Gå til innhold

Å være en ateist... jeg spør fordi jeg seriøst ønsker å vite det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, penny_ skrev:

Nå legger du ord i munnen min her.

I samfunnet vi lever i, så er det Norges lover som gjelder. I et annet land er det så klart deres lover. Hva slags moral man har og hvilke normer som gjelder varierer fra samfunn til samfunn. I Kina er det en positiv ting å rape etter maten, men det er ikke akkurat god folkeskikk i Norge. 

Her har du litt info om moral: https://snl.no/moral

Hvis du mener at samfunnet definerer moral er du selvfølgelig fri til å mene det. Men det betyr også at du må akseptere at noen samfunn raper etter maten, og også at noen samfunn steiner homofile. Fordi deres samfunn har definert det som det rette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Gud skrev:

Hvis du mener at samfunnet definerer moral er du selvfølgelig fri til å mene det. Men det betyr også at du må akseptere at noen samfunn raper etter maten, og også at noen samfunn steiner homofile. Fordi deres samfunn har definert det som det rette å gjøre.

Det har blitt forklart deg tidligere hvorfor mennesket har "moral". Det er rett og slett fordi vi skal overleve som art. Egentlig veldig enkelt å forstå, bare man legger Gud litt til side.

Sånn rent bortsett fra det skjønner jeg ikke hvor det MÅ være noe(n) som har skapt universet og verden. Vi vet at jorden er så og så gammel. For meg er det mest logisk at universet (hva nå det er) alltid har eksistert, og alltid vil eksistere. At det en gang satt en fyr og viftet med en pekefinger for å skape stjerner og planeter blir for Harry Pottersk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petra75 skrev:

Det har blitt forklart deg tidligere hvorfor mennesket har "moral". Det er rett og slett fordi vi skal overleve som art. Egentlig veldig enkelt å forstå, bare man legger Gud litt til side.

Sånn rent bortsett fra det skjønner jeg ikke hvor det MÅ være noe(n) som har skapt universet og verden. Vi vet at jorden er så og så gammel. For meg er det mest logisk at universet (hva nå det er) alltid har eksistert, og alltid vil eksistere. At det en gang satt en fyr og viftet med en pekefinger for å skape stjerner og planeter blir for Harry Pottersk for meg.

1. Hvorfor trekker du plutselig inn skapelse?

2. Aksepterer du at dersom moral er definert av samfunnet, så er alle samfunns moral "riktig", også de som undertrykker kvinner og homofile?

3. Hvis nei, hva er det som gjør noen moraler mer riktig enn andre.

4. Du sier at vi har moral for å overleve som art, men hvorfor skal mennesket overleve som art?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gud skrev:

1. Hvorfor trekker du plutselig inn skapelse?

2. Aksepterer du at dersom moral er definert av samfunnet, så er alle samfunns moral "riktig", også de som undertrykker kvinner og homofile?

3. Hvis nei, hva er det som gjør noen moraler mer riktig enn andre.

4. Du sier at vi har moral for å overleve som art, men hvorfor skal mennesket overleve som art?

1. Fordi andre har vært innom skapelse 

2 3 og 4. Det er riktig for dem. Og den moralen er ofte begrunnet i religion. Men mennesket som art har uansett - generelt sett - felles oppfatning av riktig og galt. Mennesket vil som regel ikke drepe sine egne barn, for eksempel, fordi man biologisk sett er opptatt av å føre gener videre. Alle dyr er skapt for å overleve som art. Det er derfor vi føler trang til å føde unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gud skrev:

1. Hvorfor trekker du plutselig inn skapelse?

2. Aksepterer du at dersom moral er definert av samfunnet, så er alle samfunns moral "riktig", også de som undertrykker kvinner og homofile?

3. Hvis nei, hva er det som gjør noen moraler mer riktig enn andre.

4. Du sier at vi har moral for å overleve som art, men hvorfor skal mennesket overleve som art?

1. Fordi andre har vært innom skapelse 

2 3 og 4. Det er riktig for dem. Og den moralen er ofte begrunnet i religion. Men mennesket som art har uansett - generelt sett - felles oppfatning av riktig og galt. Mennesket vil som regel ikke drepe sine egne barn, for eksempel, fordi man biologisk sett er opptatt av å føre gener videre. Alle dyr er skapt for å overleve som art. Det er derfor vi føler trang til å føde unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petra75 skrev:

1. Fordi andre har vært innom skapelse 

2 3 og 4. Det er riktig for dem. Og den moralen er ofte begrunnet i religion. Men mennesket som art har uansett - generelt sett - felles oppfatning av riktig og galt. Mennesket vil som regel ikke drepe sine egne barn, for eksempel, fordi man biologisk sett er opptatt av å føre gener videre. Alle dyr er skapt for å overleve som art. Det er derfor vi føler trang til å føde unger. 

