Gå til innhold

Hva er din IQ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

147 og det er noe dritt. Det beste er å være normal. TRO MEG! Jeg ser de samme problemene hos min sønn som jeg hadde på skolen.

Anonymkode: 9c2f2...34d

Om man er veldig smart og ressurssterk, så er det lettere å finne en måte å leve på der man aksepterer hvordan ting er og gjør det beste ut av det. Det handler ikke om man er smart eller ikke, det handler om man klarer å ha et konstruktivt forhold til egen tanker og følelser. Klarer man det kan det være veldig positivt og en ressurs å ha høy IQ. Dersom man setter seg ned og bestemmer seg for at mennesker er dumme og dritt, og at verden er dritt, da kommer man ikke langt om man er smart eller dum.

Dersom det er så ille å eksistere, hvorfor fikk du barn og viderefører en dårlig eksistens?

7 timer siden, antbug skrev:

Hvorfor er det best å ligge midt på treet mener du? Jeg ser bare fordeler med høy IQ forutsatt at det legges til rette for at de smarte også skal få utfordringene de trenger på skolen og hjemme og allerede fra barndommen av lærer seg hvordan de best kan bruke evnene sine. Nå når befolkningen er forholdsvis velutdannet blir ikke forskjellen i IQ så merkbar heller. Det er lettere å finne mentale sparringspartnere og folk som forstår på et dypere plan nå enn før selv om det fortsatt skiller noen poeng.

En ulempe kan være at dersom man er veldig smart, så er det alltid et skeivt maktforhold mellom deg og venner, i verste fall partner. Når man er veldig smart blir vanlige folk mer som barn mtp hvor komplisert de tenker og hva de forstår. De blir også veldig gjennomsiktige slik at man forstår de veldig godt, men de har ikke den samme evnen til å forstå en tilbake. Man må da holde tilbake mye av seg selv. Man føler at man som regel er den "voksne" i en samtale og er ansvarlig for hva den andre føler, for man ser veldig tydelig hva den andre personen trenger fra deg. Man ser veldig lett hvor sårbar den er for alt som er utenfor referansefeltet dens. Jeg ser for meg at det er som å være konstant psykolog/ lege for andre mennesker, man har alltid det psykologiske overtaket. Og en som er veldig smart kan like lite dele sine tanker med en som er mindre smart, som en psykolog til sine pasienter

Anonymkode: 50edd...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke tatt en fysisk test, men på mensa sin side fikk jeg 105 :P Jeg vet jeg sikkert ikke egentlig scorer særlig høyt på IQ-tester, da min styrke er kreativitet og språk, og ikke logisk sans. Det er helt OK. Jeg er intelligent og kunnskapstørst selv om jeg ikke har den høyeste IQ'en :)

Anonymkode: c2536...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den IQ-testen til NRK da de for en del år siden kjørte noe lørdagsunderholdning om folkeintelligensen. Jeg fikk nøyaktig 100 poeng, et resultat som var 15 poeng bedre enn jeg tippet.

Anonymkode: fc944...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, denne tråden er i samme gate som de som klager over å være så pene. Ganske sikker på at det er mye verre å være dum og stygg, en pen og intelligent. Jeg kjedet meg også gjennom skolen, men, news flash: det er bare KJEDSOMHET. Kjedsomhet er et tegn på manglende fantasi, og et ekte I-landsproblem. Hvis du kjeder deg på jobb, anbefaler jeg deg å bruke IQ-en din til å skaffe ny utdannelse og en jobb du trives i. Alle er ansvarlige for sin egen lykke. Det er dog ikke IQ som er mest utslagsgivende for gode karakterer, det er det motivasjon som er. Du kan ta en doktorgrad med 105 i IQ. Velger å ikke dele min IQ, ettersom jeg aldri har tatt en offisiell test, kun test på nett.

