Gå til innhold

Snehvit sin:) Mister og mister, men gir ikke opp


snehvit88

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, lillemeg90 skrev:

Bedre å ringe enn å bekymre seg 😊

Nettopp😂 Damene i skranken kan fødselsnr mitt utenat nå😅

 

1 minutt siden, DMS skrev:

Gutten min låg jamt på rundt 140, kom ut frisk og fin, om enn litt liten (men normal). 

Men eg skjønar deg kjempegodt. Eg som berre les dagboka di held pusten før eg opnar dagboka di, redd for at det har skjedd noko etter alt du har vore gjennom. Dette må gå vegen for dykk! Så glad fastlegen din tek godt vare på deg. 

Så bra å høre! Når ble du første gang målt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, snehvit88 skrev:

Nettopp😂 Damene i skranken kan fødselsnr mitt utenat nå😅

 

Så bra å høre! Når ble du første gang målt?

Kan ikke bli enklere da 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første hjerteslaget

I begynnelsen av svangerskapsuke 5 (22 dager etter befruktningen) trekker det primitive hjerterøret seg rytmisk sammen for første gang. Uken etter fylles hjertet med blod produsert i veggen av plommesekken, og blodsirkulasjonen med mor etableres. De røde blodcellene pumpes rundt i ørsmå blodårer og gjennom navlestrengen, slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Det er vanlig at hjertet slår raskt i fosterlivet. I løpet av de neste ukene øker hjertefrekvensen betraktelig og når en topp på 180 slag i minuttet i svangerskapsuke 9. Fram mot fødselen reduseres frekvensen gradvis til 140 slag i minuttet i gjennomsnitt ved termin.

 

Hentet fra nhi :) hjertet slår raskere i starten før det reduseres.  I tillegg kan jo baby ha sovet da det ble målt :) jeg har hatt doppler hjemme og pulsen går fort opp når de beveger seg 🤗 håper du blir litt beroliget hvertfall:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, snehvit88 skrev:

Nettopp😂 Damene i skranken kan fødselsnr mitt utenat nå😅

 

Så bra å høre! Når ble du første gang målt?

Det var seinare i svangerskapet, men som ho over skriv, så er 140 godt innafor normalområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 22.51, blomst12 skrev:

Det første hjerteslaget

I begynnelsen av svangerskapsuke 5 (22 dager etter befruktningen) trekker det primitive hjerterøret seg rytmisk sammen for første gang. Uken etter fylles hjertet med blod produsert i veggen av plommesekken, og blodsirkulasjonen med mor etableres. De røde blodcellene pumpes rundt i ørsmå blodårer og gjennom navlestrengen, slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Det er vanlig at hjertet slår raskt i fosterlivet. I løpet av de neste ukene øker hjertefrekvensen betraktelig og når en topp på 180 slag i minuttet i svangerskapsuke 9. Fram mot fødselen reduseres frekvensen gradvis til 140 slag i minuttet i gjennomsnitt ved termin.

 

Hentet fra nhi :) hjertet slår raskere i starten før det reduseres.  I tillegg kan jo baby ha sovet da det ble målt :) jeg har hatt doppler hjemme og pulsen går fort opp når de beveger seg 🤗 håper du blir litt beroliget hvertfall:) 

Ja det ble jeg😊 Takk❤️

13 timer siden, Cati skrev:

Helt normal hjertefrekvens med 140. Rundt der du er og fremover skal det ligge rundt 120-150.

Så helt ned til 120 er normalt. Det var godt å høre😊

8 timer siden, DMS skrev:

Det var seinare i svangerskapet, men som ho over skriv, så er 140 godt innafor normalområdet. 

Godt innafor, det er fint å høre😊

Takk dere! Jeg ser kommentarene på jobb, og det hjelper faktisk!

 

Fikk pratet ut med kontorpersonalet hos legen i dag. De beroliget meg veldig. Det er ingenting som helst jeg kan gjøre for at dette skal gå den ene eller den andre veien. Det vet jeg jo, men å høre andre si det, det hjelper. De får satt hodet mitt på riktig plass. Nå skal jeg klare meg hele neste uke uten lege. Det blir første uke uten. Men mandag 8 april, da skal vi på ultralyd igjen. Planen vår hele veien har vært at vi skal på en privat ul før OUL, og den blir 15+6. Om det da blir oppdaget unormaliteter kan hende, om alt er normalt er det bare veldig godt å få se. Kjønn er vel for tidlig å se. Jeg tror gutt og jente kan se veldig likt ut i begynnelsen. Om vi fortsatt må vente 3 uker på OUL for å få vite kjønn, så ligger det bare en ekstra spenning i det.

Vi sitter allerede å diskuterer barneoppdragelse og hvordan vi ønsker å omgås hverandres familier. Vi har veldig forskjellige familier der hans familie er stor og godt knyttet, mens min er liten og båndene er ikke så tette. Jeg har vokst opp og følt meg mye alene, det ønsker jeg ikke for vårt barn. Det kan hende vi kun får én. Og jeg tror enebarn lett kan savne å ha søsken. Å holde vår lille familie sosial er derfor veldig viktig for meg med tanke på barnet. At den skal få utviklet seg sosialt, gjerne starte tidlig i barnehage. Jeg vil unngå å få et bortskjemt barn🙈 En hund tror jeg kan bidra til å utvikle empati. 

