Gå til innhold

Tving ungdommen til å legge vekk uvanen med å si «schøttkak» og «schyllingvinga»

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Tving ungdommen til å legge vekk uvanen med å si «schøttkak» og «schyllingvinga»

Nå må vi få en redningsaksjon for kj-lyden, mener Birgith Andreassen i dette debattinnlegget."

http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2017/01/14/Tving-ungdommen-til-å-legge-vekk-uvanen-med-å-si-«schøttkak»-og-«schyllingvinga»-14057481.ece

Hva tenker dere om det som B. A. skriver?

Anonymkode: 885ca...82f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig.

Anonymkode: 8d3db...94c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Veldig, veldig enig. Å ikke "kunne" uttale kj-lyden høres udannet og kort ut. 

Endret av Nappetass1
  • Liker 4
Skrevet

Veldig enig og veldig godt skrevet innlegg. Folk som ikke kan eller gidder å uttale kj-lyden riktig bør sendes til logoped! Nå har jeg hørt at logopeder ikke korrigerer kj-feil lenger, men det bør de begynne med igjen. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Salka skrev:

Veldig enig og veldig godt skrevet innlegg. Folk som ikke kan eller gidder å uttale kj-lyden riktig bør sendes til logoped! Nå har jeg hørt at logopeder ikke korrigerer kj-feil lenger, men det bør de begynne med igjen. 

Du mener sånn omtrent hele Bergen?

• Liker 3
Skrevet

Schenner jeg blir schempe sur når folk ikke gidder å prate onkli.. forbanna schøtthuer, dem skulle hatt en schylling vinge i kaviar stjerna hver gang de åpna scheften..

• Liker 2
Skrevet

Språket vårt blir ødelagt mer og mer, og slikt som på bildet under, blir nok oftere å se i fremtiden dessverre

Bilderesultat for bokstavkjeks æ

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan uttale "kj" lyden om jeg vil, men bruker "sch" lyden i det daglige. Er fra Bergen. Dialekt. Ser ikke helt det store problemet.

Anonymkode: f17c8...c14

Skrevet

Språket er i endring, må du vite :P

Anonymkode: fa12a...bfd

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Språket er i endring, må du vite :P

Anonymkode: fa12a...bfd

Joda, og det er fint at språket er i endring.

Men slike endringer som kan føre til mange misforståelser, synes jeg ikke at er bra for språket.

• Liker 3
Skrevet

innfør engelsk- problem løstt

Anonymkode: 14773...4c2

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan uttale "kj" lyden om jeg vil, men bruker "sch" lyden i det daglige. Er fra Bergen. Dialekt. Ser ikke helt det store problemet.

Anonymkode: f17c8...c14

Problemet kommer når man inne vet forskjellen på kjede og skjede. Når man ikkje hører reell forskjell på sju og tjue. Når man ikke får jobb utenfor Bergen fordi man snakker som en treåring. 

Anonymkode: 41d53...9f7

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, Salka skrev:

Enkelte logopeder korrigerer ikke. Akkurat nå befinner vi oss i en situasjon hvor vi har en språkendring her i landet. KJ-lyden er på vei bort. Heldigvis er det foreldre som bruker KJ-lyden og som kan lære det videre til sine barn. 

Anonymkode: d8b98...c90

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
5 timer siden, DizzyRonson skrev:

Schenner jeg blir schempe sur når folk ikke gidder å prate onkli.. forbanna schøtthuer, dem skulle hatt en schylling vinge i kaviar stjerna hver gang de åpna scheften..

:fnise:

Skrevet
5 timer siden, DizzyRonson skrev:

Schøtthue ass:biggrin:

Skrevet
7 timer siden, Salka skrev:

Jeg har aldri klart å uttale kj-lyden "riktig". Det har aldri plaget meg, og kommer aldri til å plage meg. Folk må slutte å "klage/reagere" så fort noen er uten for a4 boksen til samfunnet.. Vi er alle forskjellige og uttaler ord på sin måte. Noen med kj-lyden andre på annen måte :) 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel dialekt.

Eller i alle fall ikke noe verre enn kebab-norsk.

Det finnes mange dialekter hvor misforståelser kan oppstå. Særlig den dialekten hvor de uttaler ordet det som da. Ingen som reagerer på det, merkelig nok. Eller som de ville sagt - ingen som reagerer på da.

Anonymkode: 61be3...04e

Skrevet

Norsk er heldigvis enda et levende språk og da endres det. Det å prøve å motsette seg denne endringen hjelper ingenting. 

Man kan fint lære ungdom å si KJ lyden, men de vil likevel aldri bruke den. Tykk L i Oslo-området er også kommet for å bli...

• Liker 1
Skrevet

Skille mellom kj- og skj-lyden kommer til å forsvinne. Hvorfor dette er så farlig er for meg en gåte. 

Virker som om noen er forelsket i kj-lyden. 

Er da massevis av ting som har forsvunnet og lagt til i det norske språket bare siden krigen. 

Anonymkode: bbb89...e0f

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Tving ungdommen til å legge vekk uvanen med å si «schøttkak» og «schyllingvinga»

Nå må vi få en redningsaksjon for kj-lyden, mener Birgith Andreassen i dette debattinnlegget."

http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2017/01/14/Tving-ungdommen-til-å-legge-vekk-uvanen-med-å-si-«schøttkak»-og-«schyllingvinga»-14057481.ece

Hva tenker dere om det som B. A. skriver?

Helt enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...