Gå til innhold

Snehvit sin:) Mister og mister, men gir ikke opp


snehvit88

Anbefalte innlegg

10 timer siden, boblevann skrev:

Følgetjeneste er vaktjordmor som følger dere til sykehuset når fødselen er i gang. Det er kommunen som har ansvar for dette og du har rett på følge hvis det er så-og-så langt til sykehus 😃 Men dessverre et punkt mange kommuner gjerne sløyfer om mulig.. 

Det har jeg aldri hørt om🤔 Jeg har ikke så lang vei til sykehus at de vil tilby noe sånt vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

33+5

Tok en tur til føden sent i går kveld pga mindre liv. Babyen har hele tiden noen få dager med høy aktivitet, så får hun flere dager med lite aktivitet og jeg blir like bekymret hver gang. Nå hadde jeg gått slik i to dager og prøvde å la vær å ringe føden. Jeg har jo vært der tre ganger allerede med samme problemet uten at de fant noe unormalt. Jeg valgte å ringe de etter oppfordring fra mange og de ville ha meg inn for å få beroliget meg. Men så ble jeg ikke beroliget.. CTG var fint, og som vanlig sparker hun mye når CTG kommer på. På ultralyd kommenterte legen at hun beveget seg lite. Legen målte blodgjennomstrømning i navel som var fint, normal mengde fostervann, hun sa også at babyen har vokst normalt og at hun ligger i hodeleie med hodet langt ned i bekkenet. Hun lå vanskelig til så hun fikk ikke målt blodåren i hjernen. Legen forsvant for å plotte inn tallene på data og da hun kom tilbake sa hun at babyen har ikke vokst like mye som sist og at magen har krympet! Hva betyr det? Får hun ikke nok næring? Morkakefunksjonen var fin sa hun. Hvordan kan babyen krympe i magemål? 

Skal tilbake på tirsdag for ny ultralyd. Er så bekymret nå😔

Endret av snehvit88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å pust med magen kjære du, selv om jeg skjønner at du er bekymret. Det er bra du får en ny sjekk så kjapt, og skulle noe endre seg i dag eller i morgen så kan du bare kontakte føden igjen

Og skulle de oppdage at noe er galt på tirsdag så vil de heldigvis oppdage det i tide sånn at de kan få ut snøfnugget. Det er forsåvidt ikke optimalt å komme til verden så tidlig, men samtidig så er sjansen for at det går bra stor. 

Minstejenta mi kom til verden med katastrofesnitt i uke 34 pga navlestrengen ikke var festet som den skulle. I stedet for å være sentrert midt i morkaken så var den venøst festet med noen tykke blodårer, og da de blodårene plutselig sprakk så ble tilstanden kritisk for både den lille og meg. Hadde englevakt og var på sykehuset da det skjedde (jobber på sykehus), så vesla var ute på 1-2-3. 

Men det gikk bra selv om hun var lita og prematur. 

Så prøv å berolige deg litt med at skulle det være noe så vil de oppdage det og forløse den lille, du er ikke langt unna fullgått svangerskap nå. 

Sender deg mange varme tanker ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, skruf skrev:

Prøv å pust med magen kjære du, selv om jeg skjønner at du er bekymret. Det er bra du får en ny sjekk så kjapt, og skulle noe endre seg i dag eller i morgen så kan du bare kontakte føden igjen

Og skulle de oppdage at noe er galt på tirsdag så vil de heldigvis oppdage det i tide sånn at de kan få ut snøfnugget. Det er forsåvidt ikke optimalt å komme til verden så tidlig, men samtidig så er sjansen for at det går bra stor. 

Minstejenta mi kom til verden med katastrofesnitt i uke 34 pga navlestrengen ikke var festet som den skulle. I stedet for å være sentrert midt i morkaken så var den venøst festet med noen tykke blodårer, og da de blodårene plutselig sprakk så ble tilstanden kritisk for både den lille og meg. Hadde englevakt og var på sykehuset da det skjedde (jobber på sykehus), så vesla var ute på 1-2-3. 

Men det gikk bra selv om hun var lita og prematur. 

Så prøv å berolige deg litt med at skulle det være noe så vil de oppdage det og forløse den lille, du er ikke langt unna fullgått svangerskap nå. 

Sender deg mange varme tanker ❤️

Takk snille deg❤️😘

Hvor gammel er den lille jenta de nå? Godt de klarer å oppdage slike ting! Var du innlagt da det sprakk?

