Gå til innhold

Snehvit sin:) Mister og mister, men gir ikke opp


snehvit88

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (3 minutter siden):

Nei og nei så utrolig trist det var å høre dette 😪 så urettferdig dette skal være! Absolutt lov til å være lei seg og sørge litt nå, selv om du har vært igjennom lignende før. Håper virkelig du får god videre oppfølging i senere svangerskap :troest:

Jeg skal kreve bedre oppfølgning! Virkelig kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snehvit88 skrev (31 minutter siden):

Jeg syns det er lite kunnskap blant legene når det gjelder stoffskifte

Enig. Blodprøve hver 1-2 uker var det endokrinologen min som sa, og jeg ba om å få det skrevet tydelig til legen så ikke det ble min jobb å overbevise fastlege om så hyppige blodprøver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snehvit88 skrev (56 minutter siden):

Min TSH lå på 1,9 da jeg ble gravid. Jeg økte umiddelbart levaxin med 30%. Så tok jeg ny blodprøve  etter et par uker og da hadde stoffskiftet falt til 3,14. Da økte jeg levaxin med 25%. Og kjente for 3-4 dager siden tegn til at det nok har falt igjen. Planen var å ta blodprøve på onsdag som var men da fant legekontoret ut at sykehuset ikke hentet blodprøver den dagen. 
Men jeg skal lese linken. Takk🥰

Må understreke at jeg ikke er lege, men leste masse før jeg ble gravid selv. Jeg tenker at TSH på 1.9 er litt for høyt i utgangspunktet,  og at du nok bør vurdere å justere levaxindosen opp i samråd med lege. 

Uansett er det gunstigere å heller ligge litt for høyt enn for lavt under graviditet.

Selv hadde jeg ikke målbar TSH da jeg ble gravid, og endte med å øke Levaxin fra 150 mcg til 250 mcg i løpet av svangerskapet.

https://relis.no/Publikasjoner/2013/Behandling_av_hypotyreose_under_graviditet_og_amming/

Endret av Xfreya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei 😔 Så utrolig trist. Håper du blir godt tatt vare på av de hjemme 💜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (På 2.4.2021 den 16.24):

Enig. Blodprøve hver 1-2 uker var det endokrinologen min som sa, og jeg ba om å få det skrevet tydelig til legen så ikke det ble min jobb å overbevise fastlege om så hyppige blodprøver. 

Jeg skal be om å bli fulgt opp ukentlig. Spesielt siden stoffskiftet mitt sank så kraftig iløpet av to uker. Jeg prøvde å kontakte endokrinolog på privatklinikk, men de tok bare imot henvisninger fra lege. Måtte legen din søke om oppfølging eller fikk du det med en gang?

 

Xfreya skrev (På 2.4.2021 den 16.37):

Må understreke at jeg ikke er lege, men leste masse før jeg ble gravid selv. Jeg tenker at TSH på 1.9 er litt for høyt i utgangspunktet,  og at du nok bør vurdere å justere levaxindosen opp i samråd med lege. 

Uansett er det gunstigere å heller ligge litt for høyt enn for lavt under graviditet.

Selv hadde jeg ikke målbar TSH da jeg ble gravid, og endte med å øke Levaxin fra 150 mcg til 250 mcg i løpet av svangerskapet.

https://relis.no/Publikasjoner/2013/Behandling_av_hypotyreose_under_graviditet_og_amming/

Du har rett. Neste gang bør jeg ha høyere stoffskifte før innsett. Da er det litt mer å gå på. Men så skjønner jeg ikke hvorfor det falt så raskt og kraftig denne gangen. Selv etter doseøkning på 30%. Jeg har brukt gravidvitamin med 175 jod i 3 måneder før jeg ble gravid. 
 

Snurrepurre skrev (På 2.4.2021 den 18.53):

Ånei 😔 Så utrolig trist. Håper du blir godt tatt vare på av de hjemme 💜

Takk🥰 De passer godt på. Er så sliten nå og søster er her som barnevakt mens samboer er på jobb.

Blondie65 skrev (På 2.4.2021 den 22.30):

Dette var utrolig leit å lese. Jeg håper du får bedre oppfølging fremover.

