Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så snevre interesser?


Brannslangen

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Nei, si det. Alle mennesker er veldig forskjellige på mange måter. At det er flere likhetstegn mellom mennesker med samme kjønn er ganske logisk, men ikke alltid det heller.

4 timer siden, Brannslangen skrev:

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta.

Det er ikke mitt inntrykk. 

4 timer siden, Brannslangen skrev:

 

En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn?

Det betyr jo ikke at kvinner har snevrere interesse. Kanskje de liker å diskutere andre ting med andre folk i andre sammenhenger. Kanskje diskutere slike ting face to face med noen de kjenner? Jeg gidder ikke å diskutere og argumentere enkelte ting frem og tilbake på et forum. Ser ikke på det som at grunnen er for at jeg har et snevert interesseområde for det. Jeg har mange interesser.

Det er blitt observert at flere menn er mer frempå i f.eks i en klassesammenheng. Det er også dokumentert at lærere ser og gir mer oppmerksomhet til gutter i forhold til jenter. Det igjen bygger mer opp guttene til å føle seg mer trygg på seg selv med å ytre sie meninger. 

4 timer siden, Brannslangen skrev:

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) 

"sunket så lavt" Å si noe sånt viser et veldig negativt bilde av deg. 

Og hvorfor har de  andre forumene du har vært på gått i dass, mon tro? :babygutt:

4 timer siden, Brannslangen skrev:

Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

:tanpuss:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

:fart2:

Anonymkode: f6185...cfa

Æsj :spy:

Anonymkode: 1bd21...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, exictence skrev:

Det er blitt observert at flere menn er mer frempå i f.eks i en klassesammenheng. Det er også dokumentert at lærere ser og gir mer oppmerksomhet til gutter i forhold til jenter. Det igjen bygger mer opp guttene til å føle seg mer trygg på seg selv med å ytre sie meninger. 

"sunket så lavt" Å si noe sånt viser et veldig negativt bilde av deg. 

Og hvorfor har de  andre forumene du har vært på gått i dass, mon tro? :babygutt:

:tanpuss:

Det finnes også studier som viser at kvinnelige lærere gir opptil en hel karakter lavere i gjennomsnitt enn mannlige lærere til gutter. Det er jo også velkjent at guttene blir i større grad kjeftet på og straffet for sin atferd enn jenter helt fra barnehagen av.

Litt teit å påstå i 2017 at noe som helst av utdanningsløpet diskriminerer bare jenter når dere ganske så suverent dominerer og har gjort det veldig lenge allerede.

"Sunket så lavt" var jo ikke ment alvorlig (derav hermetegnene), men jeg håper du kan se at en mann kan finne det ørlite ydmykende å måtte ty til Kvinneguiden fordi resten av forumene har tapt konkurransen til profilerte sosiale medier (og på grunn av en kraftig innstramming i modereringen).

Endret av Brannslangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brannslangen skrev:

 

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) 

Nå virker det jo som om du har vært her i mange år og stortrives på kvinneguiden.

Anonymkode: 441f2...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Brannslangen skrev:

Det finnes også studier som viser at kvinnelige lærere gir opptil en hel karakter lavere i gjennomsnitt enn mannlige lærere til gutter. Det er jo også velkjent at guttene blir i større grad kjeftet på og straffet for sin atferd enn jenter helt fra barnehagen av.

Det kan jo ha mye betydning på flere måter. 

41 minutter siden, Brannslangen skrev:

Litt teit å påstå i 2017 at noe som helst av utdanningsløpet diskriminerer bare jenter når dere ganske så suverent dominerer og har gjort det veldig lenge allerede.

Ja visst. Jeg nevnte bare noe som kunne være en årsak til noe av forskjellige handlingsmønstre og som kan komme til forskjellige uttrykk.

Tenkte ikke på å forsvare kvinner, hvis det er det du mente. Føler ikke at det er noen grunn til å forsvare noe som helst. Hvorfor skulle jeg det? Ser på kvinner og menn som likeverdige mennesker. Det kan være ulike årsaker til hvorfor ting er som det er, men vi er jo like verdifulle for det.

41 minutter siden, Brannslangen skrev:

"Sunket så lavt" var jo ikke ment alvorlig (derav hermetegnene), men jeg håper du kan se at en mann kan finne det ørlite ydmykende å måtte ty til Kvinneguiden fordi resten av forumene har tapt konkurransen til profilerte sosiale medier (og på grunn av en kraftig innstramming i modereringen).

