Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest morhjertegod

Hvis du tror at foreldrenes prat med (de fleste) tenåringer hjelper, så er du en smule naiv.

Da er jeg en av de naive, for mine tenåringer hjelper det fint å prate med. Dagens ungdommer skjønner det meste om de får en forklaring på hvordan ting funker, mine tenåringer og deres venner har gjennomskuet skjult reklame og blogghensikten for lengst. Så jo det hjelper å prate med tenåringer, kanskje ikke alle, men man kan ikke slutte prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CBE er "organisert" i et team som kaller seg for "United influencers". Men påvirker sikkert ikke noe særlig. Er nok derfor hun bare får fra 50.000 og oppover for et reklameinnlegg.

Endret av neiognei
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er en av de som med hånden på hjerte kan si at jeg aldri lar meg påvirke av hva disse bloggerene reklamerer med. Har aldri kjøpt noe av det de har som reklame og kommer aldri til å gjøre det..

TUSEN TAKK!

Da er vi like. Endelig noen som tenker like smart. 

Skjønner meg ikke på de som virkelig går på den reklamen og kjøper tingene bloggere reklamerer for. Ja, selv om de påstår at dette er deres ærlige mening om produktet, så er det i bunn og grunn "kjøpt og betalt" Og oppegående folk forstår dette. Men dessverre er det flest mindreårige naive som "går rett på"

Endret av lili93
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva foreldrene hennes tenkte hver gang de var på vei til kassa og gikk forbi bladhylla og så datteren sin med rumpa bar :rodme: 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dama vil blotte rumpa og eventuelt legge ut ett bilde av ett sexleketøy,så la hun gjøre det. Er hennes liv og hennes blogg

Skal absolutt ikke nekte henne jeg, vil hun at folk skal assosiere henne med dette så værsegod for mitt vedkommende. Men så lenge det er ytringsfrihet her på berget så har jeg rett til å si hva jeg mener om reklame, forsidemagasiner og kommersielt innhold fra en av de største offentlige bloggene i Norge. 

Litt koselig at du har oppnevnt deg selv til fruas store forsvarer her inne synes jeg! Uansett hva hun og mannen måtte finne på av bildejuks og kommentarforfalsking så har hun jo alltids deg! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mange har spurt....." Men disse spørsmålene får aldri et eget innlegg med reflekterte svar.

Ref

Endret av Cornucopia
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tror at foreldrenes prat med (de fleste) tenåringer hjelper, så er du en smule naiv.

da er jeg naiv men har tydeligvis to tenåringer som jeg kan prate med..men da må vi jo få bort all reklame i dette land. Hjelper ikke med bare FF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Da er det ikke så lurt å spørre etter tips til produkter i kommentarfeltet heller. Svaret er mest sannsynlig reklame det også.)

hvilket kommentarfelt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men før de fyller 18 år og er myndig ,bør vel foreldre også bry seg litt med hva barna ser på nett og prate litt med de? Det gjør nå jeg med mine 2

Forskning har vist at selv om barnet har både kognitivt og følelsesmessig forsvar mot reklame, så er ikke det det samme som de aktiviserer et slikt forsvar når de ser reklame. Når det kommer til produktplassering i blogger, så kan det tyde på at selv en kritisk refleksjonsevne ikke er nok. Barna har problemer med å forstå hvem som er avsenderen i blogginnlegg, og det kan føre til at det kognitive forsvaret glipper i denne kanalen, jfr. http://www.dagbladet.no/2015/04/03/kultur/meninger/debatt/blogg/reklame/38493394/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært spennende å høre, Atp, om du har noen videre refleksjoner rundt rumpestunt, clickbaits, skiller mellom bedrift og blogger m.m., enn bare "alle må få gjøre som de vil"?

jeg har forsøkt å si det via noen innlegg att denne dama må gjøre hva hun vil selv. Jeg vet hun driver en bedrift og jeg selv ville ikke gjort det på den måten om dette var min bedrift. Men får vi via snart 800 sider her inne stoppet henne? Om hun mener at bedriften henne vil bestå ved å gjøre det slik,så er det opp til henne. Men det som er rart er jo at jo flere av disse stunt hun gjør,jo mere oppslag. Å dette vet hun. Den dagen folk slutter å engasjere seg i alt hun gjør,ja da kan hun legge ned bloggen å få seg en 8-16 jobb som oss andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg naiv men har tydeligvis to tenåringer som jeg kan prate med..men da må vi jo få bort all reklame i dette land. Hjelper ikke med bare FF

Som nevnt over så viser forskning at barn kan ha problemer med å forstå at produktanbefaling fra en blogger er reklame. Iallefall slik det har fungert hittil, der reklamen har vært dårlig merket.

