Gå til innhold

Nynorsk blir offisielt språk i Bergen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sogn og Fjordane og Hordaland slår seg sammen. Nynorsk blir administrasjonsspråk.

Hva skjer med kommunalt ansatte i Bergen som ikke behersker nynorsk? Får de sparken? 

Hva skjer med de som søker jobb i det offentlige i Bergen fremover? Vil det bli obligatorisk nynorsktest før man blir ansatt?

Er alle som ikke behersker nynorsk, nå utelukket fra å jobbe i det offentlige i den nye vestlandsregionen?

https://www.nrk.no/sognogfjordane/bergen-blir-hovudstad-_-nynorsk-blir-spraket-1.13326505

Anonymkode: 62af3...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommunen berøres ikke av administrasjonsspråket i fylket, det er to ulike forvaltningsnivåer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ananas. skrev:

Kommunen berøres ikke av administrasjonsspråket i fylket, det er to ulike forvaltningsnivåer. 

Ok, godt var det. Jeg ble litt nervøs her jeg satt.

Anonymkode: 62af3...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er jo allerede administrasjonsspråket i Hordaland, så ser ikke hvordan det skulle bli noe stort problem. Og det er snakk om administrasjonsspråket i fylket, ikke kommunen.

Anonymkode: adc35...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er så latterlige med den nynorsken som ingen tør å sette ned foten for. Da Helse Bergen for noen år siden omdøpte alt på sykehuset, unnskyld sjukehuset, til nynorsk så kostet det ikke bare millioner av kroner, det fører også til at folk ikke finner frem. Møter ofte folk som fortvilet ser på tavlen over avdelinger og ikke finner øyeavdelingen, for hvem pokker hadde trodd at i en kommune der folk skriver bokmål må man lete etter augeavdelinga på oversikten...

Anonymkode: e27ae...8e9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med unntak av de som fritas for sidemål i skolen så lærer ALLE både bokmål og nynorsk på skolen. Jeg er drittlei av folk som skal klage på nynorsken.

Anonymkode: db961...5fb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å det er så latterlige med den nynorsken som ingen tør å sette ned foten for. Da Helse Bergen for noen år siden omdøpte alt på sykehuset, unnskyld sjukehuset, til nynorsk så kostet det ikke bare millioner av kroner, det fører også til at folk ikke finner frem. Møter ofte folk som fortvilet ser på tavlen over avdelinger og ikke finner øyeavdelingen, for hvem pokker hadde trodd at i en kommune der folk skriver bokmål må man lete etter augeavdelinga på oversikten...

Anonymkode: e27ae...8e9

Klarer man ikke lese enkle skilt på nynorsk gjør man seg dum (eller kanskje har en god grunn til å dra på «augeavdelinga»).

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, takk skrev:

Klarer man ikke lese enkle skilt på nynorsk gjør man seg dum (eller kanskje har en god grunn til å dra på «augeavdelinga»).

Hvis du har vært i resepsjonen på HUS så henger det en ganske så diger, alfabetisk, iste over avdelinger med henvisning til hvor man skal gå. Dvs at folk l eter på Ø uten å finne det de skal, A en er på på listen tre meter lenger mot venstre.

Anonymkode: e27ae...8e9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er latterlig er at de samme som kjemper mot nynorsken sikkert er de samme som mener utlendingene eller innvandrerne tar over kulturen vår. Skal vi ikke en gang legge i nok innsats til å klare å beholde vårt eget språk, ikke bare bokmål, som jo egentlig er omtrent dansk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, funginger skrev:

Det som er latterlig er at de samme som kjemper mot nynorsken sikkert er de samme som mener utlendingene eller innvandrerne tar over kulturen vår. Skal vi ikke en gang legge i nok innsats til å klare å beholde vårt eget språk, ikke bare bokmål, som jo egentlig er omtrent dansk. 

Går vel an å ta vare på nynorsk uten å blande inn Bergen. 

Hvorfor er det ikke Tromsø som får jobben med å ta vare på nynorsk?

Dessuten er det ingen som snakker nynorsk. Det er et oppkonstruert og unaturlig skriftspråk, litt som esperanto.