Så bra :) 

Nei, jeg kan ikke se at det skulle være noe ydmykende i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, exictence skrev:

Tenkte ikke på å forsvare kvinner, hvis det er det du mente. Føler ikke at det er noen grunn til å forsvare noe som helst. Hvorfor skulle jeg det? Ser på kvinner og menn som likeverdige mennesker. Det kan være ulike årsaker til hvorfor ting er som det er, men vi er jo like verdifulle for det.

Så bra :) 

Nei, jeg kan ikke se at det skulle være noe ydmykende i det hele tatt.

Det er jo sympatisk. Samme her. Stort sett.

Men du kan ikke se at det er litt ydmykende? Ikke bittelitt engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brannslangen skrev:

Det er jo sympatisk. Samme her. Stort sett.

Men du kan ikke se at det er litt ydmykende? Ikke bittelitt engang?

Hvorfor skulle det være ydmykende? Du vet at det er mange mannlige brukere på KG?

Anonymkode: de3b7...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være ydmykende?

Anonymkode: de3b7...aa1

Fordi det er rart og litt ukomfortabelt å være omringet av kvinner. Du føler deg sårbar på en måte.

Jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg opprettet konto. Sålangt er det ikke så mange strenge og nedlatende damer her inne som jeg først trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Brannslangen skrev:

Men du kan ikke se at det er litt ydmykende? Ikke bittelitt engang?

Nei, ikke utifra slik jeg tenker og hadde følt.

Men siden du sier at du føler det, kan jeg sette meg inn i ditt sted hvor jeg tenker at grunnen kan være at du føler det ubehagelig på en måte, fordi du er mann og dette er et kvinneforum. Dermed kan jeg forstå deg.

Og, nå ser jeg du svarte.

Akkurat nå, Brannslangen skrev:

Fordi det er rart og litt ukomfortabelt å være omringet av kvinner. Du føler deg sårbar på en måte.

Jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg opprettet konto. Sålangt er det ikke så mange strenge og nedlatende damer her inne som jeg først trodde.

Kan jeg forstå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere tråder der kvinner diskuterer politikk, men kanskje ikke samme type politiske tråder som du oppholder deg i? Mitt inntrykk er at saker om miljø, dyrevern, og humane saker appellerer mer til kvinner, men det som dreier som om blant annet økonomien appellerer mer til menn. Dessuten ser man tendenser til at menn ofte har mer troen på seg selv, eller hørere selvtillit, og tør derfor i større grad å diskutere, selv om de ikke nødvendigvis har mer viten. Kvinner derimot sitter kanskje heller og leser for seg selv, og tør ikke ytre sine meninger før de er helt sikre i sin sak. 

Anonymkode: f5b0b...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brannslangen skrev:

Fordi det er rart og litt ukomfortabelt å være omringet av kvinner. Du føler deg sårbar på en måte.

Jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg opprettet konto. Sålangt er det ikke så mange strenge og nedlatende damer her inne som jeg først trodde.

Ser du har funnet din "flokk" nå. I tråden om sjakk og kvinnfolk. :glare:

Anonymkode: de3b7...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer ikke politikk fordi alle som stemmer frp blir dømt som svartedauden. Heia demokrati!

Anonymkode: 36659...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statistisk sett, dvs på gruppenivå, er det faktisk motsatt av hva TS hevder. Menn har oftere spesialinteresser de fordyper seg i, men da få. Kvinner har større spredning, dvs flere interesse- og mestringsområder,  men fordyper seg ikke like mye (i alle). Dette gjelder altså vel og merke på gruppenivå. 

Anonymkode: 32753...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Brannslangen skrev:

(...) en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette (...)

Nettopp. Vi er fortsatt busy med å brøyte oss frem for å få en anstendig plass på manndominerte arenaer at vi er stuck på tema om likestilling. Når den jobben er gjort vil vi nok breie oss enda mer der vi ellers tradisjonelt sett er blitt oversett eller feid til side.

