Gå til innhold

Hvorfor skal menn betale for kvinner på date?


WubWub

Anbefalte innlegg

68% sier at menn ikke bør ta kvinners regninger. 32% sier ja. De fleste argumenterer for at det strider imot likestilling at et kjønn behandles som et barn som må forsørges.

http://www.debate.org/opinions/should-men-pay-for-dates

Equality, Not Chivalry

 In this age of equality, men shouldn't pay for every date. A relationship is a woman's choice as well. Paying entirely for one date offers the stigma of indebtedness for "things" later that night. Paying entirely for a date isn't chivalry anymore. If one half of the couple pays for the first date, the other half should pay for the second date.

No, Men Should Not Pay For Dates

 

Let me clarify: men should not be expected to pay for dates. If a man wants to pay for a date, it should be his choice, and he should not do so out of some antiquated tradition that says the man should always pay for the date. Likewise, the same should go for a woman as well. All things should be equal between the sexes.

 

 

Males shouldn't be forced to uphold traditional values anymore.

 

I believe that the ONLY reason that a male should be expected to pay for a date is if, and only if the female expects to take a traditional role of being barefoot and pregnant in the kitchen. If a couple wants to take on traditional roles then that is fine, otherwise don't make a male pay for everything just because he was born as a male.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Nå var jo tråden lagt opp til en aktivitet man må betale da :laugh:

Jo den handler om tradisjonelle kjønnsroller. Jeg tolker det dithen at du syntes ting var finere og enklere før likestillingen når tradisjonelle kjønnsroller var mer tydelig? Når kvinnens rolle var på kjøkkenet og mannens rolle var forsørger?

Dette med at mannen skal betale for damen er ikke en "fin gest" som folk sier - dette hører med til den kvinneundertrykkende historien til menn og er som sagt et grufs fra fortiden. 

Men som sagt - om damen faktisk selv ønsker tradisjonelle kjønnsroller hvor hun er underlagt en mann så er det helt greit da det er et personlig valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Den som inviterer betaler.

Feil. Den som takker ja til en invitasjon betaler egen regning da det var h*n's valg å bli med og konsumere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Feil. Den som takker ja til en invitasjon betaler egen regning da det var h*n's valg å bli med og konsumere. 

Sterkt uenig. Den som inviterer er den som også bestemmer stedet, ergo nivået på regningen og jeg nekter å betale hvis en fyr/venninne tar meg med på et dyrt sted og så skal ha meg til å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det at mannen betaler for daten er noe som har kommet tilbake de siste årene, men det har i så fall ikke jeg fått med meg. Jeg er og har alltid vært vant til at kvinner betaler for seg selv. Med mindre mannen var steinrik og insisterte ville jeg opplevd det som litt ubehagelig å bli betalt for. Ville følt at jeg skyldte ham noe. Som du sier, nå har jo både kvinner og menn vanligvis en lønn de kan leve greit av, og da er det ingen grunn til at mannen skal betale.

Å tilby seg spandere en drink på noen er helt greit, synes jeg. Enten det er han eller hun som spanderer. Det er en hyggelig gest og ikke noe som forventes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, O.G. skrev:

Sterkt uenig. Den som inviterer er den som også bestemmer stedet, ergo nivået på regningen og jeg nekter å betale hvis en fyr/venninne tar meg med på et dyrt sted og så skal ha meg til å betale. 

Så en venn skal ta din regning for mat DU har inntatt? Og du ville kalt motparten gjerrig om de ikke gjorde det? Har aldri hørt om venner som lar venner betaler for de på restaurant. Vanligvis pleier vennindegjenger å dele regningen når de er ute å spiser. Det hadde blitt jævlig dyrt for hun som inviterte 5 jenter ut på en hyggelig kveld. Flere tusen kroner! Bare fordi du ikke vil betale din egen regning. Syntes du virkelig dette er fair?

Oh lord have mercy.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen ikke tilbyr seg å betale, tolker jeg drt som at han ikke er interessert. Heldigvis skjer det sjeldent...

Anonymkode: 8a585...cfa

Godt poeng, en fyr som inviterer og ber en om å gå dutch er en kamerat, ikke potensiell kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du liker at kvinnen ser bra ut. 

Sånn før daten har hun trolig på et minimum kjøpt nye strømpebukser (holder kun en gang) og vokset seg (600 kr for en måned, la oss si totalt 200 kr per uke om hun har en date/uke  

Trolig har hun kjøpt nytt klesplagg min 300 kr for annenhver date = 300 kr/2 = 150. 

Frisør med farging av hår og vipper/bryn minimum 1500 kr hver annenhvert måned = 120 per uke. 

Så 470 kr for å komme på daten. 

Kan du rive i el øl, eller?!?

Anonymkode: 9470e...0b3

Kvinnen burde vel spandere fordi hun liker at mannen ser bra ut. Trolig har han kjøpt nytt klesplagg min 300 kr for annenhver date = 300 kr/2 = 150. 

Sånn før daten har hantrolig på et minimum trent masse (1000 kr for en måned i kostnad for mat og trening, la oss si totalt 250 kr per uke om han har en date/uke  

Frisør minimum 500kr hver måned = 120 per uke. 

Så 570 kr for å komme på daten. 

Kan du rive i el øl, eller?!?