Jeg kaller babyen vår for den og ikke h*n. Men nå begynner det å føles unaturlig å kalle det for «den». Kommer til å forsette med det til vi ser kjønn.

Blir veldig emosjonell nå. Hva om det blir dødfødsel! Men likevel. Noe så vakkert. Om barnet ikke overlever så er det fortsatt vårt barn❤️ Prøver å overbevise meg selv om at det også er greit🙈

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er godt å lese at dere tør å tenke fremtidsplaner for Snøfnugget. Blir helt :grine: av å lese om det. :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt fingrene krysset for deg! :) Dette går så fint, atte!

Det blir lettere for deg å føle at du "vet" hvordan det står til når du kommer så langt på vei at du kjenner bevegelser hele tiden. Da vil mye av tiden du nå bruker på å gå og undre deg, bli brukt til å gå og glede deg istedet 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er du på vei nå? :)

Dødfødsel er heldigvis sjelden vare i Norge. Det aller mest sannsynlige utfallet nå er jo en frisk og fin baby❤️

Mini her hadde forresten puls på 120-125 over flere kontroller. Han hadde også hyppige perioder med pulsfall gjennom svangerskapet på grunn av at jeg fikk det samme, og han måtte ha elektrode på hodet under fødselen på grunn av disse periodene med lav puls. Ut kom en frisk og fin baby med full apgar-score😊. Har det samme dette svangerskapet, og alt er tilsynelatende fint med lillebror også, selv om det er hyppigere denne gangen. 

Det er godt å høre at du blir ivaretatt av legen din. Vil tro det er en god trygghet i det frem til du begynner å kjenne liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringrådet er jo puls på under 140 så er det gutt og over så er det jente. Så kanskje du har en gutt? :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 12.54, Blondie65 skrev:

Det er godt å lese at dere tør å tenke fremtidsplaner for Snøfnugget. Blir helt :grine: av å lese om det. :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Snøfnugget🥰

På 1.4.2019 den 18.40, Bimle skrev:

Det blir bare mer og mer rørende å lese dagboken din Snehvit!! ❤️❤️❤️

Blir litt rørt når du skriver du blir rørt☺️

 

5 timer siden, Million skrev:

Jeg holder fortsatt fingrene krysset for deg! :) Dette går så fint, atte!

Det blir lettere for deg å føle at du "vet" hvordan det står til når du kommer så langt på vei at du kjenner bevegelser hele tiden. Da vil mye av tiden du nå bruker på å gå og undre deg, bli brukt til å gå og glede deg istedet 😍

Venter så veldig på å kjenne den! Noen ganger kjennes det ut som livmor kiler, noen ganger som den klør, noen ganger øm og noen ganger ingenting. Lurer på hvordan man kjenner det første gang. Tenk å kjøpe noe til babyen! Tør ikke det helt enda da

 

2 timer siden, LoveTrain skrev:

Hvor langt er du på vei nå? :)

Dødfødsel er heldigvis sjelden vare i Norge. Det aller mest sannsynlige utfallet nå er jo en frisk og fin baby❤️

Mini her hadde forresten puls på 120-125 over flere kontroller. Han hadde også hyppige perioder med pulsfall gjennom svangerskapet på grunn av at jeg fikk det samme, og han måtte ha elektrode på hodet under fødselen på grunn av disse periodene med lav puls. Ut kom en frisk og fin baby med full apgar-score😊. Har det samme dette svangerskapet, og alt er tilsynelatende fint med lillebror også, selv om det er hyppigere denne gangen. 

Det er godt å høre at du blir ivaretatt av legen din. Vil tro det er en god trygghet i det frem til du begynner å kjenne liv. 

15+0 i dag. Hadde en blødning på lørdag og fikk komme til legen i dag. Hjertet slo mellom 135 og 140. I kveld erfarte jeg at den blødningen kom nok fra stumpen🙈 

Legen lager en veldig trygghet, det stemmer😊 Jeg har alltid en havn å gå til. Visste ikke at babyen påvirkes av blodtrykssfall🤔 Nå har det blitt mye bedre fht disse blodtrykksfallene. Fikk lov til å ta jerntilskudd så i går sto jeg i dusjen for første gang på lenge! Hurra for gutt😃 Hva er apgar-score?

1 time siden, Tonio skrev:

Kjerringrådet er jo puls på under 140 så er det gutt og over så er det jente. Så kanskje du har en gutt? :yvonne:

Kanskje det er en gutt🤔 Vi skal på privat ultralyd på mandag. Kanskje gyn kan se noe da? Hvis ikke er det fire uker til OUL 

Endret av snehvit88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, snehvit88 skrev:

😃 Hva er apgar-score?

