Gå til innhold

Tving ungdommen til å legge vekk uvanen med å si «schøttkak» og «schyllingvinga»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Tving ungdommen til å legge vekk uvanen med å si «schøttkak» og «schyllingvinga»

Nå må vi få en redningsaksjon for kj-lyden, mener Birgith Andreassen i dette debattinnlegget."

http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2017/01/14/Tving-ungdommen-til-å-legge-vekk-uvanen-med-å-si-«schøttkak»-og-«schyllingvinga»-14057481.ece

Hva tenker dere om det som B. A. skriver?

 

Anonymkode: 885ca...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig, veldig enig. Å ikke "kunne" uttale kj-lyden høres udannet og kort ut. 

Endret av Nappetass1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig og veldig godt skrevet innlegg. Folk som ikke kan eller gidder å uttale kj-lyden riktig bør sendes til logoped! Nå har jeg hørt at logopeder ikke korrigerer kj-feil lenger, men det bør de begynne med igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Salka skrev:

Veldig enig og veldig godt skrevet innlegg. Folk som ikke kan eller gidder å uttale kj-lyden riktig bør sendes til logoped! Nå har jeg hørt at logopeder ikke korrigerer kj-feil lenger, men det bør de begynne med igjen. 

Du mener sånn omtrent hele Bergen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schenner jeg blir schempe sur når folk ikke gidder å prate onkli.. forbanna schøtthuer, dem skulle hatt en schylling vinge i kaviar stjerna hver gang de åpna scheften..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Språket vårt blir ødelagt mer og mer, og slikt som på bildet under, blir nok oftere å se i fremtiden dessverre

Bilderesultat for bokstavkjeks æ

 

Anonymkode: 885ca...82f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan uttale "kj" lyden om jeg vil, men bruker "sch" lyden i det daglige. Er fra Bergen. Dialekt. Ser ikke helt det store problemet.

Anonymkode: f17c8...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Språket er i endring, må du vite :P

Anonymkode: fa12a...bfd

Joda, og det er fint at språket er i endring.

Men slike endringer som kan føre til mange misforståelser, synes jeg ikke at er bra for språket.

Anonymkode: 885ca...82f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan uttale "kj" lyden om jeg vil, men bruker "sch" lyden i det daglige. Er fra Bergen. Dialekt. Ser ikke helt det store problemet.

Anonymkode: f17c8...c14

Problemet kommer når man inne vet forskjellen på kjede og skjede. Når man ikkje hører reell forskjell på sju og tjue. Når man ikke får jobb utenfor Bergen fordi man snakker som en treåring. 

Anonymkode: 41d53...9f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Salka skrev:

Veldig enig og veldig godt skrevet innlegg. Folk som ikke kan eller gidder å uttale kj-lyden riktig bør sendes til logoped! Nå har jeg hørt at logopeder ikke korrigerer kj-feil lenger, men det bør de begynne med igjen. 

Enkelte logopeder korrigerer ikke. Akkurat nå befinner vi oss i en situasjon hvor vi har en språkendring her i landet. KJ-lyden er på vei bort. Heldigvis er det foreldre som bruker KJ-lyden og som kan lære det videre til sine barn. 

Anonymkode: d8b98...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
5 timer siden, DizzyRonson skrev:

Schenner jeg blir schempe sur når folk ikke gidder å prate onkli.. forbanna schøtthuer, dem skulle hatt en schylling vinge i kaviar stjerna hver gang de åpna scheften..

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, DizzyRonson skrev:

Schenner jeg blir schempe sur når folk ikke gidder å prate onkli.. forbanna schøtthuer, dem skulle hatt en schylling vinge i kaviar stjerna hver gang de åpna scheften..

Schøtthue ass:biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Salka skrev:

Veldig enig og veldig godt skrevet innlegg. Folk som ikke kan eller gidder å uttale kj-lyden riktig bør sendes til logoped! Nå har jeg hørt at logopeder ikke korrigerer kj-feil lenger, men det bør de begynne med igjen. 

Jeg har aldri klart å uttale kj-lyden "riktig". Det har aldri plaget meg, og kommer aldri til å plage meg. Folk må slutte å "klage/reagere" så fort noen er uten for a4 boksen til samfunnet.. Vi er alle forskjellige og uttaler ord på sin måte. Noen med kj-lyden andre på annen måte :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel dialekt.

Eller i alle fall ikke noe verre enn kebab-norsk.

Det finnes mange dialekter hvor misforståelser kan oppstå. Særlig den dialekten hvor de uttaler ordet det som da. Ingen som reagerer på det, merkelig nok. Eller som de ville sagt - ingen som reagerer på da.

Anonymkode: 61be3...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er heldigvis enda et levende språk og da endres det. Det å prøve å motsette seg denne endringen hjelper ingenting. 

Man kan fint lære ungdom å si KJ lyden, men de vil likevel aldri bruke den. Tykk L i Oslo-området er også kommet for å bli...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skille mellom kj- og skj-lyden kommer til å forsvinne. Hvorfor dette er så farlig er for meg en gåte. 

Virker som om noen er forelsket i kj-lyden. 

Er da massevis av ting som har forsvunnet og lagt til i det norske språket bare siden krigen. 

Anonymkode: bbb89...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Tving ungdommen til å legge vekk uvanen med å si «schøttkak» og «schyllingvinga»

Nå må vi få en redningsaksjon for kj-lyden, mener Birgith Andreassen i dette debattinnlegget."

http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2017/01/14/Tving-ungdommen-til-å-legge-vekk-uvanen-med-å-si-«schøttkak»-og-«schyllingvinga»-14057481.ece

Hva tenker dere om det som B. A. skriver?

 

Anonymkode: 885ca...82f

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...