Det skal jeg. Jeg vil ikke ha innsett igjen før jeg har ordentlige avtaler med legen.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke blødd siden jeg sto på legevaktkontoret. Jeg sto der og kjente det kom klumper og det var mørkt rødt. Jeg fikk bind og det stoppet igjen. Jeg har hatt smerter helt til i går. Jeg har bare ventet på at det skal starte igjen. Jeg kjenner ingen smerter i dag. Kjente noe svak murring tidlig på morgenen, men det var det. Da begynner jeg å lure på om dette kanskje ikke var en SA? Matlysten er like dårlig. Jeg har hatt symptomer før mens jeg har gått flere uker med dødt embryo så det behøver ikke bety noen ting. Jeg går fortsatt på Lutinus så jeg tenker jo at den kan stoppe en SA? 
Jeg må vente til tirsdag med å kontakte lege. Alt er jo stengt... Ringte legevakt i går og gråt meg helt ut i telefonen. Han kunne ikke hjelpe meg. Jeg ville så gjerne få komme inn på sykehuset, få en sjekk og en avgjørelse på om jeg kan slutte på Lutinus så dette kan bli ferdig. Det er så slitsomt. En sorgreaksjon kom i går. Alt var ufattelig tungt. Jeg har nok holdt meg oppe den første dagen på grunn av datteren min. Det sank mer inn da jeg våknet i går og følte meg fysisk bedre enn på flere uker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snehvit88 skrev (Akkurat nå):

Måtte legen din søke om oppfølging eller fikk du det med en gang?

Jeg henvist rett til sykehus v/påvist høyt stoffskifte, da legen ikke hadde nok kunnskap om høyt stoffskifte. All oppfølging frem til jeg ble gravid har vært gjennom sykehus, men nå som det skal være så hyppig oppfølging flyttes ansvaret over til fastlege av praktiske årsaker. Men fastlegen har fått beskjed om å ringe rett til sykehuset om verdiene endrer seg og jeg må ha medisiner, da overtar sykehus igjen.  Vil anbefale deg å si til fastlegen at du trenger at legen samarbeider med endokrinolog for best mulig oppfølging. I mitt tilfelle har ikke endokrinologen engang nok kunnskap om stoffskifte og graviditet, og skulle derfor søke hjelp fra et annet sykehus. Så jeg tenker at i alle fall fastlegen bør se sin egen begrensing. 

Så rart at du ikke har blødd noe mer, og så frustrerende at du ikke fikk komme inn på sjekk. Håper fastlegen finner tid til deg tidlig på tirsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (24 minutter siden):

Jeg henvist rett til sykehus v/påvist høyt stoffskifte, da legen ikke hadde nok kunnskap om høyt stoffskifte. All oppfølging frem til jeg ble gravid har vært gjennom sykehus, men nå som det skal være så hyppig oppfølging flyttes ansvaret over til fastlege av praktiske årsaker. Men fastlegen har fått beskjed om å ringe rett til sykehuset om verdiene endrer seg og jeg må ha medisiner, da overtar sykehus igjen.  Vil anbefale deg å si til fastlegen at du trenger at legen samarbeider med endokrinolog for best mulig oppfølging. I mitt tilfelle har ikke endokrinologen engang nok kunnskap om stoffskifte og graviditet, og skulle derfor søke hjelp fra et annet sykehus. Så jeg tenker at i alle fall fastlegen bør se sin egen begrensing. 

Så rart at du ikke har blødd noe mer, og så frustrerende at du ikke fikk komme inn på sjekk. Håper fastlegen finner tid til deg tidlig på tirsdag. 

Det er bra endokrinologen sier hen har lite kunnskap og bruker andre ledd som kan hjelpe. Jeg skal spørre fastlegen om samarbeid med endokrinolog. I det minste har jeg noe kunnskap selv og har måttet rette på to fastlegevikarer som mente at høy TSH betydde høyt stoffskifte. 
Jeg håper også at fertilitetsklinikken kan ta meg inn til ul sjekk på tirsdag. Det er dumt at jeg ikke kan ringe de. Jeg har sendt de melding. Det er eneste måten å kontakte de på. Så det kommer helt ann på når de ser meldingen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snehvit88 skrev (2 minutter siden):

Det er bra endokrinologen sier hen har lite kunnskap og bruker andre ledd som kan hjelpe. Jeg skal spørre fastlegen om samarbeid med endokrinolog. I det minste har jeg noe kunnskap selv og har måttet rette på to fastlegevikarer som mente at høy TSH betydde høyt stoffskifte. 
Jeg håper også at fertilitetsklinikken kan ta meg inn til ul sjekk på tirsdag. Det er dumt at jeg ikke kan ringe de. Jeg har sendt de melding. Det er eneste måten å kontakte de på. Så det kommer helt ann på når de ser meldingen min.

