Gå til innhold

Dere med små barn - Hvor mye drikker dere i jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har små barn, hvor mye alkohol drikker dere med barna til stede?

Jeg dømmer ingen, men vi har tatt et valg om å avstå fra alkohol hele julaften, 1. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag. Resten av jula og romjula drikker vi kun når ungene har lagt seg, men svært moderat, slik at vi ikke våkner i bakrus. Ofte så lar jeg være å drikke også disse dagene, da jeg aldri har hatt et voldsomt behov for å drikke. Men det kan hende det blir et glass vin sammen med mannen min på senkvelden et par dager i romjula.

Vi tenker at barna er små bare én gang, og vi ønsker ikke å risikere noe ubehag.

Som sagt, jeg dømmer ingen, men hadde vært interessant å høre hvordan andre her inne gjør det :) Folk tåler jo forskjellig også.

Anonymkode: aeb7c...0c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi drikker ikke, verken i jula, nyttåret eller resten av året. 

Anonymkode: 03478...586

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men skal i familiebesøk hvor det kommer til å være små barn tilstedet. Kommer nok til å drikke en øl til maten og et par glass vin, men ikke noe særlig mer enn det. Muligens blir det en cognac til kaffen også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker 1-2 glass øl i løpet av julemiddagen og i blant en liten Baileys til kaffen. På nyttårsaften drikker jeg samme til middag og et glass champagne ved midnatt. Kunne forsåvidt vært alkoholfritt øl for min del, men har ikke funnet noe alkoholfritt jeg liker så godt til maten. De andre voksne drikker stort sett det samme, ingen av oss drikker akevitt, noen tar en øl på kvelden i stedet for likør/cognac e.l.

Anonymkode: ff3f3...8c2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av oss er alltid edru/kjørbar (maks én enhet) når vi er i samme hus som ungene, det er en regel uten unntak her i gården. 

Ellers har jeg mistet "behovet" eller lysten på alkohol etter nesten fire år sammenhengende med graviditet og amming. Husker liksom ikke at muligheten finnes lenger :P 

Anonymkode: e3daf...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En av oss er alltid edru/kjørbar (maks én enhet) når vi er i samme hus som ungene, det er en regel uten unntak her i gården. 

Ellers har jeg mistet "behovet" eller lysten på alkohol etter nesten fire år sammenhengende med graviditet og amming. Husker liksom ikke at muligheten finnes lenger :P 

Anonymkode: e3daf...361

Og vi drikker ALDRI mens ungene er våkne. 

Anonymkode: e3daf...361

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva som defineres som "små barn". Hos oss har de som skal kjøre avstått fra alkohol, og de som ikke kjører drikker som de vil. Mao blir barnets far som oftest godt brisen, jeg er edru, barnets onkel godt brisen, tanten har tatt ca 2 glass vin, besteforeldre edru eller så har en av dem drukket 1-2 glass vin.

Helt vanlig å drikke alkohol hjemme hos oss. Kriteriet er vel at de som ikke klarer å begrense seg eller er "stygge" når de drikker - de må avstå.

Anonymkode: 0a207...3de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er jeg gravid, men neste år har jeg tre små. Komemr nok til å drikke en øl til middag julaften og litt akevitt. Dvs mindre enn et glass. Samme andre jule dag til lutefisken. Ellers ingenting. Ikke nyttår heller tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de som er helt anti-alkohol på julaften har misforstått.

Barn lider ikke eller får skader på sjelen hvis foreldrene tar seg et par glass vin til maten. Det er faktisk helt normalt å gjøre det.

Mine foreldre hadde ikke et naturlig forhold til alkohol, og de festet og skapte utrygge situasjoner for oss hele året.

Hadde de bare drukket litt  julaften eller ved spesielle anledninger hadde vi jo ikke merket noe til det og følgelig ikke hatt noe problem med det.

 

Anonymkode: 5a61b...176

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de som er helt anti-alkohol på julaften har misforstått.

Barn lider ikke eller får skader på sjelen hvis foreldrene tar seg et par glass vin til maten. Det er faktisk helt normalt å gjøre det.

Mine foreldre hadde ikke et naturlig forhold til alkohol, og de festet og skapte utrygge situasjoner for oss hele året.

Hadde de bare drukket litt  julaften eller ved spesielle anledninger hadde vi jo ikke merket noe til det og følgelig ikke hatt noe problem med det.

 

Anonymkode: 5a61b...176

TS her, les innlegget mitt igjen.

Hvor har jeg skrevet at jeg er anti-alkohol? Jeg og mannen min har tatt et valg om å avstå fra alkohol disse dagene, og det er noe vi begge er 100% enig i og trives godt med.

Anonymkode: aeb7c...0c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg som regel et glass vin til julemiddagen mens mannen min avstår. Det er helt grusomt å lese alle disse historiene om fulle foreldre og barn som gruer seg til jula. Hjertet mitt blør for dem.

Anonymkode: f9dbb...964

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser flere kun drikker etter barna har lagt seg, hva hvis det skulle skje noe på kvelden som gjør at dere må kjøre barn på legevakt etc? 

Både jeg og samboer har vokst opp med enten foreldre som drikker for mye eller annen rus. Så joda, et glass vin/øl til maten er ok hele julen. Etter det så kan man vel nyte et glass etter barna har lagt seg, men så fort man merker alkoholens virkning bør man stoppe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jordbæra skrev:

Ser flere kun drikker etter barna har lagt seg, hva hvis det skulle skje noe på kvelden som gjør at dere må kjøre barn på legevakt etc? 

Både jeg og samboer har vokst opp med enten foreldre som drikker for mye eller annen rus. Så joda, et glass vin/øl til maten er ok hele julen. Etter det så kan man vel nyte et glass etter barna har lagt seg, men så fort man merker alkoholens virkning bør man stoppe

Taxi?

Anonymkode: c24f3...47a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Taxi?

Anonymkode: c24f3...47a

Er ikke alle som bor så sentralt at taxi er en mulighet 

Jeg velger å avstå på slike dager. Ikke fordi jeg ikke klarer å beherske meg, men fordi jeg ikke ønsker at datteren min skal oppleve alkoholånde på meg når hun er 3 år. Et valg jeg lever godt med :) 

Anonymkode: dad35...ec1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar oss gjerne 1-2 øl til maten og et glass vin i løpet av kvelden. Ingen blir synlig beruset. I år må en av oss være kjørbar, så da blir det brus. Barn tar ikke skade av å se at foreldre kan ta seg et glass og to med øl for kosens skyld. Det er en selvfølge i vår familie at ingen blir brisne eller fulle når det er barn tilstede. 

Anonymkode: 7f221...7a1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...