Gå til innhold

"Du er heldig som har ei grav å gå til" Babyen min døde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg var ufølsomt. Det er selvsagt vond å oppleve spontanabort gang på gang når man ønsker seg barn, men man kan ikke si at en sin sorg over at barnet har gått bort er verre enn noen andres.

Anonymkode: 95fe4...773

Takk for at du svarte, jeg må jo si at det er greit å høre at det er flere som er enig i at det var en ufølsom kommentar.

Ts

Anonymkode: 5d5e3...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er på ingen måte urimelig!!

For en syk ting å si av venninnen din, jeg har også spontanabort 2 ganger i uke 6 og det kan ikke engang sammenlignes med å miste et barn i fødsel. Hennes kommentar er et hån! 

Jeg synes forferdelig synd på deg!!

Anonymkode: 67b13...6e7

Tusen takk for svaret ditt og tusen takk for omtanken 💙💙det varmer! Må også si at jeg synes det er godt å se at flere reagerer på akkurat den kommentaren 💙

Ts

Anonymkode: 5d5e3...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det var leit å høre om din sorg.

Din venninne kom med en svært ubetenksom kommentar. Skriv den på fortvillelsens konto - hun er nok ute av seg av sorg, som er et tabu og vanskelig å snakke om og finne aksept for. Din sorg og hennes sorg er like vonde, og mange forstår ikke hvor smertefullt det er. 

Jeg har også opplevd utrolig tåpelige og vonde kommentarer fra folk som tror de vet hvordan andre har det. Jeg har måttet lære meg å la slike kommentarer prelle av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet babyen min, han levde bare noen timer etter at han ble født💔😢 Han døde på en veldig traumatisk måte, en sykehusansatt gjorde en fatal feil og det førte til at han døde (avgjort og vedtatt hos NPE og Fylkesmannen). Dette er selvfølgelig utrolig utrolig vondt og sorgen etter hans død er bare rå, vond og smertefull. 

Ei venninne av meg har mistet i spontanabort flere ganger, hver gang i uke 4/5, altså få dager etter positiv test. Hun sa til meg at jeg er hvertfall heldig som har ei grav å gå til, at hun aldri ville få det og at ingen forsto at hun sørget.

Er det virkelig urimelig av meg å bli lei meg og såret av en sånn kommentar?😔

Anonymkode: 5d5e3...240

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke greit å sammenligne eller måle sorg opp mot hverandre. Så skjønner at du blir trist. Skjønner også at venninnen din sliter med en sorg som sikkert føles veldig ensom.

Jeg ville nok prøvd å overse det, hun mente det nok helt sikkert ikke vondt. Hun tenkte seg nok ikke helt om.

Anonymkode: 68de5...346

Takk for svaret ditt 💙 det er på ingen måte greit å sette sorg opp mot hverandre, det er jeg enig i. Men jeg klarer ikke helt å overse det. Jeg har fått noen flere teite kommentarer som åpenbart har vært tankeløse og de har jeg klart å bare la ligge, men denne slo meg bare rett i bakken 💔😔

Anonymkode: 5d5e3...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart du blir lei deg, når hun sier noe slikt.

Det er nok likevel et klønete og tankeløst forsøk på å si noe som kan være til trøst, samtidig som hun lever i sin egen sorg og er preget av det.  Dere som har mistet barn er nok spesielt utsatt for folk som mener å trøste, men som er tankeløse og ender opp med å såre.  Det er kanskje også et utrykk for at unna har savnet støtte, uten at det var det som nødvendigvis var meningen å fremheve, da hun sa det. 

Håper du får god støtte ellers. Jeg måtte felle noen tårer for dere, selv om jeg slett ikke kjenner deg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var en helt grusom ting å si til deg - hun må virkelig være blottet for all empati som finnes i absolutt hele verden.

Jeg hadde nok ikke klart å fortsette vennskapet, ikke så mye på grunn av en feil kommentar - men nettopp fordi hun jo må mangle et hjerte inni der.

