Gå til innhold

Hvordan få mannen mer engasjert?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor og maskulin mann, tilsynelatende, men altfor ofte føler jeg meg som mannen i forholdet. Det er jeg som tjener mest, og som styrer økonomi. Han er ikke interessert, annet enn i at han klager dersom det er lite penger en måned. Hvorfor er liksom ikke hans problem. Det er også jeg som snekrer, maler og passer på at hus og hjem blir vedlikehold, eller pusset opp når nødvendig. Han hjelper til, når jeg forlanger det og forteller ham nøyaktig hva han skal gjøre. Han tar aldri initiativ selv. Jeg tar meg av bank, forsikring, avtaler og planlegging på alle fronter. Det er også jeg som holder rede på barnas aktiviteter, deltar på møter og organiserer transport til og fra ting. 

Han lager middag noen dager i uken, støvsuger og vasker gulv, samt han henter unger de dagene jeg sier han må. Fordi jeg ikke rekker det. 
Jeg er selvsagt glad for at han gjør noe, men jeg skulle så gjerne ha hatt en partner som faktisk engasjerer seg i økonomi, logistikk, planlegging og gjennomføring av ting. 
 
Nå har vi kjøpt nytt hus som må pusses opp. Alt av kjøp, salg og planlegging faller på meg, og han klager til og med over at jeg er så opptatt av det. At jeg bruker så mye tid på å tegne planer, inngå avtaler og samtidig gjøre vårt nåværende hjem klart for salg. Jeg dro ham med på et par møter, for å inkludere ham i prosessen, men da klaget han etterpå fordi han følte seg dum. Han hadde ikke satt seg inn i ting, så da førte selvfølgelig jeg ordet. Prøvde å dra ham med, og spørre om hans mening, men han har jo knapt noen, så lite engasjert som han er. 
 
I prosessen bytter vi også bank, fordi vi får bedre rente. Det tok jeg selvsagt opp med ham, før jeg takket ja til tilbudet, men da vi skulle avgårde til banken for å signere lurte han plutselig på hvorfor. Han hadde altså ikke engang hørt etter da "vi" diskuterte det. Sa seg enig, og ante faktisk ikke hva han hadde sagt seg enig i. Slike ting er jo så kjedelige... tydeligvis! 
 
Vi har vært par i mange år, men ble for noen år siden separert, mye fordi jeg var frustrert over at alt faller på meg. Vi fant tilbake til hverandre, og han lovet å bidra mer, men dessverre ser jeg lite til det. Det er liksom mine barn (de er faktisk hans og), mitt hus og min økonomi, og han er mest som et stort barn som får lommepenger. Og ikke nok av det mener han, for selv om jeg viser ham inntekter og utgifter er altså ikke det hans problem. 
 
Hvordan kan jeg få ham mer engasjert i alt rundt barn, økonomi og praktiske ting? Eller er det for sent/umulig? Han er jo over år blitt vant til at jeg tar meg av alt slikt, og det er sikkert behagelig. Men for meg tærer det på følelsene og respekten for mannen min, og jeg tar meg stadig oftere i å tenke at jeg hadde klart meg bedre uten ham. Jeg har til og med regnet på at jeg klarer å sitte med det nye huset uten ham.
 
Redigert: Denne tråden ble startet i håp om at forholdet ennå kunne reddes, men en god del tøffe råd senere måtte jeg innse det jeg antagelig allerede visste; Det var ingenting å redde i forholdet... jeg måtte heller redde meg selv, ved å gå ut av det. 
Takk til alle som var brutalt ærlige! Jeg hadde behov for det for å ta det vanskelige valget det er å bryte opp en familie. 
Vi har nå gått fra hverandre, og tråden har utviklet seg fra et spinkelt håp om å redde samlivet til en beretning om veien videre. Alene med barna. 
 