Anonymkode: 14ad4...f86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteniluka
7 timer siden, pautina skrev:

Et seriøst spørsmål bør jo få ett seriøst svar :

 

På sykehuset var pårørende til et alvorlig sykt familiemedlem samlet i oppholdsrommet. Legen kom inn, og så trett og dyster ut: “Jeg er redd for at jeg har dårlige nyheter” sa han og så på de engstelige ansiktene. “Det eneste håp som er tilbake for pasienten på dette tidspunkt, er en hjernetransplantasjon. Dette er en vanskelig og risikabel prosess, og dere må selv betale for hjernen.”
De pårørende satt stille og tenkte over saken. Etter en lang tid var det en som spurte, “OK, hvor mye koster en hjerne?”
Legen svarte hurtig, “30.000 kr. for en mannehjerne, og 1.200 kr. for en kvinnehjerne.”
Stemningen ble litt pinlig. Mennene i rommet prøvde å ikke smile, unngikk øyekontakt med kvinnene, men satt med et tilfreds uttrykk i ansiktet.
En mann var ute av stand til å styre sin nysgjerrighet, og spurte om det alle ønsket å spørre om, “Hvorfor koster en manns hjerne så mye mer..?”
Legen smilte av den enkle mannen og sa: “30.000 kr. er en standardpris. Vi er nødt til å sette ned prisen for kvinnehjerner, da de har vært i bruk.”

Desidert beste på kg hittil! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Brannslangen skrev:

Hvorfor skiller menn og kvinner seg så betydelig når det kommer til sine respektive sett med interesser?

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på forum og chat-rom på internett så synes jeg at jeg har et godt grunnlag for å hevde at kvinner er mer endimensjonale og smale i sitt verdenssyn enn oss gutta. En ting er at det ikke er mange kvinner som har interesse for tekno og vitenskap, det er det forsåvidt ikke alle menn som har heller, men hvorfor i all verden er det så få kvinner på alle de debatt-stedene jeg har frekventert i 12-13 år som diskuterer politikk og samfunn? Jeg var blant annet aktiv på VGD i over ti år og jeg kan ikke huske mer enn 2-3 damer i løpet av alle de årene som jevnlig diskuterte norsk politikk. Går du på enda litt tyngre saker som internasjonal politikk, geopolitikk så vet jeg ikke om jeg der noengang diskuterte med én eneste dame. Kjerringene glimret også med sitt fravær når det kom til andre tilsynelatende alminnelige tema som historie, økonomi og generelle nyhetssaker.

Så nå som jeg til slutt har "sunket så lavt" at jeg har opprettet konto på et forum styrt og dominert av kvinner (Jeg er her bare fordi de andre forumenes aktivitet har gått i dass) så er det naturlig å benytte anledningen til å spørre nettopp dere damer om det virkelig er sånn at dere er så snevre... ? Handler det i hovedsak for dere bare om sminke, klær, blogg, babyer, TV-serier, ukeblader, bøker - samt en og annen likestillingsdiskusjon i ny og ne? Jeg har ingen venninner eller kvinnelige bekjentskap så jeg ser ingen bedre muligheter til å få svar på nysgjerrigheten min enn ved å spørre på en plass som dette.

Nå er politikk usannsynlig kjedelig og politikere gjør så mye tull. Altså Donald Trump ble president... det betyr at enhver tulling kan bli politiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er fortsatt busy med å brøyte oss frem for å få en anstendig plass på manndominerte arenaer at vi er stuck på tema om likestilling.

Hvilke mannsdominerte arenaer er dere trenger å brøyte dere frem i? Såvidt jeg vet så blir jo dere bæret frem av politikerne, interesseorganisasjoner, nettverk, utdanningsinstitusjonene, arbeidsgivere og enda flere til for det å få nettopp kvinner opp og frem. Det er jo parolen fremfor noen i Norge, og i Vest-Europa forøvrig i grunn. Hva mer kan dere damer kreve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brannslangen skrev:

Hvilke mannsdominerte arenaer er dere trenger å brøyte dere frem i? Såvidt jeg vet så blir jo dere bæret frem av politikerne, interesseorganisasjoner, nettverk, utdanningsinstitusjonene, arbeidsgivere og enda flere til for det å få nettopp kvinner opp og frem. Det er jo parolen fremfor noen i Norge, og i Vest-Europa forøvrig i grunn. Hva mer kan dere damer kreve?

Båret frem, heter det.

Anonymkode: de3b7...aa1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brannslangen skrev:

Hvilke mannsdominerte arenaer er dere trenger å brøyte dere frem i? Såvidt jeg vet så blir jo dere bæret frem av politikerne, interesseorganisasjoner, nettverk, utdanningsinstitusjonene, arbeidsgivere og enda flere til for det å få nettopp kvinner opp og frem. Det er jo parolen fremfor noen i Norge, og i Vest-Europa forøvrig i grunn. Hva mer kan dere damer kreve?

Blir ikke båret fram, nei. Her er det hardt arbeid, høyt studielån og lav lønn som gjelder. 

Anonymkode: 32753...8d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...