Gå til innhold

Ringenes Herre eller Game of Thrones

34343434343434343434  

54 stemmer

1. 1. 3434343434343434343434

• Ringenes Herre
      23
    • Game of Thornes
      17
    • Liker begge like godt
      11
    • Synes begge er gørr kjedelig
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Jacklost
Skrevet
1 minutt siden, Melchior skrev:

Ja jeg har lest bøkene

Creds :) Må ha tatt lang tid 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helligbrøde å sammenligne. GOT er dritt i forhold til LOTR.

Anonymkode: 966e5...6be

Du er ikke riktig frisk! got er myyyye bedre enn ringenes zzzzznork

Og det sier jeg ikke for å provosere, det er bare slil det er.

Gjest Eugene Wrayburn
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helligbrøde å sammenligne. GOT er dritt i forhold til LOTR.

Anonymkode: 966e5...6be

Dette handler ikke om å sammenligne dem. Det handler om hvilken dere synes der best.

Gjest Eugene Wrayburn
Skrevet
6 minutter siden, Jacklost skrev:

Creds :) Må ha tatt lang tid 

Tok litt tid men ikke så alt for lenge. Det er en del år siden jeg leste de men jeg tror ikke jeg brukte mer en 3-4 uker.

Skrevet
45 minutter siden, Melchior skrev:

Ja at det forteller meg at du har dårlig smak og ikke forstår sanne mesterverk.

Selv om bøkene er langt bedre en filmene.

Filmene er ikke spesielt gode, at jeg er uenig med deg betyr ikke at jeg har dårlig smak, bare annerledes. Bøkene hadde jeg heller ikke sansen for. De tre første bøkene i George R.R. Martins serie er langt bedre. Problemet der er at de siste bøkene var middelmådige, og etter sesong 4 har TV-serien også vært på vikende front.

Skrevet (endret)
1 time siden, bopera skrev:

Er vel ikke mulig å sammenligne LOTR og GoT..? Det ene er en fantasytrilogi av eksepsjonell karakter, skrevet av en mann som la livet sitt i arbeidet. Det andre er en underholdende dramaserie, med overhode ingen rot i fantasysjangeren. Det blir som å sammenligne The Wire og Miami Vice.

Du er klar over at GoT er basert på en serie bøker?

Uansett, LotR er langtekkelig og klisjefylt. Mulig jeg er påvirket av Hobbiten-filmene, som ødela hele universet ved å trekke en ganske liten bok ut i det uendelige og på de mest tåpelige måter.

Endret av jabx
  • Liker 1
Gjest Frederik
Skrevet (endret)
1 time siden, Melchior skrev:

Ja at det forteller meg at du har dårlig smak og ikke forstår sanne mesterverk.

Hvorfor spør du hva folk liker best når du ikke tåler at andre har en annen mening enn deg?

Endret av Frederik
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, Ringenes herre! Men Tolkiens verk er jo, ja akkurat det, et verk, og av en helt annen klasse. Og filmene klart så vidt å føre arven han la igjen videre.

Jeg har ikke klart å følge med på Game of Thrones, først pga. reising så det var naturlig, men så satte jeg med ned i forsøk på å se i ettertid, men da merker jeg at jeg bare ble kvalm. Det er så mye syyke karakterer i denne serien, og grusomt mye vold. Jeg har studert og egenstudert mye om film tilbake i tid, og får dermed problemer fordi jeg kan å se endel ekstra bak fasaden. Og det er skummel programmering av folket altså (som så mye annet i hverdagen vår..), og selv om jeg synes det er mange tv-serier som er interessante, så er det mange inkludert Game of Thrones som er så gjennomsyret av sublime meldinger at det gir meg frysninger langt inn i beinmargen. Trodde internett skulle føre til mindre programmering, at folket ville våkne og se, kjenne, slutte å leve som sauer. VÅKN OPP!! 

Anonymkode: 85628...750

Det var da voldsomt til overreaksjon! Kan du utdype? 

Anonymkode: 6453b...570

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må det være den ene eller den andre? Det er jo to forskjellige spilleformater, tv-serie og film er to forskjellige ting. 

Ringenes herre er en av favorittene, men om jeg blir nødt til å velge en så må det vel bli game of Thrones. Men mulig jeg forandrer mening når serien er avsluttet og vi har fått en endelig slutt på historien. 

Anonymkode: 631c3...a59

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, jabx skrev:

Du er klar over at GoT er basert på en serie bøker?

Uansett, LotR er langtekkelig og klisjefylt. Mulig jeg er påvirket av Hobbiten-filmene, som ødela hele universet ved å trekke en ganske liten bok ut i det uendelige og på de mest tåpelige måter.