 

"Apgarscore er et system for rask vurdering av allmenntilstanden hos nyfødte. 0, 1 eller 2 poeng gis for hjertefunksjon, respirasjon, muskeltonus, reflekser og hudfarge, og summeres til en score som maksimalt kan være 10 poeng. Vurderingen gjøres normalt to ganger; én ett minutt og én fem minutter etter fødselen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pulsfall, ikke blodtrykksfall. Sistnevnte er så vanlig blant gravide at det neppe er noe som påvirker fosteret i nevneverdig grad, da hadde du nok fått beskjed om det :).

Bra formen er bedre og at du kan dusje stående. Små gleder😅. Bare vær obs på at jerntilskudd kan føre til mer blødning fra stumpen, siden det er vanlig å få hard mage av det. Men det visste du kanskje allerede😊. Drikk masse vann! 

Så stas med ultralyd igjen. De vokser jo så fort😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vite kjønn når vi var på privat UL rundt uke 15-16. Så det er ganske god sjans for at dere får vite det på mandag.

Det er så gøy å lese her inne! Tenk å være så glad på vegne av noen man ikke kjenner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.4.2019 den 11.42, LoveTrain skrev:

Jeg har pulsfall, ikke blodtrykksfall. Sistnevnte er så vanlig blant gravide at det neppe er noe som påvirker fosteret i nevneverdig grad, da hadde du nok fått beskjed om det :).

Bra formen er bedre og at du kan dusje stående. Små gleder😅. Bare vær obs på at jerntilskudd kan føre til mer blødning fra stumpen, siden det er vanlig å få hard mage av det. Men det visste du kanskje allerede😊. Drikk masse vann! 

Så stas med ultralyd igjen. De vokser jo så fort😍

At pulsfall og blodtrykksfall er to forskjellige ting visste jeg ikke. Vet du hvorfor du får pulsfall? Hvordan merker du det?

Jerntilskudd gir hard mage, merker ikke noe enda heldigvis. Likevel er magen helt enorm! Skjønner ikke hva som tar så mye plass! Håper alt er bra på ul til mandag. Har mine tvil i dag.

19 timer siden, Tyah skrev:

Vi fikk vite kjønn når vi var på privat UL rundt uke 15-16. Så det er ganske god sjans for at dere får vite det på mandag.

Det er så gøy å lese her inne! Tenk å være så glad på vegne av noen man ikke kjenner. 

Da får vi se da😊 Hva gyn kan se. Han har bra utstyr så vi håper. Bare om alt er bra så er jeg fornøyd. Har mine tvil i dag og kjennee behovet for å se den igjen. Å høre hjertelyd er ikke nok nå etter snart 4 uker uten ul. 

😘😘😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, snehvit88 skrev:

At pulsfall og blodtrykksfall er to forskjellige ting visste jeg ikke. Vet du hvorfor du får pulsfall? Hvordan merker du det?

Jerntilskudd gir hard mage, merker ikke noe enda heldigvis. Likevel er magen helt enorm! Skjønner ikke hva som tar så mye plass! Håper alt er bra på ul til mandag. Har mine tvil i dag.

Da får vi se da😊 Hva gyn kan se. Han har bra utstyr så vi håper. Bare om alt er bra så er jeg fornøyd. Har mine tvil i dag og kjennee behovet for å se den igjen. Å høre hjertelyd er ikke nok nå etter snart 4 uker uten ul. 

😘😘😘

Pass på å få i deg fiber når du tar jern! Viktigere med økt fiberinntak heller enn økt væskeinntak for de fleste. Så lenge du drikker nok ila dagen, er det ikke vann du trenger :)

Det kommer til å gå helt fint på mandag! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sinsiew skrev:

Pass på å få i deg fiber når du tar jern! Viktigere med økt fiberinntak heller enn økt væskeinntak for de fleste. Så lenge du drikker nok ila dagen, er det ikke vann du trenger :)

Det kommer til å gå helt fint på mandag! ❤

Takk😘 Det var ganske rørende😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært på ultralyd og sånn som det så ut i dag så er det en jente😍 

Som gyn sa, ikke mal rommet rosa enda, på OUL kan det ha spretti ut en utovertiss! 

Hun vred seg rundt to ganger mens han så på indre organer. Plutselig bare snudde hun seg med ryggen til😂 Veldig rart å se at hun beveger seg,snur seg rundt og jeg kjenner ingenting! Som alle sier at man kan se livmoren som en pølse på magen hvis man ligger på ryggen, jeg kan hverken se eller kjenne den. Men så deilig å få sett henne på skjerm!

ingenting er galt med ryggmargen slik jeg var redd for, og vi har fått bilde av ansiktet hennes😍

Hjertet slår 142 slag i minuttet og hun veier 141 gram hvis jeg husker riktig. 

Morkake har trukket deg bort fra mormunnen så det er bra. 

Hodeomkretsen tilsvarte 15+6, som stemmer med i dag ifølge Porsgrunn sier om El tidspunkt. Sist ul vi var hos han så lå vi en dag foran. Håper det er normalt at hun har hoppet til å være litt mindre nå😅

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...