Ringte inn til føden for å stille spørsmålene jeg satt igjen med etter i går kveld. Vekstavviket har økt fra -3% til -14% på tre uker. Heldigvis bare to dager til ny ul og da er det forhåpentligvis samme jordmor som sist siden jeg har hørt at forskjellige mennesker kan komme med forskjellige mål. Og jordmoren er veldig rolig, legen i går hadde det travelt😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke innlagt, men var på jobb. Hadde virkelig englevakt både vesla og meg! Ble mildt sagt blodbad, det var som å åpne ei kran 

Vesla er nå 16 år, ei lang og flott jente på 175cm :) kan ikke tro at hun var en pitteliten knert på bare 45cm :) De sa hun var stor for å være født 6 uker prematur, i tillegg så var det gunstig at hun var jente siden jentebabyer er sterkere enn gutter av en eller annen grunn. Hun lå ei lita stund i kuvøse, og det var litt småhumper i veien med sugesvakhet, umodent mage/tarm-system, div tilskudd hun måtte stå fast på første leveåret (d-vit, folsyre, multivitamin) og regelmessige prematur-kontroller til barnelege og fysio. Men alt i alt så gikk det bra :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikleser melder seg. Jeg har fulgt med hele veien, og synes det er så hyggelig at du er gravid!

Vil bare si at det å måle vekst mens babyen er i magen, er vanskelig, og det gir indikasjon på babyens størrelse, men det er med feilmarginer. Jeg tror uansett at 14% er fint innenfor normalen.

De måler både hodet og magen. Dersom man er blant den som får barn med små hoder, vil barnet bli estimert til å være mindre enn det faktisk er. Er man blant dem som får barn med store hoder, vil barnet bli estimert til å være større enn det faktisk er. Ved fullgått svangerskap kan det faktisk utgjøre en halvkilo eller mer sammenlignet med faktisk fødselsvekt.

Husk at et barn som får lite næring, ikke har energi til å bevege seg mye. Om CTG viste god aktivitet, får jenta di næring og energi. Babyer er jo noen ganger aktive, og andre ganger rolige, og om hun var aktiv på CTG, er det kanskje ikke så rart at hun var rolig etterpå da legen tok ultralyd. 

Senk skuldrene. Dette kommer til å gå bra! :klem:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, skruf skrev:

Var ikke innlagt, men var på jobb. Hadde virkelig englevakt både vesla og meg! Ble mildt sagt blodbad, det var som å åpne ei kran 

Vesla er nå 16 år, ei lang og flott jente på 175cm :) kan ikke tro at hun var en pitteliten knert på bare 45cm :) De sa hun var stor for å være født 6 uker prematur, i tillegg så var det gunstig at hun var jente siden jentebabyer er sterkere enn gutter av en eller annen grunn. Hun lå ei lita stund i kuvøse, og det var litt småhumper i veien med sugesvakhet, umodent mage/tarm-system, div tilskudd hun måtte stå fast på første leveåret (d-vit, folsyre, multivitamin) og regelmessige prematur-kontroller til barnelege og fysio. Men alt i alt så gikk det bra :) 

Så flaks! Begynte du å blø da blodåren sprakk? Det holdt seg ikke inne i livmoren?

Det er godt jeg har en jente i magen💕 

39 minutter siden, Grønt blad skrev:

Snikleser melder seg. Jeg har fulgt med hele veien, og synes det er så hyggelig at du er gravid!

Vil bare si at det å måle vekst mens babyen er i magen, er vanskelig, og det gir indikasjon på babyens størrelse, men det er med feilmarginer. Jeg tror uansett at 14% er fint innenfor normalen.

De måler både hodet og magen. Dersom man er blant den som får barn med små hoder, vil barnet bli estimert til å være mindre enn det faktisk er. Er man blant dem som får barn med store hoder, vil barnet bli estimert til å være større enn det faktisk er. Ved fullgått svangerskap kan det faktisk utgjøre en halvkilo eller mer sammenlignet med faktisk fødselsvekt.

Husk at et barn som får lite næring, ikke har energi til å bevege seg mye. Om CTG viste god aktivitet, får jenta di næring og energi. Babyer er jo noen ganger aktive, og andre ganger rolige, og om hun var aktiv på CTG, er det kanskje ikke så rart at hun var rolig etterpå da legen tok ultralyd. 

Senk skuldrene. Dette kommer til å gå bra! :klem:

Jordmor har sagt at de blir ikke bekymret før man bikker avvik på 20%, så vi er fortsatt innenfor. Men skummelt at magen til baby har blitt mindre hvis målene til legen er rett.. Jeg hadde ikke vært like bekymret hvis baby hadde vært litt mer livlig inni der. Har vært kvalm de to siste dagene så håper ikke jeg har en infeksjon eller noe som kan være farlig🙈

Skal huske på det du skriver om CTG. Heldigvis fikk jeg et annet rom enn vanlig for CTG, der jeg kunne sitte å se hjerterytmen hennes gå opp og ned. Så hjerterytmen varierte og viste aktivitet selv når jeg ikke kjente noe. 

Det hender jeg reiser på dagsturer med jobb. På torsdag skal jeg reise en time bort fra hjembyen og blir borte i fem timer. Er redd for det, jeg vil gjerne være i nærheten av sykehuset hele tiden🙈

Håper ul til tirsdag kan berolige. Googlet at det er 163 800 sekunder til ultralyd😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg var på 10 UL (tror jeg) pga bekymringer/oppfølging ang vekstavvik, for liten mage ifht hode - liten baby osv.

Ut 2 uker etter termin kom en helt frisk baby som absolutt ikke var liten. Greia var at han hadde arvet min hodestørrelse :P Men det de trodde de så på UL var altså ganske på avveie, han var helt på snitt o vekt og mye lengre enn de antok utfra måling. 