Kondolerer så masse til deg!

Det er jo selvsagt utrolig trist for henne å oppleve at hennes drøm aldri blir noe av, og få nytt håp som blir knust gang på gang. Men du vet jo hvorfor dette er så fundamentalt forskjellig fra å faktisk ha båret barnet frem - uten at jeg skal beskrive det med ord. Og det klarer de aller fleste mennesker forstå selv uten å ha opplevd graviditet og fødsel. Men tydeligvis ikke dette mennesket her.

Huff. Får utrolig vondt av at du må ha en så tankeløs venninne som ikke ser lengre enn sin egen nese selv i en så tragisk situasjon som du har opplevd :hjerte: 

Anonymkode: 14524...47a

Tusen takk for svaret ditt💙 du tenker nok mye i de samme baner som meg. Jeg skjønner at mange har problemer med hva de skal si i en sånn situasjon, og tolererer en del tankeløse kommentarer.  Men det var noe med akkurat dette, som bare knuste hjertet mitt på nytt. Jeg hadde trodd og håpet at ei nær venninne kunne lagt bort sin egen sorg akkurat i den situasjonen jeg står i nå (spesielt når det ikke er akkurat nå hun har hatt en spontanabort og hun har barn fra før i tillegg). Jeg revurderer faktisk vennskapet, men det er ikke kun på grunn av denne ene kommentaren, det er flere faktorer som påvirker meg her.

Ts

Anonymkode: 5d5e3...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet babyen min, han levde bare noen timer etter at han ble født💔😢 Han døde på en veldig traumatisk måte, en sykehusansatt gjorde en fatal feil og det førte til at han døde (avgjort og vedtatt hos NPE og Fylkesmannen). Dette er selvfølgelig utrolig utrolig vondt og sorgen etter hans død er bare rå, vond og smertefull. 

Ei venninne av meg har mistet i spontanabort flere ganger, hver gang i uke 4/5, altså få dager etter positiv test. Hun sa til meg at jeg er hvertfall heldig som har ei grav å gå til, at hun aldri ville få det og at ingen forsto at hun sørget.

Er det virkelig urimelig av meg å bli lei meg og såret av en sånn kommentar?😔

Anonymkode: 5d5e3...240

Herregud, det der må være grusomt.
Nei, jeg syntes ikke det. Har du forklart henne det da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en syk ting å si. Jeg har et barn, og jeg ville mye heller at han skulle forsvunnet som celleklump i uke 4 enn å miste han etter fødsel. Hadde blitt ødelagt av å miste han, og spesielt på en måte som kunne vært unngått. Kondolerer så mye, sender deg en klem :hjerte: :( 

Anonymkode: b3878...6db

Tusen takk for omtanken og klemmen 💙💙jeg er så enig med deg. Jeg har hatt en MA selv i uke 10 og det var selvsagt trist det og, men det er verre (for meg) å ha mistet et nyfødt barn etter et fullgått svangerskap. 

Ts

Anonymkode: 5d5e3...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Jeg tror ikke venninnen din mente noe vondt med det, eller å sammenligne sorgene deres med hverandre. Kanskje mente hun at det å ha en grav å gå til vil gi deg en slags trøst i det lange løp. 

Jeg håper jo ikke hun mente noe vondt med det, da er hun hvertfall bare ond. Men jeg ble såret uansett, og blant flere tankeløse kommentarer så klarer jeg ikke å legge bort akkurat denne. 

Anonymkode: 5d5e3...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet babyen min, han levde bare noen timer etter at han ble født💔😢 Han døde på en veldig traumatisk måte, en sykehusansatt gjorde en fatal feil og det førte til at han døde (avgjort og vedtatt hos NPE og Fylkesmannen). Dette er selvfølgelig utrolig utrolig vondt og sorgen etter hans død er bare rå, vond og smertefull. 

