AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #1 Del Skrevet 25. desember 2016 Vi tenkte å kjøre fra Bergensregionen hjem mot Oslo i morgen, men er usikre nå. Det har vært sendt ut ekstremvarsel flere ganger i det siste uten at det ble så ille...så lurer litt på om flere er i samme situasjon: Skal dere kjøre? Anonymkode: d62d1...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #2 Del Skrevet 25. desember 2016 Hvor har det vært hauset opp? Flere fjelloverganger har vært stengt vet jeg. Dere kan jo sjekke værmeldingen for fjellovergangene før dere kjører, det er meldt snø og vind overalt, men tirsdag er bedre. Tror jeg hadde ventet en dag og fått en bedre tur. Anonymkode: d5746...51d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #3 Del Skrevet 25. desember 2016 Vi mistet strømmen idag (vestlandet). Blåser mye og regner, skal bli verre i morgen Anonymkode: ab280...a65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 26. desember 2016 #4 Del Skrevet 26. desember 2016 Tror dere skal tenke dere om en gang til før dere legger i vei ove fjellt. Men, dere merker fort om dere kommer over eller ikke, SVV stenger når DE ikke ser veien pga snøfokk, og veiene ikke er mulig å kjøre selv i kolonne. Følg med på veimeldingene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Del Skrevet 26. desember 2016 Vel, jeg bor oppi fjellet og det blåser rett så kraftig og snør akkurat nå. Vidda er stengt og hol/aurland er stengt og Hemsedal har kolonne. Jeg ville ikke kjørt i dag, det er til tider svært krevende forhold ute. Hvis dere velger å kjøre så ha ekstra klær i bilen, gjerne også pledd. Ta med mat og drikke, spade og kjetting. Det var bare blank is ned fra fjellet i går og skikkelig ekkelt... Anonymkode: ed246...66a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 26. desember 2016 #6 Del Skrevet 26. desember 2016 Akkurat i disse dager hadde jeg kjørt via sørlandet til Oslo, noe som kan bli hustrig nok med tanke på fergeoverganger. Ekstremvarsel er forøvrig i veldig mange tilfeller god nok grunn til å ikke møte på jobb, (du må jo såklart tidligst mulig melde fra), og om jeg virkelig måtte kjøre hadde jeg som nevnt over hatt med en godt utstyrt bil, sørget for å hele tiden ha full tank med drivstoff og gjerne et par stearinlys i bilen. Stearinlys varmer overraskende godt i en bil, og er enklere å bruke enn å sitte med motor på i de tilfeller bilen står stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 26. desember 2016 #7 Del Skrevet 26. desember 2016 Hvis du absolutt må kjøre, vil jeg anbefale over Sørlandet, som nevnt, og siden Arsvågen/Mortavika nå er stengt, går det an å ta en mindre ferje inni fjordene for å komme seg over. Den stenges neppe. Men jeg ville ikke kjørt over fjellet nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 26. desember 2016 #8 Del Skrevet 26. desember 2016 Nå er ikke jeg i den situasjonen at jeg skal kjøre noe sted, men jeg ville nok ventet hvis jeg skulle kjøre over fjellet eller en rute som omfatter ferger (og en av delene er svært sannsynlig på vestlandet). Jeg er enig i at "værnyheter" har det med å bli hauset opp en del, men når de kommer med ekstremvarsel så er det grunner til det. Man må jo også ta med i betraktningen at været ikke trenger bli eksakt lik det værmeldingen sier. Det kan av og til bli verre enn beregnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #9 Del Skrevet 26. desember 2016 Bor midt i Hardanger og kjører ofte gjennom flere rasområder. Må ta hensyn. Kjørte i dag, var ikke så ille, men må som alltid i vær som dette være ekstra skjerpet og følge med. Plutselig ligger det stein i veien, eller et tre, eller så kommer det et ras. Nå i kveld, når været er på sitt verste, ville jeg ikke kjørt. Anonymkode: b01b7...fdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 26. desember 2016 #10 Del Skrevet 26. desember 2016 Været har ikke truffet her for fullt enda, men har holdt på med noen gode vindkast med sterk kuling (klarte så vidt å stå når jeg var ute med søppla). Ville ikke tenkt tanken med å kjøre over brua til fastlandet, ei motorvei i denne vinden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 31. desember 2016 #11 Del Skrevet 31. desember 2016 Det kommer helt an på bilen og utstyret. I min skolebil har jeg piggfrie dekk, og da er det enkelte dager det ikke egner seg å kjøre. Når jeg kjører biler med nye gode piggdekk kjører jeg selv om forholdene er litt dårlig. Alltid med full tank, nødprovisjon, refleksvest (tar den på meg før jeg kjører), pledd og med tilstrekkelige klær for å gå ut å hjelpe ved ulykker. Tar også å legger varseltrekanten på toppen av bagasjen slik at den er lett tilgjengelig (gjør det på alle langturer da). Har også en god lommelykt og fulladet telefon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå