Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, BeverTramp skrev:

Jeg bryr meg ikke om hun eier eller leier, men synes det er snålt at hun mener samme type gratulasjon er på sin plass i begge tilfeller.

Gratulerer ikke venninnen min med leiebil liksom.

Det er veldig vanlig å gratulere ved Leasingbil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia med leie vs kjøp av bolig i de aller fleste tilfeller sier jo noe om økonomien til personen/paret da de ALLER FLESTE ville kjøpt ved kapasitet. Derfor velger mange å se litt ned på de som ikke prioriterer å komme seg ut på boligmarkedet. Synd, men en realitet. Jeg har aldri forstått kavet til folk med å eie taket over hodet sitt - uansett om man sparer på  det eller ei. Whatevver floats your boat - vi har forskjellige behov og ønsker for hvor vi ønsker å legge pengene våres :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært bedre om hun kutta ut det første avsnittet og bare var ærlig om at de ikke har mulighet til å kjøpe seg noe nå. Det har de aller fleste full forståelse for og respekterer. Å begynne å kave om at "ikke alle drømmer om å eie bolig" blir bare for dumt. Det handler jo ikke om å drømme, men om å investere i noe man betaler ned på hver måned istedet for å betale på noen andre sitt boliglån. Simple as that. Hadde vært svært forfriskende at hun bare sa det rett ut som det var - for alle har faktisk ikke råd til å kjøpe seg noe eget, det er ikke så enkelt som å gå og be om et lån i banken. Tror mange kan kjenne seg igjen i den situasjonen.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leie istedenfor å eie når man har planer om å bo på samme sted over lang tid er økonomisk idioti. De aller fleste som gjør det, gjør det fordi de ikke har råd til å kjøpe.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har råd til å kjøpe, men bor ekstremt billig i et svært hus som foreldrene eier (1500 i mnd), så vi venter litt med å flytte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Meadows skrev:

Er ikke boligmarkedet i Oslo horribelt disse dager? 

Joda, men de bor ikke i Oslo 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, charmisss skrev:

Hadde vært bedre om hun kutta ut det første avsnittet og bare var ærlig om at de ikke har mulighet til å kjøpe seg noe nå. Det har de aller fleste full forståelse for og respekterer. Å begynne å kave om at "ikke alle drømmer om å eie bolig" blir bare for dumt. Det handler jo ikke om å drømme, men om å investere i noe man betaler ned på hver måned istedet for å betale på noen andre sitt boliglån. Simple as that. Hadde vært svært forfriskende at hun bare sa det rett ut som det var - for alle har faktisk ikke råd til å kjøpe seg noe eget, det er ikke så enkelt som å gå og be om et lån i banken. Tror mange kan kjenne seg igjen i den situasjonen.

Jeg kjøper ikke at ikke alle ønsker å eie. Selvfølgelig gjør de det. Hvem liker å kaste tusenlappene ut av vinduet:balltre: 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, suckers skrev:

Jeg kjøper ikke at ikke alle ønsker å eie. Selvfølgelig gjør de det. Hvem liker å kaste tusenlappene ut av vinduet:balltre: 

Det spørs jo hvordan boligmarkedet i området er. Jeg personlig har aldri hatt en våt drøm om å eie. Tak er tak xD Hadde noen kasta egenkapitalen i fanget mitt, joda seff hadde jeg slått til :P Men det er ikke noe jeg aktivt prioriterer å spare veldig til. Heller litt her og der ved kapasitet, da er det andre ting jeg syntes det er kjekkere å bruke pengene på per dags dato. 

For noen tenker mer utgifter ut per mnd en akkurat HVOR pengene går. 8000 i leie VS.  13 000 i kjøp hvor 8000 går i renter, 2000 i kommunale utgifter og 3000 er nedbetaling av eget lån (et eksempel). Ja, man sparer 3000 pr mnd til seg selv (som man kan risikere å tape, om man må selge på dårlig tidspunkt -. også et vurderingspunkt om det er snakk om midlertidig leilighet, typisk mindre leiligheter før barn) - men man betaler 5000 mer per måned. I min verden (og flere andre sin) er ikke de 5000 NOK ekstra per måned verdt det som spares inn til seg selv :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Vet ikke om dette er blitt lagt ut tidligere!) 

Hmm, er det ikke litt feil av henne å si dette :vetikke:

Spoiler

19576588_10213734049532128_1363678495_o.thumb.jpg.3955bef5aa19f4c3ed2a3321fb96175a.jpg

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, karroo skrev:

(Vet ikke om dette er blitt lagt ut tidligere!) 

