Gå til innhold

Jaja, hvordan forklarer skeptikerne dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder mannen: "Young male who has departed" Det kan være snakk om alt fra en baby til en mann i 40-årene og er noe de fleste kan kjenne igjen. Han cold reader seg fram til at det er en barndomsvenn. "Alle" har vokst opp noen det har gått dårlig med, så derfra er det enkelt. "Things he was not proud of" kan være kriminalitet, vold, rus, psykiske problemer, utroskap, råkjøring, baksnakking, å svikte familie og venner... Hva som helst, med andre ord. Det er sjeldent at en ung person dør og det er "expected". Og at nyheten om dødsfallet kom "unexpectedly" kan bety alt fra at han hadde kreft, men at han hadde virket i bedre form uka før og at dødsfallet derfor kom overraskende til at han tok livet sitt helt ut av det blå. Han hadde problemer i livet. Hvem har ikke det?

Dama: Ser ut til å være i en alder hvor det er vanlig å ha mistet både foreldre og besteforeldre. Bestemoren hennes må ha vokst opp i en tid da hjemmet var kvinnens ansvar og har, som alle andre, vasket og ryddet mye i sitt liv. "Multiple issues going on in her body" kan bety alt fra at du var eldgammel og skrøpelig da hun døde til at hun hadde mageproblemer da hun brått døde i en bilulykke. "The chest" er kanskje det eldste trikset i boka. Det kan virke veldig spesifikt, men når du tenker over det så kan det bety at hun har hatt hjerteproblemer (som er en av de vanligste dødsårsakene generelt), hjertebank og -smerter av andre årsaker, at hun har slitt med å puste, lungesykdom, at hun har druknet...  Så kommer pappaspøkelset inn. Hvor mange, med et normalt godt forhold til foreldrene sine, har ikke snakket med dem i bilen? Enten fordi man sitter i samme bil eller via telefon. At en mest sannsynlig religiøs, middelaldrende dame leter etter tegn og snakker med en avdød pappa er heller ikke så vanskelig å gjette seg fram til. Og hvem mister et nært familiemedlem og sier til resten av familien at "jeg driter i hvordan dere har det og gidder ikke å henge med dere lenger"?

Så enkelt var det.

Anonymkode: ddf95...5e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder mannen: "Young male who has departed" Det kan være snakk om alt fra en baby til en mann i 40-årene og er noe de fleste kan kjenne igjen. Han cold reader seg fram til at det er en barndomsvenn. "Alle" har vokst opp noen det har gått dårlig med, så derfra er det enkelt. "Things he was not proud of" kan være kriminalitet, vold, rus, psykiske problemer, utroskap, råkjøring, baksnakking, å svikte familie og venner... Hva som helst, med andre ord. Det er sjeldent at en ung person dør og det er "expected". Og at nyheten om dødsfallet kom "unexpectedly" kan bety alt fra at han hadde kreft, men at han hadde virket i bedre form uka før og at dødsfallet derfor kom overraskende til at han tok livet sitt helt ut av det blå. Han hadde problemer i livet. Hvem har ikke det?

Dama: Ser ut til å være i en alder hvor det er vanlig å ha mistet både foreldre og besteforeldre. Bestemoren hennes må ha vokst opp i en tid da hjemmet var kvinnens ansvar og har, som alle andre, vasket og ryddet mye i sitt liv. "Multiple issues going on in her body" kan bety alt fra at du var eldgammel og skrøpelig da hun døde til at hun hadde mageproblemer da hun brått døde i en bilulykke. "The chest" er kanskje det eldste trikset i boka. Det kan virke veldig spesifikt, men når du tenker over det så kan det bety at hun har hatt hjerteproblemer (som er en av de vanligste dødsårsakene generelt), hjertebank og -smerter av andre årsaker, at hun har slitt med å puste, lungesykdom, at hun har druknet...  Så kommer pappaspøkelset inn. Hvor mange, med et normalt godt forhold til foreldrene sine, har ikke snakket med dem i bilen? Enten fordi man sitter i samme bil eller via telefon. At en mest sannsynlig religiøs, middelaldrende dame leter etter tegn og snakker med en avdød pappa er heller ikke så vanskelig å gjette seg fram til. Og hvem mister et nært familiemedlem og sier til resten av familien at "jeg driter i hvordan dere har det og gidder ikke å henge med dere lenger"?

Så enkelt var det.

Anonymkode: ddf95...5e8

Jeg er ikke enig, jeg kan ikke kjenne meg igjen i "young man who has departed". Jeg har ikke vokst opp med en gutt det har gått dårlig med som var som en bror for meg, alle har ikke det. Jeg snakker heller aldri med mine avdøde foreldre eller noen som helst avdøde i bilen. Han nevner også noen "kort" til dama, som er for spesifikt til å være gjetning. Ikke alle prøver å holde familien sammen etter noen dør, jeg har aldri gjort det. Og legg merke til at dette er ikke klippet og han tar ikke feil èn gang.

Prøv å se den siste videoen jeg postet, og forklar "donkey dick" og "picles".

Anonymkode: 04a1b...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Her er en kort en fra Lise Williams, ikke noe cold reading her: 

 

Anonymkode: 9095f...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2017 den 6.07, tannfortunge skrev:

Ja, de fleste har jo det da. Det er et typisk utsagn som mange kan kjenne seg igjen i, især kvinner.

Jeg har ingen julepynt fra bestemoren min. Ikke har bestevenninnen min det heller, hun bestemoren hadde ingen kontakt. Søsteren min har heller ingen julepynt fra bestemor. Mine venninner liker moderne julepynt og ser ikke for meg at noen har pynt fra bestemødrene. En venninne jeg kjenner har ikke hatt kontakt med bestemoren siden hun var liten, den siden ville ikke vite av henne. Du ser det er ganske mange dette IKKE passer på. Skal man cold reade bør man gjette på veldig generelle greier som gjelder mange, her vil jeg si det ikke var spesielt mange dette passer for.

Jeg tror på synskhet, men cold reading er nok brukt i de fleste tilfeller. Hun på TLC er sinnsykt spesifikt om du har sett henne, overbevist tilogmed min superskeptiske mor. Men nå er det mye på tv som er staget. Det beste er å faktisk møte en slik person ansikt til ansikt. 

Anonymkode: 33ebf...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2017 den 6.35, tannfortunge skrev:

Ja, han har bare undersøkt om folka som skal intervjue ham og bløffer på den måten, men alle såkalt synske driver jo med cold reading/bløff osv.

Jeg antok hva det var og postet med en gang, før jeg så klippet.

Det er begrenset hvor mye info du kan få fra facebook og sosiale medier. Veldig mye om du vil, men nokså begrenset om folk følelsesliv og vaner f.eks. Du kan ikke google deg frem til at personen foran deg snakker med den døde mens hun kjører. Jeg har mistet mange men har aldri snakket med døde i bilen, det er det nok få som har 😊 Du beveger deg inn på litt ulogisk argumentasjon. 

Anonymkode: 33ebf...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...