Anonymkode: 2db23...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ulempe kan være at dersom man er veldig smart, så er det alltid et skeivt maktforhold mellom deg og venner, i verste fall partner. Når man er veldig smart blir vanlige folk mer som barn mtp hvor komplisert de tenker og hva de forstår. De blir også veldig gjennomsiktige slik at man forstår de veldig godt, men de har ikke den samme evnen til å forstå en tilbake. Man må da holde tilbake mye av seg selv. Man føler at man som regel er den "voksne" i en samtale og er ansvarlig for hva den andre føler, for man ser veldig tydelig hva den andre personen trenger fra deg. Man ser veldig lett hvor sårbar den er for alt som er utenfor referansefeltet dens. Jeg ser for meg at det er som å være konstant psykolog/ lege for andre mennesker, man har alltid det psykologiske overtaket. Og en som er veldig smart kan like lite dele sine tanker med en som er mindre smart, som en psykolog til sine pasienter

Anonymkode: 50edd...d2a

Jeg synes du overdriver veldig her. Når du er smart tiltrekkes du vanligvis av mennesker som også er smarte. Har du en IQ på 148 treffer du ikke folk som matcher deg 100% på hvert hushjørne, men de fleste smarte dras mot mennesker som også er smarte. Om de ligger på 128 eller 140 trenger ikke å være så merkbart (selv om de selvfølgelig vil kjenne igjen en smarting når de møter en), og det er overhodet ikke sammenlignbart med å snakke med et barn. Når du møter noen med eksakt samme IQ som du selv har kan det godt være at dere ikke snakker godt sammen, mens du noen ganger kan møte en med lavere IQ som er i stand til å tenke ca like komplisert som deg på områder der dere møtes interessemessig. Man dras mot mennesker som matcher en på noen områder, man lærer raskt hvem som fungerer i hvilke sammenhenger, og man "bruker" ulike mennesker til ulike ting. 

Jeg kan være enig med deg i mye av det du sier når spriket er veldig stort mellom to mennesker. Da vil den smarteste raskt kjede seg og finne samtalen lite givende, og det morsomme er at det vil trolig den dummeste også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Jeg har aldri testet på skikkelig vis. Da de kjørte den testen på TV som AB...9ee nevner så tror jeg jeg fikk 121, mens jeg på nettest har fått 123. Det virker som om de to testene er rimelig enige altså, men jeg regner med de gir noe høyere score enn en ordentlig test ville gitt, så jeg antar jeg ligger omtrent på gjennomsnittet, eller kanskje ørlite over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man er veldig smart og ressurssterk, så er det lettere å finne en måte å leve på der man aksepterer hvordan ting er og gjør det beste ut av det. Det handler ikke om man er smart eller ikke, det handler om man klarer å ha et konstruktivt forhold til egen tanker og følelser. Klarer man det kan det være veldig positivt og en ressurs å ha høy IQ. Dersom man setter seg ned og bestemmer seg for at mennesker er dumme og dritt, og at verden er dritt, da kommer man ikke langt om man er smart eller dum.

Dersom det er så ille å eksistere, hvorfor fikk du barn og viderefører en dårlig eksistens?

En ulempe kan være at dersom man er veldig smart, så er det alltid et skeivt maktforhold mellom deg og venner, i verste fall partner. Når man er veldig smart blir vanlige folk mer som barn mtp hvor komplisert de tenker og hva de forstår. De blir også veldig gjennomsiktige slik at man forstår de veldig godt, men de har ikke den samme evnen til å forstå en tilbake. Man må da holde tilbake mye av seg selv. Man føler at man som regel er den "voksne" i en samtale og er ansvarlig for hva den andre føler, for man ser veldig tydelig hva den andre personen trenger fra deg. Man ser veldig lett hvor sårbar den er for alt som er utenfor referansefeltet dens. Jeg ser for meg at det er som å være konstant psykolog/ lege for andre mennesker, man har alltid det psykologiske overtaket. Og en som er veldig smart kan like lite dele sine tanker med en som er mindre smart, som en psykolog til sine pasienter

Anonymkode: 50edd...d2a

Fantastisk, skrevet... du setter ord på det jeg tenker, takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Else-Britt skrev:

Grattis! Får du flytte for deg selv da?

Bor i kjelleren til mamma og pappa. ADL ferdighetene er ikke på topp.