Ja da, vet GoT er en bokserie, leste de første bøkene lenge før tv-serien kom. Men fantasysjangeren er en sjanger med fastsatte regler og elementer den må inneholde. GoT-bøkene følger ikke disse reglene, jeg vil heller si det er skjønnlitteratur basert på vår egen føydale historie, med elementer av magi. Tv-serien vil jeg heller kalle et politisk periodedrama. Jeg syns også at oppbyggingen av karakterene er dårlig, de er veldig endimensjonale. Liker heller ikke tanken på å dele leserne i «stammer» - jeg er definitivt House of Tyrrell, og jeg er sååå House of Lannister - blir litt for pubertalt, minner meg om Team Vampyr eller Team Varulv fra Twilight. Jeg liker heller ikke måten forfatteren melker den "sensasjonelle tvisten". Vi venter og venter gjennom hele sesongen på at noe skal skje, og bom! I 2. siste eller siste episode skjer en eller annen crazy tvist som enten dreper alle han er lei av å etterfølge historien til, eller noe helt ut av det blå endrer historien helt. Herre min, du sier Lotr er langtekkelig? Daenerys har vandret i ørkenen i 6 sesonger, og winter is coming siden første episode. Tolkien brukte kun tre bøker på å redde verden. 

Er så enig med deg om Hobbiten!! Kjære gud, Peter Jackson ødela nesten hele serien for meg med det pisset. Har sett første filmen to ganger, resten pinte jeg meg gjennom én gang, og det holdt. Dette kommer fra ei som leste Hobbiten første gang da hun var 9, og nå klarer jeg nesten ikke tanken på boken. Når man må dikte opp 10+ karakterer og 30+ nye scener, så vet man at man prøver å melke en nokså tom ku. Han klarte til og med å lage 30 minutter film av én setning fra Silmarillion - det stod ikke engang i Hobbiten!

LOTR syns jeg dermed er et mesterverk i sin sjanger. Selvfølgelig har det, som alle andre filmer og bøker, scener som ikke har like mye fremdrift som andre, men det liker jeg. Hvorfor må det være sex, fart og spenning i trynet på oss hele tiden? Hvorfor er det ikke mulig å sette pris på en langsom scene i en stillferdig tone? 

Gjest Eugene Wrayburn
Skrevet
57 minutter siden, Frederik skrev:

Hvorfor spør du hva folk liker best når du ikke tåler at andre har en annen mening enn deg?

Så fordi jeg sier meg uenig med de som har en annen mening en meg så tåler ikke jeg at de har en annen mening en meg ?

Gjest Eugene Wrayburn
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må det være den ene eller den andre? Det er jo to forskjellige spilleformater, tv-serie og film er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 631c3...a59

Sjekk svar alternativ 3 i pollen " Liker begge like godt "

Gjest Eugene Wrayburn
Skrevet
1 time siden, Leifern skrev:

Filmene er ikke spesielt gode, 

Det er din personlige mening ikke fakta.

Og det med dårlig smak var bare tull fra min side. Jeg er fullstendig klar over at fordi du ikke liker noe jeg liker så betyr ikke det at du har dårlig smak.

Skrevet
7 timer siden, bopera skrev:

Men fantasysjangeren er en sjanger med fastsatte regler og elementer den må inneholde. GoT-bøkene følger ikke disse reglene, jeg vil heller si det er skjønnlitteratur basert på vår egen føydale historie, med elementer av magi.

Det er jo det at den bryter reglene og gir oss det uventede som hever den hakket over det meste annet man kan feste synet på.

Sitat

Liker heller ikke tanken på å dele leserne i «stammer» - jeg er definitivt House of Tyrrell, og jeg er sååå House of Lannister - blir litt for pubertalt, minner meg om Team Vampyr eller Team Varulv fra Twilight.

Hvem er det som deler leserne i stammer? Jeg har ikke valgt meg noen stamme. Du beskriver vel heller dine egne holdninger her.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Ringenes Herre er best.

Det er ingen ting som slår Silmarillion i juleferien.

Skrevet

Jeg digger GoT, men.. Ringenes Herre vinner lett.

Skrevet

Jeg liker begge godt, har lest alle bøkene og er generelt opptatt av fantasysjangeren. Likevel må jeg si at Lord of the rings har høyest stjerne. Det er den filmserien jeg vender tilbake til når jeg trenger en "boost", år etter år, den står seg godt. Game of Thrones-serien er spennende og interessant den også, men det er ikke slik at jeg har behov for å se den om og om igjen.

For meg er LOTR helteskikkelser, det gode mot det onde, historien om mange folkeslag/alver/dverger/mennesker som samler seg og slåss mot én felles fiende. Det er på en måte "renere" enn GOT, som er mer skitten, folk utnytter hverandre, slu og ondskapsfulle folk som manipulerer og snur kappa etter vinden og som man ikke helt vet hvor man har.

Anonymkode: 08260...744

Skrevet

Game of thrones uten tvil. Ringenes herre er en slags beta versjon, bra selvfølgelig men ikke så dybdefull som got.

bare for å nevne en annen type game of thrones serie. Anbefaler the expanse, meget bra, en sci fi versjon dog. Dette fra en som ikke er en sci fi person. Jeg var heller ingen drager og rollespill person heller da got debuterte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...