Anonymkode: c785b...4bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går vel an å ta vare på nynorsk uten å blande inn Bergen. 

Hvorfor er det ikke Tromsø som får jobben med å ta vare på nynorsk?

Dessuten er det ingen som snakker nynorsk. Det er et oppkonstruert og unaturlig skriftspråk, litt som esperanto.

Anonymkode: c785b...4bc

Ok, du fulgte ikke med i norsktimen, altså.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, funginger skrev:

Ok, du fulgte ikke med i norsktimen, altså.

Jeg hadde norsk på skolen. Ikke nynorsk. Forklaringen ligger vel der.

Anonymkode: c785b...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, funginger skrev:

Det som er latterlig er at de samme som kjemper mot nynorsken sikkert er de samme som mener utlendingene eller innvandrerne tar over kulturen vår. Skal vi ikke en gang legge i nok innsats til å klare å beholde vårt eget språk, ikke bare bokmål, som jo egentlig er omtrent dansk.

Bokmål var det første norske skriftspråket vi hadde her til lands, nynorsk var bare noe tull som kom etterpå og som aldri har slått an. At innvandrerne forsøker å presse på oss deres skikker og kulturer er da godt kjent.

Anonymkode: 509fb...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde norsk på skolen. Ikke nynorsk. Forklaringen ligger vel der.

Anonymkode: c785b...4bc

Jeg mener altså det faktiske innholdet i norskfaget. Språkstriden, Ivar Aasen og slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er språkbevisst og glad i språk, og jeg må si at nynorsk er faen meg noe av det mest frustrerende jeg vet om. Gir opp med en gang jeg leser en tekst på nynorsk, med mindre det er avgjørende informasjon rundt et eller annet. Det flyter ikke noe særlig bra, bokmål flyter i det minste, er ikke knotete.

Det hadde vært gøy om vi hadde hatt et staselig riksmål. Et verdig og sofistikert riksmål. *sukk*

Slik andre land har, som f. eks. Tyskland og Frankrike. :hjertesmil:

Anonymkode: 4970d...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, funginger skrev:

Jeg mener altså det faktiske innholdet i norskfaget. Språkstriden, Ivar Aasen og slikt.

Det kan diskuteres. Nynorsk er noe møkk som gjerne skulle vært skylt ned i do og forsvunnet for lenge siden. At man fortsatt tvinges til å ta dette mølet på skolen i dag viser vel bare sannheten i uttrykket "Norge, den siste kommuniststat".

Anonymkode: 6de1c...6fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å gjøre nynorsk valgfritt og slutte å presse folk til å lære et nytt og etter min mening unødvendig ''språk'' for å få jobb eller delta i samfunnet. Hårreisende at mange innvandrere i disse områdene blir tvunget til å lære nynorsk istedet for bokmål når de lærer språket på norskkurs og når de senere flytter til andre steder i landet, står de mye svakere enn resten av befolkningen.

Anonymkode: 79e57...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er språkbevisst og glad i språk, og jeg må si at nynorsk er faen meg noe av det mest frustrerende jeg vet om. Gir opp med en gang jeg leser en tekst på nynorsk, med mindre det er avgjørende informasjon rundt et eller annet. Det flyter ikke noe særlig bra, bokmål flyter i det minste, er ikke knotete.

Det hadde vært gøy om vi hadde hatt et staselig riksmål. Et verdig og sofistikert riksmål. *sukk*

Slik andre land har, som f. eks. Tyskland og Frankrike. :hjertesmil:

Anonymkode: 4970d...1da

Helt enig i det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett ut idioti at vi tvinges til å lære nynorsk i tillegg, og det er ikke et skikkelig språk en gang, men kunstig oppkonstruert. Bokmål er mest brukt og bør derfor brukes. Alle som kan nynorsk kan bokmål, men ikke nødvendigvis omvendt. 

Er selv fra vestlandet, og alle jeg har snakket med om emnet synes nynorsken hører hjemme på søppeldynga, og burde kun vært for spesielt interesserte. 

Om jeg vil skrive noe som "ligner" mer på dialekten min så skriver jeg selvfølgelig heller dialekt der det passer seg.

Anonymkode: 1c88d...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...