Gå til innhold

Hva slags rase passer oss? Shetland sheepdog?

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket
Skrevet

Shetland Sheepdog er helt fantastiske hunder, men de er super-intelligente, super-energiske og veldig trofaste. De jeg har møtt liker masse interaksjon med mennesker og kan vandre ute i timesvis. Jeg har aldri møtt en Shetland Sheepdog som faktisk liker sofaen (men de henger der mest for å være i nærheten av "flokken" sin). 

Skrevet

Her jeg bor nå er det tidvis for varmt til at det er forsvarlig å gå på lange turer eller drive med altfor fysisk aktivitet utendørs, og vi klarer oss fint med aktivisering innendørs i slike perioder (i tillegg til kortere turer ute - hvor både jeg og hundene har vært pumpa etterpå). Jeg mistenker at det er et litt norskt fenomen at man tenker at all mosjon hunden får skal komme via turer, og helst i skog og mark. En kombinasjon av tur, lek i hagen, trening og søk er da vel så bra (i mitt hode) som en monoton to-timers tur i nærmiljøet (i bånd?) hver dag? Det er jo ikke alle som bor i fantastiske turområder, og det er ikke hver dag det er like stas å gå lange turer i norsk klima heller, og da er det fint å ha noen triks på lur. Det er flott at folk sier ifra om hvor mye som kreves for å ha et forsvarlig hundehold, men det høres til tider ut som et tur-politi :fnise: 

Men som Overrasket sier over meg, så er sheltier rimelig energiske og kan bli rastløse hvis de ikke får ut energien sin - det gjelder jo mange raser. Det finnes sikkert flere rasevelgere på nett der kan du lese deg opp på ulike små/middels raser som ikke krever så mye mosjon. Og det skader ikke å bli kjent med noen sheltier hvis du ikke allerede har gjort det, eller ta kontakt med en oppdretter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...