Ei venninne av meg har mistet i spontanabort flere ganger, hver gang i uke 4/5, altså få dager etter positiv test. Hun sa til meg at jeg er hvertfall heldig som har ei grav å gå til, at hun aldri ville få det og at ingen forsto at hun sørget.

Er det virkelig urimelig av meg å bli lei meg og såret av en sånn kommentar?😔

Anonymkode: 5d5e3...240

Nei, det er ikke det.  Samtidig er det også mulig å se hennes side av det. Når man har et barn som dør og samtidig forsvinner, så ser jeg for meg at man kunne ønske en grav, et sted der man vet ens barn "er", og hvor man kan vende tilbake til i sorgen.  

Anonymkode: a9533...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen der ute som tror at det er like ille å mistet en celleklump på 5 uker og et nyfødt barn..??

Folk er rare.

 

 

Anonymkode: 67b13...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svaret ditt💙 du tenker nok mye i de samme baner som meg. Jeg skjønner at mange har problemer med hva de skal si i en sånn situasjon, og tolererer en del tankeløse kommentarer.  Men det var noe med akkurat dette, som bare knuste hjertet mitt på nytt. Jeg hadde trodd og håpet at ei nær venninne kunne lagt bort sin egen sorg akkurat i den situasjonen jeg står i nå (spesielt når det ikke er akkurat nå hun har hatt en spontanabort og hun har barn fra før i tillegg). Jeg revurderer faktisk vennskapet, men det er ikke kun på grunn av denne ene kommentaren, det er flere faktorer som påvirker meg her.

Ts

Anonymkode: 5d5e3...240

Tror du at det går an å bare legge bort sin egen sorg?

Har du en av/ på-knapp der du kan slå følelser av og på?

Nei. De fleste mennesker har ikke en av/på-knapp som de slår følelse av og på med...

Du mangler forståelse for henne og hennes  sorg

Du mener at hun burde legge bort sin egen sorg pga deg og din sorg, ettersom hennes spontanabort ikke skjedde akkurat i disse dager og pga at hun har et barn? Tror du at sorg har en tilmålt lengde? Noen sørger hele livet.

Anonymkode: b7af0...52c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Tåpelig sagt.  En spontanabort de første ukene kan ikke sammenlignes med å miste et fullbårent barn. Forstår at hun har det vanskelig siden hun har mistet flere ganger og går utifra at det er derfor hun får seg selv til å si slikt. Men det er ingen unnskyldning.

Kondolerer så masse til deg og håper du har venner og familie som støtter deg i denne vanskelige tiden. :smilyblomst:

Tusen takk for svaret ditt 💙 jeg synes heller ikke det er det samme, selv om hennes sorg er reell den og. Jeg har heldigvis god støtte av familie og mannen min. ❤ Ts 

Anonymkode: 5d5e3...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, wintergirl skrev:

Uff da. Du er ikke urimelig her nei, kjære deg. Fikk vondt av innlegget ditt og vet ikke helt hva jeg skal si. Har selv hatt et spontan abort, men kunne aldri sammenlignet det med å miste barnet etter at det ble født.  Virkelig trist, ts, at du mistet barnet ditt. Kondolerer så mye:hjerte: Og en klem til deg:hug:

 

Tusen takk for svaret ditt og omtanken 💙💙det varmer hjertet mitt 💙💙

Anonymkode: 5d5e3...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker opplever sorg forskjellig, noen opplever spontanabort som "verre" (på sin måte) enn de som opplever dødfødsler eller mister barn like etter fødsel. Har selv født et dødt barn, hørte av og til slike kommentarer som du fikk. Til å begynne med fnøs jeg bare av sånne kommentarer, men etterhvert forsto jeg hvor mye ubearbeidet smerte og sorg som lå bak disse kommentarene. Så det var nok ikke ment slik det kom frem, og kanskje en slags misunnelse for at du har lov til å sørge og prate om det. 

Jeg håper du (TS) har mange flinke mennesker å snakke med, som følger deg på veien fra det vanskelige og tilbake til livet og livsglede - selv om det virker utenkelig nå. Stor klem. 