5 timer trenger du ikke bekymre deg for ❤️

Heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fnugg skrev:

Ville bare si at jeg var på 10 UL (tror jeg) pga bekymringer/oppfølging ang vekstavvik, for liten mage ifht hode - liten baby osv.

Ut 2 uker etter termin kom en helt frisk baby som absolutt ikke var liten. Greia var at han hadde arvet min hodestørrelse :P Men det de trodde de så på UL var altså ganske på avveie, han var helt på snitt o vekt og mye lengre enn de antok utfra måling. 

5 timer trenger du ikke bekymre deg for ❤️

Heier på deg!

Takk❤️😘

Barnefar og hans søsken var veldig små med små hoder da de ble født. Gener kan ha noe å si:) 

Vi håper å få vite litt mer i morgen på vekstkontroll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bokdamen skrev:

Hvordan gikk det med dere i går?

Det gikk bedre enn forventet😊 Jordmor var kjempeflink! Hun var så beroligende og lett å snakke med. Rett Og slett en herlig dame! Hun fikk større mål enn legen fikk. Vekstavvik er -10% og ikke 14. Vekstavviket kommer av magemålet, foster er litt tynn... ca 300gr for lett er hun ifølge babyverden. Jeg er redd jobben driver meg for hardt og at det påvirker fosteret. jeg har jobbet for to i over tre måneder og når det endelig kommer en inn for å avlaste meg så blir han sykmeldt.. arbeidsgiver nekter meg å ta ferie😔 Kjenner meg stresset og det takler jeg bra, men det er ikke bra for fosteret..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, snehvit88 skrev:

Det gikk bedre enn forventet😊 Jordmor var kjempeflink! Hun var så beroligende og lett å snakke med. Rett Og slett en herlig dame! Hun fikk større mål enn legen fikk. Vekstavvik er -10% og ikke 14. Vekstavviket kommer av magemålet, foster er litt tynn... ca 300gr for lett er hun ifølge babyverden. Jeg er redd jobben driver meg for hardt og at det påvirker fosteret. jeg har jobbet for to i over tre måneder og når det endelig kommer en inn for å avlaste meg så blir han sykmeldt.. arbeidsgiver nekter meg å ta ferie😔 Kjenner meg stresset og det takler jeg bra, men det er ikke bra for fosteret..

Så godt å høre, men ikke om jobben. Er det alternativ at du får en delvis sykemelding, eller må du da bare gjøre mer jobb på kortere tid? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Bokdamen said:

Så godt å høre, men ikke om jobben. Er det alternativ at du får en delvis sykemelding, eller må du da bare gjøre mer jobb på kortere tid? 

 

En delvis sykemelding kan også innebære at man skal gjøre mindre arbeid på like mye tid som før. Så arbeidsplassen kan ikke kreve at man gjør samme mengde arbeid, de SKAL tilrettelegge hvis nødvendig og mulig. Hvis ikke mulig må man sykemeldes ytterligere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Albbas skrev:

En delvis sykemelding kan også innebære at man skal gjøre mindre arbeid på like mye tid som før. Så arbeidsplassen kan ikke kreve at man gjør samme mengde arbeid, de SKAL tilrettelegge hvis nødvendig og mulig. Hvis ikke mulig må man sykemeldes ytterligere... 

Der har jeg benyttet meg av før, men i og med at hun allerede jobber for to, lurte jeg egentlig mest på om det var realistisk med lavere arbeidsmengde eller om det bare blir enda mer stress å ha en delvis sykemelding. 

Håper virkelig du kan få ned stressnivået @snehvit88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Bokdamen skrev:

Så godt å høre, men ikke om jobben. Er det alternativ at du får en delvis sykemelding, eller må du da bare gjøre mer jobb på kortere tid? 

 

Jeg skal be om å få redusert arbeidsmengden. Det er enten det eller så snakker jeg med legen om sykmelding. Babyen er viktigst nå! 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, snehvit88 skrev:

Jeg skal be om å få redusert arbeidsmengden. Det er enten det eller så snakker jeg med legen om sykmelding. Babyen er viktigst nå! 

 

Godt å høre 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 13.50, snehvit88 skrev:

Jeg skal be om å få redusert arbeidsmengden. Det er enten det eller så snakker jeg med legen om sykmelding. Babyen er viktigst nå! 

 

Nå er det vel ikke lenge til du skal i permisjon? 🤔 syns du skal ta ut en sykemelding med god samvittighet og nyte siste tiden i graviditeten😍 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 14.15, Bokdamen skrev:

Godt å høre 💕

😘

3 timer siden, #Sunrise skrev:

Nå er det vel ikke lenge til du skal i permisjon? 🤔 syns du skal ta ut en sykemelding med god samvittighet og nyte siste tiden i graviditeten😍 

Tre uker igjen til permisjon, det går nok fort:) Det går vel ikke å ta ut trivselssykmelding😅 Jeg klarer meg fint på jobb med litt kortere dager

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...