Nå jobber profesjonelle opp mot bloggere for å lære de til å bli enda mer proffe på hvordan de skal bli den "nære venninnen" som kan påvirke leserne uten at de får følelsen av at dette er reklame som blir dyttet på de. Det gjør de fordi de vet at denne måten å reklamere på er mer effektivt, og spesielt barn/yngre kan da som sagt ha større vansker med å skille mellom "venninneråd" og reklame, når dette skjer fra en blogg man er fast leser av.

Jeg ønsker ikke å fjerne reklame. Det jeg vil er at den skal være så godt merket at selv barn forstår at de blir utsatt for reklame. Det skjer ikke alltid i dag.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TUSEN TAKK!

Da er vi like. Endelig noen som tenker like smart. 

Skjønner meg ikke på de som virkelig går på den reklamen og kjøper tingene bloggere reklamerer for. Ja, selv om de påstår at dette er deres ærlige mening om produktet, så er det i bunn og grunn "kjøpt og betalt" Og oppegående folk forstår dette. Men dessverre er det flest mindreårige naive som "går rett på"

men om mindreårige da går på all denne reklamen,er det ikke oss voksne sin plikt å forklare de ting? Jeg hadde da aldri latt min datter gå å klippe håret 10 ganger pr måned,kjøpe veske til 1500 kr osv,osv fordi FF eller andre bloggeren reklamerer med dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg en av de naive, for mine tenåringer hjelper det fint å prate med. Dagens ungdommer skjønner det meste om de får en forklaring på hvordan ting funker, mine tenåringer og deres venner har gjennomskuet skjult reklame og blogghensikten for lengst. Så jo det hjelper å prate med tenåringer, kanskje ikke alle, men man kan ikke slutte prøve.

Forutsatt at dine tenåringer ikke skiller seg vesentlig ut fra andre tenåringers/venners klesstil og i det hele tatt har det vanlige ungdommelige særpreg ved hår, klær og utseende, kan vi anta at de har blitt påvirket.

Og hvor starter påvirkningen, tror du? Hvor er det disse ungdommene i utgangspunktet får sin "inspirasjon" til hva som gjelder til enhver tid? De utsettes for påvirkning i alle kanaler, bloggere hører med i marketingmiksen. Lik det eller ei, kommersielle bloggere påvirker mange ungommer, som i sin tur påvirker andre. De som påvirkes mindre av blogger direkte, f.eks dine barn hvis du har rett, kan likevel påvirkes vesentlig via venner som er veldig påvirket av en blogger.

Tenåringer som gruppe tror kanskje de skjønner alt og ikke er påvirkelige. Men det er de jo. De er mer påvirkelige enn de aller fleste, i og med at de ikke helt har "funnet seg selv" og enn så lenge er formbare som bare det. Hva de sier og hva de egentlig føler er ikke nødvendigvis det samme. 

Foreldre kan prøve å være motvekt og i alle fall melde fra dersom det er ren og skjær løgn som presenteres i blogger, men foreldre har så desidert ikke størst påvirkning. Tenåringer ser ikke på foreldre som sitt største stilikon, det er helt andre de drømmer om å være. 

Edit: Man kan ikke slutte å prøve å nå frem til tenåringer, det har du rett i. Og bra du følger med såpass at du kan gjøre det. Det er nok av foreldre som tror det holder å si i fra én gang, så er jobben gjort. Og noen skjønner ikke hva kommersiell blogging handler om: Å massebombe leserne med reklame hver eneste dag, omtrent hvert ledige minutt.

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt ikke nekte henne jeg, vil hun at folk skal assosiere henne med dette så værsegod for mitt vedkommende. Men så lenge det er ytringsfrihet her på berget så har jeg rett til å si hva jeg mener om reklame, forsidemagasiner og kommersielt innhold fra en av de største offentlige bloggene i Norge. 