Hva med å drepe andres barn? Er det galt hvis det er en del av noens kultur eller religion?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Petra75 skrev:

1. Fordi andre har vært innom skapelse 

2 3 og 4. Det er riktig for dem. Og den moralen er ofte begrunnet i religion. Men mennesket som art har uansett - generelt sett - felles oppfatning av riktig og galt. Mennesket vil som regel ikke drepe sine egne barn, for eksempel, fordi man biologisk sett er opptatt av å føre gener videre. Alle dyr er skapt for å overleve som art. Det er derfor vi føler trang til å føde unger. 

1. Jeg setter pris på om du diskuterer det med de du sikter til.

2. Men religion er jo også skapt av samfunnet, og dermed også riktig der religion er en viktig del av samfunnet(?)

3. Jeg lurer veldig på denne "felles oppfatning av riktig og galt". Hva ER det? 

4. Mener du at det finnes en slags naturkraft som gjør at arter har lyst til å overleve? Dette høres litt Harry Potter ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gud skrev:

Hvis du mener at samfunnet definerer moral er du selvfølgelig fri til å mene det. Men det betyr også at du må akseptere at noen samfunn raper etter maten, og også at noen samfunn steiner homofile. Fordi deres samfunn har definert det som det rette å gjøre.

Og hva er grunnen til at homofile blir steinet? Jo, fordi visse mennesker tror på en Gud som har bestemt at man er skapt for å leve sammen som mann og kvinne. Derfor er religion noe tull, og folk er så dumme at de har blitt totalt hjernevasket av dette.

Raping i Kina har ikke noe med religion å gjøre utifra det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, penny_ skrev:

Og hva er grunnen til at homofile blir steinet? Jo, fordi visse mennesker tror på en Gud som har bestemt at man er skapt for å leve sammen som mann og kvinne. Derfor er religion noe tull, og folk er så dumme at de har blitt totalt hjernevasket av dette.

Raping i Kina har ikke noe med religion å gjøre utifra det jeg vet.

Men om det ikke finnes noen høyere makt er jo religion skapt av samfunnet. Og hvis samfunnet definerer hva som er rett eller galt vil jo det også bety at religion er riktig i de samfunn hvor religion er gjeldende.

Dessuten er det du kaller hjernevasking også en del av evolusjonen...

Endret av Gud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gud skrev:

Men om det ikke finnes noen høyere makt er jo religion skapt av samfunnet. Og hvis samfunnet definerer hva som er rett eller galt vil jo det også bety at religion er riktig i de samfunn hvor religion er gjeldende.

For alt vi vet så kan det være en eller flere psykopater med et forvrengt bilde av hva som er rett og galt som har skrevet bibelen og koranen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, penny_ skrev:

For alt vi vet så kan det være en eller flere psykopater med et forvrengt bilde av hva som er rett og galt som har skrevet bibelen og koranen. 

Igjen snakker du om "rett og galt". For min del er det to alternativer her.

A: Det finnes en eller annen overnaturlig kraft som er bakgrunnen for rett og galt.

B: Rett og galt er bare en konstruksjon som vårt samfunn har laget. 

1. Ser du andre alternativer enn disse?

2. Hvis B er sann har det ikke noe å si hva som er bakgrunnen for hvilken moral samfunnet danner, eller hva denne moralen går ut på. Enig eller uenig?

3. Hvis uenig, hvorfor?

Endret av Gud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, penny_ skrev:

Og hva er grunnen til at homofile blir steinet? Jo, fordi visse mennesker tror på en Gud som har bestemt at man er skapt for å leve sammen som mann og kvinne. Derfor er religion noe tull, og folk er så dumme at de har blitt totalt hjernevasket av dette.

Raping i Kina har ikke noe med religion å gjøre utifra det jeg vet.

Homofobi, og kvinneundertrykkelse og annen dritt er ikke forbeholdt religiøse mennesker. Da jeg gikk på ungdomsskolen var vi to kristne i klassen, og absolutt alle var homofobe, selv om et par i ettertid har kommet ut av skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gud skrev:

Igjen snakker du om "rett og galt". For min del er det to alternativer her.