Anonymkode: 23467...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den på Mensa sine nettsider og fikk 115. Mulig det hadde vært litt lavere om jeg hadde tatt en skikkelig test, men det er rundt der jeg har ligget når jeg har tatt andre steder også. Jeg har alltid trodd at min intelligens har vært ganske gjennomsnittlig.

Jeg er flink i språk så kanskje jeg scorer bra der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt én slik test, hos et selskap som er rimelig digert og kjører IQ-tester på de som skal jobbe med ledelse. På den testen fikk jeg 137, og det var i topp 4%. Jeg nekter å tro at det stemmer, man kan sikkert trekke fra 15 poeng for flaks, jeg var jo ikke skråsikker på alle svarene. Føler meg helt normal ifht. de rundt meg.

Anonymkode: e040c...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Mensa er den 122. Må prøve på nytt, for jeg hadde tippet rundt 130 siden de fleste i familien har høy IQ. 

Anonymkode: 87b85...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok den i illustrert vitenskap fikk jeg 87, om jeg husker rett. Det er jo relativt lavt, sett i forhold til folk her inne, tydeligvis. Jeg går også ut i fra at den testen jeg tok er "snillere" med resultatet enn mensa sin? Jeg tør faktisk ikke å ta den. Redd for å havne langt under snittet. Jeg er nemlig dårlig til å se sammenheng mellom mønstere :P Men jeg må bare spørre om noe, håper noen vet svaret. Er det en måte jeg kan lære meg å se sammenheng mellom ulike mønstre? For helt ærlig, med mindre det er helt åpenbart ser jeg det ikke. Og siden "alle" tydeligvis gjør det, er jeg redd for at det er noe galt med meg. At jeg er mindre intelligent eller noe...

Anonymkode: d8fdf...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg tok den i illustrert vitenskap fikk jeg 87, om jeg husker rett. Det er jo relativt lavt, sett i forhold til folk her inne, tydeligvis. Jeg går også ut i fra at den testen jeg tok er "snillere" med resultatet enn mensa sin? Jeg tør faktisk ikke å ta den. Redd for å havne langt under snittet. Jeg er nemlig dårlig til å se sammenheng mellom mønstere :P Men jeg må bare spørre om noe, håper noen vet svaret. Er det en måte jeg kan lære meg å se sammenheng mellom ulike mønstre? For helt ærlig, med mindre det er helt åpenbart ser jeg det ikke. Og siden "alle" tydeligvis gjør det, er jeg redd for at det er noe galt med meg. At jeg er mindre intelligent eller noe...

Anonymkode: d8fdf...556

Øvelse? JEg ser ikke sammenheng heller. Men er tydeligvis god til å gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, WubWub skrev:

I alle tråder om emnet så viser det seg at alle har IQ på nivå med genier til tross for at snittet i samfunnet er 100.

Enten så er det noe galt med IQ testen om de fleste scorer 130-150 eller så er ikke de som uttaler seg sannferdig om sine resultater. 

Kanskje slike tråder tiltrekker seg de som vil legge på litt ekstra, eller folk som har fått høyere score. 

Anonymkode: 494db...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, antbug skrev:

Hvorfor er det best å ligge midt på treet mener du? Jeg ser bare fordeler med høy IQ forutsatt at det legges til rette for at de smarte også skal få utfordringene de trenger på skolen og hjemme og allerede fra barndommen av lærer seg hvordan de best kan bruke evnene sine. Nå når befolkningen er forholdsvis velutdannet blir ikke forskjellen i IQ så merkbar heller. Det er lettere å finne mentale sparringspartnere og folk som forstår på et dypere plan nå enn før selv om det fortsatt skiller noen poeng.

Den forutsetningen finnes dessverre ikke i norske skoler i dag. 

 

Selv har jeg vel tatt mensatest på nett to ganger, en gang 125 og en gang 129. Irriterer meg over at jeg ikke kommer meg over 130, mulig jeg prøver igjen senere.