Redigert på ny: Etter 7 måneder hver for oss fikk han en ny sjanse. Jeg vet ennå ikke hvordan han ivaretar den. Eller hvorvidt dette faktisk er en reell sjanse, eller bare tilsynelatende det. Jeg jobber med meg, han jobber med seg, så får tiden vise om vi klarer å jobbe sammen om noe. 
Endret av Trolltunge
...
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor kjøpe oppussingsobjekt, dersom dere allerede har vært separert fordi han er uengasjert, du tar han tilbake og han er like uengasjert?

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også den som tar tak i alt av økonomi og planlegging. Kort sagt faller alt av administrasjon i forholdet på meg, og det er alltid jeg som tar tak i ting. 

Har aldri vært noe problem i vårt forhold. Vi er begge komfortable i de rollene vi har. Han kompenserer på andre måter, slik at begge har lik arbeidsbyrde i forholdet. Det fungerer fint for begge at jeg lager arbeidslister for han. Men et av tiltakene er selvfølgelig å ikke kjøpe prosjekter eller oppussingsobjekter sammen, og når vi først skal gjøre noe ansetter vi en byggansvarlig, ellers hadde belastningen på meg blitt alt for stor. 

Anonymkode: 74888...efc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, _popcorn_ skrev:

hvorfor kjøpe oppussingsobjekt, dersom dere allerede har vært separert fordi han er uengasjert, du tar han tilbake og han er like uengasjert?

Pga. jobb ble det upraktisk å bo der vi bor, og jeg ville ha flyttet nå uansett, om han var med i bildet eller ikke. Jeg har dessuten pusset opp to hus alene tidligere, så den jobben skremmer meg ikke. Da får jeg det slik som jeg vil ha det, og trenger ikke bo i andres stil. 

At jeg vil bli stående med det meste av oppussing nå også er forsåvidt ok. Det er generelt jeg sliter med hans manglende engasjement. Om det kun gjaldt oppussingen ville jeg fint ha levd med å styre det (til og med sett på det som en fordel å kunne ta avgjørelsene selv), for det gjelder kun en periode. Men hvordan en voksen mann kan være så til de grader uinteressert i hvordan hjulene går rundt i familien, det sliter jeg med å forstå, og med å leve med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte litt mer det at du vet han sitter å tvinner tomler og ser deg arbeide, og ved å faktisk kjøpe oppussingsobjekt så sier du jo egentlig at det er helt ok.
Tenker at det er ganske stor forskjell på å pusse opp hus alene fordi man er alene, og det å pusse opp alene fordi mannen synes sofaen er behagelig.. jeg klarer det meste alene selv jeg også, men jeg blir skikkelig forbanna om andre bare ser på  :P 

gjør han stort sett ting han får beskjed om?
Det å få han til å bli en initiativtaker så sent i forholdet er nok dødfødt... Prøv å gi han flere oppgaver rundt barna eller andre ting, så kanskje han blir litt mer engasjert, selv om han neppe blir initiativtaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare en løsning på det; Ta deg tid til å se an mannen over tid FØR dere blir sammen.

Anonymkode: 6200e...a56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske jeg visste svaret, dette er et problem hos oss og. Tror problemet her ligger litt i svigermor, hun har alltid latt prinsen få gjøre det han vil, trengte aldri ta noe ansvar, de gangene han ble bedt om å gjøre noe var det så fryktelig lett å bare gjøre det litt feil, så tok noen over. 

Det som har hjulpet litt hos oss er å gi veldig klare beskjeder. Det forventes at han fikser det og det, for å oppnå resultat x. Startet med små ting, etterhvert har det blitt større. Men det er fremdeles jeg som drar mest av lasset 😠

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ginny skrev:

Jeg skulle ønske jeg visste svaret, dette er et problem hos oss og. Tror problemet her ligger litt i svigermor, hun har alltid latt prinsen få gjøre det han vil, trengte aldri ta noe ansvar, de gangene han ble bedt om å gjøre noe var det så fryktelig lett å bare gjøre det litt feil, så tok noen over. 