Anonymkode: e8ff9...f97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WubWub skrev:

Så en venn skal ta din regning for mat DU har inntatt? Og du ville kalt motparten gjerrig om de ikke gjorde det? Har aldri hørt om venner som lar venner betaler for de på restaurant. Vanligvis pleier vennindegjenger å dele regningen når de er ute å spiser. Det hadde blitt jævlig dyrt for hun som inviterte 5 jenter ut på en hyggelig kveld. Flere tusen kroner! Bare fordi du ikke vil betale din egen regning. Syntes du virkelig dette er fair?

Oh lord have mercy.

Så hvis en dame inviterer på middag hjemme hos seg, så kommer du med halve summen på handlelappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, antbug skrev:

Mulig det at mannen betaler for daten er noe som har kommet tilbake de siste årene, men det har i så fall ikke jeg fått med meg. Jeg er og har alltid vært vant til at kvinner betaler for seg selv. Med mindre mannen var steinrik og insisterte ville jeg opplevd det som litt ubehagelig å bli betalt for. Ville følt at jeg skyldte ham noe. Som du sier, nå har jo både kvinner og menn vanligvis en lønn de kan leve greit av, og da er det ingen grunn til at mannen skal betale.

Å tilby seg spandere en drink på noen er helt greit, synes jeg. Enten det er han eller hun som spanderer. Det er en hyggelig gest og ikke noe som forventes.

Jeg tror dette er et amerikansk fenomen som ikke er så utbredt her til lands. Men de tankene og forventningene om at kvinnes må forsørges finnes også her i denne tråden ser vi, dessverre.

Og jeg er helt enig - man bør betale for seg selv uansett hvilket kjønn man er eller hvem som har invitert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Så hvis en dame inviterer på middag hjemme hos seg, så kommer du med halve summen på handlelappen?

Middag hjemme er noe annet enn en tur ut. Er det virkelig slik i din venninde gjeng at hun som inviterer ut må betale for hele gjengen? 

Med et slikt opplegg så hadde jeg aldri turt eller ønsket invitere de andre ut i frykt for å sitte igjen med en regning på 5000 - 10 000 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Godt poeng, en fyr som inviterer og ber en om å gå dutch er en kamerat, ikke potensiell kjæreste.

Nei, han er likestilt og ikke en forsørger. Han ser på kvinnen som likeverdig og han setter seg ikke i en økonomisk makt posisjon ovenfor henne hvor hun også blir presset til å sette seg i gjeld til han. Dette er den ekte gentlemannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, WubWub skrev:

Middag hjemme er noe annet enn en tur ut. Er det virkelig slik i din venninde gjeng at hun som inviterer ut må betale for hele gjengen? 

Med et slikt opplegg så hadde jeg aldri turt eller ønsket invitere de andre ut i frykt for å sitte igjen med en regning på 5000 - 10 000 kr.

Det er en ganske grei distinksjon mellom når noen inviterer på date og når vennegjengen skal ute sammen. Og nei, det er ikke noe annet enn en tur ut å ete. Det er en invitasjon og en middag og dermed ingredienser som skal betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, WubWub skrev:

Jeg har betalt maten for en date tidligere. Vi hadde kjent hverandre i 1 måned og vi pratet hver dag. Til tross for at vi aldri snakket om økonomi så peilet jeg meg inn på hennes situasjon med små drypp her og der som gav meg muligheten til å se det store bildet. Jeg pratet ikke om økonomi men jeg stilte subtile spørsmål her og der som gav meg en ganske klar pekepinn. Hvorfor stilte jeg subtile spørsmål/manipulerte? Fordi økonomi var noe hun skammet seg for.

Hun var lutfattig. For meg var ikke det noe problem. Jeg tok hun med ut på restaurant og jeg visste hun ikke hadde råd så jeg sa til henne "jeg betaler idag så betaler du for meg neste gang" , hun så på meg lettet. 

Men det ble aldri til at det ble noen "neste" gang for alle de fremtidige datene skjedde hjemme hos meg. Hvor jeg lagde maten og drinker. 

Du sier jo her egentlig det samme jeg sa på første side: 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min verden handler dette om grunnleggende høflighet. Den som har mest penger betaler middagen, ganske enkelt. I de aller fleste tilfeller er dette mannen. 

I mitt forrige forhold betalte alltid jeg, da han hadde mye lavere lønning enn meg. 

Anonymkode: d154c...60e

Et poeng du hoppet fint over. 

Anonymkode: d154c...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sier jo her egentlig det samme jeg sa på første side: 

Et poeng du hoppet fint over. 

Anonymkode: d154c...60e

Om det faktisk er slik at en part har veldig dårlig råd så ser jeg ingen problemer med at en part forsørger den andre. Det er fint og flott.

Men om hun eller han har sin egen inntekt og også faktisk har evnen til å betale regningene sine så bør og skal vedkommende gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Min erfaring er også at de mennene som insisterte på å gå dutch var også de som begynte å hinte om  sex tidlig. :fnise:

Vært på mange dates før? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Om det faktisk er slik at en part har veldig dårlig råd så ser jeg ingen problemer med at en part forsørger den andre. Det er fint og flott.

Men om hun eller han har sin egen inntekt og også faktisk har evnen til å betale regningene sine så bør og skal vedkommende gjøre det. 

Man trenger da ikke ha dårlig råd selv om man tjener mindre enn den andre. Som nevnt, jeg har vokst opp med at det er normal høflighet at den med best råd betaler. Om det så er mannen eller kvinnen. Nå er det slik at det stort sett er mannen som tjener mest. Hva er feil med høflighet? Hvorfor skal ikke den som  har mest dele med den som har minst? 

Anonymkode: d154c...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...