Anonymkode: a7ab6...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så vidt jeg vet så er WAIS-testen den eneste offentlige godkjente i Norge, og du kan bare ta den med psykolog, tror jeg. Mulig jeg tar feil. Man får praktiske oppgaver, og den som tester deg skal observere deg og score deg underveis, samt si tall og regnestykker uten at du får høre eller lese dem på nytt. Du blir også testen i språk, ordforråd og hukommelse, på tid. I tillegg til samme type oppgaver du får hos MENSA. Det er noe annet enn å ha én type oppgaver foran seg på laptopen hjemme i stua.

Jeg tror en rekke av disse nett-testene gir høyere score enn man ellers ville fått, men MENSA-testen stemte bra med WAIS-testen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, antbug skrev:

Jeg synes du overdriver veldig her. Når du er smart tiltrekkes du vanligvis av mennesker som også er smarte. Har du en IQ på 148 treffer du ikke folk som matcher deg 100% på hvert hushjørne, men de fleste smarte dras mot mennesker som også er smarte. Om de ligger på 128 eller 140 trenger ikke å være så merkbart (selv om de selvfølgelig vil kjenne igjen en smarting når de møter en), og det er overhodet ikke sammenlignbart med å snakke med et barn.

Noe av greia er jo at det er veldig få som ligger så høyt oppe, og man møter ikke slike hver dag. Derfor kan man veldig lett ende opp uten likesinnede rundt seg.

Det er stor forskjell på noen med 120 i IQ og noen med 140. Nå er intelligens mer et spektrum og intelligenstester måler ikke denne på en endelig og bra måte. Men la oss si at den måler omtrentlig nøyaktig, da vil det være ekstremt stort sprik mellom den på 120 og den på 140. Men jeg tror ikke det er like merkbart hos den med 120, som den med 140. Det er også en forskjell der igjen mellom 140 og 150. Men forskjellene her krever som regel ganske høy intelligens for å merke

Anonymkode: 50edd...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av greia er jo at det er veldig få som ligger så høyt oppe, og man møter ikke slike hver dag. Derfor kan man veldig lett ende opp uten likesinnede rundt seg.

Det er stor forskjell på noen med 120 i IQ og noen med 140. Nå er intelligens mer et spektrum og intelligenstester måler ikke denne på en endelig og bra måte. Men la oss si at den måler omtrentlig nøyaktig, da vil det være ekstremt stort sprik mellom den på 120 og den på 140. Men jeg tror ikke det er like merkbart hos den med 120, som den med 140. Det er også en forskjell der igjen mellom 140 og 150. Men forskjellene her krever som regel ganske høy intelligens for å merke

Anonymkode: 50edd...d2a

Jeg scorer faktisk ganske høyt, og jeg synes ikke det er så tydelig. På enkelte områder ja, men ikke i det daglige. De smarteste har et større perspektiv på ting og lettere for å se de store linjene, blant annet. Forskjellene er ganske merkbare når folk ligger rundt 100, men ikke så mye når de er oppe i 120-130. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, antbug skrev:

Jeg scorer faktisk ganske høyt, og jeg synes ikke det er så tydelig. På enkelte områder ja, men ikke i det daglige. De smarteste har et større perspektiv på ting og lettere for å se de store linjene, blant annet. Forskjellene er ganske merkbare når folk ligger rundt 100, men ikke så mye når de er oppe i 120-130. 

Er ikke så stor forskjell på 120 og 130, nødvendigvis. Noen ganger handler forskjellene på de nivåene mer om interesser og vilje til å utvikle egen forståelse. Når du kommer opp i 140 er du som regel ganske observant og forstår mye, selv om du ikke har intellektuelle interesser. Du vil gjerne forstå ting bedre enn de på 120 og 130 som har intellektuelle interesser, selv med mindre informasjon. 150 er et hakk over der igjen.

De med IQ rundt 130 kan som regel veldig lett gli inn blant de gjennomsnittlige og trives med det. De er ikke "så" smarte. De vil noen ganger merke at de er litt smartere, men sånn i den større sammenheng er det mye de ikke "ser"

Anonymkode: 50edd...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...