Det som har hjulpet litt hos oss er å gi veldig klare beskjeder. Det forventes at han fikser det og det, for å oppnå resultat x. Startet med små ting, etterhvert har det blitt større. Men det er fremdeles jeg som drar mest av lasset 😠

Problemet ligger ikke hos svigermor, nei! Problemet ligger hos dere som tror dere kan bli sammen med en mann uten tiltakslyst og deretter endre han.

Anonymkode: 6200e...a56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også den som tar tak i alt av økonomi og planlegging. Kort sagt faller alt av administrasjon i forholdet på meg, og det er alltid jeg som tar tak i ting. 

Har aldri vært noe problem i vårt forhold. Vi er begge komfortable i de rollene vi har. Han kompenserer på andre måter, slik at begge har lik arbeidsbyrde i forholdet. Det fungerer fint for begge at jeg lager arbeidslister for han. Men et av tiltakene er selvfølgelig å ikke kjøpe prosjekter eller oppussingsobjekter sammen, og når vi først skal gjøre noe ansetter vi en byggansvarlig, ellers hadde belastningen på meg blitt alt for stor. 

Anonymkode: 74888...efc

Jeg leser mellom linjene her at din mann kompenserer bedre enn min mann gjør det. 

Når det gjelder oppussing så synes jeg det er gøy, og vi skal også leie inn folk til de meste, så den biten bekymrer meg mindre enn manglende engasjement i hverdagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ligger ikke hos svigermor, nei! Problemet ligger hos dere som tror dere kan bli sammen med en mann uten tiltakslyst og deretter endre han.

Anonymkode: 6200e...a56

Det startet nå en gang hos svigers da, jeg tror ikke mannen er født med forventning om at alle skal gjøre alt for han. Han er nemlig  i stand til å få til hva som helst så lenge det er i hans interesse 😋

Men joda, du har et poeng. Og målet mitt er ikke å endre han nødvendigvis, målet er at vi sammen skal skape det livet vi begge har lyst på. Vi er bare uenige om veien..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, _popcorn_ skrev:

jeg tenkte litt mer det at du vet han sitter å tvinner tomler og ser deg arbeide, og ved å faktisk kjøpe oppussingsobjekt så sier du jo egentlig at det er helt ok.
Tenker at det er ganske stor forskjell på å pusse opp hus alene fordi man er alene, og det å pusse opp alene fordi mannen synes sofaen er behagelig.. jeg klarer det meste alene selv jeg også, men jeg blir skikkelig forbanna om andre bare ser på  :P 

gjør han stort sett ting han får beskjed om?
Det å få han til å bli en initiativtaker så sent i forholdet er nok dødfødt... Prøv å gi han flere oppgaver rundt barna eller andre ting, så kanskje han blir litt mer engasjert, selv om han neppe blir initiativtaker.

Han ligger ikke så mye på sofaen, han trener og dyrker sine interesser. 

Han gjør stort sett det han får beskjed om, men det er ikke med glede akkurat. Jeg maser mener han, så han gjør det vel mest for at jeg skal slutte å mase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ligger ikke hos svigermor, nei! Problemet ligger hos dere som tror dere kan bli sammen med en mann uten tiltakslyst og deretter endre han.

Anonymkode: 6200e...a56

Han har ikke manglende tiltakslyst. Han er svært aktiv med trening og aktiviteter. Det er kun "Hjem og familie AS" han mangler tiltakslyst i forhold til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ginny skrev:

Jeg skulle ønske jeg visste svaret, dette er et problem hos oss og. Tror problemet her ligger litt i svigermor, hun har alltid latt prinsen få gjøre det han vil, trengte aldri ta noe ansvar, de gangene han ble bedt om å gjøre noe var det så fryktelig lett å bare gjøre det litt feil, så tok noen over. 