Ja, jeg setter veldig pris på mennesker i helsevesenet som ser egne begrensninger. Det bør flere tørre, for da blir det en styrke heller enn en svakhet. 

Håper de ser meldingen raskt, men så rart system at du ikke kan ringe dem. Krysser fingrene for at du kan komme inn med en gang 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Uff, så utrolig leit at du må gjennom dette. 

Hvor mye blødde du? Store klumper? Jeg hadde også stor blødning med lillesøster (fryseforsøk), først rundt da mensen skulle komme slik at jeg var sikker på at forsøket var gått i dass. Og så noen uker etterpå, med klumper. Da var jeg sikker på SA. Hadde det sammen med menskramper. Men det sluttet alltid etter noen timer, og gikk altså fint. Så kanskje du er heldig du også? Den ventetiden til man får sjekket grundig er grusomt seig. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (34 minutter siden):

Uff, så utrolig leit at du må gjennom dette. 

Hvor mye blødde du? Store klumper? Jeg hadde også stor blødning med lillesøster (fryseforsøk), først rundt da mensen skulle komme slik at jeg var sikker på at forsøket var gått i dass. Og så noen uker etterpå, med klumper. Da var jeg sikker på SA. Hadde det sammen med menskramper. Men det sluttet alltid etter noen timer, og gikk altså fint. Så kanskje du er heldig du også? Den ventetiden til man får sjekket grundig er grusomt seig. ❤️

Vanskelig å finne en ting å sammenligne klumpene med. Jeg så de egentlig ikke, jeg kjente de og måtte forte meg å sette meg på do uten å søle. Jeg ser for meg litt større enn druestørrelse. Og at det var to eller tre av de. De er ikke store nok til å være fosteranlegg. Men jeg regner med de kommer fra livmorhulen, og at et dødt embryo kan ligge igjen. Det kan hende alt er som det skal, jeg aner ikke. Har ikke annet valg enn å måtte vente og den tiden er seig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg virkelig fortvilt. Jeg kjenner helt klart symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har blitt treg i kroppslige bevegelser og snakker sakte. Da blir jeg bekymret for om embryo faktisk lever enda. Dette kan jo føre til fosterskade. I morgen får jeg tatt stoffskifteprøve, jeg tør ikke kjøre bil til legen selv, så treg som jeg er så er ikke det forsvarlig. Jeg tar prøven på sykehuset straks vi har fått levert i barnehagen. Da kommer svaret samme dag. 
Nå syns jeg det hadde vært best om embryo er dødt. Nå er jeg mer bekymret for om det lever. Og jeg angrer på at jeg ikke tok blodprøve av stoffskiftet til tiden jeg først hadde bestemt meg for. Jeg ville ta blodprøve to uker etter økning. Men så lot jeg være når tiden kom fordi jeg lot jobben komme i veien. Og tenkte på at legen hadde faktisk bedt meg vente 4 uker. Nå har det gått 4 uker. Dette var jo tilsynelatende et friskt foster😭 Og mitt valg har kanskje skadet det eller tatt livet av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snehvit88 skrev (33 minutter siden):

I dag er jeg virkelig fortvilt. Jeg kjenner helt klart symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har blitt treg i kroppslige bevegelser og snakker sakte. Da blir jeg bekymret for om embryo faktisk lever enda. Dette kan jo føre til fosterskade. I morgen får jeg tatt stoffskifteprøve, jeg tør ikke kjøre bil til legen selv, så treg som jeg er så er ikke det forsvarlig. Jeg tar prøven på sykehuset straks vi har fått levert i barnehagen. Da kommer svaret samme dag. 
Nå syns jeg det hadde vært best om embryo er dødt. Nå er jeg mer bekymret for om det lever. Og jeg angrer på at jeg ikke tok blodprøve av stoffskiftet til tiden jeg først hadde bestemt meg for. Jeg ville ta blodprøve to uker etter økning. Men så lot jeg være når tiden kom fordi jeg lot jobben komme i veien. Og tenkte på at legen hadde faktisk bedt meg vente 4 uker. Nå har det gått 4 uker. Dette var jo tilsynelatende et friskt foster😭 Og mitt valg har kanskje skadet det eller tatt livet av det. 

