nært nok arbeidsplass). 

Ellers er det ikke miljøvennlig å "kjøre ting på dynga" - selv om materialgjenvinning jo er bedre enn gammeldags deponi. Det som monner er å droppe kjøpet overhodet, altså avfallsforebygging. Man bidrar jo bedre om man kildesorterer, men avfallet er jo fortsatt skapt og produsert osv.

Mange føler seg nok flinke fordi de får beskjed om at "lever tøyet ditt så blir det bra", men poenget er jo at man må redusere PRODUKSJON, ikke materialgjenvinning. 

Anonymkode: 2d4cd...8b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2017 den 14.19, Coolaid skrev:

Vet ikke om jeg har gått så veldig inn for noe, det har vel heller blitt sånn fordi det passer med de verdiene jeg har. Det er vel en blandet livsstil av å tenke litt på miljø, litt på hvilke verdier jeg syns er viktig og at jeg syns det er mye overforbruk, kasting av mat, osv osv.... 

- Jeg er ikke så opptatt av ting

- Jeg kjøper heller en dyr og skikkelig ting enn mye dritt

- Prøver å kaste minst mulig mat

- Bruker handlenett i stedet for poser fra butikken

- Selger bilen til våren

- Sykler eller tar kollektivtransport

- Skal dyrke litt mat selv

- Har en nøktern bolig

- Selger ting jeg ikke har bruk for

- Gir bort ting jeg ikke har bruk for

- Får ting jeg har bruk for 

- Rydder jevnlig i kjeller og på loft - kvitter meg med ting jeg ikke har bruk for

- Komposterer matavfall og lager egen jord 

- Kjøper mat på butikken som snart går ut på dato eller ser "snål" ut

- Prøver å oppdra barna til å tenke annerledes og bevisst

- Og så er jeg ikke så "perfekt" som dette høres ut. 

 

 

 

Vil bare gi deg en applaus for at du selger/gir bort ting og ikke bare kaster :klappe: Er ikke så veldig inne på simple living/minimalisme selv, da jeg ikke takler alle "kast, kast, kast"-rådene. Er det virkelig slike råd vi trenger nå når "alle" har blitt mer miljøbevisste?

Selv prøver jeg å kjøpe mindre, gjerne kvalitetsting som varer lenge, og brukt når det passer. Tar vare på matrester og bruker dem, går og tar kollektivtransport. 

Anonymkode: fb07a...a37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så flink, men prøver å gjøre en innsats i hvertfall:

  • Kjøper veldig mye brukt; alt fra klær, vesker, møbler osv.
  • Reparerer klær i stedet for å kaste dem. Ryker en glidelås reparerer jeg klesplagget.
  • Selger ting vi ikke trenger.
  • Gir bort ting vi ikke trenger.
  • Gjenbruker ting, plastposer, klær, håndkler og sånne ting.
  • Handler mye mat som snart går ut på dato.
  • Kaster egentlig veldig lite mat.
  • Kjører hvitevarer ol. til gjenvinning.
  • Kjører hageavfall til gjenvinning.
  • Kjøper kvalitet over kvantitet.
  • Kjøper mest klær i ull, silke, bomull, i stedet for å kjøpe klær laget av omtrent bare plastikk.
  • Bruker kun lys og varme der vi er i huset.
  • Reparerer det som repareres trenger.

Sikker mange områder vi kunne blitt flinkere på, men alle monner drar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i et lite hus på landet og prøver så godt jeg kan.

#Skulle dyrke mine egne grønnsaker, men mislyktes i fjor iallefall. Prøver igjen! (det høres så lett ut i teorien, men jammen vanskelig nok)-Flyvende insekter spiste opp både grønnkålen og rødbetene mine. :)

#Lager min egen kompost og vurderer bokashi.

#Kjøper brukt eller på Finn om jeg trenger noe.

#Rydder og gir bort det jeg ikke trenger.

#Kaster sjelden mat og kjøper mat som snart går ut på dato.

#Bruker bilen sjeldent.

#Lite flyreiser.

#Bruker handlenett.

#Utnytter det jeg har, f.eks, har jeg ikke kjøpt sminke på et par år.

#Spiser ikke kjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 timer siden, hjertesukka skrev:

Bor i et lite hus på landet og prøver så godt jeg kan.

#Skulle dyrke mine egne grønnsaker, men mislyktes i fjor iallefall. Prøver igjen! (det høres så lett ut i teorien, men jammen vanskelig nok)-Flyvende insekter spiste opp både grønnkålen og rødbetene mine. :)

#Lager min egen kompost og vurderer bokashi.

#Kjøper brukt eller på Finn om jeg trenger noe.

#Rydder og gir bort det jeg ikke trenger.

#Kaster sjelden mat og kjøper mat som snart går ut på dato.