A: Det finnes en eller annen overnaturlig kraft som er bakgrunnen for rett og galt.

B: Rett og galt er bare en konstruksjon som vårt samfunn har laget. 

1. Ser du andre alternativer enn disse?

2. Hvis nr 2 er sann har det ikke noe å si hva som er bakgrunnen for hvilken moral samfunnet danner, eller hva denne moralen går ut på. Enig eller uenig?

3. Hvis uenig, hvorfor?

Intelligente og reflekterte mennesker vet hva som er rett og galt, men det er ingen overnaturlig kraft som har bestemt dette. De som påstår noe annet enn det som er riktig må være det motsatte og eventuelt forstyrret på en eller annen måte. Steining av homofile f.eks. er feil uansett hvilket land du er i og uansett hvor mange som mener at det er rett. Det var noen som nevnte sekter tidligere i denne tråden...

Jeg kan bare be deg bevise at det finnes en gud. Det kan du ikke, så føler på en måte at det ikke er noe mer å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, penny_ skrev:

Intelligente og reflekterte mennesker vet hva som er rett og galt, men det er ingen overnaturlig kraft som har bestemt dette. De som påstår noe annet enn det som er riktig må være det motsatte og eventuelt forstyrret på en eller annen måte. Steining av homofile f.eks. er feil uansett hvilket land du er i og uansett hvor mange som mener at det er rett. Det var noen som nevnte sekter tidligere i denne tråden...

Jeg kan bare be deg bevise at det finnes en gud. Det kan du ikke, så føler på en måte at det ikke er noe mer å diskutere.

1. Bevise en Gud? Igjen trekker du inn noe helt annet enn det vi snakker om, hvorfor gjør du det?

2. Hva er det som gjør steining av homofile feil? Kan du svare på dette? (Jeg synes også at det er feil, bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gud skrev:

1. Jeg setter pris på om du diskuterer det med de du sikter til.

2. Men religion er jo også skapt av samfunnet, og dermed også riktig der religion er en viktig del av samfunnet(?)

3. Jeg lurer veldig på denne "felles oppfatning av riktig og galt". Hva ER det? 

4. Mener du at det finnes en slags naturkraft som gjør at arter har lyst til å overleve? Dette høres litt Harry Potter ut for meg.

1. At du ikke klarer å skille ut generelle betraktninger ut fra et innlegg er ikke mitt problem. 

2-4. Jeg skjønner ikke hvor du vil. Men den felles oppfatningen av rett og galt har en hensikt, nemlig å få samfunnet til å fungere på best mulig måte. Og ja, selvfølgelig er vi biologisk styrt dit at vi kjemper for å overleve. Lite Harry Pottersk over det. Bare naturen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Hva med å drepe andres barn? Er det galt hvis det er en del av noens kultur eller religion?

Ja. Det er derfor vi mennesker ikke gjør så mye av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Petra75 skrev:

1. At du ikke klarer å skille ut generelle betraktninger ut fra et innlegg er ikke mitt problem. 

2-4. Jeg skjønner ikke hvor du vil. Men den felles oppfatningen av rett og galt har en hensikt, nemlig å få samfunnet til å fungere på best mulig måte. Og ja, selvfølgelig er vi biologisk styrt dit at vi kjemper for å overleve. Lite Harry Pottersk over det. Bare naturen. 

1. Når du siterer mitt innlegg er det dette du skal svare på.

2-4: Jeg vil ikke noe spesielt sted, jeg lurer bare på hva du mener. Naturen sier du. Er naturen noe mer enn tilfeldig sammensatte atomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gud skrev:

1. Når du siterer mitt innlegg er det dette du skal svare på.

2-4: Jeg vil ikke noe spesielt sted, jeg lurer bare på hva du mener. Naturen sier du. Er naturen noe mer enn tilfeldig sammensatte atomer?

Hva er du ikke skjønner med hva jeg mener, sånn helt konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Petra75 skrev:

Hva er du ikke skjønner med hva jeg mener, sånn helt konkret?

Jeg skjønner ikke om du mener at "naturen" bare er tilfeldig sammensatte atomer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gud skrev:

Jeg skjønner ikke om du mener at "naturen" bare er tilfeldig sammensatte atomer eller ikke.

Jeg mener at naturen er et resultat av tilfeldigheter. Og at evolusjonen har ført oss dit vi er i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...