Det som har hjulpet litt hos oss er å gi veldig klare beskjeder. Det forventes at han fikser det og det, for å oppnå resultat x. Startet med små ting, etterhvert har det blitt større. Men det er fremdeles jeg som drar mest av lasset 😠

Mannen min er nesten motsatt. Han måtte ta svært mye ansvar fra han var veldig ung, da han hadde en far som ikke tok ansvar for familien sin, og mor og yngre søsken som han da måtte stille opp for. Svigermor behandler ham riktig nok som en prins, men siden han tidlig måtte ta ansvar også, så har han jo evnen til det... men antagelig ikke viljen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Ginny skrev:

Det startet nå en gang hos svigers da, jeg tror ikke mannen er født med forventning om at alle skal gjøre alt for han. Han er nemlig  i stand til å få til hva som helst så lenge det er i hans interesse 😋

Men joda, du har et poeng. Og målet mitt er ikke å endre han nødvendigvis, målet er at vi sammen skal skape det livet vi begge har lyst på. Vi er bare uenige om veien..

11 minutter siden, Trolltunge skrev:

Han har ikke manglende tiltakslyst. Han er svært aktiv med trening og aktiviteter. Det er kun "Hjem og familie AS" han mangler tiltakslyst i forhold til. 

 

Unnskyld at jeg spør, men ser dere ikke en rød tråd her?

Dere forventer å få en mann som vil gjøre som DERE vil, men tar dere ikke bryet med å sjekke han ut på forhånd. Og det med å skylde på svigermor nytter ikke når dere skal forklarer hvorfor det er DERE som sitter med denne mannen nå. Her. I dag.

Begge mennene er i stand til å få til hva de vil. De vil bare ikke det samme som dere. Hvorfor i alle dager ble dere sammen med disse mennene? Og hvorfor kan ikke det like godt være dere som endrer deres mål etter mannfolkenes mål, som at de skal endre målene sine til å bli de samme som deres mål?

Anonymkode: 6200e...a56

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du hvordan du skal forandre mannen din?

Ikke gjør det. Selv om de tingene du nevner her betyr mye for deg. Så betyr det ingen ting for han. 
Han har kanskje andre interesser. 

Kanskje han ikke ser vitsen i å pusse opp et bad. Når det badet dere allerede har virker til sitt bruk?
Er det verdt mange tusen at det bare skal se litt bedre ut. Når det fra før er mulig å gå på do og dusje der? hva mer trenger man?

Pass dine egen saker du hvis det interesserer deg. Gir det deg noe å pusse opp. Så kan du jo bare fortsette med det. Men om han ikke har akkurat de samme interessene som deg. Så kan du jo ikke drive å påtvinge han å få det? 

Ville du likt at han hadde prøvd å få deg til å omprioritere dine interesser, og tvinges til å få de samme som hans?


 

Anonymkode: 036ff...f5f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør du hvordan du skal forandre mannen din?

Ikke gjør det. Selv om de tingene du nevner her betyr mye for deg. Så betyr det ingen ting for han. 
Han har kanskje andre interesser. 

Kanskje han ikke ser vitsen i å pusse opp et bad. Når det badet dere allerede har virker til sitt bruk?
Er det verdt mange tusen at det bare skal se litt bedre ut. Når det fra før er mulig å gå på do og dusje der? hva mer trenger man?

Pass dine egen saker du hvis det interesserer deg. Gir det deg noe å pusse opp. Så kan du jo bare fortsette med det. Men om han ikke har akkurat de samme interessene som deg. Så kan du jo ikke drive å påtvinge han å få det? 

Ville du likt at han hadde prøvd å få deg til å omprioritere dine interesser, og tvinges til å få de samme som hans?


 

Anonymkode: 036ff...f5f

Så klart ikke. Det ville jo vært kvinneundertrykkelse!:raven:

Anonymkode: 6200e...a56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Unnskyld at jeg spør, men ser dere ikke en rød tråd her?

Dere forventer å få en mann som vil gjøre som DERE vil, men tar dere ikke bryet med å sjekke han ut på forhånd. Og det med å skylde på svigermor nytter ikke når dere skal forklarer hvorfor det er DERE som sitter med denne mannen nå. Her. I dag.

Begge mennene er i stand til å få til hva de vil. De vil bare ikke det samme som dere. Hvorfor i alle dager ble dere sammen med disse mennene? Og hvorfor kan ikke det like godt være dere som endrer deres mål etter mannfolkenes mål, som at de skal endre målene sine til å bli de samme som deres mål?