#Bruker bilen sjeldent.

#Lite flyreiser.

#Bruker handlenett.

#Utnytter det jeg har, f.eks, har jeg ikke kjøpt sminke på et par år.

#Spiser ikke kjøtt.

Tips til å dyrke. Har du lest boken Rett fra jorda ? - Det er en håndbok i selvforsyning som gir deg grunnleggende kunnskapene og praktiske rådene til alt du trenger å vite. Jeg har lånt den på biblioteket og det er den beste boken på temaet jeg har funnet så langt - alt jeg lurer på står her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt på siden, men jeg nevner det likevel. Jeg er enslig men pleier å kjøpe store poser poteter, gulrøtter, ris, kyllingfileter, egg og slikt, og deler med naboen min, mamma, en venninne eller en kollega. For det første er billigere å kjøpe en stor pose poteter enn disse små pakkene, og for det andre er det mindre emballasje per kg mat. 

Anonymkode: bdd5d...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Deler 38 kvm med samboeren.

I leiligheten har vi kun det nødvendige av møbler osv. Det eneste som ikke har en viktig funksjon er plantene.

Jeg kjøper klær når de gamle er utvasket/hullete. 

Planlegger innkjøp og kaster derfor ikke mat, fryser ned evt rester.

Kjøper aldri ting jeg ikke trenger.

Bruker mye penger på fritidsaktiviteter og opplevelser da. 

Anonymkode: 4c71e...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fan av denne minimalistiske stilen i det siste og har gjort litt de siste ukene :D Når jeg tenker minimalisme, ser jeg for meg hjem med lite ting men som likevel ser gjennomført og pene ut, og at man ikke har så stort pengeforbruk. Miljøet er jo greit å skåne litt i tillegg.

En liste over hva jeg har gjort/planlegger å gjøre:

  • Donert bort noen søppelsekker med klær, sko og vesker som jeg aldri brukte.
  • Skal begynne å planlegge innkjøp hver uke
  • Prøver å bruke opp all maten jeg har så jeg slipper å kaste så mye
  • Skal gi vekk ting generelt som ikke brukes
  • Ryddet i sminke og hudpleieprodukter så jeg faktisk bruker alt jeg har liggende nå
  • Går/tar buss til jobb
  • Går til og fra butikk
  • Bruker trillekoffert/ryggsekk/handlenett på butikken
  • Tar i mot brukte ting som familie/venner tilbyr billig eller gratis (vært veldig heldig med hvitevarer i dette tilfellet)
  • Låner bøker på biblioteket, spesielt nå til eksamenslesing
  • Kanskje ikke supermiljøvennlig, men jeg laster ned PS4-spillene så fysiske versjoner ikke tar opp hylleplass, og skal PRØVE å bare kjøpe spill jeg faktisk vil ha istedenfor å kjøpe mange billige jeg ender opp med å enten hate eller aldri spille.
  • Får gratis frukt og brød på den ene jobben til lunsj, så skal bli flinkere til å utnytte dette fremover.

Det var vel det, tror jeg. En ting jeg merker etter jeg begynte så smått med dette er at jeg hele tiden prøver å finne ting som jeg kan kvitte meg med for jeg blir stresset av å ha for mye ting rundt meg. Jeg tilbyr i tillegg å hjelpe venner og familie med "decluttering" om de planlegger opprydding hjemme :fnise: Det er en slags glede i sånn opprydding, merker jeg.

Mulig pappa blir litt oppgitt av denne basillen jeg har blitt bitt av da, hehe. Men heller det enn at jeg aldri gidder å rydde etter meg ;)

Anonymkode: ba353...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Coolaid skrev:

Tips til å dyrke. Har du lest boken Rett fra jorda ? - Det er en håndbok i selvforsyning som gir deg grunnleggende kunnskapene og praktiske rådene til alt du trenger å vite. Jeg har lånt den på biblioteket og det er den beste boken på temaet jeg har funnet så langt - alt jeg lurer på står her :) 

Takk for tips! Har ikke lest den, men sikkert mye bra og nyttig i den. Jeg lærte iallefall, the hard way, at jeg må ha duk over når jeg skal dyrke forskjellige grønnsaker. Ellers skulle jeg sjølsagt investert i et drivhus, men har prioritert andre ting foreløpig.

Men uansett spennende med alt som kommer opp av jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler når jeg _trenger_ noe, ikke barne fordi noe nytt er fint. 

Jeg ønsker meg ny fjellrevenbukse, tursekk, Ullvang-genser. Men jeg har allerede en turbukse som er super, sekken er riktignok over 20 år og kan snart pensjoneres, og jeg har en utrolig solid ullgenser som har vært med på massevis av turer men holder formen enda. Forsøker å ikke falle for fristelser, skal jeg ha noe nytt er det fordi det er nødvendig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...