Gå til innhold

Hva slags rase passer oss? Shetland sheepdog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære har lenge vurdert å anskaffe oss hund og har nå begynt å se litt på raser.

Jeg kan jo begynner å fortelle litt om hva vi ønsker: En familiehund som går godt overens med barn og som ikke har et så altfor høyt aktivitetsnivå. Moderat mengde mosjon. Røyting og pelsstell har ikke så mye å si, men at de ikke røyter ekstremt året rundt hadde vært en fordel. Må tåle å være alene hjemme noen timer, da vi i fremtiden ikke vet hvordan vi vil jobbe (maks 8 timer hver dag). Per dags dato er en av oss hjemme stort sett hele tiden. I og med at dette er vår første hund alene, vil vi helst ha en som er lett å lære og som ikke krever så mye jobb. En typisk "gneldre hund" er uønsket. Kos er også viktig! Ønsker en hund som gjerne ligger i sofaen med oss når vi ser film etc :) Av størrelse tenker vi liten/medium.

Hva slags rase tror dere kunne passet oss? Har sett litt på shetland sheepdog - tror dere denne kunne vært noe i forhold til hva vi ønsker? :)

Anonymkode: 61e33...ec0

Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Jeg har kjent tre shetland sheepdogs med forskjellige eiere. De bjeffer mye, og har vanskelig for å ligge stille når det skjer ting rundt. De går og tripper etter eierene når de er innendørs. Hvis dere ligger på sofaen, så gjør de det også, men hvis dere går på kjøkkenet så er det stor sjanse for at de følger etter. De trenger ikke lange turer, men må ha en del intellektuell stimuli, ellers trives de ikke så godt. De røyter dessuten  mye.

Synes nesten det høres ut som om dere skulle hatt en liten jakthund som for eksmpel en beagle eller hamilton støver. De er ordentlige sofagriser. Jeg har ikke erfaring med små jakthunder, men store oppfører seg på denne måten, men krever jo vesentlig lengere turer.

Endret av Herr Heftig
Skrevet

Vi vurderte også Shetland sheepdog, men endte på engelsk cocker spaniel :) Helt fantastisk hund som har alt vi ønsker oss. Krever ikke mye trim, samtidig som han kan være med på lange skiturer. Glad og fornøyd så lenge han får være sammen med oss :) Pelsstellet er heller ikke så ille som jeg fryktet, vi klipper og barberer han ned og da skal det ikke mye børsting til for at han holder seg bra. 

Skrevet

Røyter disse hundene mer enn pomeranian? Har litt erfaring med denne rasen da min søster har en. Synes ikke røytingen er så altfor ille der, selv om de selvsagt røyter en del :) Det er vel også verst to ganger i året? Og dette går vel an å minimere hvis man er flink til og børste?

Takk for svar og tips om raser! Tar gjerne i mot flere tilbakemeldinger og erfaringer.

TS

Skrevet
1 time siden, Herr Heftig skrev:

Jeg har kjent tre shetland sheepdogs med forskjellige eiere. De bjeffer mye, og har vanskelig for å ligge stille når det skjer ting rundt. De går og tripper etter eierene når de er innendørs. Hvis dere ligger på sofaen, så gjør de det også, men hvis dere går på kjøkkenet så er det stor sjanse for at de følger etter. De trenger ikke lange turer, men må ha en del intellektuell stimuli, ellers trives de ikke så godt. De røyter dessuten  mye.

Synes nesten det høres ut som om dere skulle hatt en liten jakthund som for eksmpel en beagle eller hamilton støver. De er ordentlige sofagriser. Jeg har ikke erfaring med små jakthunder, men store oppfører seg på denne måten, men krever jo vesentlig lengere turer.

Ikke jakthund om de ikke skal drive med jakt. Alle hunder kan være med på lage turer, kanskje med unntak av flatnesa raser.