Hmm, er det ikke litt feil av henne å si dette :vetikke:

  Skjul innhold

19576588_10213734049532128_1363678495_o.thumb.jpg.3955bef5aa19f4c3ed2a3321fb96175a.jpg

 

Hun synst ikke overvekt er fint, når hun selv var "normal" vektig. Og nå som hun er veldig overvektig er det fint med overvekt....... alle vet hun drømmer om "fitness" kropp. Hun lurer ikke meg 🙄

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatbox
29 minutter siden, Rosasko skrev:

Hun synst ikke overvekt er fint, når hun selv var "normal" vektig. Og nå som hun er veldig overvektig er det fint med overvekt....... alle vet hun drømmer om "fitness" kropp. Hun lurer ikke meg 🙄

Men det som ble så rart var at da hun la igjen den kommentaren til Fjellestad, da veide hun selv 120 kg...for det var noen få mnd etter at hun hadde begynt å slanke seg i 2011. Hun lurer bare seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bloggen hennes:

 

" For meg er dette drømmen akkurat nå, om jeg eier eller leier er uvesentlig. Så en gratulasjon synes jeg uansett er på sin plass, for dette føles utrolig bra! Og btw, jeg er ikke særlig interessert i alle fordelene ved å eie fremfor å leie, nedsettende utsagn og lignende kommentarer. Akkurat nå er jeg mer enn fornøyd med å leie, for det er det situasjonen tilsier akkurat nå. Så får vi heller se hva som skjer noen år frem i tid. Deal?"

 

Jeg blir puteklein av det der "jeg er like verdifull selv om jeg leier bolig"- og "en gratulasjon er på plass selv om jeg leier"-opplegget.
 

Selvsagt er man jo det, ingen har sagt noe annet! Derimot er det helt normalt å spørre om man har kjøpt eller leier den nye leiligheten man flytter inn i. Jeg personlig synes ikke det er like normalt å gratulere på samme måte for en ny leid leilighet - det er jo ikke noe man har anskaffet seg til odel og eie, og er som regel mer kortsiktig. Det betyr dog ikke at jeg ser ned på de om de evt. svarer at de leier. Det er mer av nysgjerrighet at man spør.

Jeg kjøpte min egen leilighet for 2 år siden, i en alder av 27 år, ei stund etter de fleste jeg kjenner. Med lutfattige foreldre så ingen støtte derfra, samt at jeg var singel. (Er siving. da, så tjener kanskje litt mer enn henne, men neppe mer enn de to til sammen!) Dette fordi jeg ville komme meg inn på boligmarkedet, betale ned på egen bolig framfor andres, kunne ha kjæledyr, slippe å bekymre meg for om utleier skal slutte å leie ut leiligheta, få pusse opp og male som jeg vil og slippe å få hjerteinfarkt om jeg lager et hakk i gulvet osv.

Det er jo som regel derfor man ønsker å skaffe seg noe eget. Og de aller, aller fleste ville nok ønsket å kjøpe drømmeleiligheten i stedet for å leie den om de hadde økonomisk kapasitet til det! Spesielt når dette er et sted de ønsker å bo over lengre tid, som hun skrev at de gjør.

Det er så utrolig tydelig ut i fra innlegget hennes at hun skammer seg selv for ikke å ha kjøpt bolig - hadde hun ikke brydd seg, hadde hun ikke viet et helt forsvarsblogginnlegg til det!

Det er jo ikke så mange månedene siden hun fortalte på snap og blogg om at ekteskapet skrantet, så er ikke så rart om de ikke vil kjøpe noe sammen på dette tidspunktet. Å ikke ha økonomi eller økonomisk stabilitet/forutsigbarhet til å kjøpe akkurat nå er også helt greit! Ved spørsmål om dette før jeg kjøpte selv, sa jeg det som det var - jeg hadde ikke nok oppspart egenkapital selv om jeg hadde likviditet til å betjene et boliglån.  Hvorfor ikke bare innrømme dette og kalle en spade for en spade? Alt skal forsvares og bortforklares så til de grader.

 

Endret av Rubella
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.6.2017 den 21.40, rebella81 skrev:

Akkurat det med altfor små t-skjorter er jeg helt på linje med HD i. Det er for dårlig at det kun tilbys slim fit- skjorter i str L som det største alternativet der hun er. En del av oss nordiske damer er høye, muskuløse, bredskuldra, har en lang overkropp og er det brede over ryggtavla. Har man i tillegg litt realt med pupper kan slim fit str L være ei skikkelig utfordring. Det trenger faktisk ikke være snakk om et uttalt vektproblem heller. Noen er faktisk bygd slik at det bare er sånn. Dårlig av arrangør å kun tilby L da, mener jeg. Det skulle vært mulig å tilby XL i herrestr for å favne de fleste..

Slike treningshelger kan være veldig inspirerende når man sliter med motivasjonen. Men selv om jeg gjerne skulle deltatt på det innimellom, melder jeg meg ikke på, nettopp av frykt for slikt som det hun tar opp.

Jeg er en god del høyere enn HD, og har pga sykdom som har drept forbrenningen min lagt på meg mye. Og det siste jeg trenger er å bli utsatt for fat shaming. Den t-skjorta hun viste frem ville for meg betydd at jeg hadde en t-skjorte som hadde glidd og rullet seg opp til nesten rett under brystene. 

Jeg kan godt gå i slimfit-klær i mer kontrollerte situasjoner, men når jeg trener vil jeg ikke måtte tenke på at t-skjorta er i ferd med å gli opp eller krølle seg godt inn i valkene. Jeg vil ha fokus på øvelsene, ikke på å konstant holde inn magen. Dersom det kun skal deles ut t-skjorter i én modell, bør arrangørene velge en loos fit-modell, og ha mer enn nok av alle størrelser. Det er faktisk bedre med for stort enn for smått treningstøy.