Litt koselig at du har oppnevnt deg selv til fruas store forsvarer her inne synes jeg! Uansett hva hun og mannen måtte finne på av bildejuks og kommentarforfalsking så har hun jo alltids deg!

du har din mening og jeg har min mening.... Er ikke det helt Ok da? Eller er denne tråden kun for dere som ikke er enig i det FF gjør? Du sier selv det er ytringsfrihet å da kan vi alle si hva vi mener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for bruker-/persondebatt, hets og latterliggjøring, samt svar til dette. Kommentarer til moderering skal tas direkte på pm til moderator, eller på ris og ros.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om mindreårige da går på all denne reklamen,er det ikke oss voksne sin plikt å forklare de ting? Jeg hadde da aldri latt min datter gå å klippe håret 10 ganger pr måned,kjøpe veske til 1500 kr osv,osv fordi FF eller andre bloggeren reklamerer med dette.

Din kommentar er til en annen bruker, men jeg tillater meg å komme med noen linjers respons likevel.

Det er klart at familiens og ungdommens økonomi begrenser hva det er mulig å bruke penger på. Men bloggere omtaler jo ikke bare svindyre hårbehandlinger og vesker til 1500 (eller for den del viser seg med vesker til rundt 10 000 kroner og mye mer), de snakker varmt om billigmerker, viser antrekksbilder av forholdsvis rimelige klær, sko, smykker og vesker fra billigkjeder, det er kremer, sminke, hårbørster, rettetenger, spisesteder, matvarer og mye mer. 

Hvis du virkelig mener du ikke kjøper noe en blogger promoterer og ved å passe på og snakke med din datter forhindrer henne fra  å kjøpe absolutt alt de ulike bloggerne reklamerer for åpenlyst eller skjult i tekst og bilder, betyr det at du nifølger veldig mange blogger og virkelig har et begrenset merkeutvalg og kleskjeder å velge fra til deg og din datter. Unngår du alle hoteller og reiseselskap og andre tjenester som bloggerne reklamerer for, er det enda  snevrere. Da må det jo bli dyrt også, i og med at du må handle andre steder enn i billigkjeder og kjeder rettet mot ungdom, herunder unngå rimelige frittstående merkevarer som reklamerer via ulike bloggere. Jeg sikter her bl.a til det du tidligere har skrevet om at du aldri handler noe bloggere reklamerer for og ikke er påvirket.,

Så... er du helt sikker på at du klarer å styre deg selv og datteren helt unna bloggerpåvirkning via bloggere eller indirekte via venner av datteren eller hennes forbilder? Er du sikker på at du klarer å se og oppdage alt det som snikes inn av reklame for ting? Neppe. Jeg mener bestemt at du ville blitt litt mindre pro ff spesielt og kommersielle bloggere som gruppe, dersom du forstod hvor kynisk markedsføringen er. Den er ikke fair i det hele tatt - det har handlet om å lure leserne så godt som mulig. F.eks er merking (dog mangelfull og småsleip til tider) mer et resultat av press og trusler om bøter, ikke integritet, fair play og redelighet med leserne.

Spør du meg, burde det vært et krav om at absolutt alt bloggerne tjener penger på å nevne og/eller vise bilder av, burde merkes VELDIG tydelig - ikke bare med en nesten usynlig "annonse", men også med navnet på annonsør. Du finner ikke tradisjonell reklame uten at avsender er tydelig. Det er i det minste fair play, vi blir påvirket, ja vel, men tross alt er det ærlig.

Når Lindex påvirker oss via tradisjonell reklame på trykk eller TV, skjønner vi koden. Men når vi ser fotballfrue spise frokost på en liten hotellbalkong med flagrende kimono fra Lindex som snart skal lansere sin nye kolleksjon med kimono inkludert, er det ikke alle som skjønner at det er en iscenesatt reklame. "Tilfeldigvis", selvsagt, spør en leser i kommentarfeltet hvor hun har kjøpt den.. Og svaret er jo Lindex. Hun har kjøpt den, faktisk. Selv om den ikke er lansert.

Det er tvilsomt om du fersker alle slike stunt og gjennomskuer alt som skjer på blogger m tilhørende SoMe, da må du skjønne ganske mye og tillegg bruke døgnet på blogglesing. Ingen liker å bli lurt, det tror jeg egentlig ikke du gjør heller,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt forundret/skeptisk til disse kommentarene hun av og til får i kommentarfeltet som roser henne for å være så flink med merkingen, gjerne av personer som også skriver at de ikke bryr seg om merkingen i utgangspunktet.. Hm.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...