Anonymkode: c0418...936

• Liker 2
Skrevet

Sheltier er fantastiske hunder (og så vakre!), men rolige sofagriser er kanskje ikke den beste beskrivelsen ;) De kan være bjeffete (og har rimelig høyfrekvente bjeff - det er ikke mye avslappende med bjeffene) og trenger litt trim - gjerne både fysisk og mentalt. Som noen nevnte over her - de ligger på sofaen med deg helt til du reiser deg/rører på deg. Våre har vært OK med barn - aldri truende, men aldri særlig begeistret for dem. Og vær ops på at gjeterraser kan ha en tendens til å nappe i leggen på folk/dyr/syklister som beveger seg litt raskt. Vi måtte jobbe mye med å få vekk den nappinga, og det kunne jo blitt litt ugunstig om det var et barn som ble utsatt for dette. De er lettlærte og morsomme, men de er kanskje ikke de mest laidbacke typene.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min kjære har lenge vurdert å anskaffe oss hund og har nå begynt å se litt på raser.

Jeg kan jo begynner å fortelle litt om hva vi ønsker: En familiehund som går godt overens med barn og som ikke har et så altfor høyt aktivitetsnivå. Moderat mengde mosjon. Røyting og pelsstell har ikke så mye å si, men at de ikke røyter ekstremt året rundt hadde vært en fordel. Må tåle å være alene hjemme noen timer, da vi i fremtiden ikke vet hvordan vi vil jobbe (maks 8 timer hver dag). Per dags dato er en av oss hjemme stort sett hele tiden. I og med at dette er vår første hund alene, vil vi helst ha en som er lett å lære og som ikke krever så mye jobb. En typisk "gneldre hund" er uønsket. Kos er også viktig! Ønsker en hund som gjerne ligger i sofaen med oss når vi ser film etc :) Av størrelse tenker vi liten/medium.

Hva slags rase tror dere kunne passet oss? Har sett litt på shetland sheepdog - tror dere denne kunne vært noe i forhold til hva vi ønsker? :)

Hva vil det si? Det er viktig å sette seg en realistisk ramme for dette.

Skrevet

Jeg har både sheltand sheepdog og jakthund.

Sheltien er rolig, nesten litt for rolig så hun har hatt godt av konkurransen fra jakthunden. Jeg kan gå med henne løs overalt, hun dilter. Hjemme kan hun ligge rolig lenge og tusler lydløst etter når jeg skal på do (en vakker dag får hun skader av den do-døra når jeg åpner kjapt). Hun gneldrer ikke men kan si ifra og bjeffet er ganske skarpt. Hun liker ikke å ligge i sofa og seng lenge for det blir for varmt, får hun kos er det ok men ellers trives hun best på ett vanlig gulvteppe (jeg har en vegg-til-vegg rest som hun bruker). Hun går lange turer og korte turer, hun tar det hun får og her merkes den største forskjellen på henne og en jakthund....jakthunden stikker av når den får for lite fysisk stimuli og den kommer ikke hjem før den har løpt fra seg.

Skrevet
1 time siden, MrsPiggyBank skrev:

Sheltier er fantastiske hunder (og så vakre!), men rolige sofagriser er kanskje ikke den beste beskrivelsen ;) De kan være bjeffete (og har rimelig høyfrekvente bjeff - det er ikke mye avslappende med bjeffene) og trenger litt trim - gjerne både fysisk og mentalt. Som noen nevnte over her - de ligger på sofaen med deg helt til du reiser deg/rører på deg. Våre har vært OK med barn - aldri truende, men aldri særlig begeistret for dem. Og vær ops på at gjeterraser kan ha en tendens til å nappe i leggen på folk/dyr/syklister som beveger seg litt raskt. Vi måtte jobbe mye med å få vekk den nappinga, og det kunne jo blitt litt ugunstig om det var et barn som ble utsatt for dette. De er lettlærte og morsomme, men de er kanskje ikke de mest laidbacke typene.

Ja, de er kjempenydelige! Men leser så mye forskjellig om de, så er vanskelig å vite hva man skal ta som utgangspunkt! Noen beskriver dem som rolige gode familiehunder, andre beskriver dem som mer krevende.. Huff, vanskelig dette med å velge rase :fnise: skulle allerhelst hatt en mellomliten rase som hverken bjeffer eller røyter og er skikkelig sofagris! Men det blir vel å sette urealistiske krav....

TS

Skrevet
1 time siden, ArtyFarty skrev:

Hva vil det si? Det er viktig å sette seg en realistisk ramme for dette.