Anonymkode: 2f55a...2ca

Takk for svaret ditt 💙utrolig trist å høre at du også har mistet en baby💔det er så urettferdig😢 sender deg en klem tilbake💙

Jeg har heldigvis god støtte i familie, mannen og venner💙

Anonymkode: 5d5e3...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du ble lei deg av kommentaren :klem:

Har du vist din venninne forståelse for at hun sørget, og har du trøstet og støttet henne i hennes sorg?

Hun har ikke erfart at noen forso at hun sørget, skriver du. Det må være fryktelig vondt å ikke bli forstått i en slik tung situasjon.

Prøv å ha forståelse for din venninne. Hun tenkte kanskje ikke lengre. Hun hadde det for vondt selv, til å kunne være der for deg eller andre akkurat da.

Anonymkode: b7af0...52c

Jeg skjønner at det for henne er vondt å miste i spontanabort. Jeg har støttet henne og vist forståelse for henne når hun har opplevd det. Jeg har vært med henne på legevakten når hun har fått store magesmerter og passet på at hun ikke følte seg alene i prosessen man gjennomgår når man mister. Jeg føler derfor at jeg har stilt opp for henne. Jeg ble derfor både lei meg og såret når dette ikke ble gjengjeldt, men heller avspist med en vond kommentar. Akkurat nå har jeg ikke overskudd eller energi til å være den som trøster.

Ts

Anonymkode: 5d5e3...240

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har din venninne barn fra før? Jeg har selv hatt 6 SA, og jeg husker etter siste gangen, så var det så utrolig tøft. Og jeg mistet fullstendig troen på at jeg skulle få flere barn. For jeg var veldig heldig, og hadde 1 barn fra før. Og derfor så forsto jeg og, at tapet av ett barn, ville vært mye verre enn det å gå gjennom SA. Men samtidig var sorgen min stor, og i noen uker var den ikke så logisk heller. Så jeg tror hun overhodet ikke sa det, for å såre deg. Eller at hun mener at din sorg ikke er verdt noe. Og hun føler vel at ingen forstår hennes sorg, og hun ønsker forståelse for sin sorg. For tro meg, folk kan få seg til å si de mest idiotiske ting. Selv om jeg mistet 6 ganger, var det ingen som viste noe forståelse for min sorg. Og de kunne si ganske stygge ting og. 

Anonymkode: f3448...10f

Så trist at du har måttet gå gjennom det å miste så mange ganger  💔😢 trist  å høre at du også har opplevd mange dumme kommentarer. 

Ja, min venninne er har barn fra før. Hun har 2.

Anonymkode: 5d5e3...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ble lei deg Ts. Ufølsomt av venninnen din. Selvsagt er det vondt å spontanabortere, men å miste et barn er mye verre! Jeg har selv spontanabort, 2 ganger i uke 11 & 12, og det er kjempe trist og leit. Men det er tragisk å miste babyen sin..  Kondulerer så mye med babyen din❤ Sender deg en stor klem❤

Anonymkode: af310...c7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det for henne er vondt å miste i spontanabort. Jeg har støttet henne og vist forståelse for henne når hun har opplevd det. Jeg har vært med henne på legevakten når hun har fått store magesmerter og passet på at hun ikke følte seg alene i prosessen man gjennomgår når man mister. Jeg føler derfor at jeg har stilt opp for henne. Jeg ble derfor både lei meg og såret når dette ikke ble gjengjeldt, men heller avspist med en vond kommentar. Akkurat nå har jeg ikke overskudd eller energi til å være den som trøster.

Ts

Anonymkode: 5d5e3...240

Du hadde fått det så mye bedre om du viste forståelse.

Men du vil vel ikke forstå.

Og ingen kan tvinge deg til å forstå.

Forhåpentligvis vil du forstå mer når du blir litt eldre enn det du er nå.

Anonymkode: b7af0...52c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...