Anonymkode: 6200e...a56

Når og hvordan skulle jeg ha sjekket det ut på forhånd mener du? Oppdaget jo ikke alt dette før vi bodde sammen 😋

Problemet med min er at han helst vil ha et rent og ryddig hus, men han vil hverken vaske eller rydde. Han vil ha et nytt bad f.eks, men han har ikke lyst til å gjøre det som trengs for å få det. Jeg har selvfølgelig også endret målene mine etter at vi ble sammen, fordi noen av hans mål var bedre, og noen har kommet naturlig. Men jeg endrer ikke målet slik at han slipper å gjøre husarbeid, men jeg må. For det er faktisk ikke greit, vi jobber 100% begge to og da forventer jeg at han også bidrar med husarbeidet. Det er heller ikke slik at jeg forventer at svigermor kan endre noe nå, men jeg vet hvor det kommer fra. Hun har også sagt det selv at han har sluppet unna mye hele livet, og hun ser jo nå resultatet. Første gang jeg var der på besøk og tilbød meg å hjelpe med middag, ble både hun og svigerfar stående og stirre på meg. Ingen av sønnene der i huset hadde noengang tilbydd seg å hjelpe, og de ble heller aldri satt til å gjøre noe. 

"Problemet" er jo at denne mannen jeg bor med har så veldig mange andre gode kvaliteter. Jeg har vært i andre forhold, hvor mannen tok større initiativ til husarbeid, men som ikke "nådde opp" på andre fronter. Så hva er da best, en mann som ikke deler interesser og man ikke kan ha en meningsfylt samtale med, men rent hus, eller en mann som man passer med på alle andre områder enn arbeidsfordeling i hjemmet? 

Og er det egentlig mulig å finne en mann som er 100% kompatibel? Neppe.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å legge seg bakpå når partneren liker å administrere samt muligens er langt bedre til å gjøre det. Kanskje han er for ung ennå? Det å kun være engasjert i sitt eget univers er en litt typisk ung manns måte å være på. Hadde han egentlig lyst på barn, eller var det du som bestemte det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør du hvordan du skal forandre mannen din?

Ikke gjør det. Selv om de tingene du nevner her betyr mye for deg. Så betyr det ingen ting for han. 
Han har kanskje andre interesser. 


Kanskje han ikke ser vitsen i å pusse opp et bad. Når det badet dere allerede har virker til sitt bruk?
Er det verdt mange tusen at det bare skal se litt bedre ut. Når det fra før er mulig å gå på do og dusje der? hva mer trenger man?

Pass dine egen saker du hvis det interesserer deg. Gir det deg noe å pusse opp. Så kan du jo bare fortsette med det. Men om han ikke har akkurat de samme interessene som deg. Så kan du jo ikke drive å påtvinge han å få det? 

Ville du likt at han hadde prøvd å få deg til å omprioritere dine interesser, og tvinges til å få de samme som hans?


 

Anonymkode: 036ff...f5f

Det er helt greit for meg at han har andre interesser enn meg, men jeg er egentlig heller ikke interessert i forsikringsavtaler, bankavtaler, budsjetter, regninger, m.m. Dette er ikke interesser, det er plikter! Men vi er voksne, og slikt følger med i ansvaret vi da har. Og unger... jeg har heller ikke veldig stor interesse for å kjøre, hente, organisere og møte opp på alle mulige møter, men jeg har interesse av ungene mine, og da hører slikt med. Dette er ikke ting man kan velge, eller velge bort! 

 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Trolltunge skrev:

Mannen min er nesten motsatt. Han måtte ta svært mye ansvar fra han var veldig ung, da han hadde en far som ikke tok ansvar for familien sin, og mor og yngre søsken som han da måtte stille opp for. Svigermor behandler ham riktig nok som en prins, men siden han tidlig måtte ta ansvar også, så har han jo evnen til det... men antagelig ikke viljen. 

Hm.. Kanskje han bare fikk nok?

Kanskje snakke med noen om det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...