Gå til innhold

Tving ungdommen til å legge vekk uvanen med å si «schøttkak» og «schyllingvinga»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skille mellom kj- og skj-lyden kommer til å forsvinne. Hvorfor dette er så farlig er for meg en gåte. 

Virker som om noen er forelsket i kj-lyden. 

Er da massevis av ting som har forsvunnet og lagt til i det norske språket bare siden krigen. 

Anonymkode: bbb89...e0f

Det er det sikkert, men er det noe som har med uttale av norske lyder å gjøre? Forresten er disse lydene, s(k)j og kj/tj også i andre språk. Dere som ikke har lært eller ikke gidder å bruke dem på norsk, kommer til å få problemer med å lære gresk eller slaviske språk.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15. januar 2017 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Skille mellom kj- og skj-lyden kommer til å forsvinne. Hvorfor dette er så farlig er for meg en gåte. 

Virker som om noen er forelsket i kj-lyden. 

Er da massevis av ting som har forsvunnet og lagt til i det norske språket bare siden krigen. 

Anonymkode: bbb89...e0f

Enig. Det er mange ord vi sier "feil", men som likevel blir sett på som det normale.

Anonymkode: 3b229...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen her på østlandet sa "schøttkak", hadde jeg begynt å lure litt på dem. Schøttkake - ok.. kjøttkake, mener du? 

Vel, når det er sagt, så irriterer det meg egentlig ikke så mye. Det er så utrolig mye annet man kan bruke energi på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. januar 2017 den 16.08, Arabella skrev:

Det er det sikkert, men er det noe som har med uttale av norske lyder å gjøre? Forresten er disse lydene, s(k)j og kj/tj også i andre språk. Dere som ikke har lært eller ikke gidder å bruke dem på norsk, kommer til å få problemer med å lære gresk eller slaviske språk.

Jeg sliter med tj/kj, men er rimelig god på v og th i engelsk fks. De lydene er det få nordmenn som klarer å uttale i det daglige. Folk er forskjellige, vi kan ikke klare alt! 

Anonymkode: 3b229...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 2.06, Silfen skrev:

Du mener sånn omtrent hele Bergen?

Mor og far kan kanskje juge på seg bergenske aner hvis de er flaue over hvordan avkommet snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor andel av hørselskade i den norske befolkning som sier schj isteden for kj vil det være direkte dumt å innbille seg at uttalelse kun går på lathet og manglende utdannelse. Bare sånn til opplysning.

Anonymkode: e1408...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2017 den 9.13, Minlillesky skrev:

Jeg har aldri klart å uttale kj-lyden "riktig". Det har aldri plaget meg, og kommer aldri til å plage meg. Folk må slutte å "klage/reagere" så fort noen er uten for a4 boksen til samfunnet.. Vi er alle forskjellige og uttaler ord på sin måte. Noen med kj-lyden andre på annen måte :) 

Hehe, det handler nok ikke om å være "A4". På samme måte som at vi har ord og uttrykk som betyr det de betyr, og ikke noe annet. Kaller du en gaffel for en kniv så må du gjerne anse deg selv som kul og annerledes, men det blir ikke mindre feil av den grunn.

Anonymkode: 8c6b6...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så hjertens enig. Det er kun latskap det går i, jeg måtte til logoped i gamle dager for å jobbe med S lyden, det klarte jeg til slutt. Hvorfor er ikke dette viktig lengre?

 

 

Anonymkode: 1e392...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meredithus

Om folk vil gå rundt å høres mindre smarte ut, er det helt greit for meg. Folk sier uansett så mye rart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 den 16.08, Arabella skrev:

Det er det sikkert, men er det noe som har med uttale av norske lyder å gjøre? Forresten er disse lydene, s(k)j og kj/tj også i andre språk. Dere som ikke har lært eller ikke gidder å bruke dem på norsk, kommer til å få problemer med å lære gresk eller slaviske språk.

Det er mulig, men det får jo folk ta stilling til selv. Språk er i utvikling uansett og kommer alltid til å være det. Vi som nå er voksne kan nok likevel puste lettet ut, det er ikke slik at kj og tj lydene fases ut med det første, selv om kanskje yngre generasjoner etterhvert tar i bruk de mykere ekvivalentene. 

Anonymkode: 644e0...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/15/2017 den 9.21, Puny skrev:

Man kan fint lære ungdom å si KJ lyden, men de vil likevel aldri bruke den. Tykk L i Oslo-området er også kommet for å bli...

Tykk L? Tror du har misforstått hva som skjer med l-en.

På Østlandet har vi tre forskjellige l-er:

Tykk l som i gård, mål, elg (ælj), ræl. Denne l-en brukes ikke vest i Oslo, der bruker man mellom-l i stedet.
Mellom-l som i ball, kald, føll, mølle
Tynn l som i lete, spill, fille, trille

Det som skjer er at mellom-l-en blir til en tynn l, såkalt "Østfold-l". Men stort sett alle har denne l-en i språket sitt, kanskje bortsett fra noen dialekter i innlandet (Toten?) som sier "trille" med samme l som Oslo-folk har i "ball".

Hvis du er østlending: prøv ordeksemplene i munnen, så blir det klarere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...