På 11.6.2017 den 21.47, Miranda16 skrev:

Hun har jo vært på dette arrangementet flere ganger, så skjønner ikke hvorfor hun gjør så big deal ut av det nå. Var hun der i fjor, så kunne hun jo kommet med feedback.

Det kan godt være hun kom med feedback i fjor. Men det har jo tydeligvis ikke gjort noen forskjell, så at hun da tar dette i SoMe i år er helt på sin plass. Og for "sånne som meg" er det utrolig viktig å se at noen tør å blottlegge seg så mye som hun gjør i denne videoen. For de fleste overvektige ville heller gjemt seg på hotellrommet og skammet seg i stedet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er trist å se fornektelsen i blogginnlegga hennes. I det siste innlegget skriver ho at ho omtrent ikke spiser. Sitat: "Denne pausen derimot har jeg fremdeles hatt noenlunde kål på kostholdet (selv om jeg har spist litt for lite) og vært mye i bevegelse". Altså. Ho spiser ikke for lite. De absolutt færreste som er såpass overvektige, spiser for lite. Sorry. Hvis ho spiser kun to måltider på en dag, f eks frokost med 500-600 kalorier, og McDonalds eller thaimat (jmf snapchat) til middag, er dette mer enn nok kalorier per dag. Jeg snakker som tidligere overvektig selv. Du er nødt til å spise mindre. Glem treninga for nå. Jeg har selv gått ned fra 106 kg til 83 kilo med å kun spise mindre. Ingen proteinbarer elller rare energidrikker, kun vanlig mat i mindre mengder. Det er faktisk ikke så veldig komplisert. Vanskelig, ja, men komplisert er det ikke. 

:)

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Maryan190686 skrev:

Jeg syns det er trist å se fornektelsen i blogginnlegga hennes. I det siste innlegget skriver ho at ho omtrent ikke spiser. Sitat: "Denne pausen derimot har jeg fremdeles hatt noenlunde kål på kostholdet (selv om jeg har spist litt for lite) og vært mye i bevegelse". Altså. Ho spiser ikke for lite. De absolutt færreste som er såpass overvektige, spiser for lite. Sorry. Hvis ho spiser kun to måltider på en dag, f eks frokost med 500-600 kalorier, og McDonalds eller thaimat (jmf snapchat) til middag, er dette mer enn nok kalorier per dag. Jeg snakker som tidligere overvektig selv. Du er nødt til å spise mindre. Glem treninga for nå. Jeg har selv gått ned fra 106 kg til 83 kilo med å kun spise mindre. Ingen proteinbarer elller rare energidrikker, kun vanlig mat i mindre mengder. Det er faktisk ikke så veldig komplisert. Vanskelig, ja, men komplisert er det ikke. 

:)

Grunnen til overvekten er nok det hun spiser mellom måltidene (snop, trøstespise,kjeks. Osv) tror ikke hun tenker på det 🤔

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er dessverre ingen hemmelighet at overvektige fornekter mengden av mat som inntas. 

Selvom man kanskje bare spiser 2 måltider så er ikke det nødvendigvis lite kcal. Om man spiser så sjelden er kroppen sulten, og det er lettere å innta fler kcal. Feks 1000 til frokost og 2-4000 til middag.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2017 den 0.01, sofabord skrev:

Vi har råd til å kjøpe, men bor ekstremt billig i et svært hus som foreldrene eier (1500 i mnd), så vi venter litt med å flytte.

Dere er tydeligvis unntaket fra regelen ;-) 1500 i symbolsk leie fra familie er ikke normalen.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic
På 28.6.2017 den 11.31, Rubella skrev:

Hele bloggen er en eneste stor fornektelse.

Jeg lurer mest på motivasjonen for å blogge, når du legger deg så lagelig til for hugg. Jeg leser bloggen sporadisk, fulgte henne på snap, men måtte slette da jeg ble frustrert over å følge med på et slik berg-og dalbaneliv. Jeg har selv vært der hun er (dog ikke så overvektig), men kjenner til de samme mekanismene som ligger bak denne atferden/tankegangen. Aldri i verden om jeg hadde offentliggjort alle mine nederlag og alle selvmotsigelser. Det ville bare gjort alt mye verre for meg, hvert fall. 

Når du hver mandag skal begynne et nytt og bedre liv, går på med dødsforakt, for så å bomme stygt allerede på onsdag, trenger du faktisk hjelp med den mentale treningen. En klarer rett og slett ikke å komme ut av den onde sirkelen på egenhånd. Har man prøvd og feilet nok ganger, skaper man dårlige mønstre hos seg selv, som man ofte ikke klarer bryte selv. Jeg forstår hvordan hun har det, men forstår ikke hvorfor hun ikke tar seg en lang pause fra SoMe, og tar noen grep som kan få henne inn på et bedre spor. Og da tenker jeg varig endring, ikke bare en uke og to, men mye mer langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...