Uff så mange vonde tanker du hadde her. Du har ikke noe skyld i hva som enn har hendt. Det var uflaks og litt dårlig oppfølging. Man har ofte nok med seg selv og skal kunne stole på legene. Jeg ville nok forsøkt å ta en ultralyd forn å se om noe har skjedd eller ikke. Tror at har det gått bra så går det nok bra med embyro. Men skjønner du er redd med din historie. Klem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (7 minutter siden):

Uff så mange vonde tanker du hadde her. Du har ikke noe skyld i hva som enn har hendt. Det var uflaks og litt dårlig oppfølging. Man har ofte nok med seg selv og skal kunne stole på legene. Jeg ville nok forsøkt å ta en ultralyd forn å se om noe har skjedd eller ikke. Tror at har det gått bra så går det nok bra med embyro. Men skjønner du er redd med din historie. Klem

Takk🥰 Det kan faktisk hende at det hadde gått bra uansett hvis embryo var sterkt og friskt. Mens hvis det ikke var så sterkt at det hadde gått galt uansett. 
Det er destruktive tanker. Fæle tanker å dele. Jeg har avtalt ultralyd til torsdag, men håper å få det tidligere hvis klinikken ser meldingen min i tide. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snehvit88 skrev (Akkurat nå):

Takk🥰 Det kan faktisk hende at det hadde gått bra uansett hvis embryo var sterkt og friskt. Mens hvis det ikke var så sterkt at det hadde gått galt uansett. 
Det er destruktive tanker. Fæle tanker å dele. Jeg har avtalt ultralyd til torsdag, men håper å få det tidligere hvis klinikken ser meldingen min i tide. 
 

Det er så lett å skylde på seg selv og få sånne mørke dumme tanker. Jeg hadde en MA i fjor og alt jeg tenkte på var at det var sikkert fordi jeg tok Ibux rett før jeg testet positivt etc. Lette liksom bare etter grunner som var min feil, kun for å kunne forhindre det igjen. Men det førte jo bare til selvforakt. Syns ikke de druene du beskriver høres helt typisk ut for en spontanabort, men det kan jo hende. Du skrev lenger opp at du har symptomer enda,ja? Mener å huske du også blødde en del sist graviditet og? 

Tenker du skal heller prøve å ha et 50/50 syn på dette om du greier. Håper klinikken det meldingen din snart så du slipper leve i uvisshet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elhaym skrev (8 minutter siden):

Det er så lett å skylde på seg selv og få sånne mørke dumme tanker. Jeg hadde en MA i fjor og alt jeg tenkte på var at det var sikkert fordi jeg tok Ibux rett før jeg testet positivt etc. Lette liksom bare etter grunner som var min feil, kun for å kunne forhindre det igjen. Men det førte jo bare til selvforakt. Syns ikke de druene du beskriver høres helt typisk ut for en spontanabort, men det kan jo hende. Du skrev lenger opp at du har symptomer enda,ja? Mener å huske du også blødde en del sist graviditet og? 

Tenker du skal heller prøve å ha et 50/50 syn på dette om du greier. Håper klinikken det meldingen din snart så du slipper leve i uvisshet

Jeg hadde en blødning 9+2 med datteren min. Med en rar varmefølelse i magen helt til det sluttet. Jeg hadde en tilsvarende blødning denne gangen rundt 7+6. Og denne nå 8+4 var kraftig. Men ikke nok til at det var fosterprodukter. Jeg har symptomer. De var mildere etter blødningen men har tatt seg opp igjen. 
Jeg prøver å tenke på at jeg faktisk har økt stoffskiftemedisin med 60%. Det er mer enn vanlig såpass tidlig. Og hvis stoffskiftet mitt fortsatt er synkende så kan jo dette være et stort problem som ingen har kontroll på. Prøver å tenke på det. Det hjelper litt.

I morgen kommer jeg til å ta større dose stoffskiftemedisin etter jeg har tatt blodprøven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på deg, krysser fingrene og håper du får gode nyheter på UL ila. uka!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje 9+0

Nå har jeg tatt blodprøve av stoffskifte, tatt en større dose stoffskiftemedisin. Jeg tør ikke annet. 
Og fertilitetsklinikken var raskt ute med å ringe. Istedet for å svare gjennom chattetjenesten så ringte de og spurte hvordan jeg hadde det. Det var helt fantastisk av dem❤️ Og jeg har time kl 12:00. Det betyr at jeg kan kjøre om 1,5 time allerede. 
Har det gått galt så har det gått galt. Og jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å reagere når svaret kommer. Men jeg synes selv at jeg allerede har godtatt det. Det kan jo hende pipa får en annen lyd når bekreftelsen kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...