Da tenker jeg tre turer per dag på til sammen ca én time. Altså, to kortere turer morgen og kveld, og en lengre ettermiddagstur.

TS

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg tre turer per dag på til sammen ca én time. Altså, to kortere turer morgen og kveld, og en lengre ettermiddagstur.

TS

Til sammen en time høres litt snaut ut, for de fleste raser. 

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Til sammen en time høres litt snaut ut, for de fleste raser. 

Hvis jeg skal være realistisk, så kommer ikke en tur på 2-3 timer hver dag til å bli gjennomført. Derfor ønsker jeg en hund som ikke krevet mye mosjon, men som fint kan blir med på en 3 timers lang skogstur i helgene, for eksempel. Men selvfølgelig, trenger hunden mer enn 1 time mosjon daglig, er ikke 1,5 timer et problem heller :) dette må man jo tilpasse hunden.

TS

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skal være realistisk, så kommer ikke en tur på 2-3 timer hver dag til å bli gjennomført. Derfor ønsker jeg en hund som ikke krevet mye mosjon, men som fint kan blir med på en 3 timers lang skogstur i helgene, for eksempel. Men selvfølgelig, trenger hunden mer enn 1 time mosjon daglig, er ikke 1,5 timer et problem heller :) dette må man jo tilpasse hunden.

TS

Som en hovedregel så kan man si at en hund bør få en hovedtur på en time hver dag. Det er dager innimellom hvor den blir kortere, men det er greit når det bare skjer innimellom. I tillegg bør den få i alle fall 15-20 min tissetur morgen og kveld, og kanskje enda en liten tur til. Hvis man vet med seg selv at det er urealistisk, så bør man revurdere om det å ha hund er noe man bør ha.

Gjest Belle âme
Skrevet

Malteser? Lasha apso? Shih tzu? Tibetansk spaniel? Chihuahua? Papillon/Phalene? Kooikerhund? 

Kjenner til både gneldrebikkjer og lydfrie varianter av desse rasene :P 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det der er alt for lite for de fleste hunder. Også 1,5 time til sammen per døgn er for lite. Skal du absolutt ha hund bør du i så fall velge en kortneset rase, og kanskje den i kullet med kortest nese. Vær obs på kostbare helseproblemer da. Om det er et problem for deg bør du heller velge katt. Mange understimulert hunder blir destruktive og ødelegger hjemmet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du må øke på med en time ja. 

Skrevet

Okei, da har jeg undervurdert hvor mye mosjon en hund trenger, og kan uten problemer øke til 1,5 - 2 timer. Men jeg tenker aktivisering utover den timen mosjon som jeg skrev istedet. Altså, at hunder får løpe fritt/leke på inngjerden området med meg tilstede. Ikke noe problem å være ute og holde oss aktive.. :) 

TS

Skrevet

Skrev isted**

Skrevet

Jeg tenker at mental stimulering vil være minst like viktig og kommer til å bruke en del tid på det. Har lest at dette kan veie opp for mosjon. Men skal selvsagt lese meg mer opp på ting før jeg går til anskaffelse :) men jeg er litt grønn enda, så beklager om jeg ikke er inneforstått med alt. Er som sagt mye hjemme, så er ikke det at jeg ikke har tid til hunden. Men jeg kommer heller ikke til å bli en av de som går tur med hunden 4 timer per dag. Det får heller bli litt mer i helgene.

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at mental stimulering vil være minst like viktig og kommer til å bruke en del tid på det. Har lest at dette kan veie opp for mosjon. Men skal selvsagt lese meg mer opp på ting før jeg går til anskaffelse :) men jeg er litt grønn enda, så beklager om jeg ikke er inneforstått med alt. Er som sagt mye hjemme, så er ikke det at jeg ikke har tid til hunden. Men jeg kommer heller ikke til å bli en av de som går tur med hunden 4 timer per dag. Det får heller bli litt mer i helgene.

TS

Mental trening kan veie opp ja, men må komme i tillegg til 2 timer fysisk mosjon i løpet av en dag. Det er selvsagt ikke et helt fast tall, men 1 time er aaalt for lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...